useless useless skrev:
Ja.
Ait, tack så mycket för svaren!

Det tar väl någon minut extra att installera de gamla kanske.

Å andra sidan så finns ju också principen att när man ändå håller på så byter man allt. Det går inte att veta om gamla grejjor kommer fortsätta att hålla och när man ändå håller på så är det lika bra att byta.

Det är inte utan att jag själv ofta resonerar på samma sätt; dvs har jag ändå tagit isär prylen och det är relativt enkelt att byta en stlitdel så gör jag det. Även om delen fungerar just nu. (Gamla kondingar t ex byter jag, som de flesta, allihop, även om det bara är en som blivit dålig.)

Sedan så är det naturligtvis så att det finns en del gammal utrustning som är bättre än den nya som skall ersätta den. Men det tar tid och tankekraft att fundera på om det är sant i det specifika fallet. Ofta så orkar man inte. (Mina bra-att-ha lådor är fulla av gamla strömbrytare osv. eftersom jag också bytte allt till nytt i samma serie när jag ändå höll på.)

Så jag skulle inte nödvändigtvis beskylla dessa elektriker för uppsäljning. Det kan lika gärna vara så att de vill minska risken att behöva komma tillbaka för att byta ut en återmonterad gammal del.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Så jag skulle inte nödvändigtvis beskylla dessa elektriker för uppsäljning. Det kan lika gärna vara så att de vill minska risken att behöva komma tillbaka för att byta ut en återmonterad gammal del.
Fast om kunden själv väljer att återanvända de gamla brytarna så kan väl inte elektrikern lastas om den går sönder efter ett år? Snarare får väl elektrikern möjlighet till ett nytt jobb vederbörande kan ta fullt betalt för.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast om kunden själv väljer att återanvända de gamla brytarna så kan väl inte elektrikern lastas om den går sönder efter ett år? Snarare får väl elektrikern möjlighet till ett nytt jobb vederbörande kan ta fullt betalt för.
Men det är ju naturligtvis elektrikerns fel, det kom ju sedan han hade vart och strulat med brytaren. Den hade ju fungerat perfekt i 50 år tidigare.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jo, om man struntar i att prata med kunden kan det säkert bli så...

useless useless skrev:
Jo, om man struntar i att prata med kunden kan det säkert bli så...
Njae, det kan nog bli så även om man pratar med kunden. Långtifrån alltid, men har man åkt på det en gång så kan jag förstå att man drar sig för det i framtiden.

Och oavsett vems fel det är så måste brytaren bytas, och det är ju ett trist jobb för elektrikern att åka tillbaka på. Skall han dessutom ta betalt för vad det kostar att komma tillbaka och byta en brytare, så blir kunden definitivt inte nöjd (det blir orimligt dyrt) oavsett om kunden var väl införstådd med risken.

Så i en perfekt värld, visst. Men det är inte alltid världen är perfekt.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, det kan nog bli så även om man pratar med kunden. Långtifrån alltid, men har man åkt på det en gång så kan jag förstå att man drar sig för det i framtiden.

Och oavsett vems fel det är så måste brytaren bytas, och det är ju ett trist jobb för elektrikern att åka tillbaka på. Skall han dessutom ta betalt för vad det kostar att komma tillbaka och byta en brytare, så blir kunden definitivt inte nöjd (det blir orimligt dyrt) oavsett om kunden var väl införstådd med risken.

Så i en perfekt värld, visst. Men det är inte alltid världen är perfekt.
Är det inget man skulle kunna vara tydlig med i arbetsbeskrivningen/offerten? Typ ”kunden ber att få använda befintliga strömbrytare”.

Självklart är det inget problem om man pratar med varandra och är överrens.

• Gilla
Joniscobygg
  • Laddar…
Och kunden tycker att elektrikern som trots allt är en fackman skulle sett att brytaren var på fallrepet och talat om det, hur han skulle kunna se det.
Jag undviker "problemet" genom att vägra återmontera gammalt skräp och gör det klart för kunden. Då kan han välja att ta in en annan och jag slipper framtida tvister.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Självklart är det inget problem om man pratar med varandra och är överrens.
Ja, fast det är skillnad på att vara överens innan när prylen fungerar, och efter, när den gått sönder...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.