Sådärja, gick galant.

Då har jag bara utebelysningsknappen kvar.

grön och brun högst upp och svart nertill. Vilken ska sitta på L?

• Öppnad strömbrytare med synliga grön och brun tråd upptill, svart tråd nertill under installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
D Daniel Bergström1 skrev:
Sådärja, gick galant.

Då har jag bara utebelysningsknappen kvar.

grön och brun högst upp och svart nertill. Vilken ska sitta på L?
Den som sitter på P idag (grön?) sätter du på L.

Men spelar ingen roll för funktionen, bara bra att ha det rätt för att inte skapa framtida förvirring.

Är det knivigare att ge sig på el-uttagen? Känns som att mer kan gå fel där?

E
Är det knivigare att ge sig på el-uttagen? Känns som att mer kan gå fel där?
Nejdå.
Fas - nolla.

Istället för fas - tändtråd.

De där brytarna är ju mycket elegantare än något som kan köpas idag :love:

Kanske elektrikern ljög för att rädda brytarna...

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
E
W Wheelabrator skrev:

Nej, inget tyder på att elektrikern ljög.
Till och med @useless hat nu insett detta.

Kan en elektriker egentligen ha fel?:thinking:

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Funkar, tack. Vid entrén hittar jag nu en med tre kablar. Nya färger. Tidigare va det svart och brunt. Se bild. Kan jag använda samma strömställare fortsatt? Vart sätter jag dessa tre?

gul
Grön
Svart
Ser att just denna brytare nu är klar, men för info:

De här gamla brytarna är så öppna i konstruktionen att man faktiskt kan se funktionen. Titta på den och se kontakttungornas funktion och sen jämför du med schemat på den nya brytaren.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
W Wheelabrator skrev:

Jag har exakt samma brytare (och älskar dom!) men ska jorda hela huset. Finns det någon möjlighet att kunna använda dom befintliga brytarna eller kommer jag behöva köpa nya? Tycker alla nya modeller jag hittar är så tråkiga.

J Joniscobygg skrev:
Jag har exakt samma brytare (och älskar dom!) men ska jorda hela huset. Finns det någon möjlighet att kunna använda dom befintliga brytarna eller kommer jag behöva köpa nya? Tycker alla nya modeller jag hittar är så tråkiga.
Strömbrytare jordas inte, så du kan återanvända de gamla om de är hela och fungerande.

J Joniscobygg skrev:
Lite nyfiken, Varför ska hela huset jordas? Jag har ett gammalt hus där jag jordat det rum jag utökat antal uttag jag behöver men i rum där jag inte haft behov att utöka har jag lämnat det ojordat,
/ LOB

L lob skrev:
Lite nyfiken, Varför ska hela huset jordas? Jag har ett gammalt hus där jag jordat det rum jag utökat antal uttag jag behöver men i rum där jag inte haft behov att utöka har jag lämnat det ojordat,
/ LOB
Haft en stor vattenläcka och hela nedervåningen är blåst, kommer i renoveringen utöka köket till delar som inte är jordade så tänkte passa när så mycket ändå ska göras.

• Gilla
lob
  • Laddar…
useless useless skrev:
Strömbrytare jordas inte, så du kan återanvända de gamla om de är hela och fungerande.
Hmm jag har haft två olika elektriker som båda rekommenderat att jag byter dom, trots att dom är hela och rena och funkat bra. Läst på lite nu sen jag skrev mitt inlägg och vad du skriver stämmer så.. tror ni att dom bara vill sälja på mig lampknappar?

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Ja.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.