Tomture61 Tomture61 skrev:
Lite tråkigt att få höra ang jobb som utförts för 5 år sedan av ett företag / elektriker . Själv har jag inte kunskapen om hur det ska vara 😐

Har läst / hört om fuskbyggen av hus . Hur är det i elbranschen . Förekommer det fusk även där .
Ja absolut förekommer det, i alla branscher. El ej undantaget. Tyvärr.

Under mina 23 år som elektriker har jag många gånger fått städa upp sidan skit.

Man kan se här på forumet att är det inte konstigt dragna kablar då är det vattenrör som hänger som spagetti.

Som elektriker på en mindre ort så funkar det inte att bete sig som svin. Då skulle jobben snart ta slut.
 
  • Gilla
39x och 4 till
  • Laddar…
Tomture61
Jo , jag har som larmtekniker upplevt mycket allvarliga felkopplingar .
Typ att SOS alarm till polisen ej var i funktion på ett korrekt sätt .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Jo det är en elektriker som varit i farten . Har installerat el i garaget + kopplat 3 fas i skåpet på huset .
Kan också vara så att elmätarkillen försökt flytta kabeln osv.
Så som det ser ut i mätarskåpet,så får du någ kolla upp de andra installationer som denne elektriker gjort...
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Blev dags för elmätarbyte .
Blev tvungen att se hur den nya ser ut , döm om min förvåning , gamla mätaren fortfarande kvar .
Tydligen sitter en 3 fas kabel tokigt till så nya ej får plats .
Denna kabel går till mitt garage och jag vet att den ej blir enkel att byta ut i hela sin längd .
Dvs. en ny längre kabel som kan förläggas lämpligare i elskåpet på bostadshuset .
Var med när elektrikern lade skyddsrör / kabel i garaget , det var tajt även där .
Måste troligtvis riva 2 st väggar i garaget om det måste göras om 🙄

Får man skarva 3 fas kabel eller kanske sätta nya elmätaren på distanser ?
Vad tror ni 🤔
Tomture61 Tomture61 skrev:
[bild]
Om det är en elektriker som gjort det där ska du be honom att komma tillbaka och göra om och rätt, misstänker dock att det är någon med helt andra färdigheter som lyckats ställa till det.
 
  • Gilla
Johan Lundberg1
  • Laddar…
Själva kopplingarna kan fortfarande vara korrekt utförda. Men kabeldragning va kanske inte den starkaste merit.

Jag tror nog att du stöter på mer felaktigheter när det gäller larm än när det el. Alla elektriker kan fixa larm.
Det blir säkert snyggt, men rätt? Det kostar extra.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Utgående plint sitter höger om huvudbrytaren.
Så den kabeln ska inte behövas skarvas.
Ja men är du säker på att det är utåtgående??anna👍👍rs inga problem
 
Tomture61
Bananskalare Bananskalare skrev:
Själva kopplingarna kan fortfarande vara korrekt utförda. Men kabeldragning va kanske inte den starkaste merit.

Jag tror nog att du stöter på mer felaktigheter när det gäller larm än när det el. Alla elektriker kan fixa larm.
Det blir säkert snyggt, men rätt? Det kostar extra.
Larm är inte enbart dragning av kabel 😉
 
S stefan57 skrev:
Ja men är du säker på att det är utåtgående??anna👍👍rs inga problem
Ja, jag är helt hundra, dels har vi ett exakt likadant mätarskåp, dels så står det "Utg. Huvud-ledning" i nedre högra hörnet på övre plåten.
Del av ett mätarskåp med texten "Utg. Huvud-ledning" i nedre högra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
39x och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, jag är helt hundra, dels har vi ett exakt likadant mätarskåp, dels så står det "Utg. Huvud-ledning" i nedre högra hörnet på övre plåten.
[bild]
Hade kollat för säkerhetskull,enkelt att lossa plåten
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Jo det är en elektriker som varit i farten . Har installerat el i garaget + kopplat 3 fas i skåpet på huset .
Kan också vara så att elmätarkillen försökt flytta kabeln osv.
Elmätarmontörerna är inte elektriker så de får inte flytta på någon kabel eller skarva. De får bara byta ut en befintlig elmätare mot en ny och ansluta till befintliga kablar.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
S stefan57 skrev:
Hade kollat för säkerhetskull,enkelt att lossa plåten
Så länge som mätarskåpet inte är ombyggd så är inkommande plint under den vänstra plomberade locket.
Samt utgående plintar sitter fastskruvade höger om huvudbrytaren. DIN-skenan slutar strax vänster om utgående plintarna.

Men visst, helt hundra till 110% kan man inte vara utan att lyfta på locket.
 
M Megaforce skrev:
Elmätarmontörerna är inte elektriker så de får inte flytta på någon kabel eller skarva. De får bara byta ut en befintlig elmätare mot en ny och ansluta till befintliga kablar.
Finns de som är elektriker och får tråda om ifall ledarna är för dåliga eller om det är huvudbrytare som ska göras om till kundbrytare.

Om det är så att den nya mätaren inte kan installeras pga utrymmesbrist så är det upp till anläggningsinnehavaren att se till att detta blir åtgärdat
 
Tomture61
M Megaforce skrev:
Elmätarmontörerna är inte elektriker så de får inte flytta på någon kabel eller skarva. De får bara byta ut en befintlig elmätare mot en ny och ansluta till befintliga kablar.
Elinstallatör kontaktad .
 
Tomture61
M Megaforce skrev:
Elmätarmontörerna är inte elektriker så de får inte flytta på någon kabel eller skarva. De får bara byta ut en befintlig elmätare mot en ny och ansluta till befintliga kablar.
Han hade jobbat som elektriker i 3 år .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
En annan fråga . När nätägaren vill byta elmätare och allt fungerar idag .
Vem får pröjsa en elektriker för att ev. lägga om / skarva kabeln i elskåpet på bostadshuset 🤔
Det är du som har ansvaret så att de kan installera det. Gäller både kabel, skåp m m. om du kan flytta ansvaret till den som gjorde jobbet tidigare är det bra för dig men ingenting som elnätsföretaget bryr sig om. Det ska vara gjort när de kommer och byter mätare.
 
  • Gilla
elmont och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.