Hej,
Vi behöver kraga ut en trall över ett vattenbryn. Vi kommer att gräva ned en bit för att komma till berg. Tanken är att stolpa upp med stålrör (som tål att under perioder stå under vatten) för att sedan bygga träram, och sedan trallen.
Efter att kolla på lite olika alternativ så funderar vi på följande:
- Byggställningsfot men 150x150-platta som bultas ner i berget (eller på en pågjutning i betong)
- Varmgalvade burtonrör som kapas till rätt längd
- Uppochnervänd byggställningsfot som skruvas fast i träramen underifrån
Skulle det kunna funka i praktiken? Tror ni att burtonrören klarar av påfrestningar och stå emot korrosionen tillräckligt bra?
Tack!
Vi behöver kraga ut en trall över ett vattenbryn. Vi kommer att gräva ned en bit för att komma till berg. Tanken är att stolpa upp med stålrör (som tål att under perioder stå under vatten) för att sedan bygga träram, och sedan trallen.
Efter att kolla på lite olika alternativ så funderar vi på följande:
- Byggställningsfot men 150x150-platta som bultas ner i berget (eller på en pågjutning i betong)
- Varmgalvade burtonrör som kapas till rätt längd
- Uppochnervänd byggställningsfot som skruvas fast i träramen underifrån
Skulle det kunna funka i praktiken? Tror ni att burtonrören klarar av påfrestningar och stå emot korrosionen tillräckligt bra?
Tack!
Jag har en sjöveranda på vårat sommarställe vid Vänern som vilar på 50mm burtonrör mot botten, byggde den 2003. Den står helt över vattnet (vid normalvattenstånd), typ 6X6 meter + utskjutande bryggdel på typ 1,5X5 meter. Visst är det lite ytrost på den delen som konstant är under vattnet, men den håller lugnt i 30 år till, minstP pjop skrev:
En bild som visar sjöverandan:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju precis så vi har tänkt, vad roligt.Mats-S skrev:
Jag har en sjöveranda på vårat sommarställe vid Vänern som vilar på 50mm burtonrör mot botten, byggde den 2003. Den står helt över vattnet (vid normalvattenstånd), typ 6X6 meter + utskjutande bryggdel på typ 1,5X5 meter. Visst är det lite ytrost på den delen som konstant är under vattnet, men den håller lugnt i 30 år till, minstStolparna är även fyllda med betong för ökad stabilitet.
En bild som visar sjöverandan:
[bild]
Använde du också ”fötter” i båda ändarna? Är det något som du skulle skicka med som du skulle ha gjort annorlunda?
Vad är det för ”hålplattor” som sitter på sidan?
Produkter som diskuteras: "hålplattor"

Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
- Det var extremt lågvatten när jag gjorde sjöverandan, så de flesta stolparna är gjutna direkt i berget eller gigantiska stenar. Borrade ner en galvad bult i mitten där röret skulle stå, fixerade röret och lodade det, fyllde det med betong. Dom rören har inte flyttat sig en millimeter.
- Några av dom yttre rören är nedslagna i botten, några av dom rör sig lite uppåt under hårda isvintrar, men lätta att slå ner igen.
Sargen består av dubbla 45X200, dom är "klämda" på varsin sida av burtonröret som alltså då är i mitten. För att sargen inte ska glida neråt sitter det ett vinkeljärn svetsat på burtonröret under varje "klämpunkt"
- Konstruktionen är justerbar (med en viss arbetsinsats
Jag har justerat mittfästet mitt under verandan en gång, fick sänka typ 2 cm där.
- Yttre sargen fick jag sänka typ 2 cm på mitten för ca 5 år sedan. Jag hade gjort en felkonstruktion där med ett rör som det visade sig inte behövdes, så jag tog bort det och rätade upp yttre sargen med resterande 2 mittfästen.
- Som du ser är yttre bryggan helt justerbar beroend på vattennivån, som kan variera en hel del på Vänern. Man vill ju ha bryggan i lagom höjd för att bada och kliva i båten
- Jag lät alla burtonrör sticka upp till räckets överkant, så räckesstolparna som du ser är egentligen "fejkade", burtonrör i mitten inklädda med 23X95, ser snyggare ut så ;-)
- En annan "finess" är att jag kan demontera hela däcket på sjöverandan om det skulle bli en lika gigantisk översvämning av Vänern som år 2001(?). Vattennivån då var ca 20 cm över däcket på sjövernadan ... du förstår nog att det var extremt då. Öarna du ser i bakgrunden var helt under vattenytan då, det var bara tallarna som stack upp 😎
- Några av dom yttre rören är nedslagna i botten, några av dom rör sig lite uppåt under hårda isvintrar, men lätta att slå ner igen.
- Det du tolkar som hålplattor är vagnsbultP pjop skrev:
- Konstruktionen är justerbar (med en viss arbetsinsats
- Yttre sargen fick jag sänka typ 2 cm på mitten för ca 5 år sedan. Jag hade gjort en felkonstruktion där med ett rör som det visade sig inte behövdes, så jag tog bort det och rätade upp yttre sargen med resterande 2 mittfästen.
- Som du ser är yttre bryggan helt justerbar beroend på vattennivån, som kan variera en hel del på Vänern. Man vill ju ha bryggan i lagom höjd för att bada och kliva i båten
- Jag lät alla burtonrör sticka upp till räckets överkant, så räckesstolparna som du ser är egentligen "fejkade", burtonrör i mitten inklädda med 23X95, ser snyggare ut så ;-)
- En annan "finess" är att jag kan demontera hela däcket på sjöverandan om det skulle bli en lika gigantisk översvämning av Vänern som år 2001(?). Vattennivån då var ca 20 cm över däcket på sjövernadan ... du förstår nog att det var extremt då. Öarna du ser i bakgrunden var helt under vattenytan då, det var bara tallarna som stack upp 😎
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 037 inlägg
Här lägger vi ut en badbrygga varje år:
Baserad på burtonrör och står 5mån i saltvatten varje år.
Rör och så håller bra, kopplingarna rostar en del, så vi brukar få byta någon varje år, men det är ju främst för att vi håller på och monterar och demonterar det hela.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baserad på burtonrör och står 5mån i saltvatten varje år.
Rör och så håller bra, kopplingarna rostar en del, så vi brukar få byta någon varje år, men det är ju främst för att vi håller på och monterar och demonterar det hela.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden