S Stefan1972 skrev:
Det kanske mer var så att det var ett hål upptaget redan där kabeln går upp. Då tog man det istället för att bryta upp ett till. Utseende är inte alla elektrikers starka kort.........
Nix, det syns på TS bild att plåten är en bit ut i högerkanten, ser det bl.a. på att huvudbrytaren sitter en bit in.
 
  • Gilla
Valkyrie1500F6c
  • Laddar…
Såhär ska plåten sitta,
Elcentral med säkringar och etiketter, text på svenska, industriell inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I bl.a. höger nederkant så är det förberett för att jacka ur plåten.

Det är luft bakom vita träskivan, men där ska inget dras, det är nätägarens utrymme, där riskerar skruvspetsarna som håller mätaren på plats att sticka fram.
 
  • Gilla
39x och 6 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Att den övre plåten bara sitter med en skruv i vänsterkanten beror på att plåten inte är urjackad för kabeln.
I ditt fall är det bra för då slipper du ett hål på fel ställe.
Oj, det såg jag inte ens. Vilket imponerade arbete! /sarkasm

Vad är det för elektriker som är i farten i det här landet egentligen? Tillbaka till zoo.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ja du , vet ej varför !
Ser även att skyddskåpan enbart sitter med 1 skruv på vänster sida .
Är ingen elektriker men borde det inte klippas upp för kabelgenomföring .
Ser att undertill på plåtkåpan finns brytplåtar för ngt (elkabel)
Kanske kort med elkabel även i mätarskåpet , från början .
Om du känner dig "säker" så kan du slå ifrån huvudbrytaren, därefter skruva ur säkringarna,
Ta bort övre kåpan och ta ett kort.
Sätta tillbaka kåpan.
Skruva i säkringarna ("hårt"), slå till huvudbrytaren.

Ja, det är du så behöver ta kontakt med en elinstallatör/elektriker, ja det är du som får stå för kostnaden.
Det bör ta mindre än en timme att åtgärda problemet.

Kostnad ca: Servicebil 500kr, mindebitering kan vara 1 eller 2 timmar á 500-1000kr.
 
Redigerat:
  • Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
"Elektrikern" som har lagt kabeln där ska flytta/bekosta flytten av kabeln dit den ska ligga.
OCH jag har svårt att tro att det är en yrkesman som varit framme.
 
  • Gilla
AxJa21 och 3737 till och 9 till
  • Laddar…
Tomture61
E elmont skrev:
"Elektrikern" som har lagt kabeln där ska flytta/bekosta flytten av kabeln dit den ska ligga.
OCH jag har svårt att tro att det är en yrkesman som varit framme.
Jo det är en elektriker som varit i farten . Har installerat el i garaget + kopplat 3 fas i skåpet på huset .
Kan också vara så att elmätarkillen försökt flytta kabeln osv.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
  • Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
A
Demmpa Demmpa skrev:
Nix, det syns på TS bild att plåten är en bit ut i högerkanten, ser det bl.a. på att huvudbrytaren sitter en bit in.
Jag såg inte det först. Du har ju helt rätt där. Ser ut som någon hade bråttom att få igång garaget innan hemgång kanske?

Edit: En dum fråga kanske. Men sitter inte överspänningsskyddet på fel ställe? Får den plats bakom plåten där? Ska inte indikatorerna synas utan att ta bort plåten också? Alltså sticka ut ovan beröringsskyddet som på dempas bild?

Jag frågar för att lära mig.
 
Redigerat:
  • Gilla
jamdung
  • Laddar…
Tomture61
A avh67f skrev:
Jag såg inte det först. Du har ju helt rätt där. Ser ut som någon hade bråttom att få igång garaget innan hemgång kanske?
Hade en grävnisse som hjälpt mig med gräsmattan + gräva ut för en häck på framsidan .
Fast pris körde vi och när han tyckte det var dags för avslut så var han stressad .
Lyckades med att knöla till vattenavstängningen som bor ute vid lokalgatan 🙄
 
  • Wow
avh67f
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Edit: En dum fråga kanske. Men sitter inte överspänningsskyddet på fel ställe? Får den plats bakom plåten där? Ska inte indikatorerna synas utan att ta bort plåten också? Alltså sticka ut ovan beröringsskyddet som på dempas bild?

Jag frågar för att lära mig.
Jag ser bara två inlägg (12 & 17) där man ser överspänningsskydd, bägge inläggen är mina likaså bilderna.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Tomture61
Demmpa Demmpa skrev:
Jag ser bara två inlägg (12 & 17) där man ser överspänningsskydd, bägge inläggen är mina likaså bilderna.
Om du skruvade bort plåtar för att åskådliggöra enbart för denna tråd skall du ha en stor eloge 👍
 
Bilden utan kåpa är en gammal bild, finns i minst en annan tråd.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
E elmont skrev:
"Elektrikern" som har lagt kabeln där ska flytta/bekosta flytten av kabeln dit den ska ligga.
OCH jag har svårt att tro att det är en yrkesman som varit framme.
Ja skulle jag gjort något liknande så skulle jag fått sparken direkt , det med all rätt.
 
  • Gilla
39x och 3 till
  • Laddar…
Och blivit svartlistad i branschen. 😉
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Tomture61
E Elajomannen skrev:
Ja skulle jag gjort något liknande så skulle jag fått sparken direkt , det med all rätt.
Lite tråkigt att få höra ang jobb som utförts för 5 år sedan av ett företag / elektriker . Själv har jag inte kunskapen om hur det ska vara 😐

Har läst / hört om fuskbyggen av hus . Hur är det i elbranschen . Förekommer det fusk även där .
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Byråkrat och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.