J JohanLun skrev:
Jag antar man måste byta alla då. Om man byter en i taget så måste man öka flödet och strypa de gamla.

Så visst, man måste justera in. Men är konsekvensen högre flöde kanske det får andra bieffekter.


Jag vill iallafall kraftfullt varna för att byta några raddar, det blir sämre i praktiken.

I ett modernt hus med tunna rör är säkert panel bättre än sektion. Men min upplevelse är att sektion har ett lägre flöde. Sen vilken returtemp och vilken hastighet på cirkpump som ger bäst effektivitet för värmepumpen har jag inte räknat på.
Är väl snarare så att en sektionsradiator kräver högre flöde då de behöver en högre medeltemp för av avge lika hög värmeeffekt som motsvarande panelradiator.
 
A
N newbadboy skrev:
Ok. Det kan jag absolut fatta att folk tycker dessa är fina. Inga problem. Jag ville ju bara ha råd. Och det var faktiskt en annan rörläggare som räknade på vilka modeller jag skulle ha så jag har inte själv hittat på.

Bor i Skåne, Landskrona. Är det intressant kan jag mäta up dem. Minns inte men det ligger några runt 1200mm och ngn runt 1600, 900 samt 2 mindre och en bastard på typ 2000
N newbadboy skrev:
Ok. Det kan jag absolut fatta att folk tycker dessa är fina. Inga problem. Jag ville ju bara ha råd. Och det var faktiskt en annan rörläggare som räknade på vilka modeller jag skulle ha så jag har inte själv hittat på.

Bor i Skåne, Landskrona. Är det intressant kan jag mäta up dem. Minns inte men det ligger några runt 1200mm och ngn runt 1600, 900 samt 2 mindre och en bastard på typ 2000
Mätte precis. Behöver 4 st a 800-900.
 
C Cerb skrev:
Är väl snarare så att en sektionsradiator kräver högre flöde då de behöver en högre medeltemp för av avge lika hög värmeeffekt som motsvarande panelradiator.
fast volymen i systemet är ju mkt större, diametern på rören. Nu behöver jag fräsha upp fysiken, men jag tänker att rent logist borde "trycket" vara högre om man har sugrör, så hastigheten på vattnet högre. Men visst, mängden vatten är mindre.

Min praktiska tolkning är att om jag inte stryper de gamla raddarna så blir inte den nya varm även om den är helt öppen...
 
J JohanLun skrev:
fast volymen i systemet är ju mkt större, diametern på rören. Nu behöver jag fräsha upp fysiken, men jag tänker att rent logist borde "trycket" vara högre om man har sugrör, så hastigheten på vattnet högre. Men visst, mängden vatten är mindre.

Min praktiska tolkning är att om jag inte stryper de gamla raddarna så blir inte den nya varm även om den är helt öppen...
Stämmer att det kan bli knepigt att blanda(eftersom att de kräver högre flöde och har lägre mottryck... men det ändrar defakto inte att panelradiatorerna är effektivare än motsvarande sektionsradiator.
Och för TS del så är det utbyte av alla som gällde.
 
I min värld ser panelradiatorer ut så här:
(Hoppas det ersätts med något "effektivare" i ett dåligt isolerat 40-tals hus)
 
  • En vit radiator lutar mot en tegelvägg i ett rum med grått golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huddingebo Huddingebo skrev:
I min värld ser panelradiatorer ut så här:
(Hoppas det ersätts med något "effektivare" i ett dåligt isolerat 40-tals hus)
Även det här är en panelradiator.
(T.o.m. just de TS är aspirant på)
Vit element vid vägg, mörkt laminatgolv, inomhusmiljö, värme, radiator, justeringsknopp, grå vägg, energi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Radiatorn i inlägg #51 kan ha lite andra namn, t ex "kompaktradiator"
Det är förvisso en panel på framsidan, men det finns flänsar bakom, och beroende på modell kan det vara en panel på insidan också.
(Eller i fetare utföranden fler paneler)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Radiatorn i inlägg #51 kan ha lite andra namn, t ex "kompaktradiator"
Det är förvisso en panel på framsidan, men det finns flänsar bakom, och beroende på modell kan det vara en panel på insidan också.
(Eller i fetare utföranden fler paneler)
Det är panelradiatorer, moderna panelradiatorer.
 
C Cerb skrev:
Även det här är en panelradiator.
(T.o.m. just de TS är aspirant på)
[bild]
Exakt så där ser min coola (iallafall i nederkant) radiator ut!
 
S stugan_i_skogen skrev:
This!
Har bytt ut samma radiatorer som TS har mot LP33 (heter de väl?) och skillnaden är enorm. För oss som inte kunde få in golvvärme realistiskt blev resultatet bättre innetemp och väsentligt lägre energiförbrukning… och snyggare men det får man väl inte säga.
Nej jag tror faktiskt det är förbjudet att kalla 33or snygga. 😀 Kanske om man har en fönstersmyg eller liknande, men på en plan vägg känns de rätt groteskt feta.
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 2 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Även det här är en panelradiator.
(T.o.m. just de TS är aspirant på)
[bild]
Japp såna skall upp. Bara att mina helt slät front men det är såna rejäla pjäser. Inte den platta enkla varianten
 
yoloboi skrev:
Mätte precis. Behöver 4 st a 800-900.
Det är bara en av mina som ligger på 8-900mm tyvärr. De andra är större
 
  • Ledsen
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
*
Byte av radiatorer förutsätter att man vet varje rums värmebehov och vilken drifttemp de nya radiatorerna skall arbete vid. De gamla är troligen valda för temp fram / retur 80 / 60 C och de nya för högst 60 / 50 eller helst något lägre som 55 / 45 C vid årets lägsta dimensionerande utetemp. Notera att vid 60 / 50 är skillnaden endast 10 C, alltså hälften av 80 / 60. Det medför att vattenflödet måste vara dubbelt så stort som vid 80 / 60 om värmebehovet är lika stort. Kanske tilläggsisolerar man huset så att värmebehovet minskar. Ändå kan man behöva de gamla radiatorernas storlek om man skall ha lägre framtemp för anpassningar till värmepump, och gällande byggkrav.

Om radiatoreffekt
En radiator för vatten 80 / 60 C har medeltemp 70 C. Om rumstemp är 20 C är tempskillnaden mellan radiatorn och rummet 50 C. Den skillnaden driver värmeöverföringen från radiatorn.
Antag att samma radiator i framtiden försörjs med 55 / 45 C så är radiatorns medeltemp 50 C och skillnaden mellan radiatorn och elementet endast 30 C. 30:50 = 0,6. Radiatorkapaciteten blir således endast ca 60 %. Det kvittar hur stor värmepump man har för den kan inte ge varmare vatten! Räcker det för att täcka rummet värmebehov efter renovering och lägre värmebärartemperatur?
Det är frågor som en VVS-konstruktör har att kalkylera.
*
 
If it ain’t broke, don’t fix it.
Ett väl skött radiatorsystem i den åldern kan vara som nytt.
Har själv likadana radiatorer och rör från 1936. Är som nya inuti. Så jag lämnade in alla radiatorer för omlackering för ca 12-13 år sedan. De är fortfarande som nya. Har dock monterat nya termostatventiler. Skulle tro att systemet håller 50 år till med ev något byte av termostater.
 
  • Gilla
hscn och 4 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
If it ain’t broke, don’t fix it.
Ett väl skött radiatorsystem i den åldern kan vara som nytt.
Har själv likadana radiatorer och rör från 1936. Är som nya inuti. Så jag lämnade in alla radiatorer för omlackering för ca 12-13 år sedan. De är fortfarande som nya. Har dock monterat nya termostatventiler. Skulle tro att systemet håller 50 år till med ev något byte av termostater.
Mina från 1922 är helt rostfria inuti. Och knappt 1cn gods så de håller nog några tusen år...
Själv föredrar jag när radiatorer passar huset de sitter i.
Ett 20-tals hus, om det värmes med vattenburen värme skall ha sina tunga gjutna sektionsradiatorer. Lika mycket som 30-40-tals husen ska ha sina svetsade dito i plåt. Känns helt enkelt fel med något annat.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.