9 126 läst · 70 svar
9k läst
70 svar
Byta 70-tals strömbrytare till nytt, går det?
Den som sitter på P idag (grön?) sätter du på L.D Daniel Bergström1 skrev:
Men spelar ingen roll för funktionen, bara bra att ha det rätt för att inte skapa framtida förvirring.
Grymt! Stort tack till alla inblandade. Trevlig kväll
Är det knivigare att ge sig på el-uttagen? Känns som att mer kan gå fel där?
De där brytarna är ju mycket elegantare än något som kan köpas idag
Kanske elektrikern ljög för att rädda brytarna...
Kanske elektrikern ljög för att rädda brytarna...
Ser att just denna brytare nu är klar, men för info:D Daniel Bergström1 skrev:
De här gamla brytarna är så öppna i konstruktionen att man faktiskt kan se funktionen. Titta på den och se kontakttungornas funktion och sen jämför du med schemat på den nya brytaren.
Jag har exakt samma brytare (och älskar dom!) men ska jorda hela huset. Finns det någon möjlighet att kunna använda dom befintliga brytarna eller kommer jag behöva köpa nya? Tycker alla nya modeller jag hittar är så tråkiga.W Wheelabrator skrev:
Strömbrytare jordas inte, så du kan återanvända de gamla om de är hela och fungerande.J Joniscobygg skrev:
Lite nyfiken, Varför ska hela huset jordas? Jag har ett gammalt hus där jag jordat det rum jag utökat antal uttag jag behöver men i rum där jag inte haft behov att utöka har jag lämnat det ojordat,J Joniscobygg skrev:
/ LOB
Haft en stor vattenläcka och hela nedervåningen är blåst, kommer i renoveringen utöka köket till delar som inte är jordade så tänkte passa när så mycket ändå ska göras.L lob skrev:
Hmm jag har haft två olika elektriker som båda rekommenderat att jag byter dom, trots att dom är hela och rena och funkat bra. Läst på lite nu sen jag skrev mitt inlägg och vad du skriver stämmer så.. tror ni att dom bara vill sälja på mig lampknappar?useless skrev: