E
Fotografen Fotografen skrev:
Ska du byta vägguttagen också?
Då vill han antagligen sätta jordat överallt.
Men det finns inget som säger att du måste byta uttag bara för att man byter brytare.
Det finns inget som säger att uttagen måste jordas bara för att de byts heller.
Ser installationen ut som på bilden utan några konstigheter som tillkommit genom åren finns inget direkt behov av att byta allt heller.
Så antingen vet elektrikern något som vi inte vet, eller så raggar han jobb, eller så vill han ha någon form av hängslen&livrem för att ta jobbet.
Det som säger att uttagen ska jordas då de byts heter sunt förnuft. Givetvis byts även centralen eller kompletteras med jordfelsbrytare då också.

Att byta uttag och strömställare gör TS själv och då behövs ingen elektriker.

Men för att uppdatera elanläggningen behövs denne och då blir värdet så mycket större då allt är i nyskick och skyddat av jordfelsbrytare.

Alla här på forumet är snabba att hacka på elektrikern som ju faktiskt varit på plats.

Men jag ser inget konstigt i detta, för att bryta stigare måste denna lokaliseras, allt tar tid även för en liten anläggning, där tillkommer även dokumentation och provning av det hela.

E El-Löken66 skrev:
Alla här på forumet är snabba att hacka på elektrikern som ju faktiskt varit på plats.
Problemet är (som vanligt) att det saknas en massa information. Ursprungsfrågan var om två dagar är rimligt för att byta 7 strömbrytare, vilket det givetvis inte är. Sen tillkom informationen att även ojordade vägguttag ska bytas mot jordade och då är läget ett helt annat.

Man kan ju inte göra så mycket mer än svara utifrån de förutsättningar som målas upp.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Problemet är (som vanligt) att det saknas en massa information. Ursprungsfrågan var om två dagar är rimligt för att byta 7 strömbrytare, vilket det givetvis inte är. Sen tillkom informationen att även ojordade vägguttag ska bytas mot jordade och då är läget ett helt annat.

Man kan ju inte göra så mycket mer än svara utifrån de förutsättningar som målas upp.
Ja, i ursprungsfrågan står det att TS själv ska byta strömställare, detta är en fråga, ifall detta går samt hur.

Sen uppstår en annan diskussion där det i vanlig ordning går ut på att hacka på och maximalt dumförklara hantverkare, då detta forum är på konsumentens sida så tillhör hantverkare de onda.

D Daniel Bergström1 skrev:
Enligt elektrikern behöver hela elen dras om, detta ska falla in under dessa 2 heldagar.

Innefattar även byte av vägguttagen, samma 70-tal standard. Måste dubbelkolla vad som är galet.
Det är ju inte säkert att något är galet. Men en sak är klart. Du pratar om att byta sju strömbrytare. Elektrikern pratar om att dra om elen i hela bostaden. Och då finns det flera alternativ varför dessa skilda uppfattningar tillkommit.

1. Elektrikern har missförstått omfattningen av vad du vill göra.

2. Elektrikern har sett något som inte vi har sett och har goda själ att förorda att allt skall bytas.

3. Elektrikern försöker skaffa sig ett större jobb genom att dra en rövare.

På bilderna finns ingenting som indikerar att allt måste dras om. Men det kan finnas mycket som inte framgår av bilderna. Så be om ett förtydligande från elektrikern. På vilka grunder anser han att allt måste dras om?

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
A Avemo skrev:
. På vilka grunder anser han att allt måste dras om?
Ungefär så.
Kan finnas, men behöver inte finnas, saker vi inte vet.

E
Vad som däremot är högst rekommendabelt då elektriker bjuds in är att installera jordfelsbrytare.

Att då dra jord i en etta är i sammanhanget en fis på Venus.

Så kan jordade uttag installeras direkt, bättre samt värdehöjande.

Men bra ni börjar resonera nu istället för att direkt påstå att elektrikern är en sol-och vårare, @Avemo är en ganska resonabel figur här.

E El-Löken66 skrev:
Ja, i ursprungsfrågan står det att TS själv ska byta strömställare, detta är en fråga, ifall detta går samt hur.

Sen uppstår en annan diskussion där det i vanlig ordning går ut på att hacka på och maximalt dumförklara hantverkare, då detta forum är på konsumentens sida så tillhör hantverkare de onda.
Vart i ursprungsinlägget står det att TS själv ska byta strömbrytare?
Vart hittar du en maximal dumförklaring av hantverkare i den här tråden?

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Vart i ursprungsinlägget står det att TS själv ska byta strömbrytare?
Vart hittar du en maximal dumförklaring av hantverkare i den här tråden?
Jag tänkte ge mig på våra 70-tals strömbrytare av bifogad modell.

vet elektrikern något som vi inte vet eller så drar han en rövare för att få mer jobb.

elektrikern vet mindre än vad vi vet när det gäller vad som måste göras om man byter saker i en gammal anläggning...

vet elektrikern något som vi inte vet, eller så raggar han jobb, eller så vill han ha någon form av hängslen&livrem för att ta jobbet.

går ut på att hacka på och maximalt dumförklara hantverkare, då detta forum är på konsumentens sida så tillhör hantverkare de onda.

Elektrikern har missförstått

Elektrikern försöker skaffa sig ett större jobb genom att dra en rövare.

Bara några snabba exempel från tråden.

Oavsett vilket eller eget tyckande har vi inte information nog för att bedöma hur mycket som måste göras i samband med ett eventuellt byte av brytare och uttag.
Går resten av installationen i samma anda som på bilderna så borde det inte vara så mycket extrajobb.

E El-Löken66 skrev:
Jag tänkte ge mig på våra 70-tals strömbrytare av bifogad modell.

vet elektrikern något som vi inte vet eller så drar han en rövare för att få mer jobb.

elektrikern vet mindre än vad vi vet när det gäller vad som måste göras om man byter saker i en gammal anläggning...

vet elektrikern något som vi inte vet, eller så raggar han jobb, eller så vill han ha någon form av hängslen&livrem för att ta jobbet.

går ut på att hacka på och maximalt dumförklara hantverkare, då detta forum är på konsumentens sida så tillhör hantverkare de onda.

Elektrikern har missförstått

Elektrikern försöker skaffa sig ett större jobb genom att dra en rövare.

Bara några snabba exempel från tråden.
Ja, tar du en mening ur sitt sammanhang så kan man kanske tolka det som du gör. Vi andra som kan läsa lite längre texter förstår att TS har pratat med en elektriker om att utföra bytet:

Jag tänkte ge mig på våra 70-tals strömbrytare av bifogad modell. Haft elektriker här som påstår att då det är en gammal koppling skulle det innebära 2-dagars jobb för 7-strömbrytare.

Sen tycker inte jag att spekulationer om att elektrikern försöker skaffa sig mer jobb är samma sak som en "maximal dumförklaring"

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Ja, tar du en mening ur sitt sammanhang så kan man kanske tolka det som du gör. Vi andra som kan läsa lite längre texter förstår att TS har pratat med en elektriker om att utföra bytet:

Sen tycker inte jag att spekulationer om att elektrikern försöker skaffa sig mer jobb är samma sak som en "maximal dumförklaring"
Vi får nog låta ts tolka detta.

Nu har jag köpt lite 1-pols strömställare och bytt 2st som gick utan problem. Nu på den 3:e så sitter det 2 svarta kablar högst upp och en brun längst ner. Den verkar gå till två lampor. Kan jag fortsatt använda samma 1-pols strömställare?

Vart på baksidan ska dessa två svarta in? Båda in i samma hål på 1an eller ett varsitt?

köpte denna: https://www.byggmax.se/strömbrytare...8QIVgfuyCh3JKAKNEAQYASABEgJ1jfD_BwE#913=14621

tack på förhand!

• Infälld 1-pols strömställare med två svarta kablar och en brun tråd monterade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en 1-pol strömställare med anslutningsdiagram, redo för installation.
    Skapa konto
Ja, se till att de två svarta kommer på plinten "L" i brytaren, det finns två fack i plinten just av denna anledning.

Nu på den 3:e så sitter det 2 svarta kablar högst upp och en brun längst ner. Den verkar gå till två lampor. Kan jag fortsatt använda samma 1-pols strömställare?

Vart på baksidan ska dessa två svarta in? Båda in i samma hål på 1an eller ett varsitt?
Antagligen är det två trådar för att fasen är vidarekopplad till ett vägguttag. Om så är fallet så finns det en tråd till som går genom dosan utan att vara ansluten på brytaren. Och som sagt. De två samma sitter på samma plint nu och skall även göra det fortsättningsvis.

Funkar, tack. Vid entrén hittar jag nu en med tre kablar. Nya färger. Tidigare va det svart och brunt. Se bild. Kan jag använda samma strömställare fortsatt? Vart sätter jag dessa tre?

gul
Grön
Svart

• Öppen elektrisk vägguttag med en synlig ljusströmställare och tre färgade kablar: gul, grön och svart.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.