Bowman
Strip Strip skrev:
Inte med samma flaska. Du kan kräma ur lite drygt 10 kW ur en PC10 vid 10°C, oavsett vad du har för munstycken i grillen. Har du en PC5 är vi nere på 6,4 kW. Din 310 är väl på typ 15 kW om den får gas nog, så flaskan är begränsningen såhär års.
Det var som f-n. så kanske 50% mer kräm när det blir varmare?
Måste ju vara skitsnack att folk grillar hela året med sina gasolgrillar då ju.
 
Bowman
Strip Strip skrev:
Datablad från Aga...
Hittar inget blad för metallflaskorna?
Hade ju vart intressant att se skillnaden på vad som kan ”leverera” för tryck vid 10°
 
Bowman Bowman skrev:
Det var som f-n. så kanske 50% mer kräm när det blir varmare?
Måste ju vara skitsnack att folk grillar hela året med sina gasolgrillar då ju.
Nädå, det går utmärkt att laga mat på gasolgrillen även på vintern, men man får tänka lite annorlunda mot vanlig kolgrillning där man har våldsamt mycket effekt att tillgå. Använd din 310 som en ugn istället för grill, så ska du se att upplevelsen blir bättre. Jag har en S310 som vi fixar allt från korv o hamburgare, kött o grönsaker, pizza o varma mackor, kanelbullar, pommes frites, stekta ägg, pankakor, gulasch osv. I sommar ska jag prova att baka sockerkaka på grillen :ok:

Enkla grundläggande regler:
1) Se till att ugnen och gallret är ordentligt varmt innan du lägger på nåt käk.
2) Håll locket stängt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Jag grillade i förrgår med Gasol, cirka 10 grader ut. Inte en Weber, utan en Napoleon. Jag kör kompositflaskor. Jag drog igång alla brännare på max för att bränna rent grillgaller och fick upp temperaturen över 300 grader. Jag grillade även på nyårsnatten, strax efter tolvslaget, så nog går det att få tillräcklig fart med kompositflaskor.
 
  • Gilla
Hunnern och 1 till
  • Laddar…
Bowman
Som många säger handlar det väl om vana.
Idag körde jag med alspån, laxspett, div grönsaker vitlöksbröd osv osv.
En del på indirekt värme en del på direkt värme.

Funkade fint, inget behov av att hetsbränna.
Kommer väl bli bättre och bättre med sommarvärmen med om man nu vill bränna till en köttbit lite hetsigare :)
 
Riktigt nöjd även i år. Testade idag under lite tuffare förhållanden och det tog bara två minuter att komma upp i 200 grader, 5 grader ute och grillen står rejält i blåst rakt in från sidan. Säkert 8 m/s. Ett jäkla tryck faktiskt, flaskan kom inifrån så den var varm när jag började.
 
Bowman
M Mikael Karl skrev:
Riktigt nöjd även i år. Testade idag under lite tuffare förhållanden och det tog bara två minuter att komma upp i 200 grader, 5 grader ute och grillen står rejält i blåst rakt in från sidan. Säkert 8 m/s. Ett jäkla tryck faktiskt, flaskan kom inifrån så den var varm när jag började.
Hade du bytt reduceringsventil sa du?
 
Bowman Bowman skrev:
Hade du bytt reduceringsventil sa du?
Yes, 50mbar. Det är det enda jag gjorde men den börjar bli lite sliten så nu verkar inte reglagen fungera alls så bara fullt ös som gäller.

Dock en lite varning för brand om grillen är oljig och ostädad när värmen rusar uppåt.
 
  • Gilla
OscarOzz
  • Laddar…
Bowman
M Mikael Karl skrev:
Yes, 50mbar. Det är det enda jag gjorde men den börjar bli lite sliten så nu verkar inte reglagen fungera alls så bara fullt ös som gäller.

Dock en lite varning för brand om grillen är oljig och ostädad när värmen rusar uppåt.
Jag stämde faktiskt av med Weber, dom sa (självklart behöver dom säga det iofs) att det är fler saker som är dimensionerat i grillen för just 30mbar, så att byta till 50 påverkar mer saker, tex brännare osv.
Så dom sa att man absolut inte skall byta upp till 50mbar :)
Vad hade du exakt för typ av grill?

Jag är ändå sugen :)
 
R
Bowman Bowman skrev:
Det var som f-n. så kanske 50% mer kräm när det blir varmare?
Måste ju vara skitsnack att folk grillar hela året med sina gasolgrillar då ju.
Jag kan bara svara för mig själv men jag har grillar ca en gång i veckan under vintrarna. Den senaste vintern på gasolgrill. Temperaturen skiljer ungefär så mycket som utetempen skiljer så ca 20 grader kallare blir den på max vilket inte spelar någon roll.

Problemet är som sagt förväntningarna. En vanlig gasolgrill kommer aldrig upp i samma temperatur som en varmeldad brikettgrill. Att försöka "trimma" dem låter som en dålig idé eftersom de troligtvis är designade för att klara en viss temperatur (under 400C).

Vill man ha kolgrillsmöjligheter på sin gasolgrill så får man göra som mig och köpa en grill med infraröd brännare. Dessa kan nå temperaturer på 900C. https://www.grillvaruhuset.com/napoleon-sizzle-zone
 
  • Gilla
Hunnern och 1 till
  • Laddar…
En gammal
Bowman Bowman skrev:
Jag stämde faktiskt av med Weber, dom sa (självklart behöver dom säga det iofs) att det är fler saker som är dimensionerat i grillen för just 30mbar, så att byta till 50 påverkar mer saker, tex brännare osv.
Så dom sa att man absolut inte skall byta upp till 50mbar :)
Vad hade du exakt för typ av grill?

Jag är ändå sugen :)
Spirit 3-brännare. De sa samma sak på Fogas men sen avslutade de med ett "...men det är ju värt ett försök".
 
Bowman
M Mikael Karl skrev:
En gammal

Spirit 3-brännare. De sa samma sak på Fogas men sen avslutade de med ett "...men det är ju värt ett försök".
Ja ok.
 
R RoAd skrev:
Jag kan bara svara för mig själv men jag har grillar ca en gång i veckan under vintrarna. Den senaste vintern på gasolgrill. Temperaturen skiljer ungefär så mycket som utetempen skiljer så ca 20 grader kallare blir den på max vilket inte spelar någon roll.

Problemet är som sagt förväntningarna. En vanlig gasolgrill kommer aldrig upp i samma temperatur som en varmeldad brikettgrill. Att försöka "trimma" dem låter som en dålig idé eftersom de troligtvis är designade för att klara en viss temperatur (under 400C).

Vill man ha kolgrillsmöjligheter på sin gasolgrill så får man göra som mig och köpa en grill med infraröd brännare. Dessa kan nå temperaturer på 900C. [länk]
Håller med men man kan ju trimma en moppe även fast den är gjord för att maxa 30:p
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
R RoAd skrev:
Jag kan bara svara för mig själv men jag har grillar ca en gång i veckan under vintrarna. Den senaste vintern på gasolgrill. Temperaturen skiljer ungefär så mycket som utetempen skiljer så ca 20 grader kallare blir den på max vilket inte spelar någon roll.

Problemet är som sagt förväntningarna. En vanlig gasolgrill kommer aldrig upp i samma temperatur som en varmeldad brikettgrill. Att försöka "trimma" dem låter som en dålig idé eftersom de troligtvis är designade för att klara en viss temperatur (under 400C).

Vill man ha kolgrillsmöjligheter på sin gasolgrill så får man göra som mig och köpa en grill med infraröd brännare. Dessa kan nå temperaturer på 900C. [länk]
Weber har ju searing station på dyrare modeller, vet inte om det är liknande, men det hade gått helt förbi mig innan jag slog till.
Som det är nu går det fint att grilla ändå (BBQ:a) fläskar man på kan man bryna ytorna bra med.
Lite annat arbetssätt bara.
Är nöjd så här långt, även om en searing station kanske hade vart nice i bland :)
Får väl köpa en sån här istället:
https://www.kitchenlab.se/p/searzal...DfifxcQ8YSs6jTz5wjYSNVtbWHz5TkPIaAgggEALw_wcB
 
R
Nej, Webers "sear station" är inte samma sak. Det är bara lite tätare med vanliga brännare där. Så visst, varmare blir det men inte som en infraröd brännare.

Både Napoleon och Broil king har grillar med dessa brännare men weber har så vitt jag vet ingen sådan för normal grillning. De har det som rotisseribrännare i deras summit men den sitter på baksidan av grillen och går inte att grilla över.

Weber gör bra grillar men de leder inte direkt utvecklingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.