P Peter787 skrev:
Det behöver de inte ha med fel politiker i regeringen, då blir det du som får finansiera deras bilar och laddare 🫣
Räcker det inte med att du finansierar politikernas resor?

Om nu någon för egna pengar vill investera i ny bil, och dessutom parkering och laddare tycker jag att det är utmärkt och inget som varken politiker eller grannar ska bry sig om.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då är det ju ingen lösning som fanns i anläggningsbeslutet om jag förstår det rätt.

Det typiska är annars att sådant här prövas vid förrättningen och i det anläggningsbeslut som Lantmäteriet tar. D v s man ansöker om att inrätta gemensamhetsanläggningen och antingen inrättar man gemensamhetsanläggningen som den redan är utförd eller så inger man ritningar på vad som ska utföras. I det senare fallet beslutar Lantmäteriet om en utförandetid när gemensamhetsanläggningen bildas. Det som utförs av ritningsunderlaget under den tiden blir en del av gemensamhetsanläggningen och det man inte utför förfaller och är inte en del av gemensamhetsanläggningen.

Efter att utförandetiden har gått ut eller gemensamhetsanläggningen är utförd så övergår föreningen till att förvalta gemensamhetsanläggningen. Det är förvaltning i dess egentliga mening man får således inte utveckla verksamheten, t ex genom att lägga planteringar på vägar eller anlägga lekplatser
Eftersom vi nu kommit fram till att det inte finns något att göra åt den byggda parkeringen så kommer jag nu släppa denna tråd.

Såna här områden sjönk i värde i mina ögon. "Bullerby känslan", som så många mäklare pratar om, där barn kan springa runt på gatorna utan biltrafik, försvann nu i och med detta.

Ni får gärna fortsätta diskutera i grupp hur korkade jag och mina grannar är som försökt stoppa detta.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Älska
Ankmamma och 15 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror också vi måste förstå att det samhälle som de här storkvarteren med radhus byggdes för är borta. Detta visar bara på arkitekternas och samhällsplanerarnas misslyckande - det funkade några år men vi är inte där idag. Femårsplanen har gått ut. Politisk centralplanering är alltid ett fiasko några år senare, planerare och arkitekter kan inget om människan och har ingen möjlighet att se in i framtiden.

Kvinnorna är inte längre hemma med barnen utan arbetar liksom männen hela dagarna. Man har varsin bil. Man storhandlar och behöver kunna köra med barn och varor till dörren. Det finns ingen lokal affär som hemmets fru springer i varje dag och småhandlar. Fodora, UPS och andra måste kunna köra hela vägen fram till dörren. Man måste kunna ladda sin elbil.

Det är inte 1975 längre helt enkelt.
Varför skulle det inte fungera idag? De flesta familjer som bor i lägenheter har samma förutsättningar när det gäller användandet av bil. Den här typen av områden är för många barnfamiljer en bra kompromiss mellan lägenhet och villa i ett mer "traditionellt villakvarter" med större tomter med parkering. De som flyttar dit är ju också medvetna om förutsättningarna som t ex verkar fungera för 47 av 48 hushåll där TS bor. Jag tror snarare att vi kan få se fler liknande områden framöver - men kanske då med tydligare stadgar/regler🙂

/Krille
 
  • Gilla
  • Älska
LG1 och 2 till
  • Laddar…
sysmali
L micke880 skrev:
Eftersom vi nu kommit fram till att det inte finns något att göra åt den byggda parkeringen så kommer jag nu släppa denna tråd.

Såna här områden sjönk i värde i mina ögon. "Bullerby känslan", som så många mäklare pratar om, där barn kan springa runt på gatorna utan biltrafik, försvann nu i och med detta.

Ni får gärna fortsätta diskutera i grupp hur korkade jag och mina grannar är som försökt stoppa detta.
Tråkigt om du lämnar tråden.

Tycker det är intressant att din granne skapar parkering på sin tomt i ett område där ingen(?) annan har parkering på sin tomt.

Jag är framför allt nyfiken på om detta kommer göra att fler boende gör samma sak.

Du kanske kan uppdatera status om nått år.
 
  • Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Räcker det inte med att du finansierar politikernas resor?

Om nu någon för egna pengar vill investera i ny bil, och dessutom parkering och laddare tycker jag att det är utmärkt och inget som varken politiker eller grannar ska bry sig om.
Vänta bara, när 'alla' utom de som bor i miljonprogramhusen, har elbil och kan ladda nära hemmet, vad tror du då vissa politiker kommer att föreslå ?
Ett litet stödprogram för inköp av elbilar och laddstolpar naturligtvis...
 
Claes Sörmland
L micke880 skrev:
Eftersom vi nu kommit fram till att det inte finns något att göra åt den byggda parkeringen så kommer jag nu släppa denna tråd.

Såna här områden sjönk i värde i mina ögon. "Bullerby känslan", som så många mäklare pratar om, där barn kan springa runt på gatorna utan biltrafik, försvann nu i och med detta.

Ni får gärna fortsätta diskutera i grupp hur korkade jag och mina grannar är som försökt stoppa detta.
Jag har inga synpunkter på dina och dina grannars värderingar utan har bara försökt redogöra för lagstiftningen. Jag tror denna diskussion om barnen ska leka på gatorna eller inte och om grannskapet kör för fort eller för frekvent finns i många områden. Vi har det i min småort i Sörmland. Här leker barnen på gatorna och det finns naturligtvis friktion med de som vill köra med bil där och slippa en hinderbana av farthinder. En evig diskussion mellan olika boendens intressen.

Hade det varit bostadsrätter istället för eget ägande i ditt område hade föreningen kunnat kontrollera biltrafiken på sin fastighet. Det är således en mer passande form av upplåtelse om man vill ha ett område där viss begränsad motortrafik släpps in och det i övrigt är minimal motortrafik. Det är som har framgått av tråden knepigare med eget ägare av fastigheterna.

Och så har ju samhällsutvecklingen sprungit ifrån dessa områden. Om det var bättre förr eller inte kan man ju alltid diskutera.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då är det ju ingen lösning som fanns i anläggningsbeslutet om jag förstår det rätt.

Det typiska är annars att sådant här prövas vid förrättningen och i det anläggningsbeslut som Lantmäteriet tar. D v s man ansöker om att inrätta gemensamhetsanläggningen och antingen inrättar man gemensamhetsanläggningen som den redan är utförd eller så inger man ritningar på vad som ska utföras. I det senare fallet beslutar Lantmäteriet om en utförandetid när gemensamhetsanläggningen bildas. Det som utförs av ritningsunderlaget under den tiden blir en del av gemensamhetsanläggningen och det man inte utför förfaller och är inte en del av gemensamhetsanläggningen.

Efter att utförandetiden har gått ut eller gemensamhetsanläggningen är utförd så övergår föreningen till att förvalta gemensamhetsanläggningen. Det är förvaltning i dess egentliga mening man får således inte utveckla verksamheten, t ex genom att lägga planteringar på vägar eller anlägga lekplatser på vägarna. Men får återuppbygga/förnya gemensamhetsanläggningen.

Så har samfällighetsföreningen i trådens fall blockerat utfarten till vägen för fastighetsägare så får man flytta på detta. Enklast är ju om fastighetsägaren betalar för ändringen om den blir aktuell. Finns istället dessa planteringar och lekplatser i anläggningsbeslutet så har fastighetsägaren förlorat möjligheten till utfart där och får acceptera det myndighetsbeslutet.
Det byggs till och med nya områden idag helt utan parkering!
Ta och inse att det finns områden byggda för att man INTE dagligen ska köra bil där.

Vägnätet, kurvor/uppsyn, planteringar, svängrum etc är helt enkelt inte alls byggda för det!

Ska var och en börja köra bil inne i området var och varannan dag så behöver området helt enkelt byggas om från början.

Det går inte utan besvär att börja använda 40-50år gamla områden som om de vore byggda 2024.

Du får helt enkelt ta och inse förutsättningarna!
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Men uppenbarligen är det ju inte bilfritt, med tanke på diverse postutdelare och leveranser.
De områden från den här tiden som jag känner till delad posten ut med cykel, liten flakmoppe, eller liten elbil, typ golfbil fast ännu mindre.
Leveranser från div företag parkerar oftast vid angränsande väg. Det är sällan längre än 50m från lämpligaste håll.
 
  • Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Men uppenbarligen är det ju inte bilfritt, med tanke på diverse postutdelare och leveranser.
Precis vad jag skrev också.
L micke880 skrev:
Såna här områden sjönk i värde i mina ögon. "Bullerby känslan", som så många mäklare pratar om, där barn kan springa runt på gatorna utan biltrafik, försvann nu i och med detta.
Varför gör den här enda grannen sådan skillnad? Enligt dig så var det ju inte en gata utan biltrafik innan heller, både post och varubilar som körde där dagligen.

Jag vet flera områden där barnen leker på gatorna i kvarteret trots att biltrafik är tillåten precis som vilken annan stadsgata som helst, det handlar helt enkelt om mängden trafik.
Min egen gata är sådan. Trots att det till alla hus längs vägen hör en eller två bilar hindrar det inte att barnen kan leka på vägen eftersom det inte finns någon genomfartstrafik. Alla som kör här har ett ärende på gatan och farten är anpassad.
Se istället till att lägga ut farthinder av den där gummiaktiga typen så det hålls en låg/gångfart så är det inget större bekymmer. Då får ni ner hastigheten på budbilar och postbilar också.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det byggs till och med nya områden idag helt utan parkering!
Ta och inse att det finns områden byggda för att man INTE dagligen ska köra bil där.

Vägnätet, kurvor/uppsyn, planteringar, svängrum etc är helt enkelt inte alls byggda för det!

Ska var och en börja köra bil inne i området var och varannan dag så behöver området helt enkelt byggas om från början.

Det går inte utan besvär att börja använda 40-50år gamla områden som om de vore byggda 2024.

Du får helt enkelt ta och inse förutsättningarna!
Det går ju bra, då får man detaljplanera för det, gågator. Det står kommunen helt fritt att göra, man har planmonopol. Att skapa trafikosäkra gator inom storkvarter och sen sucka över att det är trafik där är bara klantigt.
 
  • Gilla
  • Arg
Elofsson och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Krille4 skrev:
Varför skulle det inte fungera idag? De flesta familjer som bor i lägenheter har samma förutsättningar när det gäller användandet av bil. Den här typen av områden är för många barnfamiljer en bra kompromiss mellan lägenhet och villa i ett mer "traditionellt villakvarter" med större tomter med parkering. De som flyttar dit är ju också medvetna om förutsättningarna som t ex verkar fungera för 47 av 48 hushåll där TS bor. Jag tror snarare att vi kan få se fler liknande områden framöver - men kanske då med tydligare stadgar/regler🙂

/Krille
Kollar du vad folk vill ha så tenderar de att välja eget småhus före lägenhet. D v s det är inte att lägenhetslivet med barn anses som det bästa utan det är där en hel del hamnar av ekonomiska skäl. Av samma skäl hamnar en och annan familj i radhus istället för i villa av ekonomiska skäl, det är inte förstahandsvalet men ekonomin ger detta. Att en och annan då vill köra sin bil till den lilla fastigheten med radhuset är kanske inte helt oväntat, särskilt inte nu när man vill ha laddning till sin elbil. Är det då en person som är resistent mot socialt tryck, ja då har vi situationen som beskrivs i denna tråd.
 
  • Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kollar du vad folk vill ha så tenderar de att välja eget småhus före lägenhet. D v s det är inte att lägenhetslivet med barn anses som det bästa utan det är där en hel del hamnar av ekonomiska skäl. Av samma skäl hamnar en och annan familj i radhus istället för i villa av ekonomiska skäl, det är inte förstahandsvalet men ekonomin ger detta. Att en och annan då vill köra sin bil till den lilla fastigheten med radhuset är kanske inte helt oväntat, särskilt inte nu när man vill ha laddning till sin elbil. Är det då en person som är resistent mot socialt tryck, ja då har vi situationen som beskrivs i denna tråd.
Håller helt med - men att helt döma ut den här typen av boendeform känns fel. Finns många som är beredda att gå en bit från bilen till boendet om det både ger lägre boendekostnad (p g a lägre priser) och en tryggare miljö för barnen. Tyvärr bygger boendet på sunt förnuft och hänsyn och det är det ju inte alla som har - så då behövs säkert tydligare regler vilket säkert saknas i många äldre områden.

/Krille
 
  • Gilla
danbei och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Krille4 skrev:
Håller helt med - men att helt döma ut den här typen av boendeform känns fel. Finns många som är beredda att gå en bit från bilen till boendet om det både ger lägre boendekostnad (p g a lägre priser) och en tryggare miljö för barnen. Tyvärr bygger boendet på sunt förnuft och hänsyn och det är det ju inte alla som har - så då behövs säkert tydligare regler vilket säkert saknas i många äldre områden.

/Krille
Bostadsrätt är som sagt lösningen. Ger möjlighet till ökad social kontroll av de boende av en elit. Så fort det blir eget ägande så är allt upp till förhandling och ingen boende är överordnad någon annan.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
L micke880 skrev:
Hej. Kollade precis detaljplanen och tyvärr är det inte reglerat där.
Är du säker? Om jag inte är helt ute och cyklar står det så här i detaljplanen:

Parkering
Parkering för atrium- och radhusen har beräknats efter normen 2,2 bilar/hus och har samlats i koncentrerade grupper i markplan.


Borde då inte en parkering som inte ligger i de grupperna (tydligt utritade på plankartan) strida mot detaljplanen?
Ett långskott antar jag, men kanske värt att kolla upp med någon som vet.
 
  • Gilla
Ripley
  • Laddar…
U
Petter 1980 Petter 1980 skrev:
Är du säker? Om jag inte är helt ute och cyklar står det så här i detaljplanen:

Parkering
Parkering för atrium- och radhusen har beräknats efter normen 2,2 bilar/hus och har samlats i koncentrerade grupper i markplan.


Borde då inte en parkering som inte ligger i de grupperna (tydligt utritade på plankartan) strida mot detaljplanen?
Ett långskott antar jag, men kanske värt att kolla upp med någon som vet.
Är ni grannar? :)
Petter och micke båda födda på 80-talet. Bor i radhus som är 135 eller 137 kvm. Men mystiken öka för den enas är byggt 1976 och den andres 1973 :O
 
  • Gilla
  • Haha
vcx och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.