107 878 läst · 630 svar
108k läst
630 svar
Byggt parkering på tomt inom radhusområde
Varför fråga om feedback om du inte vill ha svar?L Lekmanna skrev:Jag tänker inte tjafsa om det här? Har frågat ett 10-tal i området och alla dom tycker det är galet att bygga så. Du kanske är helknäppa här men det är väl så fallet är då.
Vi har garage utanför området där vi utreder om vi kan sätta i elbilsladdare.
Elbilsladdaren är inte problemet. Det är att se byggt en parkering på tomten.
Läs tråden så ser du att han hittade den typ i förrgår.I IngaMK skrev:
Sen, varför skriver folk fortfarande om blomlådan när TS redan i #37 skrev
”Jag tycker också det är en dålig ide, och det är därför jag är här och frågar om det går att lösa på ett annat sätt.”
Hade alla som är skrivklåda FÖRST läst tråden hade den bara haft hälften av alla inlägg…
Självklart kan du lägga vilka motioner du vill till årsmötet. Dock har styrelsen ansvar för att de beslut som fattas på årsmötet är förankrade, rimliga och kan genomföras på laglig väg.L Lekmanna skrev:Nu är det ingen som svarar på mina frågor.
Min första text var antagligen otydlig och innehöll onödig information.
Frågorna är alltså; Kan jag lägga in en motion till årsmötet om att ställa en blomlåda framför deras nybyggda parkeringsplats, för att omöjliggöra parkering? Marken utanför tomten ägs alltså av samfälligheten.
Vad säger räddningstjänsten, snöröjningsansvariga mm. om blomlådor?
Börja med att engagera dig i styrelsearbetet och försök att bli invald i styrelsen. Ta sedan frågan därifrån.
Ditt "anfall" tyder på att du vill att någon annan ska lösa ditt problem.
Jag tror du helt missförstår situationen. Redan i trådens första inlägg skriver TS att familjen i fråga har laddmöjlighet vid sin parkering.H Hans G2 skrev:
L Lekmanna skrev:
Fotografen skrev:Det är klart att du kan lämna in en motion. Du kan motionera angående vad som helst.
Men det är fel sätt att angripa problemet.
Att ställa ut en blomlåda endast avsedd att vara i vägen är ett omoget beteende, det blir bara löjligt.
Se till att styrelsen tydligt meddelar att parkering på tomten inte är tillåtet, i allmänt meddelande och enskilt till aktuell individ.
Utred skyndsamt laddplatser på ordinarie parkering, och då ska dessa vara i hanterande likartat en privat laddbox.
Här har vi ännu en tråd där TS försvinner när hen inte får medhåll. Så jag kan passa på att hålla med TS lite. Ja, jag fattar att det är inte är lämpligt att bygga sin egen parkering/laddplats inne i området på det här viset. Men jag kan också tänka mig en tråd med inledningen "Föreningen får fan inte tummen ur, det sitter en massa medålders män i styrelsen och hävdar att det här med eldrift är ett woke hittepå och det ska vi inte satsa på och nu sätter jag upp min egen laddstolpe utanför huset så får det bli det krig det blir". Så bästa sättet att få ordning på det här är att se till att det kommer upp laddplatser utanför området.L Lekmanna skrev:
Men att ställa upp blomlådor osv... två fel gör inte ett rätt. Och ditt påstående att ni inte vill skapa "osämja" är ju bullshit. Det är möjligt att det är just områdets största idiot som gjort detta övertramp men du håller på att skapa ett rent uppbåd mot vederbörande och att ni inte vill ha osämja innebär i din värld att "vi ska gå ihop gemensamt allihop mot det här hushållet", och i min värld är det just definitionen av osämja. Så nej, gör inte detta.
Sen att 20 stycken av 48 håller med dig säger ju ingenting. Någon hänvisade ju till "Ove" här ovan och ingen sa emot honom heller. Vad man sedan tycker kan var en helt annan sak.
Redigerat:
"Tar sig friheter"? Grannen med elbilen har gjort en parkering på sin egen tomt och ordnat laddmöjlighet. Det anser åtminstone jag vara en frihet som ingår när man äger sin fastighet, ingen frihet man "tar sig".H Hans G2 skrev:
Jag är också i grunden för friheter att tex ställa bilen på egen ägandes fastighet, men med vissa fastigheter går det helt enkelt inte. Jag bor inte där.
TS tackade för sig för 15 timmar sen förGuzzi skrev:Här har vi ännu en tråd där TS försvinner när hen inte får medhåll. Så jag kan passa på att hålla med TS lite. Ja, jag fattar att det är inte är lämpligt att bygga sin egen parkering/laddplats inne i området på det här viset. Men jag kan också tänka mig en tråd med inledningen "Föreningen får fan inte tummen ur, det sitter en massa medålders män i styrelsen och hävdar att det här med eldrift är ett woke hittepå och det ska vi inte satsa på och nu sätter jag upp min egen laddstolpe utanför huset så får det bli det krig det blir". Så bästa sättet att få ordning på det här är att se till att det kommer upp laddplatser utanför området.
Men att ställa upp blomlådor osv... två fel gör inte ett rätt. Och ditt påstående att ni inte vill skapa "osämja" är ju bullshit. Det är möjligt att det är just områdets största idiot som gjort detta övertramp men du håller på att skapa ett rent uppbåd mot vederbörande och att ni inte vill ha osämja innebär i din värld att "vi ska gå ihop gemensamt allihop mot det här hushållet", och i min värld är det just definitionen av osämja. Så nej, gör inte detta.
Sen att 20 stycken av 48 håller med dig säger ju ingenting. Någon hänvisade ju till "Ove" här ovan och ingen sa emot honom heller. Vad man sedan tycker kan var en helt annan sak.
att han fått de svar han var ute efter säger han själv.
(”Eftersom vi nu kommit fram till att det inte finns något att göra åt den byggda parkeringen så kommer jag nu släppa denna tråd.”)
Varför misstror du honom?
Blomsterlådan var aldrig menat som nåt att genomföra i verkligheten skriver han själv i #37
Att det finns idioter i tråden som utan nån som helst kunskap skriver att TS vill man inte ha som granne får man tyvärr räkna med här på BH.
De allra flesta är dock balanserade men att TS lämnar för att han inte fick de svar han ville ha stämmer ju inte.
Redigerat:
Men blir ju exakt samma sak om grannen ändå måste åka förbi och lämna saker förutom att de då skulle åka både till och från, alltså 100% mer. Dessutom har de elbil och måste kunna ladda den. Hur ska du då påverka alla transporter in i området som taxi, matleveranser, andra leveranser och besökare? I vårt område är det även farligt med elscootrar, mopeder och cyklister.L Lekmanna skrev:Vi bor i en ett radhusområde med samfällighet från 70-talet där vi parkerat bilarna på avsedda platser utanför området och sedan gått in till husen. Det springer och cyklar många barn på gatorna i området. Området är trångt och inte avsett för mycket biltrafik. Radhusen är äganderätter men samfälligheten äger gatorna utanför.
Nu har en familj i området byggt en parkeringsplats på sin framsida och satt in en elbilsladdare. Styrelsen har haft möte och de säger att de inte kan göra något eftersom de äger sin tomt.
Jag hävdar dock att de kan ställa en stor blomlåda eller liknande framför parkeringen vilket omöjliggör att kunna köra in en bil. Styrelsen vill inte ha osämja i området och tycker inte förslaget är bra.
Finns det något vi kan göra? Lägga en motion tills årsmötet om att ställa en blomlåda framför så att alla medlemmar kan rösta?
Som jag har svarat dig tidigare.L Lekmanna skrev:Jag tänker inte tjafsa om det här? Har frågat ett 10-tal i området och alla dom tycker det är galet att bygga så. Du kanske är helknäppa här men det är väl så fallet är då.
Vi har garage utanför området där vi utreder om vi kan sätta i elbilsladdare.
Elbilsladdaren är inte problemet. Det är att se byggt en parkering på tomten.
Med bra uppslutning i
Som jag har har svarat dig tidigare.L Lekmanna skrev:
Engagera dig i styrelsearbetet. Förutsätt inte att andra löser ditt problem
Med 20 Av 48 hushåll "på din sida" kompletterat med lite lobbyaktivitet torde det vara lätt att få gehör, förutsatt att styrelsen kan ta beslut enligt ditt förslag inom lagens ramverk.
Räddningstjänst, godstransporter, vägghållning mm. måste fungera.
Lycka till.