Hej
Jag har gått och funderat på detta ett tag nu, så jag tänker väl jag provar här och frågar efter era erfarenheter.
Jag bor idag i hus från 2017 med fyrskiktsisolering och byggd med passivhus teknik men inte ett riktigt passivhus så att säga. Huset är 173 kvm, ca 600 mm lösull i tak 700 i tak på garaget. Fönstren är tre glas och låg energifönster så att säga. Det största fönstret är dock ganska stort. 2,8m höjd och ca 2,5 brett så stort med andra ord, så det är väl största energi läckaget där. Betongplattan är 3x100 cellplast och garaget likaså. Så huset och allt är byggt för att vara isolerat ordentligt. Högsta invändiga takhöjd är på 3,8 meter invändigt resten av rummen är på 2,7 förutom tvättstugan som följer taket upp till 3,8 m. Garaget har en takhöjd på 2,5 invändigt och 700 mm lösull i toppen.
Idag värms huset,garaget & poolen upp utav fjärrvärme via lokala energi bolaget så att säga.
Jag har idag en förbrukning på 21,171 MWh så 21 171 KWh så att säga hushållselen är på 7 643 kWh med en hybrid och en elbil.
Jag försöker ha bra kontroll på samtlig uppvärmning för att inte slösa på detta. Samt följer så maskiner används när priserna och effekterna är som lägst till den mån som går.
I mitt hus så har jag följande temperaturer satta
RUM 1: 17c (används ej) (dock snart ett till liten på g)
RUM 2: 21c (WC/DUSCH)
RUM 3: 21c (Barnrum)
RUM 4: 17c (Kontor-Bibliotek)
RUM 5: 21c (Badrum)
RUM 6: 18c (Master bedroom)
RUM 7: 19c (Kök,Vardagsrum,Entré)
RUM 8: 18c (Tvättstuga)
RUM 9: 12c (Skafferi ej uppvärmt alls)
Garage: 5c (underhållsvärme så vatten inte fryser)
Pool sommartid maj-sept 20c i vattnet.
Min fråga till er är jag har fått en offert på 229 000 totalt borrdjup 200 m efter rotavdrag. Är det värt att gå över till detta eller ej och hur snabb är återbetalningstiden. Bergvärmen ska användas till allt inklusive kylning sommartid.Så som med fjärrvärmen allt ska värmas upp via den.
Kostnaden totalt för fjärrvärme landade på 19 453 kr för 2024 men kommer öka i 2025 då dem gjorde fel i min anläggning och mätte temperaturen konstigt från början det åtgärdades i förra året maj.För året 2023 samma uppsättning hade jag 17 859 mWh till en kostnad av 16 738 kr på ett år. Dock var 2023 kallt medan 2024 var riktigt varmt år.
Priset landar på 0,91 kr per kWh timme för fjärrvärmen priset på elen förra året var ca 1,97 kr per kWh ink allt, detta är dock priser tagna från min egna sida hos lokala energibolaget men det borde vara med alla skatter och avgifter inräknat.
Nu är jag ganska noggrann med att följa spotpriser och drar ner värme när vi åker bort och är allmänt intresserad av att hålla låg energiåtgång i huset. Men det är inte komfortabelt med dessa temperaturer trots fjärrvärme min tanke är då skulle jag kunna ha betydligt skönare klimat inomhus för mindre peng med bergvärme då den ska ju ge mer ut en vad den tar in. Fjärrvärmen är i praktiken 1 in 1 ut när det gäller detta även om du inte riktigt kan räkna det så.
Hur hade ni resonerat i detta fall?
Fundersam villaägare.
Jag har gått och funderat på detta ett tag nu, så jag tänker väl jag provar här och frågar efter era erfarenheter.
Jag bor idag i hus från 2017 med fyrskiktsisolering och byggd med passivhus teknik men inte ett riktigt passivhus så att säga. Huset är 173 kvm, ca 600 mm lösull i tak 700 i tak på garaget. Fönstren är tre glas och låg energifönster så att säga. Det största fönstret är dock ganska stort. 2,8m höjd och ca 2,5 brett så stort med andra ord, så det är väl största energi läckaget där. Betongplattan är 3x100 cellplast och garaget likaså. Så huset och allt är byggt för att vara isolerat ordentligt. Högsta invändiga takhöjd är på 3,8 meter invändigt resten av rummen är på 2,7 förutom tvättstugan som följer taket upp till 3,8 m. Garaget har en takhöjd på 2,5 invändigt och 700 mm lösull i toppen.
Idag värms huset,garaget & poolen upp utav fjärrvärme via lokala energi bolaget så att säga.
Jag har idag en förbrukning på 21,171 MWh så 21 171 KWh så att säga hushållselen är på 7 643 kWh med en hybrid och en elbil.
Jag försöker ha bra kontroll på samtlig uppvärmning för att inte slösa på detta. Samt följer så maskiner används när priserna och effekterna är som lägst till den mån som går.
I mitt hus så har jag följande temperaturer satta
RUM 1: 17c (används ej) (dock snart ett till liten på g)
RUM 2: 21c (WC/DUSCH)
RUM 3: 21c (Barnrum)
RUM 4: 17c (Kontor-Bibliotek)
RUM 5: 21c (Badrum)
RUM 6: 18c (Master bedroom)
RUM 7: 19c (Kök,Vardagsrum,Entré)
RUM 8: 18c (Tvättstuga)
RUM 9: 12c (Skafferi ej uppvärmt alls)
Garage: 5c (underhållsvärme så vatten inte fryser)
Pool sommartid maj-sept 20c i vattnet.
Min fråga till er är jag har fått en offert på 229 000 totalt borrdjup 200 m efter rotavdrag. Är det värt att gå över till detta eller ej och hur snabb är återbetalningstiden. Bergvärmen ska användas till allt inklusive kylning sommartid.Så som med fjärrvärmen allt ska värmas upp via den.
Kostnaden totalt för fjärrvärme landade på 19 453 kr för 2024 men kommer öka i 2025 då dem gjorde fel i min anläggning och mätte temperaturen konstigt från början det åtgärdades i förra året maj.För året 2023 samma uppsättning hade jag 17 859 mWh till en kostnad av 16 738 kr på ett år. Dock var 2023 kallt medan 2024 var riktigt varmt år.
Priset landar på 0,91 kr per kWh timme för fjärrvärmen priset på elen förra året var ca 1,97 kr per kWh ink allt, detta är dock priser tagna från min egna sida hos lokala energibolaget men det borde vara med alla skatter och avgifter inräknat.
Nu är jag ganska noggrann med att följa spotpriser och drar ner värme när vi åker bort och är allmänt intresserad av att hålla låg energiåtgång i huset. Men det är inte komfortabelt med dessa temperaturer trots fjärrvärme min tanke är då skulle jag kunna ha betydligt skönare klimat inomhus för mindre peng med bergvärme då den ska ju ge mer ut en vad den tar in. Fjärrvärmen är i praktiken 1 in 1 ut när det gäller detta även om du inte riktigt kan räkna det så.
Hur hade ni resonerat i detta fall?
Fundersam villaägare.
Redigerat:
Fick du inte en energiberäkning för bergvärme med offerten? Omöjligt att räkna om man inte vet var i landet vi pratar om... Hade du verkligen ett totalt rörligt el-pris på bara 52 öre under 2024? Ska vara totala rörliga priset inkl påslag, certifikat, energiskatt, moms etc. utan den fast fasta månadsavgiften eller årsavgiften.
På många orter eldas fjärrvärmeverken helt eller delvis med flis från skogen och priset för detta har stigit med ca 100 % på två år så det är ingen rolig sits för många fjärrvärmebolag och dito kunder. Men det brukar ge förhållandevis bekymmersfri värme och varmvatten i huset så man ska inte förakta fjärrvärmen fast den kanske inte är allra billigast nu.
På många orter eldas fjärrvärmeverken helt eller delvis med flis från skogen och priset för detta har stigit med ca 100 % på två år så det är ingen rolig sits för många fjärrvärmebolag och dito kunder. Men det brukar ge förhållandevis bekymmersfri värme och varmvatten i huset så man ska inte förakta fjärrvärmen fast den kanske inte är allra billigast nu.
Ber om ursäkt givetvis ska det vara rätt för all el som använts under 2024 så vart det 15 082 fördelat på 7 643 är ca 1,97 kr per kWh rätt ska vara rätt.
Oavsett det så vad tror ni om det är värt det eller ej, jag fick inte beräkning nej och jag bor i mellersta Sverige. Så Zon 3 antar jag att det är på elpriset.
Oavsett det så vad tror ni om det är värt det eller ej, jag fick inte beräkning nej och jag bor i mellersta Sverige. Så Zon 3 antar jag att det är på elpriset.
Om man gissar att huset står i Örebro med DVUT -16,2 °C och har golvvärme så får jag fram att bergvärmen behöver 5408 kWh/år, dvs en kostnad på 10.650 kr vid 1,97 kr/kWh. Om fjärrvärmen framöver kostar ca 21.000 kr/år så sparar du ca 10.350 kr/år med bergvärme. Lite grovt räknat tar det då 22 år att återbetala investeringen på 229 tkr.
Har du inte väldigt hög energiförbrukning??
Tänker att huset är väl isolerat.
vi bor mitt i sverige.
hus från mitten 50-talet. inte alltför bra isolerat, 100+100 kvm. plus uppvärmt garage.
fjärrvärme ca 21.000 kwh/år.
Jag lägger min röst på fjärrvärme.
inte billigast per kwh. men i princip underhållsfritt. kostar inga reparationer.
det tycker jag är värt en hel del😊
Tänker att huset är väl isolerat.
vi bor mitt i sverige.
hus från mitten 50-talet. inte alltför bra isolerat, 100+100 kvm. plus uppvärmt garage.
fjärrvärme ca 21.000 kwh/år.
Jag lägger min röst på fjärrvärme.
inte billigast per kwh. men i princip underhållsfritt. kostar inga reparationer.
det tycker jag är värt en hel del😊
Den enda service/reparation vi har gjort på vår fjv-central från 2004 är byte av cirkulationspumpen samt byte av reglercentralen.
Cirkulationspumpen vibrerade och lät illa, har inte koll på när, utan typ 2009.
Reglercentralen byttes för att jag ville ha en med bättre inställningsmöjligheter samt returgivare, byttes typ 2012.
Fjv-centralen är i dagsläget alltså drygt 20 år.
Cirkulationspumpen vibrerade och lät illa, har inte koll på när, utan typ 2009.
Reglercentralen byttes för att jag ville ha en med bättre inställningsmöjligheter samt returgivare, byttes typ 2012.
Fjv-centralen är i dagsläget alltså drygt 20 år.
Jo fjärrvärmen må vara "driftsäker" men den är dyr och det är inte okej att år 2025 så klarar inga fjärrvärmebolag att leverera bättre en 1 på 1 precis som uppvärmning med element är inte okej år 2025 så bör fjärrvärmen jobba för bättre leverans en detta men de kommunala bolagen är inte intresserade av detta. Huset värms upp via golvvärme, garaget värms upp av en konvektorfläkt & poolen används sommartid en poolväxlare som också levererats av fjärrvärmebolaget här.
Och ja deras "bränsle" har ökat men vi vet alla att det inte komma sänkas om ens priserna sänks precis som byggmaterial skenande under covid och gick inte direkt ner till nivåerna innan.
Så fjärrvärmen går ej att försvara i 2025 utifrån sin effektivitet jämfört med bergvärme. Därför jag frågar här om folk som bytt från fjärrvärme till bergvärme om dem fått det billigare, det är också en investering som ska göras om man inte kan casha hela så måste man låna till det och då får du ränte på det också som ska tas med i beräkningarna om återbetalningstid.
Så jo fjärrvärmen är "driftsäker" men den är urusel utifrån effektivitet som jag visade i ursprungstråden jag har det inte särskilt "varmt" inomhus speciellt inte i våra stora utrymmen där vi umgås som familj för jag tycker priset för att ha 21c kommer då resultera i att jag kommer ha en orimlig hög månadskostnad för uppvärmning så snälla försvara inte fjärrvärmen med att säga att den är driftsäker.
Och ja deras "bränsle" har ökat men vi vet alla att det inte komma sänkas om ens priserna sänks precis som byggmaterial skenande under covid och gick inte direkt ner till nivåerna innan.
Så fjärrvärmen går ej att försvara i 2025 utifrån sin effektivitet jämfört med bergvärme. Därför jag frågar här om folk som bytt från fjärrvärme till bergvärme om dem fått det billigare, det är också en investering som ska göras om man inte kan casha hela så måste man låna till det och då får du ränte på det också som ska tas med i beräkningarna om återbetalningstid.
Så jo fjärrvärmen är "driftsäker" men den är urusel utifrån effektivitet som jag visade i ursprungstråden jag har det inte särskilt "varmt" inomhus speciellt inte i våra stora utrymmen där vi umgås som familj för jag tycker priset för att ha 21c kommer då resultera i att jag kommer ha en orimlig hög månadskostnad för uppvärmning så snälla försvara inte fjärrvärmen med att säga att den är driftsäker.
Efter 20 år så börjar det bli dags för en ny värmepump...J Josth skrev:Om man gissar att huset står i Örebro med DVUT -16,2 °C och har golvvärme så får jag fram att bergvärmen behöver 5408 kWh/år, dvs en kostnad på 10.650 kr vid 1,97 kr/kWh. Om fjärrvärmen framöver kostar ca 21.000 kr/år så sparar du ca 10.350 kr/år med bergvärme. Lite grovt räknat tar det då 22 år att återbetala investeringen på 229 tkr.
Det beror ju på förutsättningar.N Nahlem skrev:Jo fjärrvärmen må vara "driftsäker" men den är dyr och det är inte okej att år 2025 så klarar inga fjärrvärmebolag att leverera bättre en 1 på 1 precis som uppvärmning med element är inte okej år 2025 så bör fjärrvärmen jobba för bättre leverans en detta men de kommunala bolagen är inte intresserade av detta. Huset värms upp via golvvärme, garaget värms upp av en konvektorfläkt & poolen används sommartid en poolväxlare som också levererats av fjärrvärmebolaget här.
Både fjärrvärme och el diffar mycket i pris beroende var man bor. Men en sak är säker, du har två nätavgifter!
En för el och en för värme!
Vad jag förstått så är den heller inte billig. Speciellt på sommartiden när det går obefintliga mängder till värme och man bara värmer varmvatten.
Satt just och jämförde lite kostnader ett par veckor sen med en som bor på samma ort.
Men nu är det så att jag tillhör elområde 1, må hända att fjärrvärme är mer ekonomiskt på elområde 3 och speciellt 4 där det verkar kosta en förmögenhet med allt som heter el.
Den stora fördelen med fjärrvärme är att den drar ingen el dvs påverkar inte heller effektavgifter. Visst det är cirkulationspump o sånt men det är så pyttelite el.
Men sen nämner du pool.
Pool kan värmas med bergvärme (det kan inte fjärrvärme göra?!).
Skulle jag välja nytt system alltså mellan fjärr eller berg skulle jag valt berg.
Redigerat:
Hur ser förbrukningen ut över året? Jag gissar att poolen är en ganska stor del av uppvärmningskostnaden. Vad är det för fjärrvärmekostnader? 229kkr är inte räknat hem på en handvändning misstänker jag.
Lite utanför ämnet, men 5 grader i garaget är väl kallt. Det klarar inga längre strömavbrott utan frysning då, och försäkringsbolag brukar inte ersätta om man haft under 15 grader till att börja med.
Lite utanför ämnet, men 5 grader i garaget är väl kallt. Det klarar inga längre strömavbrott utan frysning då, och försäkringsbolag brukar inte ersätta om man haft under 15 grader till att börja med.
Ännu en infallsvinkel i sann BH-anda baserat på dessa siffror: Om du istället investerar dina 229k kronor och kan acceptera lite risk, så kommer avkastningen sannolikt att täcka upp för de drygt 10k om året som fjärrvärmen är dyrare. Ny pump efter 20år ej inräknat.J Josth skrev:Om man gissar att huset står i Örebro med DVUT -16,2 °C och har golvvärme så får jag fram att bergvärmen behöver 5408 kWh/år, dvs en kostnad på 10.650 kr vid 1,97 kr/kWh. Om fjärrvärmen framöver kostar ca 21.000 kr/år så sparar du ca 10.350 kr/år med bergvärme. Lite grovt räknat tar det då 22 år att återbetala investeringen på 229 tkr.
Tell me im wrong
Att byta ut befintlig fjärrvärme mot bergvärme är idoti. Det är excellent att använda lågvärdig energi till att värma upp bostäder där möjligheten finns, elen ska i största möjliga mån användas till annat.
Utan att räknat på ditt case så kan du säkert räkna med 40 år innan du har sparat några pengar.
Utan att räknat på ditt case så kan du säkert räkna med 40 år innan du har sparat några pengar.