Okej, nu är termostaten installerad och satte den på 10 ohm. Värmen var inställd på 21 grader men tempen på golvet bara ökade och ökade. Sänkte till 19 grader men värmen fortsätter att stiga på golvet. Vad är fel?

Välj på termostaten visning av uppmätt golvtemperatur.
Vad visas då?

Anvisning, justering av displayinställningar, tid, datum, temperatur, figur 20, på, av, svenska text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A Angie99 skrev:
Okej, nu är termostaten installerad och satte den på 10 ohm. Värmen var inställd på 21 grader men tempen på golvet bara ökade och ökade. Sänkte till 19 grader men värmen fortsätter att stiga på golvet. Vad är fel?
Walle85 Walle85 skrev:
Går det lätt att ta loss golvgivaren och sätta dit en ny så kan du byta när du byter termostat. Sitter den fast så får du se till att skaffa en termostat som matchar.
Så här kan du mäta upp din golvgivare: [media]
Själva värdet du får fram ger en indikation på vilken typ det är. Samt om den fortfarande fungerar.
Sökte efter tips och fick upp denna tråden och hoppas kunna haka på och få hjälp. När jag demonterat mitt termostaten (Gammal golvvärme. Installerad slutet av 89-talet enl förre ägaren) och skulle mäta resistansen, kan jag bara se att det kommer en tråd från givaren. Det hör mig villrådig, se bilder?! Golvvärme o termostat har fungerat u a, men plastvredet har delvis pajat, så det är främst därför jag vill byta termostat. Den grå tråden, som jag tror kommer från givaren går inte att dra ut, så givaren går inte att byta. Annars hade det ju varit ett alternativ.
Hur mäter jag givarens resistens?

Walle85 Walle85 skrev:
Går det lätt att ta loss golvgivaren och sätta dit en ny så kan du byta när du byter termostat. Sitter den fast så får du se till att skaffa en termostat som matchar.
Så här kan du mäta upp din golvgivare: [media]
Själva värdet du får fram ger en indikation på vilken typ det är. Samt om den fortfarande fungerar.

• Närbild av en vägghängd timer med en ratt som visar inställningar från 0 till 45 minuter, monterad på en vit fyrkantig panel. En hand håller i panelen.
    Skapa konto
  • Elektrisk kopplingsbox med kablar och ett elkomponentmärke: KOH Schaltgeräte, märkt 16(4)A 250V, DÄON 3404/1F 32283.
    Skapa konto
  • Elektriska ledningar i olika färger tittar fram från en grön dosa i en vägg vid ett pågående elinstallationsprojekt.
    Skapa konto
Walle85
Ser inte ut som att du har någon golvgivare, den grå och svarta kabeln är sannolikt 230V för golvvärmen, dvs. själva matningen till slingan.

Walle85 Walle85 skrev:
Ser inte ut som att du har någon golvgivare, den grå och svarta kabeln är sannolikt 230V för golvvärmen, dvs. själva matningen till slingan.
Kom att tänka på att förre ägaren lämnade en ”pärm” med div info kvar uppe på vinden. Ska kolla om där finns någon info. Sitter även en kopplingsdosa under termostaten bakom en skåp nere vid golvet. Ska öppna o fota. Återkommer.

Walle85 Walle85 skrev:
Öppnade o firade dosan nere vid golvet. Ser ut som att värmekabeln är skarvad där och att det är blå och svart som är 240V. -se foto. Grå kabel syns inte. Går nog i eget rör bredvid och ut i golvet. En fråga till dyker upp. Hur kopplar man in en givare som bara har en tråd?

• Elektrisk kopplingsdosa med blå och svarta kablar skarvade vid golvet, grön och gul jordkabel, samt röd skruvplint synlig.
    Skapa konto
Någonstans, någongång har jag läst något om "entrådssystem" eller liknande benämning för givare? Kan ha varit i elfakatalogen på 90-talet?
Eller så har jag drömt det...

A Aahusen skrev:
Öppnade o firade dosan nere vid golvet. Ser ut som att värmekabeln är skarvad där och att det är blå och svart som är 240V. -se foto. Grå kabel syns inte. Går nog i eget rör bredvid och ut i golvet. En fråga till dyker upp. Hur kopplar man in en givare som bara har en tråd?
Det syns inte på bilderna. Så det kanske är värt att fråga om du verkligen kontrollerat att den grå är en entrådig ledare. Från vad som syns skulle det lika gärna kunna vara en tunn tvåledarkabel. Och det skulle vara rimligare.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Någonstans, någongång har jag läst något om "entrådssystem" eller liknande benämning för givare? Kan ha varit i elfakatalogen på 90-talet?
Eller så har jag drömt det...
Har just hitta följande i förre ägarens ”Bra att ha pärm”
Golvvärme installerat i oktober 1986 i samband med tillbyggnad.
Värmekabelelement av fabrikat HADOR, typ MLG.
E- ne: 89 473 50
Längd: 77 m
Ohm/m: 0,45
Effekt: 18,1 W/m
Totaleffekt : 1,4 kW
Det enda som står om givaren är:
”Värmekabeln styrs med elektronisk termostat där känselkroppen skjuts in i separat ingjutet rör.”

Jag får kanske starta en separat tråd med rubriken ”Vem kan någonting om antika golvvärmesystem”😊

A Avemo skrev:
Det syns inte på bilderna. Så det kanske är värt att fråga om du verkligen kontrollerat att den grå är en entrådig ledare. Från vad som syns skulle det lika gärna kunna vara en tunn tvåledarkabel. Och det skulle vara rimligare.
Ja, det kan vara en idé. Till skillnad från de andra trådarna, så kan man inte se att den är fastsatt med någon form av skruv e dy. Den verkar gå direkt in i termostaten och så kan det nog inte ha varit från början. Jag ska se om termostaten går att dela på något sätt så att änden på den gråa tråden går att se. Hörs imorgon.

A Aahusen skrev:
Ja, det kan vara en idé. Till skillnad från de andra trådarna, så kan man inte se att den är fastsatt med någon form av skruv e dy. Den verkar gå direkt in i termostaten och så kan det nog inte ha varit från början. Jag ska se om termostaten går att dela på något sätt så att änden på den gråa tråden går att se. Hörs imorgon.
….görs imorgon skulle det stått.

Walle85
A Aahusen skrev:
….görs imorgon skulle det stått.
Yes, kan vara något gammalt med en tråd eller att det döljer sig två trådar i samma. Går även att klippa av den och sedan skarva ihop igen med en (eller två) wago-klämmor om den är fastmonterad och inte lätt kan skruvas loss.

A Aahusen skrev:
Har just hitta följande i förre ägarens ”Bra att ha pärm”
Golvvärme installerat i oktober 1986 i samband med tillbyggnad.
Värmekabelelement av fabrikat HADOR, typ MLG.
E- ne: 89 473 50
Längd: 77 m
Ohm/m: 0,45
Effekt: 18,1 W/m
Totaleffekt : 1,4 kW
Det enda som står om givaren är:
”Värmekabeln styrs med elektronisk termostat där känselkroppen skjuts in i separat ingjutet rör.”

Jag får kanske starta en separat tråd med rubriken ”Vem kan någonting om antika golvvärmesystem”😊
Där har du ju svaret på ohm i alla fall.
Snyggt av förra ägaren!

A Angie99 skrev:
Där har du ju svaret på ohm i alla fall.
Snyggt av förra ägaren!
När jag läser om div termostat som kan ställas in för olika typer av givare, är alternativen oftast 10, 15, 33 och 100 kOhm. Hur räknar jag fram vilken inställning jag ska ha på mitt nya termostat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.