9 126 läst · 70 svar
9k läst
70 svar
Byta 70-tals strömbrytare till nytt, går det?
Är det en trappkoppling? Alltså att två strömbrytare tänder och släcker samma lampa? Öppna i så fall den andra och titta på färgerna där. Det går att gissa att fasen är svart även här. Men det är ett dumt område att gissa sig fram på. Om det är en trappkoppling så skall fasen vara på L och de två mellantrådarna en på varje pil på den nya brytaren.
Är det inte en trappkoppling så är det något konstigt.
Är det inte en trappkoppling så är det något konstigt.
Mja, det finns två sätt att koppla trapp. I den ena varianten ligger fas på P/L i ena brytaren, i den andra varianten ligger fas på en av "utpilarna" i bägge ändar.
Hursom, i båda fall gäller det att hålla reda på vad som ligger på P/L. Så: den tråd som ligger på P i den gamla brytaren, ska ligga på L i den nya. De andra två på "utpil".
Hursom, i båda fall gäller det att hålla reda på vad som ligger på P/L. Så: den tråd som ligger på P i den gamla brytaren, ska ligga på L i den nya. De andra två på "utpil".
Ja, är i en trappa. Se bild.
den övre tänder/släcker lampa på över/nedervåning. Den har gul vänster, svart höger, grön nederst).
den undre är för utomhusbelysning, den har tre sladdar (grön och brun sitter på en skruv och svart sitter underst på en skruv).
den övre tänder/släcker lampa på över/nedervåning. Den har gul vänster, svart höger, grön nederst).
den undre är för utomhusbelysning, den har tre sladdar (grön och brun sitter på en skruv och svart sitter underst på en skruv).
Fel av mig, det sitter en knapp på
Övervåningen som släcker samma lampa som knappen på nedervåningen.
Övervåningen som släcker samma lampa som knappen på nedervåningen.
En trappkoppling har kopplingsmässigt ingenting att göra med om den sitter i en trappa. Om du har en brytare ovanför trappan och en annan nedanför trappan som båda används för att tända och släcka belysningen i trappan så är det en trappkoppling. Tre trådar på tre olika plintar i brytaren talar för att det är eller i alla fall har varit en trappkoppling. Det är ju som namnet antyder även ganska vanligt i trappor. Så du behöver hitta den andra strömbrytaren som går till samma lampa. Och om den inte finns så är det något konstigt som du bör reda ut innan du lämnar det.
Edit: Nu kom det ett tillägg medan jag skrev. Öppna brytaren ovanför trappan och titta på färgerna där.
Edit: Nu kom det ett tillägg medan jag skrev. Öppna brytaren ovanför trappan och titta på färgerna där.
Följande koppling har jag gjort nu, fungerade inte:
svart till L
Gul till pil
Grön till pil
svart till L
Gul till pil
Grön till pil
Det som satt på P på gamla brytaren, ska sitta på L i nya...
Kan jag testa mig fram tills jag träffar rätt?
Vad satt på P/L i gamla brytaren?
Om jag nu inte minns fel är märkningen av anslutningarna på kortsidorna på de där brytarna.
Kan tillägga att lampan lyste när jag kopplade på strömmen. Men gick inte att släcka.