Strip Strip skrev:
Jag provade med 50 mbar reduceringsventil på min nya Weber Genesis II idag och det gick inte som förväntat. Trycket blir för högt, lågorna släpper från munstyckena :(
Kanske skulle satsat på en ställbar reduceringsventil istället; steget från 29 till 50 är ju ändå ganska rejält.

Vad händer om man istället borrar upp hålen i brännarna och kör med 29 mbar?
jag har trimmat min och borrat upp hålen i den bortre delen av grillen. Slutet av brännarna. Det fungerar ganska bra. Blir högre temperatur lokalt. Tog borr för popnitar har jag för mig.
 
Har problem att nå maxtemp på min pizzaugn från Ooni (500C). Kör en kompositflaska PK5 idag men såg på en sida att max flöde verkar vara 0.3kg/h på dessa medans en aluminiumflaska tex PA11 har ett maxflöde på 1kg/h. Alla regulatorer är ju 30mbar och max 1.5kg/h och flödet är ju det som ger effekt på brännarna så man bör alltså få högre temp på kortare tid med en PA11 än en PK5 flaska?

Dessutom verkar en PK5 ha mindre flöde än en PK10.

Gasuttag vid +10 °C

PC→5→→ ca→0,5→kg/tim
PC→10→→ ca→0,8→kg/tim
 
Bricco Bricco skrev:
... och flödet är ju det som ger effekt på brännarna så man bör alltså få högre temp på kortare tid med en PA11 än en PK5 flaska? ...
Njaäeh, riktigt så enkelt är det ju inte. Alla länkar i kedjan måste hålla måttet, det räcker inte att bara att flaskan klarar av att leverera. Först och främst måste du ta reda på vilken effekt du har på brännarna i din ugn. En apparat på exempelvis 5 kW kommer inte leverera mer än så.
 
Strip Strip skrev:
Njaäeh, riktigt så enkelt är det ju inte. Alla länkar i kedjan måste hålla måttet, det räcker inte att bara att flaskan klarar av att leverera. Först och främst måste du ta reda på vilken effekt du har på brännarna i din ugn. En apparat på exempelvis 5 kW kommer inte leverera mer än så.
Pizzaugnen är specad till 8kw. Så en tub med 0.3kg/h kan ge Max 3.8kw dvs hälften av Max för ugnen medan en ståltub ger 1kg/h vilket ger ca 12kw.
 
  • Gilla
Simba52
  • Laddar…
Ni som påstår att det inte går att grilla med kompositflaska på vintern måste göra något fel. Jag grillar året runt med kompositflaska utan problem.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Bowman
K Kasc skrev:
Ni som påstår att det inte går att grilla med kompositflaska på vintern måste göra något fel. Jag grillar året runt med kompositflaska utan problem.
Det kanske hänger på hur folk vill grilla.
Värma maten, ja visst.
Få så hög temperatur som man önskar för vissa grillmoment, kanske inte.
 
  • Gilla
Simba52
  • Laddar…
Fairlane
Bowman Bowman skrev:
Det kanske hänger på hur folk vill grilla.
Värma maten, ja visst.
Få så hög temperatur som man önskar för vissa grillmoment, kanske inte.
Sizzle Zone löserr det galant :)
 
  • Gilla
Hunnern och 1 till
  • Laddar…
Bowman
Fairlane Fairlane skrev:
Sizzle Zone löserr det galant :)
ja om det finns..
 
R
Bowman Bowman skrev:
Det kanske hänger på hur folk vill grilla.
Värma maten, ja visst.
Få så hög temperatur som man önskar för vissa grillmoment, kanske inte.
Vilka grillmoment tänker du på? Jag kommer upp till i.a.f. 330-350C även på vintern. På sommaren kanske 20-30C till. Vad skulle dessa fåtal grader förhindra för moment?

Jag vill påstå att dessa moment i.s.f. inte från början är något man ska göra på en vanlig gasolgrill. De lämpar sig bättre på en kolgrill eller en sizzle zone.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Det kanske hänger på hur folk vill grilla.
Värma maten, ja visst.
Få så hög temperatur som man önskar för vissa grillmoment, kanske inte.
Okej så 300+ grader duger endast till att värma maten, det var mer än jag visste.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
När vi ändå är inne på detta.. köpte en gasolgrill nyligen och har en pc10 som det är typ 30% kvar i. Grillen fungerar bra, möjligen jag tyckte det var lite dåligt drag men å andra sidan var det ju knappt plusgrader ute när jag grillade.

Det som jag funderar lite på är manometern till regulatorn, den rör sig knappt när man vrider på och är inte inne på det gröna området utan stannar på blått vilket ska indikera ”tom tub”. Är det pga den relativt låga tempen som trycket blir lågt eller är det något vajsing med manometern? Regulatorn är från rusta så inget speciellt märke eller så.

Tänkte testa att ha tuben rumsvarm i morgon och göra ett nytt försök :)
 
Sittställning
berisen berisen skrev:
När vi ändå är inne på detta.. köpte en gasolgrill nyligen och har en pc10 som det är typ 30% kvar i. Grillen fungerar bra, möjligen jag tyckte det var lite dåligt drag men å andra sidan var det ju knappt plusgrader ute när jag grillade.

Det som jag funderar lite på är manometern till regulatorn, den rör sig knappt när man vrider på och är inte inne på det gröna området utan stannar på blått vilket ska indikera ”tom tub”. Är det pga den relativt låga tempen som trycket blir lågt eller är det något vajsing med manometern? Regulatorn är från rusta så inget speciellt märke eller så.

Tänkte testa att ha tuben rumsvarm i morgon och göra ett nytt försök :)

Eftersom regulatorn reglerar trycket själv så skulle jag säga att det är kylan som gör det. Prova värma flaskan med ljummet vatten och se ifall trycket ökar.

Plastflaskor kan inte leverera så bra tryck i låg temperatur
 
Vet att det är en rätt gammal tråd detta, kanske jag haft inlägg i nyare trådar på samma ämne.

Hur som helst, vi skaffade en Napoleon Pro285-x Phantom förra säsongen, en liten enkel grill till stugan. Bra grill absolut med god kvalitetskänsla, men upptäckte snabbt att den var en smula "underpowered" - svårt att komma upp i mycket mer än 250 grader.

Testade först att pilla med munstyckena efter råd från säljföretaget, öka luftinblandning. Ingen större skillnad.

Sedan testade jag att sätta dit en 37 mBar regulator istf standard 30 mBar, blev något bättre och fortfarande inom manualens gränser för vissa marknader, men inte riktigt vad jag var van vid från den stora Webergrillen hemma i stan som når 300 grader utan vidare.

Så helt nyss gjorde jag det man tydligen inte får göra enligt bruksanvisningen, bytte till en 50 mBars-regulator.

Nu, äntligen, levererar denna i övrigt härliga lilla grill exakt vad jag vill. Iband vill jag ha 300+ grader tex on man kör pizzastål, eller ha full power på ena brännaren och inget på den andra dvs indirekt grillning. Full frihet nu, exakt reglermöjligheterna jag vill ha! Körde nyss en liten snabb helstekt fläskfilé, absolut rena drömmen att reglera för perfekt snabbt resultat och med alla tillbehör osv. Självklart har man koll på så det inte överhettas, och man kör inte full power jämt och ständigt, men nu finns det headroom jag sökte dvs fulla reglermöjligheter.

Har stenkoll på hur brännarna funkar i detta högre effektläge och det ser mycket bra ut, inget släpp av lågorna från brännarna etc. Litet orange här och där men beror på om det finns skräp som bränns lokalt i brännarhålen.

Mycket nöjd nu med prestanda på denna lilla portabla grill.

Napoleon-grillens termometer visar en temperatur strax över 100 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av upphettade grillgaller med synliga lågor som visar grillens förbättrade prestanda efter regulatorbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en 50 mBar gasregulator från Cavagna Group ansluten till en orange gasslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Strip och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Galet, plötsligt är gasolgrill minst lika bra ♥️
 
Mja, var sak har sin plats. Gillar kolgrill fortsatt, har sina poänger absolut.

Men för mig, en vettig gasolgrill är mycket snabb och praktisk och ska klara att få ut 300+ grader om jag vill ha det. Sedan är det vad man menar med 300 grader och var dessa grader finns, i detta fall är det under locket på grillen som tempmätaren finns.

Tempen på grillgallren är givetvis mycket högre än 300 grader än vad mätaren under locket visar, brukar checka temp på pizzastål etc med IR-termometer och det blir inga bra pizzor om det är under 300 grader C.

Men grejen med detta var att jag vill ha litet muskler och svängrum för vad jag vill göra. Nu har jag det via en väldigt enkel modifiering som iofs inte direkt rekommenderas i manualen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.