107 497 läst · 630 svar
107k läst
630 svar
Byggt parkering på tomt inom radhusområde
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 740 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 740 inlägg
Ja det hade börjat röra på sig däromkring på jämställdhetssidan men nog var det en väldig massa kvinnor hemma och jobbade deltid o s v. Aggregerad sysselsättningsgrad är ett knepigt mått för att beskriva ett samhälle.D Drömtroll skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 740 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 740 inlägg
Om alla sökanden är överens så finns det inga problem med anläggningslagen. Värre är om man försöker tvinga in sina grannar i gemensamhetsanläggningen, det är ju då det blir problem.Nötegårdsgubben skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 740 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 740 inlägg
Eller: Du som inte är i behov av en laddstolpe, nu ska du betala 15 000 kr i förrättningskostnader och 65 000 kr för en laddstolpe. Och just det ja, du måste också helt ideellt förvalta detta i en förening med mig som du inte kan gå ur och vi tar 2000 kr om året i uttaxering till vår förnyelsefond för nöjet.spikplanka skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 994 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 994 inlägg
En fråga Claes, vad säger reglerna om laddstolpe ett radhus i ett radhusområde, skulle det börja brinna så drabbas ju förmodligen även de som bor i samma radhuslänga. Åtminstone bör det fodras att det är brandväggar mellan radhusen, vilket det inte är helt givet att det är.Claes Sörmland skrev:Den befintliga samfällighetsföreningens styrelse behöver inte belastas med detta. Utan de fastighetsägare i området för vilka laddning är aktuellt går ihop och skickar in en ansökan direkt till Lantmäteriet om att inrätta en ny gemensamhetsanläggning för billaddning. Sen bildas denna efter en förrättning och man drar ledningarna. När andra i grannskapet senare vill ansluta är det bara att sluta avtal om inträde i gemensamhetsanläggningen så kommer de också med. Befintlig samfällighetsförenings styrelse kommer att tillfrågas under förrättningen om det praktiska, t ex att ledningar och stolpar kommer att ligga på mark som även omfattas av den befintliga gemensamhetsanläggningen. Men de har ingen rätt att neka.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 740 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 740 inlägg
Vi har så många duktiga elektriker här på forumet som kan detta. Men inte skulle man tillåta uttag som ökar brandrisken påtagligt utgår jag ifrån. Och största risken för brand är väl spisen i ett vanligt hushåll?H HEM2121 skrev:
Elektriskt är det nog inget problem. Vettig mätarsäkring, kabel och godkänd laddare.Claes Sörmland skrev:
Problemet är snarare om bilen utgör en egen brandcell eller om det tar med sig radhuset. Sedan är frågan om radhusen är egna brandceller. Och har man kikat så att brandskyddet fortfarande är intakt, t.ex på vinden?
Ovanpå det rikigt giftiga rökgaser från något som inte släcks med vatten direkt.
Och om man vill skapa en brandcell så finns det dåligt med data hur stor brandlast en elbilsbrand utgör så då blir det svårt att dimensionera och designa.
Inte spisen i sig men hur den används.Claes Sörmland skrev:
Torrkokning och oaktsamhet vid matlagning: Många bostadsbränder börjar i köket, ofta på grund av ouppmärksamhet under matlagning. Att lämna en spis eller ugn obevakad är en vanlig orsak till köksbränder.
Folksams rapport:
När det kommer till spisbränder visar rapporten tydligt i rapporten att alla skadorna orsakas av mänsklig handling.
I 52 procent av bränderna har man till exempel satt på fel platta eller haft material för nära som antänts. Resterande 48 procent har glömt att stänga av spisen. Det börjar oftast brinna i något som torrkokat innehållet eller fett som blivit för varmt.
Sedan sprider det sig via köksfläkten som är full med fett..
när vi försökte göra något likandnde i vår förening så var det krav från brandkåren att kunna nå fram till fastigheterna. Dock kanske det finns någon parallellgata de kan använda?L Lekmanna skrev:Nu är det ingen som svarar på mina frågor.
Min första text var antagligen otydlig och innehöll onödig information.
Frågorna är alltså; Kan jag lägga in en motion till årsmötet om att ställa en blomlåda framför deras nybyggda parkeringsplats, för att omöjliggöra parkering? Marken utanför tomten ägs alltså av samfälligheten.
Vad jag har sett på liknande områden i närheten är decimeterhöga skarpa hinder var 5-10m som då håller ner hastigheten, fast inte hindrar färdtjänst eller brandkår.
Kanske något för er?
Finns t.ex. sådana man skruvar ner i backen och som kan tas bort innan snöröjningen drar igång.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 113 inlägg
Det måste fortfarande finnas båtnad. Om vi säger att var tionde fastighetsägare vill vara med finns det goda skäl att anta att det är de personligen, inte deras fastigheter, som har nyttan. Det är därför jag frågar om du känner till något exempel där det faktiskt skett genom en ny gemensamhetsanläggning.Claes Sörmland skrev:
Förr eller senare lär det ske, för nyregistrerade bilar är nu ca 2/3 laddbara, men jag killgissar att det är svårt att få igenom en gemensahetsanläggning om mindre än 1/3 fastighetsägare idag visar intresse. Det är nog då för stor risk att nästa ägare av de fastigheterna inte har samma önskemål om att vara med i ga:n.
På sin byggda parkeringsplats framför huset som hela frågan handlat men what everAlfredo skrev:
Alla bostäder är en kompromiss. En våning på Östermalm kompromissar grön utemiljö. Ett hus på landet kompromissar tillgänglighet och ger massa dötid i bilen.Nötegårdsgubben skrev:
Det bästa möjliga är ett brett utbud av boendeformerb så att så många som möjligt kan hitta en kompromiss som funkar. De bilfria miljöerna är uppskattade.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 740 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 740 inlägg
Jag förstår inte ditt exempel eftersom 100% av fastighetsägarna kommer att vara intresserade om de som vill ha en gemensamhetsanläggning är de som ansöker om att inrätta den. Det finns alltså inget krav på att gemensamhetsanläggningen ska omfatta andra fastigheter med kritiska ägare. Jämför t ex med en avloppsanläggning som inrättas som gemensamhetsanläggning för tre fastigheters bruk. När dessa ansöker om detta hos Lantmäteriet så tvingar Lantmäteriet inte in de andra 20 fastigheterna i den lilla bebyggelsen i gemensamhetsanläggningen med avloppsändamål. Dock kommer med all sannolikhet Lantmäteriet att utreda möjligheten att utöka kretsen av delägarfastigheter med tanke på geografin och den befintliga organisationen, jag gissar att de gör det genom att fråga styrelsen för den befintliga samfällighetsföreningen i ett arbetsmöte. Säger de: "Vi orkar inte med detta, vi är inte intresserade att förvalta detta och många i föreningen är kritiska och det är en infekterad fråga." så lär förrättningslantmätaren snart stänga den dörren för att driva förrättningen vidare tänker jag.Nötegårdsgubben skrev:Det måste fortfarande finnas båtnad. Om vi säger att var tionde fastighetsägare vill vara med finns det goda skäl att anta att det är de personligen, inte deras fastigheter, som har nyttan. Det är därför jag frågar om du känner till något exempel där det faktiskt skett genom en ny gemensamhetsanläggning.
Förr eller senare lär det ske, för nyregistrerade bilar är nu ca 2/3 laddbara, men jag killgissar att det är svårt att få igenom en gemensahetsanläggning om mindre än 1/3 fastighetsägare idag visar intresse. Det är nog då för stor risk att nästa ägare av de fastigheterna inte har samma önskemål om att vara med i ga:n.
Båtnaden är väl dessutom helt oproblematisk här om laddstolparna inte blir enormt dyra så att kalkylen helt fallerar. De förbättrar ju fastigheterna och ökar deras marknadsvärde, möjliggör elbilsinnehav för ägare och ger sociala fördelar (som inte minst denna tråd visar). Även det ska ju vägas in i båtnaden.
Mer centralt är ju att uppfylla 1 § anläggningslagen: "att den tillgodoser ett ändamål av och stadigvarande betydelse för fastigheterna". Lantmäteriet skriver allmänt om deras bedömning: "Eftersom samhällsutvecklingen går mot allt fler laddningsbara personbilar och tillgången till hemmaladdning är betydelsefull, bör tillgången på laddinfrastruktur anses vara av väsentlig och stadigvarande betydelse." D v s det borde vara oproblematiskt att inrätta en gemensamhetsanläggning om de sökande är överens om detta. Då blir det ju heller inga överklaganden utan Lantmäteriets beslut står sig.
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...ter-for-elfordon-pa-gemensam-parkeringsplats/
Se även Handbok AL s. 133:
Redigerat:
"Vi vill somsagt inte ha osämja i området, blir inte så trevligt." Men du vill ställa en blomsterlåda så att de inte kommer åt sin mark?.... Ja... undra om det blir osämja då...L Lekmanna skrev: