3 015 läst · 59 svar
3k läst
59 svar
Byta ut fjärrvärme mot bergvärme?
Om du tycker att det är dyrt med fjärrvärme så kanske du ska kolla på att börja värma poolen med en värmepump istället. Väldigt låg investering som garanterat sparar dig ett par tusen kWh fjärrvärme utan att dra så mycket el.
Skulle tro att poolen är den stora boven, en poolvärmepump går riktigt billigt kontra alternativen.
Skulle tro att poolen är den stora boven, en poolvärmepump går riktigt billigt kontra alternativen.
Jag gjorde tvärtom 2022. Slängde ut bergvärmepumpen och kopplade på mig på fjärrvärmenätet istället. Supernöjd hittills
Värmepumpen, IVT Greenline, jag hade var drygt 18 år gammal och började sjunga på sista versen. och hade redan genomgått kompressorbyte, pumpbyten, kretskortsbyte så kändes inte lönt att lägga mer pengar på den.
Valet stod mellan en ny värmepump som då kostade ca 120tkr installerat men leveranstid på nästan ett år, eller koppla på sig på fjärrvärmenätet för 55tkr och få det med ca 1 månads leveranstid. Jäklas tur hade jag också för samma dag som värmepumpen skull ut så började den läcka vatten från varmvattentanken.
Detta var när elkrisen var, så beslutet var väldigt enkelt då att satsa på fjärrvärme, oavsett hur mycket mer effektiv en ny värmepump skulle va så kommer energikostnaden bli högre med bergvärme än fjärrvärme. Idag ser det annorlunda ut, men jag kan inte påstå att jag ångrar mitt val.
Något dyrare månadskostnad idag, men jag uppskattar att den betydligt billigare installationen gör att en bergvärmepump hade behövt 10+ år att räkna hem. Då har jag inte räknat med att det kan komma fler elkriser eller reparationer av pumpen.
Få delar som kan gå sönder i en fjärrvärmecentral jämfört mot en bergvärmepump.
Värmepumpen, IVT Greenline, jag hade var drygt 18 år gammal och började sjunga på sista versen. och hade redan genomgått kompressorbyte, pumpbyten, kretskortsbyte så kändes inte lönt att lägga mer pengar på den.
Valet stod mellan en ny värmepump som då kostade ca 120tkr installerat men leveranstid på nästan ett år, eller koppla på sig på fjärrvärmenätet för 55tkr och få det med ca 1 månads leveranstid. Jäklas tur hade jag också för samma dag som värmepumpen skull ut så började den läcka vatten från varmvattentanken.
Detta var när elkrisen var, så beslutet var väldigt enkelt då att satsa på fjärrvärme, oavsett hur mycket mer effektiv en ny värmepump skulle va så kommer energikostnaden bli högre med bergvärme än fjärrvärme. Idag ser det annorlunda ut, men jag kan inte påstå att jag ångrar mitt val.
Något dyrare månadskostnad idag, men jag uppskattar att den betydligt billigare installationen gör att en bergvärmepump hade behövt 10+ år att räkna hem. Då har jag inte räknat med att det kan komma fler elkriser eller reparationer av pumpen.
Få delar som kan gå sönder i en fjärrvärmecentral jämfört mot en bergvärmepump.
Här är en färsk tråd med en nackdel med bergvärmepump,
https://www.byggahus.se/forum/threads/komplettera-bergvaerme-med-varmvattenberedare.539864/
https://www.byggahus.se/forum/threads/komplettera-bergvaerme-med-varmvattenberedare.539864/
I min stad kostar fjärrvärmen 918 kr per mWh totalt inklusive moms+fasta avgiften på detta. Fjärrvärmen i sin natur kan inte leverera mer en ett på ett så 1 kw in 1 kw ut den är inte så effektiv, för att den skulle vara effektiv så skulle dem inte behöva skicka ut mer en 22c i sina nät för att få 22c inomhus men det skulle kräva så stor dimensionering av rören att det inte skulle vara verkligt och du skulle behöva ha flöde som coloradofloden. Så om energibolaget tar in 850 kw energi får ut 850 kw energi för att bränna så är det 1 på 1 ut till dig som slutkund utöver förlusten i nätet som kan variera mellan 5-15%. Så om kraftbolagen har efektiviserat sig till 90% så är det fortfarande offektivt i förhållande till en värmepanna som kan generera på 1 kw mellan 3-4,7 kw.Viktor.J skrev:Kan du inte visa din kalkyl på att fjärrvärmen är dyr jmf. med bergvärme i din stad istället för att skriva mängder med text där du plockat antaganden hejvillt.
Jag får intrycket av att du antingen redan bestämt dig, eller kämpar för att hitta någon som delar dina tankar som kan bekräfta det du vill höra.
För det är det rent krasst som händer, det jag försöker säga när det är ett på ett. Så kastar fjärrvärmebolaget in 5000 kw energi in i form av flis eller va tusan som helst så får dem ut 5000 kw energi.Och på det får du betala så att säga "det de kostar" men vi vet också att fjärrvärmebolagen i mångt och mycket har monopol på sina nät och sätter priserna på det dock går inte många bolag + på den verksamheten så dem kombinerar det med att producera el också, många kraftbolag producerar av energin som går in i pannorna el också med turbiner som sitter där. Men den räknas in in till dig som fjärrvärmekund så att säga även om det kan innebära att priset "hålls lågt".
Så när jag säger att det är ett på ett så är det jag försöker syfta på och dem skickar ut 110c vatten vintertid och 80-90c sommartid. Men oftast så fungerar detta bättre på äldrehus pga av att det är tex radiatorer och inte golvärme, radiatorrer har ju en temperatur som är högre en golvärmen tex.
Så en in en ut.
Jag som kund betalar för att jag gör av med 21 000 kwh i huset med bergvärmepanna så är det inte 21 000 Så låt oss då säga att mitt hus som jag bor i hade haft bergvärme så för samma temperatur som jag har nu så hade jag landat på ca 4 468 kwh för att hålla dem temperaturerna jag har i dag hade jag då ökat det till 25c för inomhus osv så hade jag landat på ca 6 478 kWh mer komfortabelt en vad fjärrvärmens "komfort" det är alltså ett pris på 12 761,66 för varmvatten och värme vid 25c jämfört med ca 19c för 19 000 kr där har du varför fjärrvärmen är dålig i förhållandevis till bergvärmen men detta varierar rejält därför jag frågar om någon gjort en liknande konvtering varit nöjd eller ångrat sig eller har priset skenat.
Låt oss då skoja och säga att jag ökar min inomhustemperatur till 25c på fjärrvärmen så är det en kostnad på 28 710 kr + hushållsel på 15 500 så 44 210 kr per år .
Och det är så jag räknar det för COP1 ger ju ett på ett jag får ju inte ut mer en vad jag får från fjärrvärmen ett in ett ut. Mitt hus med dessa temperaturer ger mig de det ger mig trots allt jag har isolerat osv osv så hamnar det ändå ganska högt för vad det eventuellt hade varit om jag hade haft bergvärme från början vilket jag inte har.F FRS05 skrev:Snart kommer effektavgifterna för alla och då kommer det kosta att använda stora toppar i sin användning.
Sen förstår jag verkligen inte ditt resonemang om 1:1 för fjärrvärmen. Du eldar en panna (bränslet är olika i kommunerna med i min sopor). Till pannan är det ledningar/rör som går runt i kommunen där man vid det här laget nog håller 110grader.
Så när det varma röret kommer till dig är vattnet kanske 105grader. Din värmeväxlare tar den värmen du behöver till ditt hus. På returen från dig tillbaka till fjärrvärmeverket kanske det är 90 grader. Där de sedan värmer vattnet upp till 110 grader igen.
En panna hos fjärrvärmeverket borde elda med en effektivitet på 90+%.
Det som givetvis avgör är vad deras bränsle kostar att köpa in per kWh och vad de sedan efter det fakturer dig.
Du tycks räkna som att varje kWh från fjärrvärmen är COP1 och den från bergvärmen ger COP5. Så att du skulle spara 80% av din elkostnad.
Men det betyer inte att jag är övertygad om att det är rätt väg att gå men mer om någon gjort så och om det blivit billigare för dem per månad eller dyrare eller ungefär likvärdigt. Som sagt jag har ju inte så komofrtabelt inomhus idag.
Och efter 22 år ska pumpen bytas för 100k. 😇J Josth skrev:Om man gissar att huset står i Örebro med DVUT -16,2 °C och har golvvärme så får jag fram att bergvärmen behöver 5408 kWh/år, dvs en kostnad på 10.650 kr vid 1,97 kr/kWh. Om fjärrvärmen framöver kostar ca 21.000 kr/år så sparar du ca 10.350 kr/år med bergvärme. Lite grovt räknat tar det då 22 år att återbetala investeringen på 229 tkr.
Jag hade föredragit fjärrvärme trots att det är dyrare. Så bekymmersfritt det kan bli.
Du får ju räkna och tänka hur du vill men det beyder inte att du har rätt.N Nahlem skrev:I min stad kostar fjärrvärmen 918 kr per mWh totalt inklusive moms+fasta avgiften på detta. Fjärrvärmen i sin natur kan inte leverera mer en ett på ett så 1 kw in 1 kw ut den är inte så effektiv, för att den skulle vara effektiv så skulle dem inte behöva skicka ut mer en 22c i sina nät för att få 22c inomhus men det skulle kräva så stor dimensionering av rören att det inte skulle vara verkligt och du skulle behöva ha flöde som coloradofloden. Så om energibolaget tar in 850 kw energi får ut 850 kw energi för att bränna så är det 1 på 1 ut till dig som slutkund utöver förlusten i nätet som kan variera mellan 5-15%. Så om kraftbolagen har efektiviserat sig till 90% så är det fortfarande offektivt i förhållande till en värmepanna som kan generera på 1 kw mellan 3-4,7 kw.
För det är det rent krasst som händer, det jag försöker säga när det är ett på ett. Så kastar fjärrvärmebolaget in 5000 kw energi in i form av flis eller va tusan som helst så får dem ut 5000 kw energi.Och på det får du betala så att säga "det de kostar" men vi vet också att fjärrvärmebolagen i mångt och mycket har monopol på sina nät och sätter priserna på det dock går inte många bolag + på den verksamheten så dem kombinerar det med att producera el också, många kraftbolag producerar av energin som går in i pannorna el också med turbiner som sitter där. Men den räknas in in till dig som fjärrvärmekund så att säga även om det kan innebära att priset "hålls lågt".
Så när jag säger att det är ett på ett så är det jag försöker syfta på och dem skickar ut 110c vatten vintertid och 80-90c sommartid. Men oftast så fungerar detta bättre på äldrehus pga av att det är tex radiatorer och inte golvärme, radiatorrer har ju en temperatur som är högre en golvärmen tex.
Så en in en ut.
Jag som kund betalar för att jag gör av med 21 000 kwh i huset med bergvärmepanna så är det inte 21 000 Så låt oss då säga att mitt hus som jag bor i hade haft bergvärme så för samma temperatur som jag har nu så hade jag landat på ca 4 468 kwh för att hålla dem temperaturerna jag har i dag hade jag då ökat det till 25c för inomhus osv så hade jag landat på ca 6 478 kWh mer komfortabelt en vad fjärrvärmens "komfort" det är alltså ett pris på 12 761,66 för varmvatten och värme vid 25c jämfört med ca 19c för 19 000 kr där har du varför fjärrvärmen är dålig i förhållandevis till bergvärmen men detta varierar rejält därför jag frågar om någon gjort en liknande konvtering varit nöjd eller ångrat sig eller har priset skenat.
Låt oss då skoja och säga att jag ökar min inomhustemperatur till 25c på fjärrvärmen så är det en kostnad på 28 710 kr + hushållsel på 15 500 så 44 210 kr per år .
Och det är så jag räknar det för COP1 ger ju ett på ett jag får ju inte ut mer en vad jag får från fjärrvärmen ett in ett ut. Mitt hus med dessa temperaturer ger mig de det ger mig trots allt jag har isolerat osv osv så hamnar det ändå ganska högt för vad det eventuellt hade varit om jag hade haft bergvärme från början vilket jag inte har.
Men det betyer inte att jag är övertygad om att det är rätt väg att gå men mer om någon gjort så och om det blivit billigare för dem per månad eller dyrare eller ungefär likvärdigt. Som sagt jag har ju inte så komofrtabelt inomhus idag.
Förutom att jag tror du redan har bestämt dig så tror jag också det är liiiiiite för lång startsträcka för att förklara alla dina tankevurpor på ett forum. Så jag får önska dig lycka till med värmepumpen!
Kul frågeställning och läsning måste jag säga. Är det ett kommunalägt energibolag är det inte säkert att jag hade bytt. Men dagens fjärrvärmepriser sticker ju i ögonen och det känns inte så kul att pengarna hamnar utomlands. Stockholm exergi prisar också in sig på vad en motsvarande bergvärmeinstallation hade kostat så de tar troligen ut överpriser. Med bergvärme blir man friare. Nu bor jag i två bostadsrättsföreningar. En med bergvärme som jag sköter och en med fjärrvärme, som förvaltaren sköter. Föredrar bergvärmesystemet även om den medför mycket merjobb.
Besserwisser
· östergötland
· 2 190 inlägg
Men vad har du för temp in och ut på fjärrvärmen?
Låter som att det borde gå att trimma in mer..
Ett hus från-17 borde väl ha mekanisk frånluft?
Ftx kanske är en väg framåt?
Låter som att det borde gå att trimma in mer..
Ett hus från-17 borde väl ha mekanisk frånluft?
Ftx kanske är en väg framåt?
Om ni skaffar bergvärmepump nu och sen ska sälja huset om 20 år så står ni för tre alternativ:N Nahlem skrev:Tanken är att vi ska bo här tills att åtminstånde barnen flyttar hemifrån vi har bott här sedan 2017 ena barnet är 1,6 år och andra kommer i februari om båda flyttar vid 20 års ålder så blir det väl runt år 2045 om vi säger så om avreage ålder för barn att flytta hemifrån i Sverige är 21 år så avrundar jag lite till 2045.
- Bekosta byte av bergvärmepump men får inte igen alla pengar på nya pumpen via högre försäljningspris.
- Skippa att byta bergvärmepump, med risk för lågt försäljningspris pga gammal värmepump.
- Byta till fjärrvärme, men får inte igen alla pengar på nya fjv-central samt ny anslutningsavgift via högre försäljningspris.
En fjv-central kan hålla uppåt 40-50 år.
Byte av en fjv-central kostar typ 30-50 kkr totalt.
Låter fortfarande som helt extrema siffror för att hålla huset varmt, vi förbrukar 16.000kWh för att värma 135m2 och då är huset ungefär lika isolerat som en flyttkartong. Vi håller dryga 22 grader i innetemp.
Du har ju inte särskilt varmt i Poolen heller så kan ju inte vara helt extrem förbrukning om den inte är oisolerad. Här är en Poolvärmepump istället för fjärrvärmen kanske den mest prisvärda investeringen. En poolväermepump kan komma upp i närmare 7-8 i COP.
Du kan inte heller räkna med att få ut en COP på 5-6 från bergvärme, då kommer du bara bli besviken. Sett över ett år med bergvärme så är snarare COP på 3-3,5 mer realistiskt om man beaktar cirkulationspump för kollektor samt merparten varmvattenproduktion under sommarhalvåret.
Du har ju inte särskilt varmt i Poolen heller så kan ju inte vara helt extrem förbrukning om den inte är oisolerad. Här är en Poolvärmepump istället för fjärrvärmen kanske den mest prisvärda investeringen. En poolväermepump kan komma upp i närmare 7-8 i COP.
Du kan inte heller räkna med att få ut en COP på 5-6 från bergvärme, då kommer du bara bli besviken. Sett över ett år med bergvärme så är snarare COP på 3-3,5 mer realistiskt om man beaktar cirkulationspump för kollektor samt merparten varmvattenproduktion under sommarhalvåret.
Liknande trådar
-
Hjälp att byta ut manometern i fjärrvärmecentralen
Fjärrvärme & Gas -
Golvvärme fjärrvärme, har 7 ställdon +6 st termostater som ska bytas ut pris?
El -
Fjärrvärme, byta ut utegivare och montera rumsgivare, hur ställer jag in denna?
Fjärrvärme & Gas -
Byta ut direktverkande el mot fjärrvärme?
Fjärrvärme & Gas -
Solpaneler, dags o byta ut fjärrvärme
Värme allmänt