UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Absolut ingenting, men det är väl ditåt politikerna strävar. I klimatets heliga namn.
Vi får se till att välja vettigare politiker helt enkelt..
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är begagnade 10 åriga Teslor eller Renault Zoe (med batteri hyra) billiga i dag eller vad bygger du din långsiktiga pris prognos för vanliga elbilar på?
Gissningar 😀
En Zoe (var det jag menade när jag skrev Leaf. I min värld är de lika ointressanta båda två) borde inte ha mycket värde kvar om tio till 20 år. De enda bilar över 20 år som har något värde är entusiastbilar i gott skick. Små enkla elbilar är knappast pedantskötta från dag ett och jag har svårt att se att de blir samlarbilar.

Sedan borde elbilar falla som stenar begagnat pga teknikutveckling. Tänk mobiltelefoner eller laptops. De höga begagnatpriserna vi sett senaste åren beror på pandemi, komponentbrist, låg ränta och brist på elbilar.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja en 20 år gammal Leaf lär ju behöva bilintensivvård för att ens tända lamporna på vintern så den lär vara rätt billig....
Har du sett bilarna som finns i miljonprogrammen idag? De har ju svart bälte i bilintensivvård där
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Som jag ser det finns inget snyggt sätt att komma runt detta. Det enda jag kommer på är att underlätta till ett annat beteende. Men denna boende har nu vant sig med att kunna parkera hemma. Att anlägga laddboxar på annat ställe kommer nog inte hjälpa för att nu finns inget incitament till förändring.

Man ska nog lägga focus på att se till att andra inte får för sig samma ide.
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Du har bara bott där i 5 år 5 månader.

Varför anstränger du dig så i frågan?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Om inte ett radhusområde med 48 hushåll kan lösa laddinfrastruktur till de boende, hur skall det då gå när miljonprogrammens områden skall anpassas till elbilar?
Det senare är mycket lättare då samfällighetsföreningar inte är inblandade. Frihetsgraderna är mycket större för både hyresvärdar och BRF:er. Men det finns det andra trådar om.
 
  • Gilla
mattie_river och 3 till
  • Laddar…
Coolman Coolman skrev:
Du har bara bott där i 5 år 5 månader.

Varför anstränger du dig så i frågan?
Får man engagera sig först efter 6 år eller krävs det 7, 8, 9 eller t o m fler år innan det är ok att engagera sig?

/Krille
 
  • Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det senare är mycket lättare då samfällighetsföreningar inte är inblandade. Frihetsgraderna är mycket större för både hyresvärdar och BRF:er. Men det finns det andra trådar om.
Säkert, men tänk logistiken och infrastrukturen. 😁
 
Har du/ni pratat med grannen eller var din första tanke att nä vi ställer en blomlåda framför hans parkering?. Blomlådan ska du inte vara förvånad om den dyker upp i din trädgård en morgon. Lobba för att bygga laddstation på er vanliga parkering istället så löser det sig kanske med automatik om inte så flytta för du har inget att hämta med din blomlåda. Jag kan såklart också tycka att det är jäkligt onödigt att bygga en parkeringsplats framför huset men någonstans behöver människan ladda.
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Ifall alla andra grannar är eniga om att trafik inte ska förekomma kan väl denna granne få ha sin laddmöjlighet ifred. Det lär ju inte bli någon större trafik ifall ingen annan kör där. Meddela vänligt men bestämt att bilkörning ska ske på gåendes villkor och ifall det inte sköts kan ni sätta upp blomlådor med hjul som grannen får flytta varje gång hen ska fram.

Ifall grannen ifråga har rätt tror jag att ni skjuter er själva i foten genom att jävlas. Särskilt ifall er enda grund är åsikter och att det "alltid varit så".

Skulle ni ha samma inställning ifall det rörde sig en person med rörelsehinder som behöver parkera nära sin bostad?
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tror också vi måste förstå att det samhälle som de här storkvarteren med radhus byggdes för är borta. Detta visar bara på arkitekternas och samhällsplanerarnas misslyckande - det funkade några år men vi är inte där idag. Femårsplanen har gått ut. Politisk centralplanering är alltid ett fiasko några år senare, planerare och arkitekter kan inget om människan och har ingen möjlighet att se in i framtiden.

Kvinnorna är inte längre hemma med barnen utan arbetar liksom männen hela dagarna. Man har varsin bil. Man storhandlar och behöver kunna köra med barn och varor till dörren. Det finns ingen lokal affär som hemmets fru springer i varje dag och småhandlar. Fodora, UPS och andra måste kunna köra hela vägen fram till dörren. Man måste kunna ladda sin elbil.

Det är inte 1975 längre helt enkelt.
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 51 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Som jag ser det finns inget snyggt sätt att komma runt detta. Det enda jag kommer på är att underlätta till ett annat beteende. Men denna boende har nu vant sig med att kunna parkera hemma. Att anlägga laddboxar på annat ställe kommer nog inte hjälpa för att nu finns inget incitament till förändring.

Man ska nog lägga focus på att se till att andra inte får för sig samma ide.
Bilägaren har kanske timdebitering och vill inte betala 3:- per kWh när han kan bestämma själv att ladda vid lågpris på natten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Elofsson och 1 till
  • Laddar…
Jag växte upp i parhus precis bredvid ett flertal sådana områden.
Många radhusområden från 70-talet ingick i miljonprogrammet och hade väldigt smala gator med parkering utanför området.
Tanken var garanterat sjukvård etc skulle kunna köra fram till varje bostad. Men även att vid större inköp eller vid flytt kunna köra fram till bostaden.
Man kan som gående möta en bil om man placerar sig väl åt sidan, helst avlägsnar man sig från vägen.
Jag såg o princip aldrig bilar köra inom områdena.

Skulle många få för sig att börja parkera på tomten så förstår jag till fullo att det inte skulle fungera i längden.
Gatorna är definitivt inte gjorda för det!
 
  • Gilla
LG1 och 8 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Vad får dig att tro att miljonprograms invånarna kommer att ha ekonomisk möjlighet att efterfråga elbilar eller ens laddinfrastruktur?
Det behöver de inte ha med fel politiker i regeringen, då blir det du som får finansiera deras bilar och laddare 🫣
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
tveksamt tveksamt skrev:
Har man en bilfri innergård och någon börjar köra bil på den är det uppenbart något fel. Här har man inte det, den är inte bilfri idag.

Tittar man på de bilder som TS lagt upp på "ett område som är byggt på liknande sätt som vårt" så ser det heller inte ut att vara speciellt trångt, i alla fall inte så att det bara är cykelbanebredd.
Men uppenbarligen är det ju inte bilfritt, med tanke på diverse postutdelare och leveranser.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.