Den brytaren som någon har lagt i din kabel en så kallad PEN ledare ska du inte ha där uppe. Den ska sitta nere vid huvud säkringarna. Den brytaren är kundens brytare tex om du ska koppla in en laddbox, bastun ute på gården.
 
Tomture61
FrasseSV FrasseSV skrev:
Det är du som har ansvaret så att de kan installera det. Gäller både kabel, skåp m m. om du kan flytta ansvaret till den som gjorde jobbet tidigare är det bra för dig men ingenting som elnätsföretaget bryr sig om. Det ska vara gjort när de kommer och byter mätare.
Kunskapen om hur det ska se ut i elskåpet eller storleken på nya mätaren tror jag inte man kan lämpa över till husägaren .
Tror det är 2:a ggn jag öppnar luckan.
 
  • Haha
SuperMarius83
  • Laddar…
Det är lite "finn fem fel" över hela installationen:

-Kabeln inkräktar på mätarens plats.
-Kabeln går inte in där det är märkt att den skall gå.
-En vass plåtkant ligger och skaver mot kabeln.
-Högra skruven till skyddsplåten är inte monterad.
-Huvudbrytaren kan inte aktiveras utan att sticka ett finger under skyddsplåten.
Etc. etc.

En elektriker med självaktning skulle komma tillbaka och fixa det gratis om du berättar om problemet med mätarbytet.
 
  • Gilla
dan_norstedt och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
[bild]
Var kabeln för kort eftersom man har genat. Går ju att gå rätt upp i dom skåpen. Gör om gör rätt
 
Kabeln var knappast för kort, anslutningsplinten sitter väl uppe på höger sida av brytaren
 
  • Gilla
rassih och 1 till
  • Laddar…
hertigen17 hertigen17 skrev:
Den brytaren som någon har lagt i din kabel en så kallad PEN ledare ska du inte ha där uppe. Den ska sitta nere vid huvud säkringarna. Den brytaren är kundens brytare tex om du ska koppla in en laddbox, bastun ute på gården.
Vilket inlägg/bild hänvisar du till?

Varför blandar du in PEN-ledare ihop med huvudbrytaren?

På TS bild kan man inte se någonting om det är PEN-ledare eller inte.
På mina bilder finns ingen PEN-ledare.

På TS bild
Huvudbrytare/"kundens brytare" den ligger som standard inkopplad mellan mätaren och utgående plint i det mätarskåp som TS har.
Som standarb bryter den bort allt efter mätaren.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Blev dags för elmätarbyte .
Blev tvungen att se hur den nya ser ut , döm om min förvåning , gamla mätaren fortfarande kvar .
Tydligen sitter en 3 fas kabel tokigt till så nya ej får plats .
Denna kabel går till mitt garage och jag vet att den ej blir enkel att byta ut i hela sin längd .
Dvs. en ny längre kabel som kan förläggas lämpligare i elskåpet på bostadshuset .
Var med när elektrikern lade skyddsrör / kabel i garaget , det var tajt även där .
Måste troligtvis riva 2 st väggar i garaget om det måste göras om 🙄

Får man skarva 3 fas kabel eller kanske sätta nya elmätaren på distanser ?
Vad tror ni 🤔
Om det var Eltel rör dom inget om det ser konstigt ut! Vill inte få skit och får betala rep kostnaden! Det blir vattenfalls problem så var det hos grannen!
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Jag får känslan att elektrikern kopplade in det där temporärt "lite snabbt" och sen aldrig fixade.

Jag vill gärna inte tro att någon verkligen tänkte lämna det sådär permanent, med vass kant mot kabeln som ligger löst och plåten knappt fastsatt.
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
En annan fråga . När nätägaren vill byta elmätare och allt fungerar idag .
Vem får pröjsa en elektriker för att ev. lägga om / skarva kabeln i elskåpet på bostadshuset 🤔
Om det är ett fel har du enligt Konsumenttjänstlagen rätt att reklamera och få det åtgärdat inom tio år efter köpet.

Konsumenttjänstlag (1985:716​


4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.

Fel hos tjänsten​

Vad som avses med fel​

9 § Tjänsten ska anses felaktig, om resultatet avviker från
  1. vad konsumenten med hänsyn till 4 § har rätt att kräva, även om avvikelsen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse,
  2. sådana föreskrifter eller myndighetsbeslut som väsentligen syftar till att säkerställa att föremålet för tjänsten är tillförlitligt från säkerhetssynpunkt, eller
  3. vad som därutöver får anses avtalat.

Kommentar

Fel föreligger om kraven på fackmässighet och omsorg i 4 § inte når upp till vad konsumenten har fog att förvänta, RH 1998:60. Näringsidkaren ansvarar för entrepenaden tills den är avlämnad och den ska då avlämnas felfri. Det är fel om;
  • arbetet inte utförts fackmässigt, 4 §,
  • näringsidkaren brustit i den omsorg som kan krävas för att tillgodose beställarens intressen oberoende om vem som orsakat bristen 4 §,
  • arbetet inte uppnår de krav som ställs i offentligrättsliga säkerhetsföreskrifter 5 §,
  • det finns brister i arbetet 9 §,
  • det finns brister i använt material 9 §,
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vem som än lyckats åstadkomma detta fina arbete så är det mycket tråkigt att se... Det förpassar människan till apstadiet.
Va, har vi redan lämnat det?
 
  • Haha
Testarn
  • Laddar…
Klassiskt misstag med inköp av för kort kabel pga snålhet. Man får ta till lite!

Men nu fick iallafall alla svar på den eviga frågan ”Hur lång är en kabel?”. Svar är, för kort!
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Blev dags för elmätarbyte .
Blev tvungen att se hur den nya ser ut , döm om min förvåning , gamla mätaren fortfarande kvar .
Tydligen sitter en 3 fas kabel tokigt till så nya ej får plats .
Denna kabel går till mitt garage och jag vet att den ej blir enkel att byta ut i hela sin längd .
Dvs. en ny längre kabel som kan förläggas lämpligare i elskåpet på bostadshuset .
Var med när elektrikern lade skyddsrör / kabel i garaget , det var tajt även där .
Måste troligtvis riva 2 st väggar i garaget om det måste göras om 🙄

Får man skarva 3 fas kabel eller kanske sätta nya elmätaren på distanser ?
Vad tror ni 🤔
Han har väl lagt in kabel innan mätare 🙄
 
Polacoloco Polacoloco skrev:
Klassiskt misstag med inköp av för kort kabel pga snålhet. Man får ta till lite!

Men nu fick iallafall alla svar på den eviga frågan ”Hur lång är en kabel?”. Svar är, för kort!
Kabeln är INTE för kort!!!
Anslutningarna för utgående kabel sitter höger om huvudbrytaren.
Anslutningen för PEN-ledare / PE+N-ledare är höger om huvudbrytaren, sitter som standard inga plintar på DIN-skenan.

Elcentral med säkringar, automatsäkringar, strömbrytare och etiketter, delvis öppen, installation med ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

TS bild i bakgrunden, min bild ovanpå.

G Gazz skrev:
Han har väl lagt in kabel innan mätare 🙄
Inkommande servisekabel är tänkt att komma in i nedre vänstra hörnet,
En vägg med texten "INK SERVIS KABEL", en blå eluttagslåda bredvid, betongytor, del av trottoar.

Plinten för inkommande servisekabel är någonstans bakom den vänstra plåten och det är plomberat.
 
  • Gilla
Elajomannen och 5 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ja du , vet ej varför !
Ser även att skyddskåpan enbart sitter med 1 skruv på vänster sida .
Är ingen elektriker men borde det inte klippas upp för kabelgenomföring .
Ser att undertill på plåtkåpan finns brytplåtar för ngt (elkabel)
Kanske kort med elkabel även i mätarskåpet , från början .
Vad menar du med "även i mätarskåpet". Har du ett annat skåp oxå?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Tomture61
C Claes Owe skrev:
Vad menar du med "även i mätarskåpet". Har du ett annat skåp oxå?
En kabel har oftast 2 ändar .
 
  • Gilla
Arvid
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.