46 922 läst · 69 svar
47k läst
69 svar
Byte av elmätare, gick ej!
Medlem
· Södermanland
· 575 inlägg
Ja absolut förekommer det, i alla branscher. El ej undantaget. Tyvärr.Tomture61 skrev:
Under mina 23 år som elektriker har jag många gånger fått städa upp sidan skit.
Man kan se här på forumet att är det inte konstigt dragna kablar då är det vattenrör som hänger som spagetti.
Som elektriker på en mindre ort så funkar det inte att bete sig som svin. Då skulle jobben snart ta slut.
Tomture61 skrev:Blev dags för elmätarbyte .
Blev tvungen att se hur den nya ser ut , döm om min förvåning , gamla mätaren fortfarande kvar .
Tydligen sitter en 3 fas kabel tokigt till så nya ej får plats .
Denna kabel går till mitt garage och jag vet att den ej blir enkel att byta ut i hela sin längd .
Dvs. en ny längre kabel som kan förläggas lämpligare i elskåpet på bostadshuset .
Var med när elektrikern lade skyddsrör / kabel i garaget , det var tajt även där .
Måste troligtvis riva 2 st väggar i garaget om det måste göras om 🙄
Får man skarva 3 fas kabel eller kanske sätta nya elmätaren på distanser ?
Vad tror ni 🤔
Om det är en elektriker som gjort det där ska du be honom att komma tillbaka och göra om och rätt, misstänker dock att det är någon med helt andra färdigheter som lyckats ställa till det.Tomture61 skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Själva kopplingarna kan fortfarande vara korrekt utförda. Men kabeldragning va kanske inte den starkaste merit.
Jag tror nog att du stöter på mer felaktigheter när det gäller larm än när det el. Alla elektriker kan fixa larm.
Det blir säkert snyggt, men rätt? Det kostar extra.
Jag tror nog att du stöter på mer felaktigheter när det gäller larm än när det el. Alla elektriker kan fixa larm.
Det blir säkert snyggt, men rätt? Det kostar extra.
Larm är inte enbart dragning av kabel 😉Bananskalare skrev:
Elmätarmontörerna är inte elektriker så de får inte flytta på någon kabel eller skarva. De får bara byta ut en befintlig elmätare mot en ny och ansluta till befintliga kablar.Tomture61 skrev:
Så länge som mätarskåpet inte är ombyggd så är inkommande plint under den vänstra plomberade locket.S stefan57 skrev:
Samt utgående plintar sitter fastskruvade höger om huvudbrytaren. DIN-skenan slutar strax vänster om utgående plintarna.
Men visst, helt hundra till 110% kan man inte vara utan att lyfta på locket.
Finns de som är elektriker och får tråda om ifall ledarna är för dåliga eller om det är huvudbrytare som ska göras om till kundbrytare.M Megaforce skrev:
Om det är så att den nya mätaren inte kan installeras pga utrymmesbrist så är det upp till anläggningsinnehavaren att se till att detta blir åtgärdat
Det är du som har ansvaret så att de kan installera det. Gäller både kabel, skåp m m. om du kan flytta ansvaret till den som gjorde jobbet tidigare är det bra för dig men ingenting som elnätsföretaget bryr sig om. Det ska vara gjort när de kommer och byter mätare.Tomture61 skrev: