107 888 läst · 630 svar
108k läst
630 svar
Byggt parkering på tomt inom radhusområde
Det är ju en halvsanning, det kräver att undantagen uppfylls och ofta i de här områden så står det rätt tydligt att parkering inte får anläggas på andra ställen än på avsedd yta.Claes Sörmland skrev:
Grunden är att bygglov krävs sen kan det finnas anledning till undantag men det vet vi inte om det uppfylls här.
Det finns juridiska snårigheter eftersom garagen troligen ägs av en samfällighet och inte av varje enskild fastighet. Men det finns lösningar för att undkomma kostsam ändring av anläggningsbeslut.T Tumme mitt i. skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 065 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 065 inlägg
Den lagändringen träffar inte bostadsfastigheter så den gäller ej samfälligheten i trådens fall. Läs lagändringen här:X Xioz skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/krav-pa-laddstolpe-ideell-foerening.523700/post-5816184
X Xioz skrev:
Källa: https://www.skekraft.se/foretag/el-...v-for-laddning-pa-parkeringsplatser/#box-no-1Bostäder
Laddinfrastruktur ska enligt kravet dras fram till samtliga parkeringsplatser som tillhör bostäder. Det kravet gäller när nya bostäder byggs och vid större renoveringar där det ingår fler än tio parkeringsplatser.
De nya kraven på laddning vid bostäder gäller inte den enskilda villaägaren utan är främst riktade till bostadsrätter och hyresfastigheter.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 065 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 065 inlägg
Läs tråden, TS har kollat upp om det finns utökade bygglovskrav för parkeringsplats i detaljplanen. Det finns inte. (Så dåliga är skribenterna inte här att kollektivet missar en sån uppenbar sak.)Jonasmartinhansson skrev:
Nej, det är inte konstigt att man "skaffar elbil". Många har idag tjänstebil på ftg som bara erbjuder laddbara bilar.H Hans G2 skrev:Det är konstigt att man skaffar en elbil utan att ha laddplats och bestämmer sig för att dagligen köra slalom mellan grannar i det bilfria området man själv flyttat till. Inte helt otroligt att det också är på tider när många rör sig i grannskapet.
Mindre konstiga lösningar hade varit att välja annan bil, annan bostad eller lägga en motion om laddplatser till samfälligheten.
Kan vara så att det krävs bygglov enligt detaljplan. Kolla med kommunen. Sedan kan det även vara så att gång och cykelbanorna i området ej får beträdas med bil under vissa tider. Men oavsett om de har gjort fel eller inte kommer ni ha grannosämja.
*av någon anledning får jag upp bilder från filmen ”En man som heter Ove” 🤷♂️
*av någon anledning får jag upp bilder från filmen ”En man som heter Ove” 🤷♂️
Om man tittar på bilderna som TS lagt upp från ett annat, men liknande område, ser det ut som vissa hus enbart har en liten grind ut mot en gång, resten blockeras av t.ex. en lekplats.T Tosel skrev:
Så alla hus har kanske inte möjlighet att anlägga en egen parkering, vilket naturligtvis spär på en eventuell avundsjuka.
Tänkte på en sak när jag läste tråden. Det är ju inte säkert att grannen behöver ladda bilen/köra runt i området varje dag.
Jag har laddare och parkering på olika ställen, jag står bara vid laddaren en gång i veckan ungefär. Det beror ju på såklart vad det är för bil och hur mycket man kör.
Jag har laddare och parkering på olika ställen, jag står bara vid laddaren en gång i veckan ungefär. Det beror ju på såklart vad det är för bil och hur mycket man kör.
Vad jag förstått så finns det regler på hur en infart måste utformas. Iaf när det är från kommunens väg.
Har själv varit tvungen att rätta mig efter det och sett hur en granne som olovligt byggt infart fick en fin hög trottoarkant framför sin när kommunen gjorde om vägen och fixade g/c-bana.
Tex så brukar kommuner skriva såhär:
https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=anlägga+infart+regler&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Har själv varit tvungen att rätta mig efter det och sett hur en granne som olovligt byggt infart fick en fin hög trottoarkant framför sin när kommunen gjorde om vägen och fixade g/c-bana.
Tex så brukar kommuner skriva såhär:
Här finns fler sökresultatGrundkriterier för trafiksäkerhet
Platsen för en in- och utfart behöver uppfylla följande kriterier:
- Inget utfartsförbud på sträckan
- God sikt - Häckar och buskage kan skymma sikten
- Murar, plank, häckar med mera får högst vara 0,8 meter intill in- och utfarten
- Det ska finnas fria sikttrianglar om minst 2,5 x 2.5 meter
- Avståndet till korsning eller övergångsställe ska inte understiga 10 meter
- Gatans utformning och begränsningar
- Backning ut på en större gata tillåts generellt inte men undantag kan medges
- Backning över gång- och cykelväg med större flöden tillåts generellt inte men undantag kan medges
- Intill skolor, vårdboenden eller liknande verksamheter kan ytterligare krav ställas
https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=anlägga+infart+regler&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Naturligtvis kan du det.L micke880 skrev:
Går den igenom har du fått ovänner för livet.
Grannen är delägare i samfälligheten.L micke880 skrev:
D Dilato skrev:
Som förstår det så det inte att familjen tagit tomten i anspråk utan att ni inte vill ha trafik inom området, men det måste beslutas om på genom föreningen, dessutom måste ni lösa proplemet med laddning för de som har elbil eller hur?L micke880 skrev:Vi bor i en ett radhusområde med samfällighet från 70-talet där vi parkerat bilarna på avsedda platser utanför området och sedan gått in till husen. Det springer och cyklar många barn på gatorna i området. Området är trångt och inte avsett för mycket biltrafik. Radhusen är äganderätter men samfälligheten äger gatorna utanför.
Nu har en familj i området byggt en parkeringsplats på sin framsida och satt in en elbilsladdare. Styrelsen har haft möte och de säger att de inte kan göra något eftersom de äger sin tomt.
Jag hävdar dock att de kan ställa en stor blomlåda eller liknande framför parkeringen vilket omöjliggör att kunna köra in en bil. Styrelsen vill inte ha osämja i området och tycker inte förslaget är bra.
Finns det något vi kan göra? Lägga en motion tills årsmötet om att ställa en blomlåda framför så att alla medlemmar kan rösta?
Var bara aktsamma så att eventuella blomlådor eller dylikt inte hindrar utrycknings personal o postgång. Jag själv bodde i en sådan radhuslänga.
En granne som hade hörntomt, installerade laddare på sin framsida. Det var ingen som såg något bekymmer hos oss. Personligen skulle jag inte vilja ha min bil parkerad så, tyckte om att ha en lite utemöbel på framsidan istället
En granne som hade hörntomt, installerade laddare på sin framsida. Det var ingen som såg något bekymmer hos oss. Personligen skulle jag inte vilja ha min bil parkerad så, tyckte om att ha en lite utemöbel på framsidan istället
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 065 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 065 inlägg
Det finns ingen möjlighet att besluta om att trafik inte får förekomma på områdets vägar när områdets vägar har inrättats som en gemensamhetsanläggning med ändamålet att garantera möjlighet till transporter till och från delägarfastigheterna.Bo Lundqvist skrev: