46 919 läst · 69 svar
47k läst
69 svar
Byte av elmätare, gick ej!
Nix, det syns på TS bild att plåten är en bit ut i högerkanten, ser det bl.a. på att huvudbrytaren sitter en bit in.S Stefan1972 skrev:
Såhär ska plåten sitta,
I bl.a. höger nederkant så är det förberett för att jacka ur plåten.
Det är luft bakom vita träskivan, men där ska inget dras, det är nätägarens utrymme, där riskerar skruvspetsarna som håller mätaren på plats att sticka fram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I bl.a. höger nederkant så är det förberett för att jacka ur plåten.
Det är luft bakom vita träskivan, men där ska inget dras, det är nätägarens utrymme, där riskerar skruvspetsarna som håller mätaren på plats att sticka fram.
Oj, det såg jag inte ens. Vilket imponerade arbete! /sarkasmDemmpa skrev:
Vad är det för elektriker som är i farten i det här landet egentligen? Tillbaka till zoo.
Om du känner dig "säker" så kan du slå ifrån huvudbrytaren, därefter skruva ur säkringarna,Tomture61 skrev:
Ta bort övre kåpan och ta ett kort.
Sätta tillbaka kåpan.
Skruva i säkringarna ("hårt"), slå till huvudbrytaren.
Ja, det är du så behöver ta kontakt med en elinstallatör/elektriker, ja det är du som får stå för kostnaden.
Det bör ta mindre än en timme att åtgärda problemet.
Kostnad ca: Servicebil 500kr, mindebitering kan vara 1 eller 2 timmar á 500-1000kr.
Redigerat:
Jo det är en elektriker som varit i farten . Har installerat el i garaget + kopplat 3 fas i skåpet på huset .E elmont skrev:
Kan också vara så att elmätarkillen försökt flytta kabeln osv.
Jag såg inte det först. Du har ju helt rätt där. Ser ut som någon hade bråttom att få igång garaget innan hemgång kanske?Demmpa skrev:
Edit: En dum fråga kanske. Men sitter inte överspänningsskyddet på fel ställe? Får den plats bakom plåten där? Ska inte indikatorerna synas utan att ta bort plåten också? Alltså sticka ut ovan beröringsskyddet som på dempas bild?
Jag frågar för att lära mig.
Redigerat:
Hade en grävnisse som hjälpt mig med gräsmattan + gräva ut för en häck på framsidan .A avh67f skrev:
Fast pris körde vi och när han tyckte det var dags för avslut så var han stressad .
Lyckades med att knöla till vattenavstängningen som bor ute vid lokalgatan 🙄
Jag ser bara två inlägg (12 & 17) där man ser överspänningsskydd, bägge inläggen är mina likaså bilderna.A avh67f skrev:
Medlem
· Södermanland
· 575 inlägg
Lite tråkigt att få höra ang jobb som utförts för 5 år sedan av ett företag / elektriker . Själv har jag inte kunskapen om hur det ska vara 😐E Elajomannen skrev:
Har läst / hört om fuskbyggen av hus . Hur är det i elbranschen . Förekommer det fusk även där .
Redigerat: