7 602 läst · 94 svar
8k läst
94 svar
Byta radiatorer och ev rör?
Är bättre att dimensionera upp till mycket större avgiven effekt när de gamla ändå byts ut.Huddingebo skrev:
är faktiskt en av vinsterna med att slänga ut de gamla som är anpassade till ett högtemperatursystem
I detta fallet är de inte av sådan typ utan är anpassade för lågtemp. Hade det handlat om panelraddar hade det varit en helt annan sak. Det finns ingen förbättring att byta ut dessa radiatorer.GoC skrev:
Visa lite data på att en sektionsradiator av samma mått som en dubbelpanelradiator med dubbla konvektionsplåtar avger mer effekt.G guggen skrev:
Jag är tämligen säker på att du har fel.
(Eller jag vet att du har fel)
Men skillnaden är inte så stor att det är värt att kasta så fina radiatorer som TS har, om man gillar sådana. Vi ska dock inte sprida lögner om att de är effektivare än motsvarande modern panelradiator, för det är fel.
För att svara på en av de första frågorna om rör så behöver dom nästan aldrig bytas. Har systemet bara stått uppfyllt långa tider med dött vatten, och det inte har läckt på utsidorna nånstans så är rören lika friska som nya. Däremot kan, som rörmockaren säger, övergången från en grövre dimension (1" eller 3/4" till ½") se lite klumpig ut, det stämmer.
Sen blev väl tonen från många lite väl hård...
Själv har jag en blandning av några C21- och C22-radiatorer i farstu, kök och ungdomsrummen, men har behållt de gamla sektionsradiatorerna i vardagsrum mm. Dimensioneringsmässigt ligger C21 och en vanlig sektionsradiator ganska nära varandra men vattenvolymen är mindre i de nya.
För värmepump är det bra med så hög effektavgivning som möjligt och att det är balans mellan rummen så att allt kan stå öppet utan termostatreglering.
Sen blev väl tonen från många lite väl hård...
Själv har jag en blandning av några C21- och C22-radiatorer i farstu, kök och ungdomsrummen, men har behållt de gamla sektionsradiatorerna i vardagsrum mm. Dimensioneringsmässigt ligger C21 och en vanlig sektionsradiator ganska nära varandra men vattenvolymen är mindre i de nya.
För värmepump är det bra med så hög effektavgivning som möjligt och att det är balans mellan rummen så att allt kan stå öppet utan termostatreglering.
Jo uppåt är aldrig fel, då går det åt rätt håll.GoC skrev:
Men det vanligaste utfallet när man byter ut äldre sektionsradiatorer mot nya "moderna" och mer slimmade är just att det går åt motsatt håll.
70-80-talets platta element dimensionerade för riktigt hett vatten är dock ingen hit ihop med värmepump.
Mins själv hur smällheta de kunde vara vintertid.
Jag tror, utan att veta, att den moderna radiatorn har mycket högre motstånd och lägre flöde. Den kan mycket väl vara bättre på att med lågt flöde sänka temperaturen på vattnet och avge effekten.C Cerb skrev:Visa lite data på att en sektionsradiator av samma mått som en dubbelpanelradiator med dubbla konvektionsplåtar avger mer effekt.
Jag är tämligen säker på att du har fel.
(Eller jag vet att du har fel)
Men skillnaden är inte så stor att det är värt att kasta så fina radiatorer som TS har, om man gillar sådana. Vi ska dock inte sprida lögner om att de är effektivare än motsvarande modern panelradiator, för det är fel.
Problemet för mig är att den nya radiatorn jag har bara är varm i överkant om jag inte ökar cirkpump och stryper alla andra radiatorer (av sektionstyp).
Vi har precis gått igenom samma resa. I min värld finns det inte några snyggare element än dessa. DOCK är det en del jobb om man skall måla dem. Pilligt som fan.N newbadboy skrev:
Vår radiatorslinga är 70 år gammal och termostaterna har läckt och orsakat rost på utsidan. Vi fick därför bryta upp golven under elementen för att kolla om dom var ok eller inte. Det var dom. Det var ytrost från utsidan. Insidan var fin. Så vi behåller dem och har nu renoverat elementen. Så länge man inte fyller på med nytt vatten hela tiden (pga läckage) så räknar jag med att detta överlever mig och mina barn iaf.
Hur gammalt är huset och vilken typ av hus är det?
Absolut förstår jag att man tycker den typen är finare. Full respekt för det.
Vårt hus är fr 44 och jag tror rören är original. Samma hos var ju termostater helt döda och ventil nålen satt fast på alla radiatorer så jag fick dra ut de med tång ibland för att få igång de.
1 radiator var alltid kall oavsett vad jag gjort med ventilen.
Det är ett trähus med 2 våningar och källare. Närmast oisolerat kan man säga oxå
Vårt hus är fr 44 och jag tror rören är original. Samma hos var ju termostater helt döda och ventil nålen satt fast på alla radiatorer så jag fick dra ut de med tång ibland för att få igång de.
1 radiator var alltid kall oavsett vad jag gjort med ventilen.
Det är ett trähus med 2 våningar och källare. Närmast oisolerat kan man säga oxå
Det finns enkel, dubbel, triplex etc av sektionsraddar också, dvs sådana som ger avsevärt mycket mer än din dubbel-trippel-super-panel Men visst, jämför du den minsta Ferrarin med en volvo 740 som man petat i dubbelturbo så vinner säkert den...C Cerb skrev:Visa lite data på att en sektionsradiator av samma mått som en dubbelpanelradiator med dubbla konvektionsplåtar avger mer effekt.
Jag är tämligen säker på att du har fel.
(Eller jag vet att du har fel)
Men skillnaden är inte så stor att det är värt att kasta så fina radiatorer som TS har, om man gillar sådana. Vi ska dock inte sprida lögner om att de är effektivare än motsvarande modern panelradiator, för det är fel.
Poängen var att det inte finns ngn vinst i att byta om de är hela och fina, de är av högre kvalitet, är eftertraktade och effektiva. Termostat och ventil byter man relativt enkelt, vilket verkar vara det egentliga problemet.
Fast nu jämför du äpplen och päron.G guggen skrev:Det finns enkel, dubbel, triplex etc av sektionsraddar också, dvs sådana som ger avsevärt mycket mer än din dubbel-trippel-super-panel Men visst, jämför du den minsta Ferrarin med en volvo 740 som man petat i dubbelturbo så vinner säkert den...
Poängen var att det inte finns ngn vinst i att byta om de är hela och fina, de är av högre kvalitet, är eftertraktade och effektiva. Termostat och ventil byter man relativt enkelt, vilket verkar vara det egentliga problemet.
Vi måste jämföra radiatorer av samma storlek (bredd, höjd, djup) för att kunna jämföra effektivitet. Finns trippelpanel med 3 konvektionsplåtar också i enorma storlekar.
Så visa mig en Sektionsradiator som är effektivare än motsvarande modern panelradiator är du snäll.
De relevanta i detta fallet var TP22 vs. TS nuvarande som är att betrakta som duplex som bäst, och i samma storlek är TP22 effektivare.
Det du håller på med är ju som att säga att golvvärme i 180Kvm betongplatta värmer en hel kåk bättre än en sektionsradiator på 2m.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 555 inlägg
This!GoC skrev:
Har bytt ut samma radiatorer som TS har mot LP33 (heter de väl?) och skillnaden är enorm. För oss som inte kunde få in golvvärme realistiskt blev resultatet bättre innetemp och väsentligt lägre energiförbrukning… och snyggare men det får man väl inte säga.
Jag antar man måste byta alla då. Om man byter en i taget så måste man öka flödet och strypa de gamla.S stugan_i_skogen skrev:
Så visst, man måste justera in. Men är konsekvensen högre flöde kanske det får andra bieffekter.
Jag vill iallafall kraftfullt varna för att byta några raddar, det blir sämre i praktiken.
I ett modernt hus med tunna rör är säkert panel bättre än sektion. Men min upplevelse är att sektion har ett lägre flöde. Sen vilken returtemp och vilken hastighet på cirkpump som ger bäst effektivitet för värmepumpen har jag inte räknat på.
Flödet beror på tryck och area på rören
Man behöver ett visst minimiflöde för att få jämn tema i huset.
Med klenare rör behöver man bara högre tryck/mer effekt på pumpen.
Med grova rör och anslutningar klarar man sig med en klen pump. Eventuellt en ställbar inställd på låg effekt
Man behöver ett visst minimiflöde för att få jämn tema i huset.
Med klenare rör behöver man bara högre tryck/mer effekt på pumpen.
Med grova rör och anslutningar klarar man sig med en klen pump. Eventuellt en ställbar inställd på låg effekt