3 851 läst · 69 svar
4k läst
69 svar
Byta termostat till golvvärme
Det hänger på befintlig sensor i golvet. Dessa sensorer har ett specifikt ohm-tal vid ex. 20 grader. Ex 10, 15 eller 100 kohm. Termostaten använder detta värde för att beräkna temperaturen i golvet.A Aahusen skrev:
Mät bef. sensor (om möjligt) eller byt till ny.
Du kan antingen söka på nätet efter information om din befintliga termostat eller mäta resistansen i temperaturgivaren efter att du kopplat bort den.A Aahusen skrev:
Jag tänker 77x0,45 =34,65 men jag kan såklart ha fel. Hade i alla fall testat med 33 om jag var du eftersom det verkar svårt att mäta eller byta givare.A Aahusen skrev:
Jag hade också problem att mäta ohm och testade lite olika inställningar men lyckades inte helt. Min termostat står nu på 19 grader fast det är 25 i rummet. Ändrar aldrig så det fick duga för mig.
Det gäller att skilja resistansen i värmeslingan från den i givaren. Resistansen i slingan blir som du skriver runt 35 ohm. Utifrån det kan man räkna ut att slingan har en effekt på 1500W. Eller 1380 W när det lades och spänningen var 220V. Det som behöver ställas in i en termostat är resistansen i givaren som mäts i kohm. Alltså storleksordningen tusen gånger mer.A Angie99 skrev:Jag tänker 77x0,45 =34,65 men jag kan såklart ha fel. Hade i alla fall testat med 33 om jag var du eftersom det verkar svårt att mäta eller byta givare.
Jag hade också problem att mäta ohm och testade lite olika inställningar men lyckades inte helt. Min termostat står nu på 19 grader fast det är 25 i rummet. Ändrar aldrig så det fick duga för mig.
Men om man vet resistansen i slingan utifrån beskrivningen, det ger väl samma som att mäta den med multimeter? Hur får man fram vad som är rätt inställning på givaren då om det inte är samma som det man mätt i slingan?A Avemo skrev:Det gäller att skilja resistansen i värmeslingan från den i givaren. Resistansen i slingan blir som du skriver runt 35 ohm. Utifrån det kan man räkna ut att slingan har en effekt på 1500W. Eller 1380 W när det lades och spänningen var 220V. Det som behöver ställas in i en termostat är resistansen i givaren som mäts i kohm. Alltså storleksordningen tusen gånger mer.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Är skillnad på slingan och givaren. I det senare fallet har jag för mig att vi pratar om givaren.A Angie99 skrev:
I båda fallen pratar vi om vad inställningen i termostaten ska stå på. Rådet är då att mäta i slingan. Nu menas att värdet på resistensen i slingan inte är samma som givarens. Hur ska då termostaten ställas? Kan någon förklara vore jag tacksam.Walle85 skrev:
Redigerat:
Du tycks blanda ihop två saker: 1, slingresistansen för värmekabeln, den går att räkna fram utifrån längd och diameter och 2, sensorns resistansvärde.A Angie99 skrev:
Slingresistansen är inget som spelar roll för mätning av golvtemperaturen utan det är sensorns varierande resistansvärde som termostaten använder för att slå på/av värmen.
Givaren är ett NTC-motstånd som ligger nere i golvet. Resistansen ändras något med temperaturen och på så vis kan termostaten veta hur varmt golvet är. Slingan är det som genererar värmen i golvet. Den har en resistans som är i storleksordningen en tusendel av givaren. Värdet som skall ställas in i termostaten är resistansen i givaren och inte i slingan.A Angie99 skrev:
Själva givaren (mätproben, mätpunkten) har inga inställningar, den har bara en resistans som ändras med temperaturen.A Angie99 skrev:
Själva termostaten, den kan ha inställningar för olika temperaturgivare. Alltså så att termostaten ska veta vilken resistans givaren har vid en viss temperatur.
Sen har värmeelement (golvvärmekabeln) en viss resistans som är "fast".
Så det man mäter på kabeln är motstånd i sensorn och det som står på förpackningen är motstånd i värmeslingan?E etompau skrev:Du tycks blanda ihop två saker: 1, slingresistansen för värmekabeln, den går att räkna fram utifrån längd och diameter och 2, sensorns resistansvärde.
Slingresistansen är inget som spelar roll för mätning av golvtemperaturen utan det är sensorns varierande resistansvärde som termostaten använder för att slå på/av värmen.
Fattar, tack! Då var personen inte hjälpt av vad förra ägaren skrivit upp om själva slingan alltså. Så enda sättet att veta vad termostaten ska stå på är att mäta nuvarande sensor/givare. Eller om det som i mitt fall inte gick, testa sig fram till en rimlig lösning.
Hmm, oklart vad du avser. Om du mäter resistansen över sensorns trådar så är det just sensorns resistansvärde vid en given temperatur som du mäter upp. Vid 20 grader brukar det då vara 10, 15 eller 100 kiloohm. Detta värde måste termostaten vara anpassad eller programmerad för, just för att den ska kunna beräkna golvtemperaturen.A Angie99 skrev:
Slingan som värmer golvet har ett avsevärt lägre resistansvärde, som orsakar uppvärmning av kabeln när 230 V läggs på kabeln. Det är inget som termostaten "bryr" sig om.
Båda går att både mäta och läsa på förpackningen. På dina bilder från inlägg #12 kan man se separata anslutningsplintar för givare och värmeslinga. För att mäta resistansen i givaren kopplar du loss givaren och mäter de trådarna. För att mäta resistansen i slingan kopplar du loss slingan och mäter resistansen mellan de trådarna.A Angie99 skrev:
Vissa termostater kan beräkna hur mycket energi de förbrukat. För att den skall kunna göra det måste man mata in värmeslingas resistans också. Men det har ingenting att göra med värmeregleringen som bara använder givarens resistans.
Jag mätte resistensen på givaren när jag bytte termostat men eftersom jag inte fick ihop det ändå med inställningen så kan jag konstatera att nuvarande lösning med 19 grader på termostaten och 25 i rummet får duga. Tror givaren kan vara sönder och har för dålig kunskap för att byta den. Ska väl ändå renovera hela badrummet inom några år så får ta ett bättre grepp om det då.A Avemo skrev:Båda går att både mäta och läsa på förpackningen. På dina bilder från inlägg #12 kan man se separata anslutningsplintar för givare och värmeslinga. För att mäta resistansen i givaren kopplar du loss givaren och mäter de trådarna. För att mäta resistansen i slingan kopplar du loss slingan och mäter resistansen mellan de trådarna.
Vissa termostater kan beräkna hur mycket energi de förbrukat. För att den skall kunna göra det måste man mata in värmeslingas resistans också. Men det har ingenting att göra med värmeregleringen som bara använder givarens resistans.