3 015 läst · 59 svar
3k läst
59 svar
Byta ut fjärrvärme mot bergvärme?
Jag har fjärrvärme både till pool och garage dvs går som sekundär lina för att värma upp garage och poolen via fjärrvärme som är gjort av fjärrvärmebolaget här, men som jag nämnde tidigare så gjorde dem fel i min anläggning de första åren med pool så har dem byggt om de i våras förra året. Poolen är på 20c som jag alltid kört i princip, Juni hade jag 1,974 MWh timmar och Juli 1,625 MWh Augusti 1,078 MWh då jag stängde av värmen för säsongen så september blev 0,418 MWh, den fasta avgiften är 485 kr här för fjärrvärme så nästan 500 kr varje månad.V ViktorHg skrev:Hur ser förbrukningen ut över året? Jag gissar att poolen är en ganska stor del av uppvärmningskostnaden. Vad är det för fjärrvärmekostnader? 229kkr är inte räknat hem på en handvändning misstänker jag.
Lite utanför ämnet, men 5 grader i garaget är väl kallt. Det klarar inga längre strömavbrott utan frysning då, och försäkringsbolag brukar inte ersätta om man haft under 15 grader till att börja med.
Jag har också fjärrvärme och gått i tankarna att byta till luftvärmepump. Men när jag räknar får jag inte ekonomi i det, speciellt inte när de nya effektavgifterna kommer. Den extra elförbrukningen är en sak men då även anslutningsavgiften snart höjs. Lägg där till investeringskostnaden och hur nimt fjärrvärme är.
Hur länge har ni tänkt bo i huset? 50 år?N Nahlem skrev:Jo fjärrvärmen må vara "driftsäker" men den är dyr och det är inte okej att år 2025 så klarar inga fjärrvärmebolag att leverera bättre en 1 på 1 precis som uppvärmning med element är inte okej år 2025 så bör fjärrvärmen jobba för bättre leverans en detta men de kommunala bolagen är inte intresserade av detta. Huset värms upp via golvvärme, garaget värms upp av en konvektorfläkt & poolen används sommartid en poolväxlare som också levererats av fjärrvärmebolaget här.
Och ja deras "bränsle" har ökat men vi vet alla att det inte komma sänkas om ens priserna sänks precis som byggmaterial skenande under covid och gick inte direkt ner till nivåerna innan.
Så fjärrvärmen går ej att försvara i 2025 utifrån sin effektivitet jämfört med bergvärme. Därför jag frågar här om folk som bytt från fjärrvärme till bergvärme om dem fått det billigare, det är också en investering som ska göras om man inte kan casha hela så måste man låna till det och då får du ränte på det också som ska tas med i beräkningarna om återbetalningstid.
Så jo fjärrvärmen är "driftsäker" men den är urusel utifrån effektivitet som jag visade i ursprungstråden jag har det inte särskilt "varmt" inomhus speciellt inte i våra stora utrymmen där vi umgås som familj för jag tycker priset för att ha 21c kommer då resultera i att jag kommer ha en orimlig hög månadskostnad för uppvärmning så snälla försvara inte fjärrvärmen med att säga att den är driftsäker.
Vad blir totalkostnaden för dessa 50 år med fjärrvärme? Max ett byte av fjv-central behövs under den tiden.
Behöver inte bry sig om effekttaxan på elen.
Kostar inget extra att använda "nattsänkning", utan sparat både energi och pengar.
Vad blir totalkostnaden för dessa 50 år med bergvärmepump? Skulle säga en installation plus två byten av bergvärmepumpen under den tiden.
Påverkar effekttaxan på elen, så där kan det bli dyrare.
Kan bli mycket dyrare att använda "nattsänkning" när värmepumpen ska höja värmen.
"Nattsänkning" spar energi men kan kosta betydligt mer än att hålla jämn hög temperatur.
Besserwisser
· östergötland
· 2 190 inlägg
Hur ska dom kunna leverera mer än 1:1 tänker du?du fattar att fjärrvärme är varmt vatten i rör som kommer till dig?N Nahlem skrev:
Element eller golvvärme är ju båda sätt att värma din bostad?
Jag har haft samma funderingar att byta ut fjärrvärme.. men eftersom jag inte tänker bo minst 25år där jag bor så går inte kalkylen runt...
Men det är ju efter mina ekonomiska förutsättningar...
Hade jag inte brytt mig om pengar så hade jag kört bergvärme solpaneler och batteri
Dessa behöver väll ändå vara igång dygnet runt, året runt oberoende vilken "värmepanna" (VP, pellets, el, fjv, etc) som producerar värmen till värmekretsen?S sjoelund skrev:
En AC-fläkt drar ganska mycket, ett byte till EC-fläkt kommer sänka fläktens förbrukning.
Vår cirkulationspump i fjv-centralen drar bara 10W.
Tanken är att vi ska bo här tills att åtminstånde barnen flyttar hemifrån vi har bott här sedan 2017 ena barnet är 1,6 år och andra kommer i februari om båda flyttar vid 20 års ålder så blir det väl runt år 2045 om vi säger så om avreage ålder för barn att flytta hemifrån i Sverige är 21 år så avrundar jag lite till 2045.Demmpa skrev:Hur länge har ni tänkt bo i huset? 50 år?
Vad blir totalkostnaden för dessa 50 år med fjärrvärme? Max ett byte av fjv-central behövs under den tiden.
Behöver inte bry sig om effekttaxan på elen.
Kostar inget extra att använda "nattsänkning", utan sparat både energi och pengar.
Vad blir totalkostnaden för dessa 50 år med bergvärmepump? Skulle säga en installation plus två byten av bergvärmepumpen under den tiden.
Påverkar effekttaxan på elen, så där kan det bli dyrare.
Kan bli mycket dyrare att använda "nattsänkning" när värmepumpen ska höja värmen.
"Nattsänkning" spar energi men kan kosta betydligt mer än att hålla jämn hög temperatur.
Vad jag menar med att fjärrvärme enbart levererar 1:1 är att när du konvertera fjärrvärmens leverans även om det inte riktigt fungerar så blir det 1:1 så en kw in en kw ut får du från fjärrvärmen det är som el element Men som jag sa det är svårt att räkna så pga fjärrvärmens natur och hur den är byggd så är det inte riktigt så det funkar. Men för att kunna göra en jämförelse så får du 1 på 1 det jag menar. Och det jag menar är att fjärrvärmebolagen borde väl rimligen vid detta laget kunnat få fram något sätt att effektivisera leveransen så om växlaren kan göra delar av jobbet så den levererar mer men så är inte fallet och jag har tyvärr inte 100% koll på den delen men jag blir fundersam att andra lösningar levererar så pass mycket bättre effekt en vad fjärrvärmen gör och den har varit med oss i många många år nu sedan 1950 talet i min stad och fortfarande lika kass effektgrad på den.
Medan en bergvärmepump tar 1 kw från nätet och kan leverera 5-6 kw till dig för att värma hus och kyla sommartid tex. Så bergvärmen är mer effektiv en fjärrvärmen i sin helhet. Men installationspriset kan dra iväg snabbt och som många säger så kanske inte bergvärmepannan håller så länge som man tror även om man gör allt rätt och servar m.m. Tanken för mig med bergvärmen är att kunna få 100% kontroll över min förbrukning och kunna påverka den mer & kanske få mer komfortabelt för samma levererad effekt så låt oss säga att jag har 21k kwh per år då med bergvärmen det rent krast konveterat borde ju innebära betydligt behaligare klimat inomhus och kanske ett garage som kan hålla mer en 5c.
Infrastrukturen finns redan på plats i huset så den leverantören jag pratat med har kikat på min anläggning och sagt det är i pincip plug and play och bergvärmepannan kommer stå i garaget för att från hus till garage så har jag ledningar som går med en till och retur inklusive kall och varm vatten så dem ska då användas till huset medan i huset idag så är fjärrvärmeväxlaren.
Alla värmesystem är i grunden 1:1.N Nahlem skrev:
En LLVP/LVVP/FLVP tar sin energi från elen samt ute-/frånluften. Men eftersom energin i luften är "gratis" så räknas den energin inte med i kostnadskalkylen.
Tex en vedpanna tar sin energi från veden men släpper ut en massa energi via rökgaserna.
Så fungerar inte fjärrvärmen. Du betalar för den faktiska energin som du använder. Däremot kan fjv bolagen effektivisera produktionsanläggningen och distributionsnätet för fjärrvärmen och på så sätt få ner energikostnaden ut till dig/kunden.
Du får lika stor kontroll över din energianvändning med fjärrvärme som med el från en bergvärmepump. Och du har betydligt mer effekt att tillgå från fjärrvärmenätet än från en bergvärmepump avsedd för en villa.
När effekttaxan träder i kraft så kommer man förmodligen få installera en stor acc tank så värmepumpen kan värma upp den på natten, annars kan man få väldigt stora kostnader för effekttopparna dagtid. Fjärrvärmen har blivit dyrare, men allt på elsidan kommer bli ännu dyrare. Högre skatter och nya avgifter kommer...
Du får lika stor kontroll över din energianvändning med fjärrvärme som med el från en bergvärmepump. Och du har betydligt mer effekt att tillgå från fjärrvärmenätet än från en bergvärmepump avsedd för en villa.
När effekttaxan träder i kraft så kommer man förmodligen få installera en stor acc tank så värmepumpen kan värma upp den på natten, annars kan man få väldigt stora kostnader för effekttopparna dagtid. Fjärrvärmen har blivit dyrare, men allt på elsidan kommer bli ännu dyrare. Högre skatter och nya avgifter kommer...
Har du VVC ut till garaget idag?N Nahlem skrev:Infrastrukturen finns redan på plats i huset så den leverantören jag pratat med har kikat på min anläggning och sagt det är i pincip plug and play och bergvärmepannan kommer stå i garaget för att från hus till garage så har jag ledningar som går med en till och retur inklusive kall och varm vatten så dem ska då användas till huset medan i huset idag så är fjärrvärmeväxlaren.
Hur mycket kallt varmvatten måste du spola i garaget innan det kommer varmt varmvatten?
Du lär behöva VVC från garaget till huset om du flyttar ut VVBn från huset till garaget om inte så kommer du att spola bort många liter kallt varmvatten innan du får varmt varmvatten i kranarna inne.
Trots din förklaring så har jag svårt att förstå ditt problem med fjärrvärmen och din ”1:1” liknelse. Många fjärrvärmebolag producerar el och använder restvärmen i ångan efteråt för att värma vatten. Så istället för att konsumera något så högvärdigt som el för att producera något lågbeskattad som värme som en BVP gör så producerar den båda. Detta märks på din faktura för fjv.N Nahlem skrev:Tanken är att vi ska bo här tills att åtminstånde barnen flyttar hemifrån vi har bott här sedan 2017 ena barnet är 1,6 år och andra kommer i februari om båda flyttar vid 20 års ålder så blir det väl runt år 2045 om vi säger så om avreage ålder för barn att flytta hemifrån i Sverige är 21 år så avrundar jag lite till 2045.
Vad jag menar med att fjärrvärme enbart levererar 1:1 är att när du konvertera fjärrvärmens leverans även om det inte riktigt fungerar så blir det 1:1 så en kw in en kw ut får du från fjärrvärmen det är som el element Men som jag sa det är svårt att räkna så pga fjärrvärmens natur och hur den är byggd så är det inte riktigt så det funkar. Men för att kunna göra en jämförelse så får du 1 på 1 det jag menar. Och det jag menar är att fjärrvärmebolagen borde väl rimligen vid detta laget kunnat få fram något sätt att effektivisera leveransen så om växlaren kan göra delar av jobbet så den levererar mer men så är inte fallet och jag har tyvärr inte 100% koll på den delen men jag blir fundersam att andra lösningar levererar så pass mycket bättre effekt en vad fjärrvärmen gör och den har varit med oss i många många år nu sedan 1950 talet i min stad och fortfarande lika kass effektgrad på den.
Medan en bergvärmepump tar 1 kw från nätet och kan leverera 5-6 kw till dig för att värma hus och kyla sommartid tex. Så bergvärmen är mer effektiv en fjärrvärmen i sin helhet. Men installationspriset kan dra iväg snabbt och som många säger så kanske inte bergvärmepannan håller så länge som man tror även om man gör allt rätt och servar m.m. Tanken för mig med bergvärmen är att kunna få 100% kontroll över min förbrukning och kunna påverka den mer & kanske få mer komfortabelt för samma levererad effekt så låt oss säga att jag har 21k kwh per år då med bergvärmen det rent krast konveterat borde ju innebära betydligt behaligare klimat inomhus och kanske ett garage som kan hålla mer en 5c.
Infrastrukturen finns redan på plats i huset så den leverantören jag pratat med har kikat på min anläggning och sagt det är i pincip plug and play och bergvärmepannan kommer stå i garaget för att från hus till garage så har jag ledningar som går med en till och retur inklusive kall och varm vatten så dem ska då användas till huset medan i huset idag så är fjärrvärmeväxlaren.
Givet den indata du tagit fram så kommer det inte vara en investering. Besparingen är för liten i jämförelse med investeringen.
Nej, slår jag på LLVP så stänger golvvärmefläktarna av sig och CP går ner också. Systemet är 30 år gammalt och fläktarna har de gjutit in så de inte kan bytas; nyare drar mycket mindre.Demmpa skrev:
Fjärrvärme medför risk att existerande fjärrvärmekunder kan behöva betala nyinstallationskotnad för allt igen. Bara för Fjärrvärmebolagen skippar underhållet och sen hävda att det är nya förbättreingar och inte underhåll/reparation.
Se bara på Södertörn Fjärrvärme AB
https://www.expressen.se/ekonomi/konsument/kommunalt-bolag-granskas-efter-brak-om-fjarrvarme/
samt EI syn på det hela
https://ei.se/om-oss/nyheter/2023/2...der-ska-bekosta-nytt-fjarrvarmenat-i-norsborg
Så iom detta är inte fjärrvärme så säkrade mot stora "ominstallations"kostnader som de varit tidigare
https://www.expressen.se/ekonomi/konsument/kommunalt-bolag-granskas-efter-brak-om-fjarrvarme/
samt EI syn på det hela
https://ei.se/om-oss/nyheter/2023/2...der-ska-bekosta-nytt-fjarrvarmenat-i-norsborg
Så iom detta är inte fjärrvärme så säkrade mot stora "ominstallations"kostnader som de varit tidigare
Du skriver "Se bara på...." och antyder att detta är ett exempel i mängden, vilka flera situationer har uppstått i Sverige?M MrDizzy skrev:Fjärrvärme medför risk att existerande fjärrvärmekunder kan behöva betala nyinstallationskotnad för allt igen. Bara för Fjärrvärmebolagen skippar underhållet och sen hävda att det är nya förbättreingar och inte underhåll/reparation.
[länk]
samt EI syn på det hela
[länk]
Vidare så skriver bolaget i Ei´s beslut att;
"Södertörn fjärrvärme uppgav i sitt svar att det har skett ett missförstånd. De berörda fastighetsägarna ska inte bekosta SFAB:s investering i ett nytt fjärrvärmenät. SFAB bekostar ledningar i gata/gångväg, servisledningar fram tillbyggnadens yttervägg samt grovåterställning av tomtmark efter schaktning.Fastighetsägaren ska endast bekosta den utrustning och de anpassningar somkrävs i anslutning till den egna bostaden för att sedan kunna ansluta till SFAB:snya fjärrvärmeledningar. De kostnader som fastighetsägaren förväntas betala ärfjärrvärmecentral med skåp för placering på fastighetens fasad, invändigrördragning, samt undanröjning av hinder inför arbetet och finåterställning avtomtmark. SFAB har också meddelat att leveransavtalen som är kopplade till det befintliga nätet avslutas och förnyas med de kunder som vill ansluta sin fastighettill det nya nätet, med en ny anslutningspunkt, där fastighetsägaren betalarkostnaden för den egna byggnadens utrustning och de anpassningar som krävs föratt ansluta till det nya nätet"
Jag tycker det nyanserar bilden ganska mycket.
Början på ändamålsglidning.Viktor.J skrev:Du skriver "Se bara på...." och antyder att detta är ett exempel i mängden, vilka flera situationer har uppstått i Sverige?
Vidare så skriver bolaget i Ei´s beslut att;
"Södertörn fjärrvärme uppgav i sitt svar att det har skett ett missförstånd. De berörda fastighetsägarna ska inte bekosta SFAB:s investering i ett nytt fjärrvärmenät. SFAB bekostar ledningar i gata/gångväg, servisledningar fram tillbyggnadens yttervägg samt grovåterställning av tomtmark efter schaktning.Fastighetsägaren ska endast bekosta den utrustning och de anpassningar somkrävs i anslutning till den egna bostaden för att sedan kunna ansluta till SFAB:snya fjärrvärmeledningar. De kostnader som fastighetsägaren förväntas betala ärfjärrvärmecentral med skåp för placering på fastighetens fasad, invändigrördragning, samt undanröjning av hinder inför arbetet och finåterställning avtomtmark. SFAB har också meddelat att leveransavtalen som är kopplade till det befintliga nätet avslutas och förnyas med de kunder som vill ansluta sin fastighettill det nya nätet, med en ny anslutningspunkt, där fastighetsägaren betalarkostnaden för den egna byggnadens utrustning och de anpassningar som krävs föratt ansluta till det nya nätet"
Jag tycker det nyanserar bilden ganska mycket.
SFAB har skitit i underhållet och gör nytt ... som fastighetsägarna måste vara med och betala igen fast det borde redan ha ingått i avgiften de betalat för fjärrvärmen.
Sen då detta är genomfört flyttar man gränsen ytterligare och vipps så har fjärrvärme samma problem som VPs att efter X antal år så blir det ny installationskostnad.
Men du får väl tolka som du vill.
Jag vill bara visa på att det kommer att bli värre , enl min åsikt och står man i valet o kvalet mellan fjärrvärme och bärgvärme så bör man ta med att reglerna håller på att ändras för hur fjärrvärme finaniseras
SFAB skriver att kostanderna som kunderna står för är "skåp för placering på fastighetens fasad, invändigrördragning, samt undanröjning av hinder inför arbetet och finåterställning avtomtmark". Menar du att SFAB löpande ska ta dessa kostander för sina kunder? Man kan ju vända på frågeställningen, tror du en generisk fjärrvärmekund är sugen på att betala kostanderna för återställandet av Ing-maries värdefulla japansklön som de planterat över ledningarna för 40 årsedan?M MrDizzy skrev:Början på ändamålsglidning.
SFAB har skitit i underhållet och gör nytt ... som fastighetsägarna måste vara med och betala igen fast det borde redan ha ingått i avgiften de betalat för fjärrvärmen.
Sen då detta är genomfört flyttar man gränsen ytterligare och vipps så har fjärrvärme samma problem som VPs att efter X antal år så blir det ny installationskostnad.
Men du får väl tolka som du vill.
Jag vill bara visa på att det kommer att bli värre , enl min åsikt och står man i valet o kvalet mellan fjärrvärme och bärgvärme så bör man ta med att reglerna håller på att ändras för hur fjärrvärme finaniseras
Vilka regler håller på att ändras för hur fjärrvärme finansieras? SFAB är väl kommunalägt och finansieras därigenom av de valdra politerkan. Hur håller det på att ändras?