H heliac skrev:
... verkar inte finnas någon vanlig gasoltub som kan leverera den mängden gasol ...
Vad har man för maxuttag ur en vanlig PC10? Utan att orka googla skulle väl din grill behöva ett drygt kilo i timmen och det borde väl rimligen alla flaskor klara. Sommartid iaf, det blir väl kärvare på vintern.

Edit:
Eller så orkar jag googla själv :)
https://www.aga.se/sv/images/AGA Propane LPG Cylinders Datasheet SE_tcm586-137988.pdf

0,8 kg/h ger väl ungefär 10kW, vilket styrker det heliac mfl skriver ovan. Man kanske skulle köra med dubbla flaskor?
 
Redigerat:
  • Gilla
HElgEe
  • Laddar…
A
jAG BYTTE
Strip Strip skrev:
Jag provade med 50 mbar reduceringsventil på min nya Weber Genesis II idag och det gick inte som förväntat. Trycket blir för högt, lågorna släpper från munstyckena :(
Du behöver större öppning i munstyckena. Det brukar finnas olika munstycken att välja på. Jag gjorde så på vår gas-spis hemma i förra huset. Fungerade väldigt bra.
 
Bowman
Har köpt en ny Weber Genesis II 310 GBS.
Jag är besviken över värmen.
Får köra på Max på alla tre brännarna konstant om man skall ”grilla” dvs få en fin yta på maten.

Undra om man måste byta den där ventilen.
Låter ju helt barockt att man måste modifiera en pryl för runt 10kkr för att få den att fungera bra.
 
Bowman Bowman skrev:
Har köpt en ny Weber Genesis II 310 GBS.
Jag är besviken över värmen.
Får köra på Max på alla tre brännarna konstant om man skall ”grilla” dvs få en fin yta på maten.

Undra om man måste byta den där ventilen.
Låter ju helt barockt att man måste modifiera en pryl för runt 10kkr för att få den att fungera bra.
Största problemet är väl att det vi kallar slarvigt kallar gasolgrill i själva verket är en apparat avsedd för Barbecue, alltså det amerikanska lite långsammare matlagningssättet som inte kräver så våldsamt höga temperaturer.
Slutligen kan man också konstatera att utetemperaturen fortfarande är relativt låg i de flesta delar av landet, varför en vanlig kompositflaska inte klarar av att leverera effekt nog till din grill. Du kan antingen vänta till högsommar, då lär du märka skillnad, eller så skaffar du en vanlig plåtflaska, så får du lite bättre klös i grillen.
 
Bowman
Strip Strip skrev:
Största problemet är väl att det vi kallar slarvigt kallar gasolgrill i själva verket är en apparat avsedd för Barbecue, alltså det amerikanska lite långsammare matlagningssättet som inte kräver så våldsamt höga temperaturer.
Slutligen kan man också konstatera att utetemperaturen fortfarande är relativt låg i de flesta delar av landet, varför en vanlig kompositflaska inte klarar av att leverera effekt nog till din grill. Du kan antingen vänta till högsommar, då lär du märka skillnad, eller så skaffar du en vanlig plåtflaska, så får du lite bättre klös i grillen.
Hur f-n kunde jag missa detta :), trodde aldrig att värmen skulle vara ett problem med en rejäl gasolgrill.
Så en plåtflaska skulle göra skillnad i +10° alltså?
Är det tydliga siffror på detta och inte bara en ”tro” som finns pga små skillnader som inte gör skillnader i praktiken?
 
Varför skulle en plåtflaska ge högre effekt? De ska väl ge tillräckligt tryck vi de temperaturer vi pratar om nu?
 
U
När jag förr i tiden svetsade spårvagnsräls brukade vi värma ut fukt ur rälsen inför svetsningen. Då fick vi med jämna mellanrum elda på gasolflaskan istället då den frös. Det blev en oerhörd skillnad när flaskan blev varmare.
Nu handlar det inte om samma temperaturskillnader vid grillning, men visst blir det skillnad.
Det är inga högtalarkablar vi pratar om.
 
  • Gilla
Karl Schwed och 1 till
  • Laddar…
Då gasen går från vätska till gas så blir den kallare. En kall gas kan inte förgasas. En kompositflaska är bra isolerad jämfört med en stålflaska. Det är märkbar skillnad! Som en första test kanske man kan ställa kompositflaskan i en badbalja med varmt vatten?
 
  • Gilla
Big D
  • Laddar…
Bowman
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle en plåtflaska ge högre effekt? De ska väl ge tillräckligt tryck vi de temperaturer vi pratar om nu?
ja det är lite så jag tänker.
Ja det är säkert skillnad, men i +10° borde grejerna funka kan man tycka.
 
Bowman
U under_construction skrev:
När jag förr i tiden svetsade spårvagnsräls brukade vi värma ut fukt ur rälsen inför svetsningen. Då fick vi med jämna mellanrum elda på gasolflaskan istället då den frös. Det blev en oerhörd skillnad när flaskan blev varmare.
Nu handlar det inte om samma temperaturskillnader vid grillning, men visst blir det skillnad.
Det är inga högtalarkablar vi pratar om.


G gusvo085 skrev:
Då gasen går från vätska till gas så blir den kallare. En kall gas kan inte förgasas. En kompositflaska är bra isolerad jämfört med en stålflaska. Det är märkbar skillnad! Som en första test kanske man kan ställa kompositflaskan i en badbalja med varmt vatten?
Får testa en balja med vatten för att se om det spelar roll helt enkelt.
 
  • Gilla
ChristerZZZ
  • Laddar…
Bowman
L lassebrun skrev:
Köpte en [länk] till min weber. 5min att byta.
Betydligt mer gas som går ut. Ställer man den på Max så blåser det ut för mycket gas. Så Jag kör inte på Max längre.
Så tydligt varmare på lägre ”effekt” på vreden alltså?
 
Ja, det tycker jag. Värt att testa iaf. Jag var inte alls nöjd med värmen tidigare. Nu är det ”ok” men skulle gärna ha mer värme. Som tidigare diskuterat så är det nog inte en grill jag behöver. :)
Jag ska testa att fixa en tjock järnplatta att använda som ett stekbord. Borde behålla värmen bättre.
 
Bowman Bowman skrev:
Så tydligt varmare på lägre ”effekt” på vreden alltså?
Inte med samma flaska. Du kan kräma ur lite drygt 10 kW ur en PC10 vid 10°C, oavsett vad du har för munstycken i grillen. Har du en PC5 är vi nere på 6,4 kW. Din 310 är väl på typ 15 kW om den får gas nog, så flaskan är begränsningen såhär års.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.