8 597 läst · 31 svar
9k läst
31 svar
Byggprojekt: E:s kaosbokhylla
Nu är ju djupet inte så stort (250mm?) men det är ändå hög risk/no no att växla fiberriktning som det görs här mellan horisontella och vertikala delar. Trä rör sig på bredden med årstiderna/luftfuktigheten, rörelsen i längsled är försumbar. Vertikala delarna kommer inte låta de horisontella röra sig som de vill o risken är stor att det slår sig eller spricker. Som sagt, 250mm är inte jättebrett o vi får hoppas det klarar sig tack vare det. Ska underdelen vara 400mm och den inte är byggd än rekommenderar jag att ändra där. Vad jag menar är alltså att vertikala delarna ska ha längsträ framåt o bakåt, precis som de horisontella delarna har.
Det stämmer att hyllplan och moduler är gjorda med 250mm limfog, Komande underdel blir nog 400mm som du skriver.Ola C skrev:
Nu är ju djupet inte så stort (250mm?) men det är ändå hög risk/no no att växla fiberriktning som det görs här mellan horisontella och vertikala delar. Trä rör sig på bredden med årstiderna/luftfuktigheten, rörelsen i längsled är försumbar. Vertikala delarna kommer inte låta de horisontella röra sig som de vill o risken är stor att det slår sig eller spricker. Som sagt, 250mm är inte jättebrett o vi får hoppas det klarar sig tack vare det. Ska underdelen vara 400mm och den inte är byggd än rekommenderar jag att ändra där. Vad jag menar är alltså att vertikala delarna ska ha längsträ framåt o bakåt, precis som de horisontella delarna har.
Modulerna är tänkta att stå lösa, fästa med möbelbeslag i bakkant - sedan är kvaliteten på limfogen sådär så vissa av hyllplanen har slagit sig och är skeva, så någon form av förband kommer behövas i framkant för att rikta hyllplanen. MDF hade nog varit att föredra, men nu är önskemålet en furumöbel så det blir lite som det blir 🥴
Jag är inte riktigt med på vilka delar du avser med vertikal/horisontella. Sidostycke i modul respektive hyllplan?
Modulerna har just nu fiberriktningen åt samma håll vad gäller bakstycke och sidostyckena, och det är de som kommer få en sinkfog. Skulle vi vrida sidostycket 90° för att fiberriktningen skall stämma mot hyllplan får vi problem mellan sida och rygg istället?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cyklonen har varit ute och cyklatfam-lundborg skrev:

Logga in
Skapa konto
men har nu (nästan) hittat hem

Logga in
Skapa konto
Riktigt var den var och gjorde mellan 15:e och 17:e är höljt i dunkel. Likaså vad som finns där ute i skogen vid Grythyttan... Det är några meter kvar till 08-land så vi får la se om den lyckas masa sig över till oss till i morgon fredag...

Logga in
Skapa konto
Jag är nog inte riktigt heller med på hur den här hyllan byggs ihop. Är modulerna eller sidostyckena inte fästa i hyllplanen? Vad jag menar är som du skriver ja, sidostycke o hyllplan ska ha samma riktning om dessa ska limmas eller pluggas ihop, i en sådan konstruktion lämmas isåfall eventuella bakstycken flytande med plats att röra sig. Men det verkar inte va så det byggs så då är det ingen fara.fam-lundborg skrev:
Det stämmer att hyllplan och moduler är gjorda med 250mm limfog, Komande underdel blir nog 400mm som du skriver.
Modulerna är tänkta att stå lösa, fästa med möbelbeslag i bakkant - sedan är kvaliteten på limfogen sådär så vissa av hyllplanen har slagit sig och är skeva, så någon form av förband kommer behövas i framkant för att rikta hyllplanen. MDF hade nog varit att föredra, men nu är önskemålet en furumöbel så det blir lite som det blir 🥴
Jag är inte riktigt med på vilka delar du avser med vertikal/horisontella. Sidostycke i modul respektive hyllplan?
Modulerna har just nu fiberriktningen åt samma håll vad gäller bakstycke och sidostyckena, och det är de som kommer få en sinkfog. Skulle vi vrida sidostycket 90° för att fiberriktningen skall stämma mot hyllplan får vi problem mellan sida och rygg istället?
[bild]
Jag kan förstå utmaningen att tolka ett projekt som detta 😀Ola C skrev:
Jag är nog inte riktigt heller med på hur den här hyllan byggs ihop. Är modulerna eller sidostyckena inte fästa i hyllplanen? Vad jag menar är som du skriver ja, sidostycke o hyllplan ska ha samma riktning om dessa ska limmas eller pluggas ihop, i en sådan konstruktion lämmas isåfall eventuella bakstycken flytande med plats att röra sig. Men det verkar inte va så det byggs så då är det ingen fara.
Men, som sagt, de flesta hylldistanser än inte tänkta att fästas in i hyllplanen, utan förhoppningsvis räcka med att ligga lösa och därmed möjliggöra "ommöblering" i alla fall inom ett hyllplan. Tanken var att det skulle räcka med möbelbeslag i bakkant mellan distanser och hyllplan för att säkra att den inte rasar ihop om man skulle stöta till den.

Logga in
Skapa konto
Utmaningen är dels de avdelare som inte i sig har något stöd utan bara är en vertikal skiva, dels att hyllplanen skevar till sig och därmed skapar oönskad glipa mellan avdelare och hyllplanet ovanför avdelaren.
Övriga avdelare byggs som U eller L (sedda uppifrån), och de hade jag tänkt att sätta ihop med sinkfog. Det finns ett T - det får nöja sig med vanlig träplugg.
Det kan vara så att ambitionen att bara stapla lösa delar på varande både är en räddning (tar bort stressen i träet i fogpunkten) men också en komplikation eftersom möbeln i det avseendet bygger helt på plana hyllplan,
Ok, då är jag med.fam-lundborg skrev:
Jag kan förstå utmaningen att tolka ett projekt som detta 😀
Men, som sagt, de flesta hylldistanser än inte tänkta att fästas in i hyllplanen, utan förhoppningsvis räcka med att ligga lösa och därmed möjliggöra "ommöblering" i alla fall inom ett hyllplan. Tanken var att det skulle räcka med möbelbeslag i bakkant mellan distanser och hyllplan för att säkra att den inte rasar ihop om man skulle stöta till den.
[bild]
Utmaningen är dels de avdelare som inte i sig har något stöd utan bara är en vertikal skiva, dels att hyllplanen skevar till sig och därmed skapar oönskad glipa mellan avdelare och hyllplanet ovanför avdelaren.
Övriga avdelare byggs som U eller L (sedda uppifrån), och de hade jag tänkt att sätta ihop med sinkfog. Det finns ett T - det får nöja sig med vanlig träplugg.
Det kan vara så att ambitionen att bara stapla lösa delar på varande både är en räddning (tar bort stressen i träet i fogpunkten) men också en komplikation eftersom möbeln i det avseendet bygger helt på plana hyllplan,
Kommande fogning av hylldistanserna, vi hade ju beställt en mall och adapter till Bosch-fräsen.
Att bygga ihop mallen var ju inte hela världen, ett rätblock och lite skruv
Men adaptern till Bosch:en vållade lite huvudbry - spår-donet från Leigh är gängat medan Bosch (till höger) saknar gängor helt... 😮
Kändes inte alls bra att ha en lös del i närheten av frässtålet...
Vad göra, om inte fota och lägga upp fråga här i BH forum?
För att då inse att alla tre delarna kan monteras ihop
och då blir det bra mycket säkrare 😀
Att bygga ihop mallen var ju inte hela världen, ett rätblock och lite skruv

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Men adaptern till Bosch:en vållade lite huvudbry - spår-donet från Leigh är gängat medan Bosch (till höger) saknar gängor helt... 😮

Logga in
Skapa konto
Kändes inte alls bra att ha en lös del i närheten av frässtålet...
Vad göra, om inte fota och lägga upp fråga här i BH forum?
För att då inse att alla tre delarna kan monteras ihop

Logga in
Skapa konto
För att spara på en gammal trotjänare så har vi nu en cyklon som skall ta hand om spånet
Hinkar ihoplimmade med silikon, stödskiva under locket, bussningar från Biltema, spånslang från Jula och nu har vi halva arbetsutrymmet ockuperat av spånsug
Förhoppningsvis håller locket - det känns klent... Skall ge silikonet lite tid innan första testet...

Logga in
Skapa konto
Hinkar ihoplimmade med silikon, stödskiva under locket, bussningar från Biltema, spånslang från Jula och nu har vi halva arbetsutrymmet ockuperat av spånsug

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Förhoppningsvis håller locket - det känns klent... Skall ge silikonet lite tid innan första testet...
Jiggen för sinkfogarna är nu klar, men som vanligt väntar vi på en leverans, nu är det ett 12,7mm stål med passning till 8mm spindel. Läskunnigheten var uppenbarligen inte på plats när Leigh:en beställdes - medföljande frässtål är för 1/2" - så vi skulle ha beställt nytt stål samtidgt, jö.
Fräsa ur spår i rärblocket
ihopskruvat och färdigt för en första testrunda på en spillbit
#leigh #sinkfog #jig
Fräsa ur spår i rärblocket

Logga in
Skapa konto
ihopskruvat och färdigt för en första testrunda på en spillbit

Logga in
Skapa konto
#leigh #sinkfog #jig
Nu e jag här igen men denna gången förhoppningsvis mindre ute o cyklar än senast...dom där spåren i supportbiten som ska vara bakom det man fräser, dom fräser väl sig bäst på egen hand om man uttrycker det så? Vad jag menar är om du har den biten ofräst när du kör första vändan kommer du få bästa möjliga urflisningsskydd som exakt matchar fräsningarna i arbetsstycket, dessutom utan någon som helst extra arbetsinsats.fam-lundborg skrev:
Visst är det så, men eftersom jag inte hade rätt stål (1/2" — 12,7mm) hemma ännu så tog vi omvägen som vi gjorde, lika delar för att jag var sjukt nyfiken på cyklonens prestanda som för att hålla dotterns intresse vid liv.Ola C skrev:
Nu e jag här igen men denna gången förhoppningsvis mindre ute o cyklar än senast...dom där spåren i supportbiten som ska vara bakom det man fräser, dom fräser väl sig bäst på egen hand om man uttrycker det så? Vad jag menar är om du har den biten ofräst när du kör första vändan kommer du få bästa möjliga urflisningsskydd som exakt matchar fräsningarna i arbetsstycket, dessutom utan någon som helst extra arbetsinsats.
Sedan är det inte helt irrelevant att hålla sig till smarta arbetsmetoder heller istället för att bara tjötta på. Metoden som du beskriver är precis den som Leigh dokumenterar, och den stora fördelen är passningen i urflisningsskyddet (som jag inte beaktade). Jag skall inte säga att det är obefintligt i vårt fall, men lite naggat i kanten...
Provbiten sitter fortfarande och väntar, SweDendro kommer väl loss från sin årsinventering vad det lider så att vi kan köra ett fog-test och se vad vi får för kvalitet på resultatet, i värsta fall får vi vända på klossen och spåra igen.
Nuså...
Nu skall vi köra ett par testomgångar, beställaren har rymt till Sundsvall så jag får stöka på egen hand. Och stökigt blev det - första provbiten gav mer spån än vad cyklonen klarade av.
Det var inte bara mycket spån, även mycket flisor som slås ur
Allra första testomgången blev inte något vidare snygg - långt ifrån OlaC och hans laxstjärtar
Riktigt tight mellan tapparna också, så tur att det går att justera distanserna.
Gör om, gör rätt...
Genom att vara riktigt långsam med fräsen så hänger sugen med bättre - och det blev mindre flisor utslagna också
För att vara mitt livs första sinkfogar så kan det få passera, men möbelkvalitet? Njäe.
Sedan är råmaterialet inte av premiumklass heller, bara här är det tre olika stavar (från första provbiten):
Lite tur att inga av skarvarna kommer längst fram i bokhyllan, utan att alla kommer vara bak mot väggen.

Logga in
Skapa konto
Nu skall vi köra ett par testomgångar, beställaren har rymt till Sundsvall så jag får stöka på egen hand. Och stökigt blev det - första provbiten gav mer spån än vad cyklonen klarade av.
Det var inte bara mycket spån, även mycket flisor som slås ur

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Allra första testomgången blev inte något vidare snygg - långt ifrån OlaC och hans laxstjärtar

Logga in
Skapa konto
Riktigt tight mellan tapparna också, så tur att det går att justera distanserna.
Gör om, gör rätt...
Genom att vara riktigt långsam med fräsen så hänger sugen med bättre - och det blev mindre flisor utslagna också

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
För att vara mitt livs första sinkfogar så kan det få passera, men möbelkvalitet? Njäe.
Sedan är råmaterialet inte av premiumklass heller, bara här är det tre olika stavar (från första provbiten):

Logga in
Skapa konto
Lite tur att inga av skarvarna kommer längst fram i bokhyllan, utan att alla kommer vara bak mot väggen.
Urflisningarna får man där fräsen "går ur materialet" o det saknas stöd. Känns kanske märkligt att det även händer på ingångssidan men sett till hur fräsen roterar blir högersidan utgång när man kör fräsen in i ett material framifrån. Du kan tvinga fast en offerbit framför också så kommer det bli mycket bättre.
Det får bli offerbitar - egentligen skulle jag nog vilja ha det på bägge sidor, både in- och utgång. Det finns ett visst stöd in mot jiggen men inte tillräckligt, jag får rota runt bland spillet och se om det finns några passande bitar.Ola C skrev:
Urflisningarna får man där fräsen "går ur materialet" o det saknas stöd. Känns kanske märkligt att det även händer på ingångssidan men sett till hur fräsen roterar blir högersidan utgång när man kör fräsen in i ett material framifrån. Du kan tvinga fast en offerbit framför också så kommer det bli mycket bättre.