105 063 läst · 630 svar
105k läst
630 svar
Byggt parkering på tomt inom radhusområde
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 841 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 841 inlägg
Nu har jag (troligen) listat ut vart Micke (och kanske Peter) bor, och beroende på hur långt in bilägaren bor i området så är det typ sicksacka mellan förrådsbyggnader, väldigt få meter med fri sikt, där det även angjorts lekplatser, sandlådor och gungställningar. Även om barnen i området såg hyfsat hårdhudade ut så förstår jag att många boende kan störa sig på ökad biltrafik där.
För övrigt hade fanns denna skrivelsen i planbeskrivningen.
Och posten körde inte bil i området! Google lyckades fånga postnord på bild (så ibland delar de faktiskt ut post, tydligen). Men de körde en sån här
Det som får mig tveka om jag hittat rätt är att kvartersmarken (fastigheten) mellan husen, vägen, sandlådorna osv ägs av Stockholms Kommun. Även där parkeringarna och garagen är.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För övrigt hade fanns denna skrivelsen i planbeskrivningen.
Och posten körde inte bil i området! Google lyckades fånga postnord på bild (så ibland delar de faktiskt ut post, tydligen). Men de körde en sån här
Det som får mig tveka om jag hittat rätt är att kvartersmarken (fastigheten) mellan husen, vägen, sandlådorna osv ägs av Stockholms Kommun. Även där parkeringarna och garagen är.
Redigerat:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 040 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 040 inlägg
Det låter som en planbeskrivning. Det som behövs är en reglering av marken för respektive fastighet. En möjlig reglering är att förbjuda utfart från kvartersmarken till gatan på en viss sträcka. Men det fungerar inte inom storkvarter, d v s när det inte finns allmän plats.Petter 1980 skrev:Är du säker? Om jag inte är helt ute och cyklar står det så här i detaljplanen:
Parkering
Parkering för atrium- och radhusen har beräknats efter normen 2,2 bilar/hus och har samlats i koncentrerade grupper i markplan.
Borde då inte en parkering som inte ligger i de grupperna (tydligt utritade på plankartan) strida mot detaljplanen?
Ett långskott antar jag, men kanske värt att kolla upp med någon som vet.
Hej! Ställa en blomlåda är ingen bra idé. Jag kan förstå din situation med barn springandes och cyklandes. Mer då att en fastighet som bygger en parkering oavsett anledning är början på en eventuell eskalering av ett rullande snöbolls-problem. Det blir svårt att i framtiden neka andra fastighetsägare att anlägga egen parkering. Samtidigt kan jag förstå fastighetsägarens önskan om laddning vid dörren. Laddningslösning vid gemensam parkering borde kanske ha lösts tidigare. Oavsett är en lösning inte helt enkel. Du kan stämma samfälligheten och dra in lantmäteriet som beslutsorgan såvitt jag förstår av juridiken. Vilket skulle boosta konflikten förmodligen. Eller ignorera och resignera till det nya moderna ”jag-gör-som-jag-vill-för-det-är-rätt” samhället. Det sistnämnda är här för att stanna tänker jag. Lycka till.L micke880 skrev:Vi bor i en ett radhusområde med samfällighet från 70-talet där vi parkerat bilarna på avsedda platser utanför området och sedan gått in till husen. Det springer och cyklar många barn på gatorna i området. Området är trångt och inte avsett för mycket biltrafik. Radhusen är äganderätter men samfälligheten äger gatorna utanför.
Nu har en familj i området byggt en parkeringsplats på sin framsida och satt in en elbilsladdare. Styrelsen har haft möte och de säger att de inte kan göra något eftersom de äger sin tomt.
Jag hävdar dock att de kan ställa en stor blomlåda eller liknande framför parkeringen vilket omöjliggör att kunna köra in en bil. Styrelsen vill inte ha osämja i området och tycker inte förslaget är bra.
Finns det något vi kan göra? Lägga en motion tills årsmötet om att ställa en blomlåda framför så att alla medlemmar kan rösta?
Vet inte varför, men jag tror du är avis. Lägg ner och låt grannen ladda. ”Vill inte” är inget görligt argument. Är du han på filmen ”Otto” ?L micke880 skrev:
Såna som du vill man inte ha som granne!C Cox skrev:
Såna som skiter fullständigt i andra och bara bryr sig om sig själva.
"JAG skiter i att alla andra på gatan har flyttat hit för att bo i ett barnvänligt område, fritt från bilar."
"JAG skiter i att mitt beteende kraftigt avviker från kollektivets."
"JAG JAG JAG..."
Bor man i den typen av område kan man inte göra exakt som man själv vill hela tiden.
Man kan inte spela hög musik klockan 03 på nätterna.
Man kan inte bygga sågverk i trädgården.
Man kan inte elda gammal bråte på baksidan.
Man kan inte bygga parkeringsplats på framsidan.
...och sen likt med en dåres envishet hävda att man faktiskt bor i hus och får bestämma själv.
Ok. Gör det då, men var då beredd på att folk kommer ha synpunkter på det du gör och att det leder till att du får alla emot dig.
Jag fattar perfekt eftersom jag har bott så. När man kör in bilen är det för att lasta in eller ut tunga bökiga varor eller flyttmöbler. Men det är ett måste att köra ut direkt när man är klar och inte lämna bilen utan tillsyn. Det kan vara svårt att gå eller cykla förbi, eller dra en barnvagn. Elbilar fanns inte när området planerades, och frågan idag är om det behövs bygglov för ny markanvändning från Lantmäteriet, vilket de garanterat inte skulle godkänna på grund av brandfaran – risken ökar när elbilen blir äldre och man har laddat "fel" litet för många gånger. Ett elbilsbatteri genererar sitt eget syre och går inte att släcka, röken är dödligt giftig. Så det är ett enkelt ja eller nej, vad lekmännen i bostadsrättsföreningen än säger, grannarnas åsikter väger tungt och man kan absolut inte göra som man vill i Sverige, även om många försöker.L micke880 skrev:
Kan väl bara säga som flera andra kommenterat, att motionera om en blomlåda är nog det sämsta tänkbara sättet att lösa problemet. Fler kommer säkert att vilja ladda sina elbilar, motionera om att föreningen ska ha en långsiktig lösning som ger bästa möjliga avvägning mellan olika behov och önskemål.L micke880 skrev:Tack för ditt svar!
Blomlådan skulle inte stå i vägen för övrig trafik, utan endast trafiken till deras tomt. Jag tänkte mig en 1x1x0,5meter kanske.
Bärighet för trafik ska jag kolla upp men är tveksam. Vi har leveransbilar och postbilar som kör dagligen.
Detaljplanen kollade jag precis upp, och tyvärr så är det inte förbjudet i den. Måste ha missats då det är förbjudet i området bredvid som är byggt på liknande sätt och samma år.
Av bilderna tror jag att jag vet vilka radhus/grändvilla-områden det gäller, växte upp i närheten och cyklade/lekte mycket där som barn.
Det har ju alltid varit sandlådor, lekplatser, förråd och sophus på gårdarna i de områdena och det var nog aldrig tänkt att ha bilen på tomten, det fanns ju parkeringsområden och garage.
Har ni som stör er på den aktuella grannen tillsammans pratat med den om problemet? Ofta knyter man bara handen i fickan och pratar med andra grannar, men har ni fört diskussion direkt med tomtägaren?
Är det äganderätt eller tomträtt? Många av de där områdena var tomträtt förut, en del har friköpt sin tomt. Kan det påverka något om det är tomträtt?
Hur är det med brandrisk vid laddning på den aktuella tomten? Det är olustigt med elbilsladdning nära hus.
Grundproblemet är väl bristen på elbilsladdare i sådana samfälligheter, bodde tidigare i en samfällighet utan elbilsladdare, men med motorvärmarstolpar på gemensamma parkeringarna. Då skaffade några elbilar/hybrider och började ladda på de gemensamma motorvärmarstolparna året runt, så det var inte heller bra och något som retade upp många boende just när elkrisen härjade.
Lämna inte in motion om blomkruka att sätta just för att blockera grannen, det kommer inte bli trevlig stämning i området, grannar kommer sluta att hälsa osv, för en diskussion om problemet.
Det har ju alltid varit sandlådor, lekplatser, förråd och sophus på gårdarna i de områdena och det var nog aldrig tänkt att ha bilen på tomten, det fanns ju parkeringsområden och garage.
Har ni som stör er på den aktuella grannen tillsammans pratat med den om problemet? Ofta knyter man bara handen i fickan och pratar med andra grannar, men har ni fört diskussion direkt med tomtägaren?
Är det äganderätt eller tomträtt? Många av de där områdena var tomträtt förut, en del har friköpt sin tomt. Kan det påverka något om det är tomträtt?
Hur är det med brandrisk vid laddning på den aktuella tomten? Det är olustigt med elbilsladdning nära hus.
Grundproblemet är väl bristen på elbilsladdare i sådana samfälligheter, bodde tidigare i en samfällighet utan elbilsladdare, men med motorvärmarstolpar på gemensamma parkeringarna. Då skaffade några elbilar/hybrider och började ladda på de gemensamma motorvärmarstolparna året runt, så det var inte heller bra och något som retade upp många boende just när elkrisen härjade.
Lämna inte in motion om blomkruka att sätta just för att blockera grannen, det kommer inte bli trevlig stämning i området, grannar kommer sluta att hälsa osv, för en diskussion om problemet.