Cheesen
N Nahlem skrev:
Hej

Jag har gått och funderat på detta ett tag nu, så jag tänker väl jag provar här och frågar efter era erfarenheter.

Jag bor idag i hus från 2017 med fyrskiktsisolering och byggd med passivhus teknik men inte ett riktigt passivhus så att säga. Huset är 173 kvm, ca 600 mm lösull i tak 700 i tak på garaget. Fönstren är tre glas och låg energifönster så att säga. Det största fönstret är dock ganska stort. 2,8m höjd och ca 2,5 brett så stort med andra ord, så det är väl största energi läckaget där. Betongplattan är 3x100 cellplast och garaget likaså. Så huset och allt är byggt för att vara isolerat ordentligt. Högsta invändiga takhöjd är på 3,8 meter invändigt resten av rummen är på 2,7 förutom tvättstugan som följer taket upp till 3,8 m. Garaget har en takhöjd på 2,5 invändigt och 700 mm lösull i toppen.

Idag värms huset,garaget & poolen upp utav fjärrvärme via lokala energi bolaget så att säga.

Jag har idag en förbrukning på 21,171 MWh så 21 171 KWh så att säga hushållselen är på 7 643 kWh med en hybrid och en elbil.

Jag försöker ha bra kontroll på samtlig uppvärmning för att inte slösa på detta. Samt följer så maskiner används när priserna och effekterna är som lägst till den mån som går.

I mitt hus så har jag följande temperaturer satta

RUM 1: 17c (används ej) (dock snart ett till liten på g)
RUM 2: 21c (WC/DUSCH)
RUM 3: 21c (Barnrum)
RUM 4: 17c (Kontor-Bibliotek)
RUM 5: 21c (Badrum)
RUM 6: 18c (Master bedroom)
RUM 7: 19c (Kök,Vardagsrum,Entré)
RUM 8: 18c (Tvättstuga)
RUM 9: 12c (Skafferi ej uppvärmt alls)

Garage: 5c (underhållsvärme så vatten inte fryser)

Pool sommartid maj-sept 20c i vattnet.

Min fråga till er är jag har fått en offert på 229 000 totalt borrdjup 200 m efter rotavdrag. Är det värt att gå över till detta eller ej och hur snabb är återbetalningstiden. Bergvärmen ska användas till allt inklusive kylning sommartid.Så som med fjärrvärmen allt ska värmas upp via den.

Kostnaden totalt för fjärrvärme landade på 19 453 kr för 2024 men kommer öka i 2025 då dem gjorde fel i min anläggning och mätte temperaturen konstigt från början det åtgärdades i förra året maj.För året 2023 samma uppsättning hade jag 17 859 mWh till en kostnad av 16 738 kr på ett år. Dock var 2023 kallt medan 2024 var riktigt varmt år.

Priset landar på 0,91 kr per kWh timme för fjärrvärmen priset på elen förra året var ca 1,97 kr per kWh ink allt, detta är dock priser tagna från min egna sida hos lokala energibolaget men det borde vara med alla skatter och avgifter inräknat.

Nu är jag ganska noggrann med att följa spotpriser och drar ner värme när vi åker bort och är allmänt intresserad av att hålla låg energiåtgång i huset. Men det är inte komfortabelt med dessa temperaturer trots fjärrvärme min tanke är då skulle jag kunna ha betydligt skönare klimat inomhus för mindre peng med bergvärme då den ska ju ge mer ut en vad den tar in. Fjärrvärmen är i praktiken 1 in 1 ut när det gäller detta även om du inte riktigt kan räkna det så.

Hur hade ni resonerat i detta fall?

Fundersam villaägare.
Jag tycker att du ska fundera på en solcellsanläggning istället. den kommer att betala tillbaka sig själv betydligt snabbare än en bergvärmepump. Återbetalningstiden på din värmepump är som flera nämnt runt 20 år och då är det hög tid att investera i en ny pump. Så du kan nog räkna med 30 år innan du får ditt värmesystem på break even. Om du istället köper en räntefond för dina 220 000 så kommer du att ha dubblat dina pengar med råge om 30 år. En fin slant att ha till pensionen istället för ett uttjänt bergvärmesystem.

Nästa fråga du ska fundera på är om du har planer på att bo i ditt hus så länge? Jag tror inte att du får något mer när huset går till försäljning om 10 år om du har bergvärme jämfört med fjärrvärme. Du har snarare mer troligt en kund som köper huset som du blir supporttekniket till då bergvärmen börjar nå åldern när det börjar krångla.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Exakt hur mycket drar poolen?

Vi har enplan med källare från -69/-70, 100+100, treglasfönster på markplanet, tvåglasfönster i källaren, två vuxna tre barn/ungdomar. Vi håller 20-21⁰ i hela huset.
Vi förbrukar ca 14,5 MWh fjv per år.
Stapeldiagram över uppmätt energiförbrukning i MWh för åren 2020-2024, visar variationer och jämförelse av förbrukning över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit:
Vi bor längs Smålandskusten.

Redigerat:
Cheesen
useless useless skrev:
Den som uppfinner en värmeväxlare som ger mer energi ut än man stoppar in kommer garanterat att få alla nobelpris under resten av sin livstid.
Nu är ju det här lite OT men det är väl precis det alla kärnkraftsförespråkare hävdar att en Thoriumreaktor gör. Den ska ju skapa sitt eget bränsle som den sedan förbränner och genom förbränningen skapar den sitt eget bränsle.

TS. har däremot snöat in på att du kan få ut mer energi ur en värmepump än vad man tillför. Vilket är sant ur ett kundperspektiv men inte ur ett fysiologiskt perspektiv. Att man dessutom använder en väldigt fin energi för att värma upp ett hus istället för att använda den för att bygga en bil eller skapa en skvätt vätgas är ju inte bra ur samhällsekonomisk synvinkel och kommer antagligen att bestraffas framledes mer än vad det gör idag. Effektarifferna som kommer nu är bara toppen på isberget, 2030 har SSAB tänkt vara i full drift med sin nya anläggning och det är även sant med Stegras nya anläggning. Flertalet energihungriga datacenter är redan i drift och fler lär det bli om man ska tro dagens politiker. Dessutom är väl målsättningen att det inte ska säljas några nya fosila bilar då. Vad tror ni händer med elpriserna?
Visserligen så byggs det kraftverk just nu i en omfattning som vi inte sett sedan 60talet men det räcker nog inte med tanke på utvecklingen ser ut.
När vi byggde hus 2017 så stod vi inför valet att borra eller dra in fjärrvärme. Då kändes det som en enkel ekvation, framförallt när jag hade sett vad Svärfars anläggning kostade att hålla i drift (han kopplade in en vedpanna i sin anläggning då värmepumpen krånglade första gången efter 2 år). Idag är ekvationen ändå enklare, man behöver inte vara någon ingenjör för att förstå vad som kommer att hända med elpriset.

N Nahlem skrev:
Hej

Jag har gått och funderat på detta ett tag nu, så jag tänker väl jag provar här och frågar efter era erfarenheter.

Jag bor idag i hus från 2017 med fyrskiktsisolering och byggd med passivhus teknik men inte ett riktigt passivhus så att säga. Huset är 173 kvm, ca 600 mm lösull i tak 700 i tak på garaget. Fönstren är tre glas och låg energifönster så att säga. Det största fönstret är dock ganska stort. 2,8m höjd och ca 2,5 brett så stort med andra ord, så det är väl största energi läckaget där. Betongplattan är 3x100 cellplast och garaget likaså. Så huset och allt är byggt för att vara isolerat ordentligt. Högsta invändiga takhöjd är på 3,8 meter invändigt resten av rummen är på 2,7 förutom tvättstugan som följer taket upp till 3,8 m. Garaget har en takhöjd på 2,5 invändigt och 700 mm lösull i toppen.

Idag värms huset,garaget & poolen upp utav fjärrvärme via lokala energi bolaget så att säga.

Jag har idag en förbrukning på 21,171 MWh så 21 171 KWh så att säga hushållselen är på 7 643 kWh med en hybrid och en elbil.

Jag försöker ha bra kontroll på samtlig uppvärmning för att inte slösa på detta. Samt följer så maskiner används när priserna och effekterna är som lägst till den mån som går.

I mitt hus så har jag följande temperaturer satta

RUM 1: 17c (används ej) (dock snart ett till liten på g)
RUM 2: 21c (WC/DUSCH)
RUM 3: 21c (Barnrum)
RUM 4: 17c (Kontor-Bibliotek)
RUM 5: 21c (Badrum)
RUM 6: 18c (Master bedroom)
RUM 7: 19c (Kök,Vardagsrum,Entré)
RUM 8: 18c (Tvättstuga)
RUM 9: 12c (Skafferi ej uppvärmt alls)

Garage: 5c (underhållsvärme så vatten inte fryser)

Pool sommartid maj-sept 20c i vattnet.

Min fråga till er är jag har fått en offert på 229 000 totalt borrdjup 200 m efter rotavdrag. Är det värt att gå över till detta eller ej och hur snabb är återbetalningstiden. Bergvärmen ska användas till allt inklusive kylning sommartid.Så som med fjärrvärmen allt ska värmas upp via den.

Kostnaden totalt för fjärrvärme landade på 19 453 kr för 2024 men kommer öka i 2025 då dem gjorde fel i min anläggning och mätte temperaturen konstigt från början det åtgärdades i förra året maj.För året 2023 samma uppsättning hade jag 17 859 mWh till en kostnad av 16 738 kr på ett år. Dock var 2023 kallt medan 2024 var riktigt varmt år.

Priset landar på 0,91 kr per kWh timme för fjärrvärmen priset på elen förra året var ca 1,97 kr per kWh ink allt, detta är dock priser tagna från min egna sida hos lokala energibolaget men det borde vara med alla skatter och avgifter inräknat.

Nu är jag ganska noggrann med att följa spotpriser och drar ner värme när vi åker bort och är allmänt intresserad av att hålla låg energiåtgång i huset. Men det är inte komfortabelt med dessa temperaturer trots fjärrvärme min tanke är då skulle jag kunna ha betydligt skönare klimat inomhus för mindre peng med bergvärme då den ska ju ge mer ut en vad den tar in. Fjärrvärmen är i praktiken 1 in 1 ut när det gäller detta även om du inte riktigt kan räkna det så.

Hur hade ni resonerat i detta fall?

Fundersam villaägare.
Jag jobbar på Eons kraftvärmeverk i Örebro med underhåll av anläggningen (ej säljare).

Eon har valt att priset ska vara satt så att fjärrvärme vid nyinvestering alltid ska vara den billigaste uppvärmningen. Det är i dagsläget inte bra för vår lönsamhet men det är viktigare för oss att kunderna är nöjda och stannar kvar.

Så om du är ansluten i vårt nät råder jag dig att vara kvar. 😊 Så vida du inte tex har råd att köpa bergvärme utan att ta lån. Då kan det löna sig.

Cheesen Cheesen skrev:
Jag tycker att du ska fundera på en solcellsanläggning istället. den kommer att betala tillbaka sig själv betydligt snabbare än en bergvärmepump. Återbetalningstiden på din värmepump är som flera nämnt runt 20 år och då är det hög tid att investera i en ny pump. Så du kan nog räkna med 30 år innan du får ditt värmesystem på break even. Om du istället köper en räntefond för dina 220 000 så kommer du att ha dubblat dina pengar med råge om 30 år. En fin slant att ha till pensionen istället för ett uttjänt bergvärmesystem.

Nästa fråga du ska fundera på är om du har planer på att bo i ditt hus så länge? Jag tror inte att du får något mer när huset går till försäljning om 10 år om du har bergvärme jämfört med fjärrvärme. Du har snarare mer troligt en kund som köper huset som du blir supporttekniket till då bergvärmen börjar nå åldern när det börjar krångla.
Är verkligen en solcellsanläggning så lönsam längre? payofftiden för solceller har haft en dålig utveckling senaste året. Det bygger i princip på att man förbrukar mycket el dagtid på sommarhalvåret.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
L Liljeros skrev:
Är verkligen en solcellsanläggning så lönsam längre? payofftiden för solceller har haft en dålig utveckling senaste året. Det bygger i princip på att man förbrukar mycket el dagtid på sommarhalvåret.
bra mycket mera lönsamt än att byta ut ett fungerande fjärrvärmesystem mot ett bergvärmesystem..

Jag bytte från fjärrvärme till bergvärme i april-24.
-23 höjdes priset med 12% och 24 med 20% så tyckte det blev för dyrt.Tog in en offert och en beräkning på hur mycket jag kunde spara trodde det var en glädje kalkyl.
Fram till och med december har jag sparat 13000 ca kommet att spara ca 6-7000 till första året kalkylen sa 18000 i besparing så ja är nöjd med bergvärmen

Cheesen Cheesen skrev:
bra mycket mera lönsamt än att byta ut ett fungerande fjärrvärmesystem mot ett bergvärmesystem..
Det må så vara men överlag är det väl svårt att få vettig ekonomi i det utan att vara större fastighetsägare som har verksamhet dagtid och ett elbehov.

Cheesen
L Liljeros skrev:
Det må så vara men överlag är det väl svårt att få vettig ekonomi i det utan att vara större fastighetsägare som har verksamhet dagtid och ett elbehov.
Ja nu var det ju inte fråga om att få vettig ekonomi.. snarare en bättre kalkyl än bergvärme.... Jag har inte föreslagit att TS skulle bli ekonomiskt oberoende på sin anläggning.. bara att denne skulle spara mera pengar på solpaneler än en ny värmeanläggning.

Jag har fjärrvärme och värmer upp ca 180m2 hus i etage med källare, alla rum ca 20 grader byggt -54 ligger på ca 15-20.000kWh per år i uppvärmning, varmvatten ca 3-4000kWh.
Klart att fjärrvärme är 1:1 så där kan man inte göra något, men att säga att det är en föråldrad uppvärmning är ju fel, det är ju på värmeverken man lyckas få typ 1:2 i effekt ... Det är ju samma med en värmepump, det är ju vid värmekällan man kan lyckas få bra cop.
Kolla era energideklarationer så antar jag att det står vad man har för kW per m2, sen ifall den levereras via fjärrvärme, värmepump eller ved så är det ju fortfarande samma kW.

Bortsett från att dina resonemang om "1 mot 1" är helt uppåt väggarna (ta inte illa upp, du är säkert en bra människa ändå), så är det kanske inte givet att du får tillstånd för att byta till bergvärme.

När vi bytte från elvärme till fjärrvärme för typ 20 år sedan krävde vårt (kommunala) energibolag att huvudsäkringarna skulle sänkas från 25A till 16A. Anledningen var att man ville förhindra att husägare körde fjärrvärme och elvärme parallellt, beroende på vad som var billigast.

Om jag inte minns helt fel så fanns det även en praxis i kommunen att de inte beviljade tillstånd för bergvärmeborrning om huset redan hade fjärrvärme. Man ville helt enkelt försvara den samhällsekonomiska investeringen som gjorts när man byggt ut fjärrvärmenätet.

Nu var detta i forntiden, och kanske jag dessutom svamlar. Men om du (trots att det troligen inte är ekonomiskt vettigt) ändå planerar ett byte kan det vara värt att kolla om du ens kan få nödvändiga tillstånd (eventuellt byta till större huvudsäkringar, och att borra hålen).

Fick radera mitt inlägg innan fick korrigera TS värmeförbrukning. Men Chatgpt kommer fram till en återbetalningstid på 30 år med nuvarande fjärrvärmepris.

---

1. Nulägesbeskrivning

Du har en årlig fjärrvärmeförbrukning på 21 171 kWh, vilket värmer upp både huset, garaget och poolen.

Din hushållsel är separat och ligger på 7 643 kWh/år.

Fjärrvärmen kostar 0,91 kr/kWh, vilket ger en årlig fjärrvärmekostnad på 19 453 kr (2024).

Elpriset är 1,97 kr/kWh inklusive alla avgifter.

Du har en mycket välisolerad bostad och gör redan mycket för att optimera energianvändningen, men fjärrvärme är ändå dyr och ger endast 1:1 i effekt, vilket kan göra bergvärme intressant.

---

2. Vad innebär bergvärme?

En bergvärmepump har en verkningsgrad som mäts i COP (Coefficient of Performance). Ett vanligt värde är 3,5, vilket betyder att för varje 1 kWh el som används genererar systemet 3,5 kWh värme. Denna höga effektivitet är anledningen till att bergvärme ofta anses vara en kostnadseffektiv lösning över tid.

Bergvärmen ska ersätta:

Uppvärmning av huset, garaget och poolen.

Potentiellt även användas för kylning sommartid (passiv kyla).

---

3. Beräkning av energiförbrukning och kostnad med bergvärme

A. Elförbrukning för bergvärme

Om fjärrvärmeförbrukningen på 21 171 kWh ersätts av bergvärme med COP 3,5, blir den nya elförbrukningen för värme:

\text{Ny elförbrukning (bergvärme)} = \frac{\text{21 171 kWh}}{\text{3,5}} \approx 6 049 \, \text{kWh/år}.

Din totala elförbrukning (hushållsel + bergvärme) blir:

6 049 \, (\text{bergvärme}) + 7 643 \, (\text{hushållsel}) = 13 692 \, \text{kWh/år}.

---

B. Kostnad för drift av bergvärme

Med ett elpris på 1,97 kr/kWh blir kostnaden:

För bergvärmen:

6 049 \, \text{kWh} \times 1,97 \, \text{kr/kWh} \approx 11 916 \, \text{kr/år}.

13 692 \, \text{kWh} \times 1,97 \, \text{kr/kWh} \approx 26 922 \, \text{kr/år}.

---

C. Besparing med bergvärme

Den årliga kostnaden för fjärrvärme är idag 19 453 kr/år. Genom att ersätta den med bergvärme, som kostar 11 916 kr/år, sparar du:

19 453 - 11 916 \approx 7 537 \, \text{kr/år}.

---

4. Investering och återbetalningstid

Kostnaden för bergvärmeinstallationen är 229 000 kr efter ROT-avdrag.

Återbetalningstiden beräknas genom att dela investeringskostnaden med den årliga besparingen:

\text{Återbetalningstid} = \frac{\text{229 000 kr}}{\text{7 537 kr/år}} \approx 30,4 \, \text{år}.

---

5. Faktorer som påverkar beslutet

Fördelar med bergvärme:

Lägre driftskostnader: Bergvärme är mer energieffektivt än fjärrvärme och ger besparingar över tid.

Möjlighet till kylning: Du kan utnyttja bergvärmesystemet för att kyla huset på sommaren.

Bättre komfort: Du kan höja inomhustemperaturen utan lika stora kostnadsökningar.

Oberoende från fjärrvärmepriser: Om fjärrvärmepriserna stiger mycket i framtiden, ger bergvärme stabilare kostnader.

Nackdelar med bergvärme:

Hög initial kostnad: Installationen kostar 229 000 kr.

Lång återbetalningstid: Med dagens förhållanden är återbetalningstiden ca 30 år.

Underhåll och livslängd: En bergvärmepump har en livslängd på ca 20–25 år, vilket kan innebära att den behöver bytas innan den betalar av sig helt.

Framtida faktorer att överväga:

Fjärrvärmepriser: Om fjärrvärmepriserna ökar kraftigt, kan bergvärme bli mer ekonomiskt lönsamt.

Elpriser: Om elpriserna stiger, kan besparingarna med bergvärme minska.

---

6. Slutsats och rekommendation

Baserat på dagens kostnadsnivåer och förbrukning är bergvärme inte en självklar ekonomisk investering, eftersom återbetalningstiden är lång (ca 30 år). Men om du:

Planerar att bo kvar i huset länge.

Vill ha högre komfort och kylning på sommaren.

Tror att fjärrvärmepriserna kommer att öka kraftigt.

... kan bergvärme ändå vara ett bra alternativ på lång sikt.

Om du vill förkorta återbetalningstiden kan du också överväga att installera solceller för att delvis täcka den ökade elförbrukningen, vilket kan sänka driftkostnaderna ytterligare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.