Hej, ska byta våran keramikhäll till induktionshäll. Vill dubbelkolla att jag förstår detta rätt. Har jag 3 fas med noll inkoplat? Jag kan köpa en spis med med perilexkoppling och stoppa i uttaget?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppna och kolla på hällen. Finns nog inga induktionshällar färdiga med perilexkontakt.kpe077 skrev:
Det verkar inte tillverkana ha läst...
Jag tror att tillverkarna kommer runt det genom att de skriver att inkoopling skall göras av elektriker.
Okej vilket spis köpte du?A Avemo skrev:
https://svenskaeljouren.se/artiklar/hur-kopplar-man-in-en-induktionshall
Den var ju lite motstridig. Dels skriver de att det alltid skall vara monterad kontakt. Sedan skriver de att induktionshällar alltid skall vara fast inkopplade, vilket bara en elektriker får göra. Jag får inte ihop dne informationen.
Jag har inte modellnumret i huvudet. Det var en Electrolux. Om du tittar på annonser borde det framgå om det sitter perilexpropp på eller inte. Men det går lätt att köpa en perilexkontakt och skruva på om den inte redan finns där. Eller flytta över den som sitter på gamla hällen.kpe077 skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 014 inlägg
Det är säkert så att stickproppskravet gäller nya modeller av hällar. Därför säljs gamla (men nytillverkade) modeller med gamla standarden. Precis som med bilar och t.ex. eCall som bara gäller modeller som är typgodkända efter 31 mars 2018, ej senare tillverkade äldre modeller.