254 läst · 3 svar
254 läst
3 svar
Bygglovs komplettering: nuvarande utseende?
Renoveringsnovis
· Göteborg
· 42 inlägg
Hej,
Vi har fått en begäran om komplettering av vårt bygglov för en tillbyggnad på befintligt hus.
Det som efterfrågas är ritningar av nuvarande utseende. Exakt text från handläggaren:
Är det så att de vill ha separata ritningar för att tydligt se skillnaden mellan befintligt hus och tillbyggnaden? Eller vad är dom egentligen "ute" efter?
Vi har försökt nå vår handläggare utan framgång, så i väntan på svar vänder jag mig till detta kunniga forum.
Tack på förhand!
Vi har fått en begäran om komplettering av vårt bygglov för en tillbyggnad på befintligt hus.
Det som efterfrågas är ritningar av nuvarande utseende. Exakt text från handläggaren:
Vi trodde att de ritningar vår arkitekt tagit fram täckte detta, då de visar både befintligt hus och tilltänkt tillbyggnad. Innan vi lägger tid på att ta fram ytterligare ritningar vill vi förstå exakt vad som efterfrågas.Din ansökan behöver kompletteras med följande handlingar:
- Ritningar över nuvarande utseende: fasad-, plan- och sektionsritningar som visar hur huset ser ut idag. Dessa behöver inte vara skalenliga.
- I bygglovsarkivet finns ofta ritningar från tidigare bygglov som kan användas, men det är viktigt att först kontrollera att de stämmer med verkligheten. Digitala kopior kan beställas via vår webbplats.
Är det så att de vill ha separata ritningar för att tydligt se skillnaden mellan befintligt hus och tillbyggnaden? Eller vad är dom egentligen "ute" efter?
Vi har försökt nå vår handläggare utan framgång, så i väntan på svar vänder jag mig till detta kunniga forum.
Tack på förhand!
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 356 inlägg
Ja, precis som dom skriver… vill dom se hur huset ser ut idag. Dels för att förstå vad som kommer ändras och hur helhetsintrycket med nybygget kommer bli.
Samt eventuella avvikelser på huset som kräver bygglov i efterhand.
Samt eventuella avvikelser på huset som kräver bygglov i efterhand.
Detta är väl lite klumpigt av arkitekten att missa… kanske ville man inte lägga extra tid på detta och försöka glida igenom
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 270 inlägg
Men enligt TS visar ju ritningarna som har lämnats in med bygglovsansökan "både befintligt hus och tilltänkt tillbyggnad". Informationen ska ju redan vara en del av bygglovsansökan.
Kontakta handläggaren direkt och kolla exakt med det är som de tycker saknas för prövningen. Gissa inte, det kostar bara en massa pengar. Har arkitekten misslyckats med att rita fullödiga handlingar kan du reklamera tjänsten enligt konsumenttjänstlagen eftersom den inte är fackmässig, ett minimilagkrav för att sälja en sådan tjänst till konsument.
Kontakta handläggaren direkt och kolla exakt med det är som de tycker saknas för prövningen. Gissa inte, det kostar bara en massa pengar. Har arkitekten misslyckats med att rita fullödiga handlingar kan du reklamera tjänsten enligt konsumenttjänstlagen eftersom den inte är fackmässig, ett minimilagkrav för att sälja en sådan tjänst till konsument.
Klicka här för att svara