95 883 läst · 604 svar
96k läst
604 svar
Byggt parkering på tomt inom radhusområde
Gissningar 😀F fribygg skrev:
En Zoe (var det jag menade när jag skrev Leaf. I min värld är de lika ointressanta båda två) borde inte ha mycket värde kvar om tio till 20 år. De enda bilar över 20 år som har något värde är entusiastbilar i gott skick. Små enkla elbilar är knappast pedantskötta från dag ett och jag har svårt att se att de blir samlarbilar.
Sedan borde elbilar falla som stenar begagnat pga teknikutveckling. Tänk mobiltelefoner eller laptops. De höga begagnatpriserna vi sett senaste åren beror på pandemi, komponentbrist, låg ränta och brist på elbilar.
Som jag ser det finns inget snyggt sätt att komma runt detta. Det enda jag kommer på är att underlätta till ett annat beteende. Men denna boende har nu vant sig med att kunna parkera hemma. Att anlägga laddboxar på annat ställe kommer nog inte hjälpa för att nu finns inget incitament till förändring.
Man ska nog lägga focus på att se till att andra inte får för sig samma ide.
Man ska nog lägga focus på att se till att andra inte får för sig samma ide.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 282 inlägg
Det senare är mycket lättare då samfällighetsföreningar inte är inblandade. Frihetsgraderna är mycket större för både hyresvärdar och BRF:er. Men det finns det andra trådar om.UlrikaSpg skrev:
Har du/ni pratat med grannen eller var din första tanke att nä vi ställer en blomlåda framför hans parkering?. Blomlådan ska du inte vara förvånad om den dyker upp i din trädgård en morgon. Lobba för att bygga laddstation på er vanliga parkering istället så löser det sig kanske med automatik om inte så flytta för du har inget att hämta med din blomlåda. Jag kan såklart också tycka att det är jäkligt onödigt att bygga en parkeringsplats framför huset men någonstans behöver människan ladda.
Ifall alla andra grannar är eniga om att trafik inte ska förekomma kan väl denna granne få ha sin laddmöjlighet ifred. Det lär ju inte bli någon större trafik ifall ingen annan kör där. Meddela vänligt men bestämt att bilkörning ska ske på gåendes villkor och ifall det inte sköts kan ni sätta upp blomlådor med hjul som grannen får flytta varje gång hen ska fram.
Ifall grannen ifråga har rätt tror jag att ni skjuter er själva i foten genom att jävlas. Särskilt ifall er enda grund är åsikter och att det "alltid varit så".
Skulle ni ha samma inställning ifall det rörde sig en person med rörelsehinder som behöver parkera nära sin bostad?
Ifall grannen ifråga har rätt tror jag att ni skjuter er själva i foten genom att jävlas. Särskilt ifall er enda grund är åsikter och att det "alltid varit så".
Skulle ni ha samma inställning ifall det rörde sig en person med rörelsehinder som behöver parkera nära sin bostad?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 162 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 162 inlägg
Jag tror också vi måste förstå att det samhälle som de här storkvarteren med radhus byggdes för är borta. Detta visar bara på arkitekternas och samhällsplanerarnas misslyckande - det funkade några år men vi är inte där idag. Femårsplanen har gått ut. Politisk centralplanering är alltid ett fiasko några år senare, planerare och arkitekter kan inget om människan och har ingen möjlighet att se in i framtiden.
Kvinnorna är inte längre hemma med barnen utan arbetar liksom männen hela dagarna. Man har varsin bil. Man storhandlar och behöver kunna köra med barn och varor till dörren. Det finns ingen lokal affär som hemmets fru springer i varje dag och småhandlar. Fodora, UPS och andra måste kunna köra hela vägen fram till dörren. Man måste kunna ladda sin elbil.
Det är inte 1975 längre helt enkelt.
Kvinnorna är inte längre hemma med barnen utan arbetar liksom männen hela dagarna. Man har varsin bil. Man storhandlar och behöver kunna köra med barn och varor till dörren. Det finns ingen lokal affär som hemmets fru springer i varje dag och småhandlar. Fodora, UPS och andra måste kunna köra hela vägen fram till dörren. Man måste kunna ladda sin elbil.
Det är inte 1975 längre helt enkelt.
Bilägaren har kanske timdebitering och vill inte betala 3:- per kWh när han kan bestämma själv att ladda vid lågpris på natten.M merbanan skrev:Som jag ser det finns inget snyggt sätt att komma runt detta. Det enda jag kommer på är att underlätta till ett annat beteende. Men denna boende har nu vant sig med att kunna parkera hemma. Att anlägga laddboxar på annat ställe kommer nog inte hjälpa för att nu finns inget incitament till förändring.
Man ska nog lägga focus på att se till att andra inte får för sig samma ide.
Redigerat:
Jag växte upp i parhus precis bredvid ett flertal sådana områden.
Många radhusområden från 70-talet ingick i miljonprogrammet och hade väldigt smala gator med parkering utanför området.
Tanken var garanterat sjukvård etc skulle kunna köra fram till varje bostad. Men även att vid större inköp eller vid flytt kunna köra fram till bostaden.
Man kan som gående möta en bil om man placerar sig väl åt sidan, helst avlägsnar man sig från vägen.
Jag såg o princip aldrig bilar köra inom områdena.
Skulle många få för sig att börja parkera på tomten så förstår jag till fullo att det inte skulle fungera i längden.
Gatorna är definitivt inte gjorda för det!
Många radhusområden från 70-talet ingick i miljonprogrammet och hade väldigt smala gator med parkering utanför området.
Tanken var garanterat sjukvård etc skulle kunna köra fram till varje bostad. Men även att vid större inköp eller vid flytt kunna köra fram till bostaden.
Man kan som gående möta en bil om man placerar sig väl åt sidan, helst avlägsnar man sig från vägen.
Jag såg o princip aldrig bilar köra inom områdena.
Skulle många få för sig att börja parkera på tomten så förstår jag till fullo att det inte skulle fungera i längden.
Gatorna är definitivt inte gjorda för det!
Men uppenbarligen är det ju inte bilfritt, med tanke på diverse postutdelare och leveranser.tveksamt skrev:Har man en bilfri innergård och någon börjar köra bil på den är det uppenbart något fel. Här har man inte det, den är inte bilfri idag.
Tittar man på de bilder som TS lagt upp på "ett område som är byggt på liknande sätt som vårt" så ser det heller inte ut att vara speciellt trångt, i alla fall inte så att det bara är cykelbanebredd.