S sjoelund skrev:
Nej, slår jag på LLVP så stänger golvvärmefläktarna av sig och CP går ner också. Systemet är 30 år gammalt och fläktarna har de gjutit in så de inte kan bytas; nyare drar mycket mindre.
En LLVP nyttjar inte det vattenburna systemet, så det går inte att jämföra med att vattenburet system.

Med vattenburet system så går det att få jämn rumstemperatur oberoende om det är öppen planlösning eller stängda rum.

Med LLVP så krävs det öppen planlösning för att få någorlunda jämn rumstemperatur, stängs dörrarna till rummen så blir det kallt i rummen.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
kisumisu
Demmpa Demmpa skrev:
Vad menar du?

Det går vist att värma poolen med fjärrvärme, det finns flera trådar på forumet om hur det är byggt och konfigurerat.
Okej då hade jag fel ber om förlåt.
Tänkte bara på min egen värmepump som har nån "pool funktion" ska gå ansluta pool, men pool är nu inget jag äger.

Hört att vissa kommunala bad kör med fjärrvärme till pool, men aldrig hört att nån privatperson gjort det

Har bara en Layspa och den har en helt egen värmare som tyvärr går med direkt el.

Demmpa Demmpa skrev:
Har du VVC ut till garaget idag?
Hur mycket kallt varmvatten måste du spola i garaget innan det kommer varmt varmvatten?

Du lär behöva VVC från garaget till huset om du flyttar ut VVBn från huset till garaget om inte så kommer du att spola bort många liter kallt varmvatten innan du får varmt varmvatten i kranarna inne.
surris surris skrev:
Så fungerar inte fjärrvärmen. Du betalar för den faktiska energin som du använder. Däremot kan fjv bolagen effektivisera produktionsanläggningen och distributionsnätet för fjärrvärmen och på så sätt få ner energikostnaden ut till dig/kunden.

Du får lika stor kontroll över din energianvändning med fjärrvärme som med el från en bergvärmepump. Och du har betydligt mer effekt att tillgå från fjärrvärmenätet än från en bergvärmepump avsedd för en villa.

När effekttaxan träder i kraft så kommer man förmodligen få installera en stor acc tank så värmepumpen kan värma upp den på natten, annars kan man få väldigt stora kostnader för effekttopparna dagtid. Fjärrvärmen har blivit dyrare, men allt på elsidan kommer bli ännu dyrare. Högre skatter och nya avgifter kommer...
De är ju det jag menar man kan inte riktigt räkna så men det blir det för tex min granne som har bergvärme och körde på det hans hus är på 220 kvm två 3 meter takhöjd både bottenplan och övreplan med enorma fönsterpartier överallt han har pool men inte garage som värms upp. Hans panna tex har tagit 22 000 kWh enligt det som står på hans panna hur korrekt det är kan jag inte mycket om men den har levererat 94 000 kWh dem har runt 22-23 i sitt hus och är 5 personer som bor. Dem har också en extra tank för varm vatten som de monterat från dag ett. Deras förbrukning på totalen landade på 27k kWh förra året 2024 dem har två elbilar rakt av också ena med 101 kwh batteri den andra på 48 kwh, deras pool är uppvärmd till 28c där ser man då på en gång hur mycket bättre bergvärmen är på att leverera, medan min förbrukning landade på 21k kWh på bara fjärrvärme sedan tillkommer också hushålls el som jag nämde tidigare därför jag säger det är väldigt oeffektivt med fjärrvärmen medan mitt hus är bättre isolerat en deras, jag har också gått med värme kamera för att titta på om jag har något läckage som är markant och största felet var i garaget där jag hade på garageporten ett insläpp på -5c luft medan garaget va 5c men efter justering så visar läckaget runt 2-3c runt hela porten resten av huset hade jag läckage runt 18c där de va som värst.

Vi är 3 personer + 1 som kommer och har inte ens i närheten så varmt som dem har inomhus tex. Och nej jag kan inte styra fjärrvärmen på det sättet som jag önskar det är där problemet kommer in då står del av taxan är fasta avgiften för att då få ner kostnaderna så måste jag hålla lägre temperatur inomhus en önskat för den fasta kostnaden käkar hela 500 kr i uppvärmningskostnad för mig. Det är alltså ca 500 kr x 12 = 6000 kr per år i fasta kostnader som jag inte får någon användning av. då kan man räkna på hur många kW hade jag fått utöver det givet att elnätet och elen ser ut att öka i pris vilket är tröttsamt då dem verkar plocka ur varenda krona dem kan ur kunderna men det betyder inte att fjärrvärmen inte kommer göra samma sak. I slutändan så har du då ett läge där fjärrvärmen kostar mer och mer i drift för dem och det flyttas över på kunderna. Elnätet är svårt att göra något åt men chanserna finns alltid där att det ändras till billigare i framtiden även om de sällan blir så realistiskt sätt har vi sätt att elnätet drar iväg även om elpriset inte har varit så skyhögt förutom några få toppar i 2024 som inte va trevliga.

Dock på totalen så hade jag lägre års kostnad en dem men å andra sidan så har dem ett hus som är uppsäkrat till 25A medan mitt är på 16A för jag har lite andra lösningar och försöker följa priserna så där skiljer vi oss åt dem följer inte så mycket priserna och använder apparater lite titt som tätt. Så om vi tittar på "komfortabel" nivå så har dem de mer komfortabelt en vad vi har det tex vilket då får mig att fundera vilka värden skulle jag ha på mitt hus med bergvärme som följer detta och hur mycket potenciellt skulle jag kunna spara på detta. Men drar kostnad för installation+ränta m.m. på det och avbetalningstiden är på 30-40 år ja ne då är det nog inte värt men om vi pratar 10-15 år så absolut kan de vara värt de. Minus förlusten för man betalade för anslutning och annat för fjärrvärmen.

Jag har rör som går från fjärrvärmeväxlaren i huset till garaget för både varmt vatten och värme garaget är ungefär 3,5 meter ifrån allt går i en kulvert det går ganska fort för mig att få både varmvatten och om jag önskar sätta konvektorfläkten på högre värme så värms det upp väldigt snabbt men den är på 5c som underhållsvärme som sagt och garaget är också väl isolerat så det blir inte super kallt där inne även dagar när temperaturen faller rejält. Jag behöver knappt spola i 2-3 min innan jag får varm vatten och kall vatten är ju alltid kallt vatten där instant så gott som.

kisumisu
S sjoelund skrev:
Det är runt 200W för mig att ha igång golvvärmefläkt och cirkulationspump och det blir ganska mycket över året...
Men 200w är inget mot t ex 8000-9000w som tex direkt el går med (såklart beroende på byggnad, hur varmt man har, hur kallt ute osv). Även med pumpen är man lätt och nosar på 3-4kw ibland.

Dessutom behöver du ha cirkulationspumpen igång oavsett om du har fjärrvärme, direkteldrift, bergvärme, luftvatten, pellets, ved etc etc..... Vill man nu slippa det så får man bygga om hela värmesystemet.

O
N Nahlem skrev:
De är ju det jag menar man kan inte riktigt räkna så men det blir det för tex min granne som har bergvärme och körde på det hans hus är på 220 kvm två 3 meter takhöjd både bottenplan och övreplan med enorma fönsterpartier överallt han har pool men inte garage som värms upp. Hans panna tex har tagit 22 000 kWh enligt det som står på hans panna hur korrekt det är kan jag inte mycket om men den har levererat 94 000 kWh dem har runt 22-23 i sitt hus och är 5 personer som bor. Dem har också en extra tank för varm vatten som de monterat från dag ett. Deras förbrukning på totalen landade på 27k kWh förra året 2024 dem har två elbilar rakt av också ena med 101 kwh batteri den andra på 48 kwh, deras pool är uppvärmd till 28c där ser man då på en gång hur mycket bättre bergvärmen är på att leverera, medan min förbrukning landade på 21k kWh på bara fjärrvärme sedan tillkommer också hushålls el som jag nämde tidigare därför jag säger det är väldigt oeffektivt med fjärrvärmen medan mitt hus är bättre isolerat en deras, jag har också gått med värme kamera för att titta på om jag har något läckage som är markant och största felet var i garaget där jag hade på garageporten ett insläpp på -5c luft medan garaget va 5c men efter justering så visar läckaget runt 2-3c runt hela porten resten av huset hade jag läckage runt 18c där de va som värst.

Vi är 3 personer + 1 som kommer och har inte ens i närheten så varmt som dem har inomhus tex. Och nej jag kan inte styra fjärrvärmen på det sättet som jag önskar det är där problemet kommer in då står del av taxan är fasta avgiften för att då få ner kostnaderna så måste jag hålla lägre temperatur inomhus en önskat för den fasta kostnaden käkar hela 500 kr i uppvärmningskostnad för mig. Det är alltså ca 500 kr x 12 = 6000 kr per år i fasta kostnader som jag inte får någon användning av. då kan man räkna på hur många kW hade jag fått utöver det givet att elnätet och elen ser ut att öka i pris vilket är tröttsamt då dem verkar plocka ur varenda krona dem kan ur kunderna men det betyder inte att fjärrvärmen inte kommer göra samma sak. I slutändan så har du då ett läge där fjärrvärmen kostar mer och mer i drift för dem och det flyttas över på kunderna. Elnätet är svårt att göra något åt men chanserna finns alltid där att det ändras till billigare i framtiden även om de sällan blir så realistiskt sätt har vi sätt att elnätet drar iväg även om elpriset inte har varit så skyhögt förutom några få toppar i 2024 som inte va trevliga.

Dock på totalen så hade jag lägre års kostnad en dem men å andra sidan så har dem ett hus som är uppsäkrat till 25A medan mitt är på 16A för jag har lite andra lösningar och försöker följa priserna så där skiljer vi oss åt dem följer inte så mycket priserna och använder apparater lite titt som tätt. Så om vi tittar på "komfortabel" nivå så har dem de mer komfortabelt en vad vi har det tex vilket då får mig att fundera vilka värden skulle jag ha på mitt hus med bergvärme som följer detta och hur mycket potenciellt skulle jag kunna spara på detta. Men drar kostnad för installation+ränta m.m. på det och avbetalningstiden är på 30-40 år ja ne då är det nog inte värt men om vi pratar 10-15 år så absolut kan de vara värt de. Minus förlusten för man betalade för anslutning och annat för fjärrvärmen.

Jag har rör som går från fjärrvärmeväxlaren i huset till garaget för både varmt vatten och värme garaget är ungefär 3,5 meter ifrån allt går i en kulvert det går ganska fort för mig att få både varmvatten och om jag önskar sätta konvektorfläkten på högre värme så värms det upp väldigt snabbt men den är på 5c som underhållsvärme som sagt och garaget är också väl isolerat så det blir inte super kallt där inne även dagar när temperaturen faller rejält. Jag behöver knappt spola i 2-3 min innan jag får varm vatten och kall vatten är ju alltid kallt vatten där instant så gott som.
Om du är så säker på din sak, varför frågar du ens? Byt till bergvärme då!

• Gilla
Götesjö
  • Laddar…
surris
N Nahlem skrev:

Jag förstår inte vad du vill komma fram till. Känns som du redan har bestämt dig och försöker argumentera för dig själv att köra på bergvärme för att du har fått för dig att det är mycket bättre.

• Gilla
Götesjö
  • Laddar…
Jag har inte bestämt mig för det utan jag frågar också om någon gjort liknande installation och sätt skillnaden för dem eller inte och har erfarenheter runt detta så ville fråga här och se om någon gjort en liknande lösning och provat före man själv gjort det.

Vore intressant och höra så därför jag la upp för att fråga. Men fjärrvärmen i alla fall i min stad är dyr för det du får jämfört med en bergvärmeanläggning och givetvis är jag med på tåget att elnätet ser ut att dra iväg rejält i närtid med effektariffer och annat dem verkar vilja kasta på konsumenten men oavsett de så åker du på dubbelt här.

Jag har visserligen enbart "Hushålls" el givet att jag har en cirkpump till poolen sommartid som jag också styr via smart styrning för att få ner kostnaden låter den bara gå max 10 timmar per dag fördelat på tiderna när det är som billigast och ibland får man avakta lite innan man kan dra igång den.sedan har jag en cirkpump som skickar till huset och en annan i garaget som går på impulsläge så att säga inte konstant flöde.

Så jag försöker hålla mina kostnader nere och tvätta & bruka maskiner på tider när det är som billigast för att just inte behöva dra ner ännu mer på min fjärrvärme för att fortsätta kunna ha "komforten" som jag har nu.

För därför jag frågar har någon annan erfarenheter här som bytt från fjärrvärme till bergvärme och fått önskat resultat eller blivit besvikna och kastat pengarna i sjön.

surris
N Nahlem skrev:
Jag har inte bestämt mig för det utan jag frågar också om någon gjort liknande installation och sätt skillnaden för dem eller inte och har erfarenheter runt detta så ville fråga här och se om någon gjort en liknande lösning och provat före man själv gjort det.

Vore intressant och höra så därför jag la upp för att fråga. Men fjärrvärmen i alla fall i min stad är dyr för det du får jämfört med en bergvärmeanläggning och givetvis är jag med på tåget att elnätet ser ut att dra iväg rejält i närtid med effektariffer och annat dem verkar vilja kasta på konsumenten men oavsett de så åker du på dubbelt här.

Jag har visserligen enbart "Hushålls" el givet att jag har en cirkpump till poolen sommartid som jag också styr via smart styrning för att få ner kostnaden låter den bara gå max 10 timmar per dag fördelat på tiderna när det är som billigast och ibland får man avakta lite innan man kan dra igång den.sedan har jag en cirkpump som skickar till huset och en annan i garaget som går på impulsläge så att säga inte konstant flöde.

Så jag försöker hålla mina kostnader nere och tvätta & bruka maskiner på tider när det är som billigast för att just inte behöva dra ner ännu mer på min fjärrvärme för att fortsätta kunna ha "komforten" som jag har nu.

För därför jag frågar har någon annan erfarenheter här som bytt från fjärrvärme till bergvärme och fått önskat resultat eller blivit besvikna och kastat pengarna i sjön.
Det är bara att räkna på det. Vilket jag har gjort flertalet gånger, har alltid kommit fram till samma slutsats att fjärrvärme är en mycket lönsammare affär.

Sen tycker jag också att man inte ska använda el som är högvärdig energi till uppvärmning, där ska man använda lågvärdig energi som värme. Där det finns fjärrvärme är det lämpligast att använda fjärrvärme, både för ekonomin och samhällsnyttan.

• Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
N Nahlem skrev:

Att byta så när du redan har ett bra system är inte rimligt. Du har i dina inlägg visat stora brister i din grundläggande förståelse tex dina 1/1 resonemang. Det är inte fel med lite såna insikter innan man ger sig iväg på något spår.

Det stora problemet är att ofta utnyttjas FJV som mjölkkor av energibolagen och samma sker ju inom elsidan. I slutänden är ett befintligt och skött FJV-nät alltid bättre för ändamålet man får bara ha lite extra tålamod över och förbi snabba nycker som växlar snabbt numera. Det finns inga gen- eller kungsvägar här bara faktumet energi = ekonomi och oberoende olika idéer för det senare är det första som helt styr.

• Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
Snart kommer effektavgifterna för alla och då kommer det kosta att använda stora toppar i sin användning.

Sen förstår jag verkligen inte ditt resonemang om 1:1 för fjärrvärmen. Du eldar en panna (bränslet är olika i kommunerna med i min sopor). Till pannan är det ledningar/rör som går runt i kommunen där man vid det här laget nog håller 110grader.

Så när det varma röret kommer till dig är vattnet kanske 105grader. Din värmeväxlare tar den värmen du behöver till ditt hus. På returen från dig tillbaka till fjärrvärmeverket kanske det är 90 grader. Där de sedan värmer vattnet upp till 110 grader igen.

En panna hos fjärrvärmeverket borde elda med en effektivitet på 90+%.

Det som givetvis avgör är vad deras bränsle kostar att köpa in per kWh och vad de sedan efter det fakturer dig.

Du tycks räkna som att varje kWh från fjärrvärmen är COP1 och den från bergvärmen ger COP5. Så att du skulle spara 80% av din elkostnad.

N Nahlem skrev:
Och det jag menar är att fjärrvärmebolagen borde väl rimligen vid detta laget kunnat få fram något sätt att effektivisera leveransen så om växlaren kan göra delar av jobbet så den levererar mer
Den som uppfinner en värmeväxlare som ger mer energi ut än man stoppar in kommer garanterat att få alla nobelpris under resten av sin livstid.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Peter_Ker och 7 till
  • Laddar…
N Nahlem skrev:

Kan du inte visa din kalkyl på att fjärrvärmen är dyr jmf. med bergvärme i din stad istället för att skriva mängder med text där du plockat antaganden hejvillt.

Jag får intrycket av att du antingen redan bestämt dig, eller kämpar för att hitta någon som delar dina tankar som kan bekräfta det du vill höra.

• Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
På returen från dig tillbaka till fjärrvärmeverket kanske det är 90 grader
Med den returtempen så får man hoppas att FJV inte tar ut en straffavgift för hög retur. En del tar extra betalt om returen är för hög. FJV-verken vill nästan ha isvatten tillbaka, då blir pannorna effektivare. För att få en så lågt temp som möjligt och uttag av värme på ett effektivt sätt. Då ska man nog se till att flödet genom sitt system går sakta. Troligtvis är det 60 - 80 system och då kan det bli att få till, så bara halva elementet blir nästan stekhett och botten kall.
Nu vet vi inget om det är extra avgift för hög retur hos TS.

Har du kollat på om en frånluftsvärmepump räcker? Om huset är så välisolerat som du säger så bör ju en FLVP kunna stå för nästan all värme. Men det behövs massor av siffror för att kunna räkna på det...

F FRS05 skrev:
Så när det varma röret kommer till dig är vattnet kanske 105grader. Din värmeväxlare tar den värmen du behöver till ditt hus. På returen från dig tillbaka till fjärrvärmeverket kanske det är 90 grader. Där de sedan värmer vattnet upp till 110 grader igen.
Fjv-bolagen vill ha så låg returtemperatur som möjligt.

Att ha en returtemperatur på 90⁰ är olönsammt för alla.

Vi har en returtemperatur på ca 30-35⁰, typ alla villa-fjv-centraler som har plattvärmeväxlare kan med lätthet komma ner under 40⁰ i returtemperatur.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.