A Angie99 skrev:
Jag mätte resistensen på givaren när jag bytte termostat men eftersom jag inte fick ihop det ändå med inställningen så kan jag konstatera att nuvarande lösning med 19 grader på termostaten och 25 i rummet får duga. Tror givaren kan vara sönder och har för dålig kunskap för att byta den. Ska väl ändå renovera hela badrummet inom några år så får ta ett bättre grepp om det då.
Det är inte så noggranna prylar. De fungerar oftast bra såtillvida att den håller konstant temperatur vid en viss inställning. Men den temperaturen stämmer ofta inte med skalan. Ibland finns på enklare termostater möjligheten att flytta vredet på axeln för att manuellt anpassa det efter skalan. Så länge du kan få önskad temperatur på golvet behöver du inte byta givaren.

• Gilla
Angie99
  • Laddar…
Nu har jag tagit isär termostaten så mycket det går. Tyvärr verkar det som att den grå tråden till givaren redan från början är fäst i termostaten. Det finns inget sätt att ta loss den. Dessutom verkar det inte vara två ledare, utan endast en (syns när jag dragit bort lite av höljet närmast termostaten.
Om jag fattar rätt så är det då ingen idé att klippa av givarkabeln eftersom det inte går att använda en ”entrådsgivare” till de termostat som finns idag. Och eftersom jag inte kan dra ut givaren (förmodligen har den skjutits utanför sitt skyddsrör och råkat bli fastgjuten golvet) återstår alternativet att försöka peta ner en ny givare. Vilka chanser har man till det? Röret som givartråden ligger i får jag till 13-14 mm diameter (knepigt att mäta). Och det finns en böj på röret (från väggen till golvet).
Finns något annat slternativ för mig? Annat än att lite på chans hugga upp en/ett par klinker plattor och hoppas hitta givarröret.

• Närbild på en isärmonterad vit termostat med fastsatt grå kabel och en exponerad metallkontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en termostat med en fast grå tråd och flera koppartrådar anslutna, delvis demonterad och sittande på en platta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Fotografen
  • Laddar…
A Aahusen skrev:
Nu har jag tagit isär termostaten så mycket det går. Tyvärr verkar det som att den grå tråden till givaren redan från början är fäst i termostaten. Det finns inget sätt att ta loss den. Dessutom verkar det inte vara två ledare, utan endast en (syns när jag dragit bort lite av höljet närmast termostaten.
Jag tycker att det ser ut som bar metall i änden på slangen. Jag gissar att vad du har är en kapillärrörstermostat. Den är helt mekanisk och det finns ingen elektronik inblandad. Därmed kan "givaren" inte användas till någon ny termostat. Får du inte ut den ur röret kanske du kan prova om du kan få in en ny givare intill kapillärröret. Går inte det lär det vara problem att byta termostat. Det finns termostater som går på lufttemperaturen och inte behöver en givare. Det är vad jag förstår en dålig nödlösning att ta till i situationer när man inte kan byta givaren. En förutsättning för att det skall fungera är att det är ett stängt rum.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr är det en hall/entré med lite av ”fritt blås” så rumstermostat fungerar dåligt. Ja, det verkar ju vara ett kapillärrörstermostat. Det blir till att försöka få ner en ny givare. Går inte det så får jag ta en större tugga av det sura äpplet och börja hugga upp klinkerplattor. Tack för all hjälp!

Finns det möjlighet att klämma fast en ny givare mellan klinkers och inneväggsgolvlist?

Demmpa Demmpa skrev:
Finns det möjlighet att klämma fast en ny givare mellan klinkers och inneväggsgolvlist?
Närmsta slinga ligger en bit ut - känns så när man känner tempen på golvet, så det blir svårt att korrelera tempen i en givare inne vid väggen med hur varmt golvet är. En temperaturförändring på 3-4 grader på golvet tror jag knappast, eller i mycket liten grad märks inne vid väggen. Skulle nog krävas en mycket känslig givare med riktigt litet från/till läge. Men d så om dusts utväg skulle msn kunna prova det. Först får jag testa att få ner en ny givare i röret.

När jag nu tittar på tänkbara nya termostat, kan jag konstatera att samtliga har 6 st inkopplingspunkter( räknar bort jord). 2 st avser matning av ström, 2 st avser själva värmeslingan i golvet och 2 st avser temperaturgivaren Så, hur i hela fridens namn ska jag koppla in ett nytt termostat när det till mitt befintliga endast är framdraget 2 st (exkl jord) ledningarfrån som kommer från själva värmeslingan. Jag är minst sagt villrådig. Hjälp behövs!

A Aahusen skrev:
När jag nu tittar på tänkbara nya termostat, kan jag konstatera att samtliga har 6 st inkopplingspunkter( räknar bort jord). 2 st avser matning av ström, 2 st avser själva värmeslingan i golvet och 2 st avser temperaturgivaren Så, hur i hela fridens namn ska jag koppla in ett nytt termostat när det till mitt befintliga endast är framdraget 2 st (exkl jord) ledningarfrån som kommer från själva värmeslingan. Jag är minst sagt villrådig. Hjälp behövs!
Du har nollan i dosan bakom termostaten. Så du lossar kopplingsklämman från den blå ledaren och ansluter ändarna på in- och utgående nolla på den nya termostaten.

A Avemo skrev:
Du har nollan i dosan bakom termostaten. Så du lossar kopplingsklämman från den blå ledaren och ansluter ändarna på in- och utgående nolla på den nya termostaten.
Ok, då förstår jag. Jag kommer nog att anlita elektriker för själva inkopplingen, men det är alltid roligt att försöka förstå hur det hänger ihop. Men först ska det skaffas nytt termostat och givare som jag förhoppningsvis kan få på plats.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.