22 699 läst · 77 svar
23k läst
77 svar
Byggfusk. När kan man neka byggföretaget att själv åtgärda fel?
Det tog en månad ungefär. Försäkringsbolaget menade på att byggfirman med råge försuttit sin chans till att gå in i detta projekt. De hade bilderna och jag skickade över bilderna med deras bedömning som tog dem en månad att generera.Farstatjej90 skrev:
60.000kr i självrisk😲???Baffin skrev:
Det låter inte inte rimligt, byggfusk eller inte. Vad är det för FörsäkringsBolag? Du har väl gjort vad man kan förväntas göra, för reglerna följs. Du har anlitat en välrenomerad firma, samt besigtigat badrummet.
Jag hade förstått den höga självrisken, om du byggt badrummet själv. Men absolut inte i den här situationen.
Det skulle vara intressant att veta vilket företag det handlar om. Även om du kanske inte kan namnge dom här så kanske en vink om vilken ort dom befinner sig på och kanske även första bokstaven i deras namn kan vara till nytta för att bespara andra framtida problem. Byggfusk är ett gissel och företag som ägnar sig åt sådant ska inte ha några kunder!
Jag har själv haft diverse trubbel med oseriösa hantverkare och entreprenörer som jag önskar jag hade haft mer vetskap om vad de var för ena innan jag anlitade dem. Svarta listan är väl en väg att gå, men det finns så många fuskare och oseriösa som ännu inte listats där och som borde kunna namnges på andra sätt.
Jag har själv haft diverse trubbel med oseriösa hantverkare och entreprenörer som jag önskar jag hade haft mer vetskap om vad de var för ena innan jag anlitade dem. Svarta listan är väl en väg att gå, men det finns så många fuskare och oseriösa som ännu inte listats där och som borde kunna namnges på andra sätt.
Ja, men om man läser konsumentköplagen och lyssnar in försäkringsbolaget så har byggfirman redan avsagt sig uppdraget genom att inte aktivt erbjuda avhjälpande. De skulle mer eller mindre i vändande mail behövt klarlägga att de har för avsikt att avhjälpa felet. När de fick bilderna hade det gått ca 10 veckor.Farstatjej90 skrev:
Istället för att fokusera på hur mycket tid de haft på sig och om de fått bilder i tid eller ej så borde väl den enklaste metoden vara att hävda att man saknar förtroende för dem.
Med tanke på byggfusket och sen att de skickat en kontrollant som ljugit om manschettens existens så borde det vara skott mot öppet mål att hävda att det saknas förtroende för firman. Jag har svårt att se att firman skulle kunna motivera att förtroende borde finnas.
Med tanke på byggfusket och sen att de skickat en kontrollant som ljugit om manschettens existens så borde det vara skott mot öppet mål att hävda att det saknas förtroende för firman. Jag har svårt att se att firman skulle kunna motivera att förtroende borde finnas.
Om reklamationen gjorts i närtid och till en liten firma vore det enklare att gå på att förtroende saknas. Men här ska det enligt TS vara ett stort företag med många medarbetare, och reklamation av ett jobb för 7 år sedan(?). Då är det lätt för firman att skylla på att det fanns ett par rötägg då som gjorde ett dåligt jobb, och de som hanterar reklamationen nu är helt andra människor som det inte finns motiv att inte ha förtroende för.
Håller med.A adron skrev:Om reklamationen gjorts i närtid och till en liten firma vore det enklare att gå på att förtroende saknas. Men här ska det enligt TS vara ett stort företag med många medarbetare, och reklamation av ett jobb för 7 år sedan(?). Då är det lätt för firman att skylla på att det fanns ett par rötägg då som gjorde ett dåligt jobb, och de som hanterar reklamationen nu är helt andra människor som det inte finns motiv att inte ha förtroende för.
Ts skulle skickat bilderna direkt istället för att vänta med de.
Mycket fokus på vad företaget har för skyldigheter hit och dit.
Oavsett så kan ingen här göra något.
Återigen du skulle inte ha väntat med att skicka bilderna.
Här hittade jag en intressant länk
https://www.skilladvokater.se/2023/...alpande-har-erbjudandet-lamnats-utan-uppskov/
https://www.skilladvokater.se/2023/...alpande-har-erbjudandet-lamnats-utan-uppskov/
Men inte när de bad om bilderna.Baffin skrev:Ja, men om man läser konsumentköplagen och lyssnar in försäkringsbolaget så har byggfirman redan avsagt sig uppdraget genom att inte aktivt erbjuda avhjälpande. De skulle mer eller mindre i vändande mail behövt klarlägga att de har för avsikt att avhjälpa felet. När de fick bilderna hade det gått ca 10 veckor.
Skulle du själv köpa den förklaringen? Det troliga är väl att en firma som har en historia av att ha en massa rötägg anställda har det fortfarande. Uppenbarligen har ju deras personalrekrytering brustit rejält. Säkert till stor del samma personal på bolaget nu som för 7 år sedan. Hade företaget haft ett uns av ärlighet idag så hade de givetvis direkt bett om ursäkt och ersatt TS för alla extrakostnader istället för att bara försöka komma undan ansvar genom att hävda att TS gjort formella fel i hanteringen. Så rötägg verkar det finnas gott om på firman.A adron skrev:
När de bad om bilderna så gjordes det (antar jag) utifrån om de skulle bli betalningsskyldiga eller ej. De uttryckte ingen vilja att åtgärda felet.Farstatjej90 skrev:
Dom kommer säga att de inte fick komma och titta för dig och då bad de dig om bilder direkt i telefon och att du dröjde och inte förrän efter flera veckor sen dom skickade mail och bad om bilder fick de dom. Sen kommer de säga att du inte väntade på nåt svar och anlitade nån annan.Baffin skrev:
Det är alltid bra att tänka igenom fiendens försvar.
Jag hade inte gått till tingsrätten om jag var du men om du gör det är det jättekul om du uppdaterar tråden med resultatet.👍🤔
Det är nog nedskrivning pga "byggfusk". Jag fick liknande när man inte hade inspektionslucka och tätskikt i inbyggd toa som sen började läcka. Minns ej exakt vad det benämns som av fb men det är en direkt konsekvens av att regler ej följtsA AG A skrev:60.000kr i självrisk😲???
Det låter inte inte rimligt, byggfusk eller inte. Vad är det för FörsäkringsBolag? Du har väl gjort vad man kan förväntas göra, för reglerna följs. Du har anlitat en välrenomerad firma, samt besigtigat badrummet.
Jag hade förstått den höga självrisken, om du byggt badrummet själv. Men absolut inte i den här situationen.
TS har ju skrivit såhär om firman: "Företaget är enormt. Runt 200 miljoner i omsättning och stor vinst så de har god betalningsförmåga."L lbgu skrev:
Om firman varit så dålig i 7 års tid har jag svårt att se att den skulle kunnat bibehålla 200 miljoner i omsättning och stor vinst; det talar snarare för att de har tämligen nöjda kunder. Firmor som bara har en massa rötägg anställda och får reklamationer/dispyter på alla sina jobb finns inte kvar särskilt många år; de sätts i konkurs och startar om.