L Lekmanna skrev:
Vi bor i en ett radhusområde med samfällighet från 70-talet där vi parkerat bilarna på avsedda platser utanför området och sedan gått in till husen. Det springer och cyklar många barn på gatorna i området. Området är trångt och inte avsett för mycket biltrafik. Radhusen är äganderätter men samfälligheten äger gatorna utanför.

Nu har en familj i området byggt en parkeringsplats på sin framsida och satt in en elbilsladdare. Styrelsen har haft möte och de säger att de inte kan göra något eftersom de äger sin tomt.

Jag hävdar dock att de kan ställa en stor blomlåda eller liknande framför parkeringen vilket omöjliggör att kunna köra in en bil. Styrelsen vill inte ha osämja i området och tycker inte förslaget är bra.

Finns det något vi kan göra? Lägga en motion tills årsmötet om att ställa en blomlåda framför så att alla medlemmar kan rösta?
Klart att de skall få parkera sin bil på tomten. Det borde alla få göra.
 
Visst är det tråkigt att somliga tar sig friheter att tillskansa sig fördelar utan att bry sig om att det blir nackdelar för andra.
Ett fungerande villakvarter är beroende av fastighetsägare även ser till sina grannars bästa.
När den besvärlige behöver assistans har denne mycket långt till denna och undrar då varför ingen vill bistå denne med den ringaste insatsen.
Denne får se fram mot en mycket ensam tillvaro.
 
  • Gilla
Namnethär och 1 till
  • Laddar…
L Lekmanna skrev:
Nu är det ingen som svarar på mina frågor.
Min första text var antagligen otydlig och innehöll onödig information.

Frågorna är alltså; Kan jag lägga in en motion till årsmötet om att ställa en blomlåda framför deras nybyggda parkeringsplats, för att omöjliggöra parkering? Marken utanför tomten ägs alltså av samfälligheten.
Du kan alltid lägga in en motion.
 
En modell för att bygga om dessa områden skulle kunna vara att lägga ett underjordsgarage under vägen med avgreningar till yta framför varje hus. Det blir en hel del grävande och betong. Men man kan behålla hus och övrig infrastruktur på plats.
Samt att man då får bilen direkt vid sitt hus.
 
R
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det byggs till och med nya områden idag helt utan parkering!
Ta och inse att det finns områden byggda för att man INTE dagligen ska köra bil där.

Vägnätet, kurvor/uppsyn, planteringar, svängrum etc är helt enkelt inte alls byggda för det!

Ska var och en börja köra bil inne i området var och varannan dag så behöver området helt enkelt byggas om från början.

Det går inte utan besvär att börja använda 40-50år gamla områden som om de vore byggda 2024.

Du får helt enkelt ta och inse förutsättningarna!
Byggs det verkligen villa/radhus områden med egen tomt o växtlighet utan vägar o parkeringar?
Kan inte vara speciellt vanligt i så fall men du får gärna länka till flera områden ifall det finns..
 
R
spikplanka spikplanka skrev:
En modell för att bygga om dessa områden skulle kunna vara att lägga ett underjordsgarage under vägen med avgreningar till yta framför varje hus. Det blir en hel del grävande och betong. Men man kan behålla hus och övrig infrastruktur på plats.
Samt att man då får bilen direkt vid sitt hus.
Kommer att driva upp priserna enormt tror inte gemene man vill betala för att slippa några bilar..
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Politisk centralplanering är alltid ett fiasko några år senare, planerare och arkitekter kan inget om människan och har ingen möjlighet att se in i framtiden.
Jag ska trycka upp en tröja eller något med detta. Kan vara den bästa meningen som skrivits på hela BH.
 
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Byggs det verkligen villa/radhus områden med egen tomt o växtlighet utan vägar o parkeringar?
Kan inte vara speciellt vanligt i så fall men du får gärna länka till flera områden ifall det finns..
Fanns på 70-talet i alla fall. Ta en titt på Albert Målares väg 20, Täby t ex. Det mest utpräglade området jag har sett med egna ögon. Denna radhusmodell uppfördes lite varstans i Sverige.
 
S star_daddy skrev:
vad lekmännen i bostadsrättsföreningen
Det existerar ingen bostadsrättsförening i denna tråd.
 
Skip6711 Skip6711 skrev:
Vi hade samma problem i vår förening. Det visade sig att det inte var tillåtet enligt detaljplanen så de tvingades återställa sin parkering och fortsätta parkera på den gemensamma parkeringen. Kolla vad som står i detaljplanen.
Detaljplanen står dock inte över lagstiftning. Man får inte förbjuda en fastighetsägare tillgång till tomten med fordon. Det går att förbjuda allmän fordonstrafik men fastighetsägaren kan kräva servitut för att få köra där. Det går att förbjuda parkering i detaljplan men det görs när man planerar området och är svårt att ändra i efterhand och befintliga parkeringar får då vara kvar.
 
  • Gilla
Danielhallgren
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Vilket pris per kWh tar de? :p
Inget pris alls på elen, däremot en månadsavgift.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ansöka hos Lantmäteriet om att ändra anläggningsbeslutet för ett begränsa biltrafik på något klurigt sätt. TS kan göra det här:

[länk]

Förslagsvis ändrar man så att elbilsladdare också kan installeras i garagen.
Problemet med det är ju att det a) kostar en bra slant hos lantmäteriet och b) att det kräver att alla i samfälligheten är med på ändringen. Hos oss blev det ogörligt, så vi rundade problemet med separat firma som står för abonnemangen.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
U
TRJBerg TRJBerg skrev:
Enligt TS är varje radhus en egen fastighet (såvida inte endast husen är egenägda och marken är arrenderad eller samfällighetsmark).
Då bör det väl enligt lag vara omöjligt att hindra biltrafik till fastigheten?
Det är egna fastigheter ca200kvm stora med egna fastighetsbeteckningar. Omringat av kommunalt ägd fastighet där parkeringar, förråd, lekplatser och gatan mellan husen ligger på.
 
P Peter787 skrev:
De flesta infarter till hus, passerar över en gångbana...
Likaså cykelbanor.
Att korsa en gc-bana är något helt annat än att köra på den, det är inte vad, i alla fall jag pratar om.
VidarH VidarH skrev:
Det finns gång och cykelbanor som är del av infart till fastigheter. Så jo, det finns tillfällen men de är inte så vanliga. Och de måste skyltas och ha en förordning.
Sedan har vi underhållsfordon...
Korsande av banor är inte samma sak som att framföra.
Korrekt, det är helt riktigt som du säger.. I dessa fall ska de som du skriver finnas skyltar som ger den möjligheten och lokala föreskrifter/förordningar.
Vad jag avsåg var gc-banor som är skyltade som sådana (enbart). Saknas sådana skyltar är det inte en gc-bana, även om den kanske trafikeras mest av dessa trafikslagen och de i allmänhetens ögon ”är” gc-banor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.