Är det en trappkoppling? Alltså att två strömbrytare tänder och släcker samma lampa? Öppna i så fall den andra och titta på färgerna där. Det går att gissa att fasen är svart även här. Men det är ett dumt område att gissa sig fram på. Om det är en trappkoppling så skall fasen vara på L och de två mellantrådarna en på varje pil på den nya brytaren.

Är det inte en trappkoppling så är det något konstigt.

Mja, det finns två sätt att koppla trapp. I den ena varianten ligger fas på P/L i ena brytaren, i den andra varianten ligger fas på en av "utpilarna" i bägge ändar.
Hursom, i båda fall gäller det att hålla reda på vad som ligger på P/L. Så: den tråd som ligger på P i den gamla brytaren, ska ligga på L i den nya. De andra två på "utpil".

Ja, är i en trappa. Se bild.

den övre tänder/släcker lampa på över/nedervåning. Den har gul vänster, svart höger, grön nederst).

den undre är för utomhusbelysning, den har tre sladdar (grön och brun sitter på en skruv och svart sitter underst på en skruv).

• Två öppna ljusströmbrytare i en vägg, övre med gula, svarta och gröna sladdar, undre med gröna, bruna och svarta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fel av mig, det sitter en knapp på
Övervåningen som släcker samma lampa som knappen på nedervåningen.

En trappkoppling har kopplingsmässigt ingenting att göra med om den sitter i en trappa. Om du har en brytare ovanför trappan och en annan nedanför trappan som båda används för att tända och släcka belysningen i trappan så är det en trappkoppling. Tre trådar på tre olika plintar i brytaren talar för att det är eller i alla fall har varit en trappkoppling. Det är ju som namnet antyder även ganska vanligt i trappor. Så du behöver hitta den andra strömbrytaren som går till samma lampa. Och om den inte finns så är det något konstigt som du bör reda ut innan du lämnar det.

Edit: Nu kom det ett tillägg medan jag skrev. Öppna brytaren ovanför trappan och titta på färgerna där.

Så här ser det ut på övervåningen

• Eluttag utan frontplatta på en vägg med synliga kablar och anslutningar.
    Skapa konto
  • Eluttagets insida utan frontplatta, otydlig närbild på övervåningen.
    Skapa konto
Följande koppling har jag gjort nu, fungerade inte:

svart till L
Gul till pil
Grön till pil

Det som satt på P på gamla brytaren, ska sitta på L i nya...

Hur ser jag P i en gammal brytare? Är helt blank.

• En närbild av en gammal strömbrytare demonterad från väggen, synlig mekanism utan tydlig markering för "P".
    Skapa konto
  • Gammal elbrytare demonterad från väggen med synliga ledningsterminaler, märkning och damm.
    Skapa konto
Vad satt på P/L i gamla brytaren?

D Daniel Bergström1 skrev:
Hur ser jag P i en gammal brytare? Är helt blank.
Det där är en 1-pol, där spelar det ingen roll.

Om jag nu inte minns fel är märkningen av anslutningarna på kortsidorna på de där brytarna.

Kan tillägga att lampan lyste när jag kopplade på strömmen. Men gick inte att släcka.

D Daniel Bergström1 skrev:
Följande koppling har jag gjort nu, fungerade inte:

svart till L
Gul till pil
Grön till pil
Sätt grön på L och svart-gul på pilarna.
Det är inget direkt problem att du testar lite i detta fallet dvs inget farligt händer.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.