Sittställning
Bowman Bowman skrev:
Det var en vänlig själ som tidigare i tråden länka denna:
[länk]
Ahh ja men fattar inte riktigt hur det funkar.
Den har samma flöde som min regulator på 30mbar

Vad är den stora skillnaden då ?
Hmmm googlar för fullt här.
 
Om du haft grillen ett tag så kan det vara värt att först prova med "årligt underhåll" dvs att rengöra brännarna ordentligt och även de sk spindelskydden (som ska hindra kryp från att bygga bo och sätta igen luftintagen till brännarna), se din manual. Eller du kanske redan provat det? Jag har förstått att det kan vara vanskligt att ändra grillen från ursprunglig specifikation, olika länder har olika gasblandningar och hålstorlekar på munstyckena förutom olika regulatortryck så det inte bara att byta hur som helst.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Bowman
Sittställning Forlowt skrev:
Ahh ja men fattar inte riktigt hur det funkar.
Den har samma flöde som min regulator på 30mbar

Vad är den stora skillnaden då ?
Hmmm googlar för fullt här.
Jag vet faktiskt inte, det blev ingen sån för mig. Jobbar runt problemen istället.
Eldar på utav helsike för att få yta på stora bitar, sen är det indirekt som gäller.
Eller kör hårt på en gjutjärnsplatta som håller värmen bra, och sen kör jag ”smash burgers ” på den. Lite av en ny favorit :)
Så det funkar, man måste bara tänka om lite.
 
  • Gilla
Raws89
  • Laddar…
Sittställning
Ahh ja.. tänkte hitta en ställbar modell .. får leta

Har rengjort den och brännare osv ser bra ut faktiskt.
 
Det blir rätt bra fräs på i vårt fall en Weber E-410, dvs 4 brännare och inga extrafinesser. Körde just en laddning pizza på en Weber pizzasten som höll ca 310 grader på stenen enligt IR-termometer och drygt 300 grader enligt vad lockets analoga termometer visade. Att bränna till biffar etc så det blir önskat resultat med grillränder, Maillardeffekt osv är en barnlek.
__
PS. Ska skaffa en ytterligare pizzasten så man kan fördubbla pizzabakningseffektiviteten, det drar en hel del gas när man kör pizza så bättre att köra med ”dual core”... :)
 
Redigerat:
problemet är att en gasolgrill till för barbeque. dvs ofta lägre temperaturer och längre tillagningstider. Jag trodde felaktigt att en gasolgrill skulle ha samma fart som en kolgrill. även efter byte av regulator vill jag ha mer värme. har förlikat mig med det och kollar på alternativ.
zizzle e zone med keramiska brännare ger enligt reklamen högre temp.
Lägga in en tjock grillplatta av stål skulle också lösa problemet.
summering. gasolgrill är en barbeque och inget att bränna på entrecoter till perfekt temp.
 
  • Gilla
Simba52 och 1 till
  • Laddar…
R
Det verkar generellt som ni med Weber har en lägre temperatur än vad jag upplever på min Napoleon. Jag grillade i helgen och efter ca 15-20 minuter på fullt så stod termometern på drygt 370C.

Fast just entrecote grillar jag trots det på sizzle zone. 1 1/2 till 2 minuter på varje sida blir perfekt. Det är vad jag vill minnas att jag körde på brikettgrillen tidigare så de motsvarar nog ganska hyfsat varandra i temperatur.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Sittställning
Jag är ju van att köra bbq med min 57a..
Vet inte hur ni andra gör men jag brukar tända grillen (såklart)
Av med locket
Öppet fullt underifrån
Skrapar galler när allt är förkolnat
På med lock och stänger bottenventil
Väntar någon minut tills glöden dämpat sig något
På med hamburgare (så klart hemmagjorda)
På med lock stänger ALLT
Väntar ett par minuter
Öppnar och vänder dom
På med lock, allt stängt.
Väntar 5 minter kanske ? (Svårt säga kör på känsla)
Plockar av och låter vila lite
Boom! Äta.

Det är väl bbq jag sysslar med ? Jag lägger dock köttet över kolen men det sättet jag gör det på sparar kolen rätt bra också.

Nu med q3200 så tyckte jag att jag hade svårt att få färg på kycklingen bara..
Tände den en stund tidigare idag och den stod på 300c i locket. Då gick det betydligt bättre ! Men känner än att värmen är inte ritkigt där kanske.
Lite till hade varit underbart.. typ 20% till eller så...

Det har väl en inlärningsperiod..
 
310 grader på Weber E-410 var efter ca 10 minuter och det är ungefär där man vill lägga på sina pizzor för perfekt resultat. Väntar man 20 minuter blir tempen betydligt högre givetvis. ”Sizzle zone”, ska det vara någon vits med detta så krävs IR-brännare - sett att det finns som tredjepartstillbehör till Weber och är inte ointressant även om jag ännu inte känt ett skriande behov. Kul att det är standard på en del andra grillar bla Napoleon-modeller.
 
L lassebrun skrev:
problemet är att en gasolgrill till för barbeque. dvs ofta lägre temperaturer och längre tillagningstider.
Efter mina erfarenheter så är en gasolgrill betydligt mer mångsidig än så, går utmärkt att även kunna nå höga grilltemperaturer. Det är sällan jag behöver superhög grilltemp men ja, det finns en kolgrill också i min arsenal att ta till om jag förutser dessa behov. Kanske inom kort även att jag ersätter en av de fyra brännarna med en IR-brännare för plötsligt uppdykande behov av superhög värme.
 
Bowman
Redigerat:
Sittställning
Bowman Bowman skrev:
Vart har ni sett tredjepartstillbehören med irbrännare till Weber då?

Edit/
Hittade dessa
[länk]

Verkar lite intressant. :)
Fan då ! Passar inte min
 
Bowman Bowman skrev:
Vart har ni sett tredjepartstillbehören med irbrännare till Weber då?

Edit/
Hittade dessa
[länk]

Verkar lite intressant. :)
Precis Afterburner IR jag tänkte på. Återstår bara att se om den går att köpa på vettigt sätt från/i Sverige...
 
Bowman
H Harald Blåtumme skrev:
Precis Afterburner IR jag tänkte på. Återstår bara att se om den går att köpa på vettigt sätt från/i Sverige...
Det är ju bara lite surt att det skall behövas på en grill för ~10kkr. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.