23 029 läst · 77 svar
23k läst
77 svar
Byggfusk. När kan man neka byggföretaget att själv åtgärda fel?
Du behöver inte ens bry dig, ditt försäkringsbolag kommer att driva progress mot det ursprungliga bolaget och alltså kräva ersättning. Har försäkringsbolaget inte säkerställt detta innan de anlitar ett annat bplag är det deras huvudbry. Sitt lugnt i båten och invänta att ditt nya badrum blir klart och ordentligt gjort.Baffin skrev:För 7 årsedan lät jag ett byggföretag bygga ett badrum. I somras uppdagades läckage. Jag anmälde felet till byggföretaget och kontaktade försäkringsbolaget som började bryta upp golvet. Där stod klart att allt var fel.
* Direkt på OSB-skiva hade tätskiktet målats.
* Ingen formbeständig skiva, ingen armering etc
* Inga manschetter någonstans ... osv.
*Felaktig rördragning. Felaktig kopplingslåda och felaktig golvkonstruktion.
Jag har försökt nå byggföretaget sedan dess och jag har informerat om processen och jag har sagt att jag förväntar mig att de låter mig gå skadefri i detta men inga svar. Nu har huset stått och torkat i sju veckor och försäkringsbolagets byggfirma börjar bygga upp badrummet. DÅ svarar ursprungsbyggfirman att de inte tänker stå för kostnaden då de har rätt att själva avhjälpa felet.
Jag har två frågor.
1) Borde inte ursprungsfirman påpekat att de själva vill åtgärda då jag först reklamerade (i juli) och borde de i så fall inte agera skyndsamt?
2) Har inte ursprungsfirman själva diskvalificerat sig att åtgärda med tanke på att de inte följt en rad i branschstandarden -trots att de gång på gång påtalade detta när jobbet en gång upphandlades?
Försäkringsbolaget driver bara in sina egna skulder -inte mina kostnaders som blivit ganska höga. Självrisken man får ta när byggfusk uppdagas är väldigt hög.J jugge37 skrev:Du behöver inte ens bry dig, ditt försäkringsbolag kommer att driva progress mot det ursprungliga bolaget och alltså kräva ersättning. Har försäkringsbolaget inte säkerställt detta innan de anlitar ett annat bplag är det deras huvudbry. Sitt lugnt i båten och invänta att ditt nya badrum blir klart och ordentligt gjort.
Hade ett parallellfall i mitt hus.Baffin skrev:
En firma Renoverade badrummet å i flera år var allt frid åfröjd. Plötsligt får vi fukt i vägg mellan kök å bad. Det visar sig att badrenoverarna bara klippt av kondensröret från Villaventen på loftet. ((Som ursprungligen mynnade ut i badrumsbrunnen men nu slutade mitt i väggen)
Mitt försäkringsbolag tog kostnad för reparation å tog regress mot badrumsrenoverarnas FB. Jag slapp tom självrisken.
Absolut finns det där. Min grundfråga är hur länge jag skall behöva vänta från det att jag felanmäler tills dess de har förverkat sin möjlighet att själva åtgärda felet.Chrillls skrev:
Om nu försäkringsbolaget återkräver vad de utgivit i skadan bör du lämpligen avvakta resultatet av deras uppgörelse. För så vitt de är framgångsrika i sitt krav mot skadevållaren bör du ju "hänga på" och hänvisa till uppgörelsen med din försäkringsgivare för att de skall beakta ditt krav. Sedan har du rättsskydd i din försäkring som du väl har möjlighet att utnyttja och på så sätt få din rätt tillgodosedd med en juridiskt bevandrad person/advokat.
Om det finns där skulle jag rådfråga ditt försäkringsbolag vad dom tycker, om det är värt att ha processen för avtalsbrott? Eller nämna det för första firman, att du kommer anmäla dom till ARN för avtalsbrott om dom fortsätter sätta sig emot dig. Lider verkligen med dig, ingen rolig sits att vara i och hoppas allt löser sig till det bästa.Baffin skrev:
Tre gånger via mail, en gång per telefon. Jag framförde inga krav utan bara påtalade mina iakttagelser. Jag har dock nu läst att Konsumentköplagen paragraf 20 ganska tydligt lägger ansvaret på entreprenören att agera.Farstatjej90 skrev:
Svarade de på ett mail eller svarade de på telefon?Baffin skrev:
Jag tänker att det är viktigt att reda ut för detta kommer inte lösa sig utanför tingsrätten och något jag misstänker kommer bli en fråga är hur den här kontakten skett och vad som egentligen sagts. Om de har svarat på ett av dina mail är det mycket bra. Om de svarade när du ringde är det inte bra för då kan de säga att du ringde och inte alls gett dom chans att åtgärda något.
Ja, jag har mängder av bevis på att jag försökt och även lyckats nå dem via mail och många gånger per telefon. Jag kan via telefonlogg visa på att jag pratat med dem länge. De har inte gjort några ansatser att erbjuda sig att avhjälpa felet. Drygt en månad efter min felanmälan så revs golvet upp. Försäkringsbolaget klargjorde omedelbart att byggfusk förelåg. Jag informerade mailledes till byggföretaget att badrummet inte på långa vägar byggts efter branschstandard och krävde att de skulle hålla mig skadefri. De svarade att de ville ha bilder. Detta mail missade jag tyvärr. Badrummet stod sedan under tork i sex veckor och jag utgick från att byggföretaget inte var intressarade att avhjälpa. När rummet var färdigtorkat så fick jag offert från försäkringsbolaget om min självrisk. Först då skickade jag bilder och återigen krav på att de skulle hålla mig skadefri. Dagen därpå ringde jag flera gånger och pratade med telefonsvarare men de ringde aldrig tillbaka och då skrev jag kontrakt med försäkringsbolagets firma. Dagen efter sökte jag igen byggföretaget som svarade efter mängder av påringningar och då meddelade de att jag inte gett dem en chans att själva rätta till felet. 10 veckor hade då förlupit från första kontakt.Farstatjej90 skrev:Svarade de på ett mail eller svarade de på telefon?
Jag tänker att det är viktigt att reda ut för detta kommer inte lösa sig utanför tingsrätten och något jag misstänker kommer bli en fråga är hur den här kontakten skett och vad som egentligen sagts. Om de har svarat på ett av dina mail är det mycket bra. Om de svarade när du ringde är det inte bra för då kan de säga att du ringde och inte alls gett dom chans att åtgärda något.
Men det finns ytterligare omständigheter som kan ha betydelse.
Direkt när badrummet var klart för 7 årsedan så tog vi dit en besiktningsman från försäkringsbolaget. Han kunde inte hitta en maschett i golvbrunnen men eftersom en del fog runnit efter brunnssidorna så sa han att det kan finnas en liten, liten chans att den ändå är där men var förhindrad att skrapa bort fogen/fixen. Han gav oss användadeförbud tills dess att byggföretaget klargjort att det fanns en manschett. Jag påminde företaget en gång i månaden (har mail) i 8 månader om att de skulle komma och kontrollera detta. De hävdade att den skulle finnas där men skickade tillslut en kontrollant som gick in och kom ut efter några minuter och muntligen förmedlade att manschetten fanns där. Efter 8 månader fick vi tillslut använda duschen.
Avsaknad av manschett var det första som konstaterades när försäkringsbolaget rev upp golvet. Byggföretaget har alltså hela tiden känt till att byggfusk förelegat.
Redigerat:
Det var väldigt synd att du missade att skicka bilderna. För bilder är ju helt rimligt att de vill ha (eller komma och titta själva).Baffin skrev:Ja, jag har mängder av bevis på att jag försökt och även lyckats nå dem via mail och många gånger per telefon. Jag kan via telefonlogg visa på att jag pratat med dem länge. De har inte gjort några ansatser att erbjuda sig att avhjälpa felet. Drygt en månad efter min felanmälan så revs golvet upp. Försäkringsbolaget klargjorde omedelbart att byggfusk förelåg. Jag informerade mailledes till byggföretaget att badrummet inte på långa vägar byggts efter branschstandard och krävde att de skulle hålla mig skadefri. De svarade att de ville ha bilder. Detta mail missade jag tyvärr. Badrummet stod sedan under tork i sex veckor och jag utgick från att byggföretaget inte var intressarade att avhjälpa. När rummet var färdigtorkat så fick jag offert från försäkringsbolaget om min självrisk. Först då skickade jag bilder och återigen krav på att de skulle hålla mig skadefri. Dagen därpå ringde jag flera gånger och pratade med telefonsvarare men de ringde aldrig tillbaka och då skrev jag kontrakt med försäkringsbolagets firma. Dagen efter sökte jag igen byggföretaget som svarade efter mängder av påringningar och då meddelade de att jag inte gett dem en chans att själva rätta till felet. 10 veckor hade då förlupit från första kontakt.
Men det finns ytterligare omständigheter som kan ha betydelse.
Direkt när badrummet var klart för 7 årsedan så tog vi dit en besiktningsman från försäkringsbolaget. Han kunde inte hitta en maschett i golvbrunnen men eftersom en del fog runnit efter brunnssidorna så sa han att det kan finnas en liten, liten chans att den ändå är där men var förhindrad att skrapa bort fogen/fixen. Han gav oss användadeförbud tills dess att byggföretaget klargjort att det fanns en manschett. Jag påminde företaget en gång i månaden (har mail) i 8 månader om att de skulle komma och kontrollera detta. De hävdade att den skulle finnas där men skickade tillslut en kontrollant som gick in och kom ut efter några minuter och muntligen förmedlade att manschetten fanns där. Efter 8 månader fick vi tillslut använda duschen.
Avsaknad av manschett var det första som konstaterades när försäkringsbolaget rev upp golvet. Byggföretaget har alltså hela tiden känt till att byggfusk förelegat.
Eftersom du bara gav dom en dag att svara efter dom fått bilderna tror jag inte du ska ta detta till tingsrätten.....
Baffin skrev:För 7 årsedan lät jag ett byggföretag bygga ett badrum. I somras uppdagades läckage. Jag anmälde felet till byggföretaget och kontaktade försäkringsbolaget som började bryta upp golvet. Där stod klart att allt var fel.
* Direkt på OSB-skiva hade tätskiktet målats.
* Ingen formbeständig skiva, ingen armering etc
* Inga manschetter någonstans ... osv.
*Felaktig rördragning. Felaktig kopplingslåda och felaktig golvkonstruktion.
Jag har försökt nå byggföretaget sedan dess och jag har informerat om processen och jag har sagt att jag förväntar mig att de låter mig gå skadefri i detta men inga svar. Nu har huset stått och torkat i sju veckor och försäkringsbolagets byggfirma börjar bygga upp badrummet. DÅ svarar ursprungsbyggfirman att de inte tänker stå för kostnaden då de har rätt att själva avhjälpa felet.
Jag har två frågor.
1) Borde inte ursprungsfirman påpekat att de själva vill åtgärda då jag först reklamerade (i juli) och borde de i så fall inte agera skyndsamt?
2) Har inte ursprungsfirman själva diskvalificerat sig att åtgärda med tanke på att de inte följt en rad i branschstandarden -trots att de gång på gång påtalade detta när jobbet en gång upphandlade
Han som gjorde mitt badrum gjorde om det tre gånger. Det blev ändå inte bra. Han skulle göra om det en fjärde gång. Då sa jag till han att du kan inte detta. Så han fick betala brunbergs bygg i Trollhättan att göra jobbet. Hujedamig vilket strul. Hoppas att det löser sig för dig. Mvh jörgenBaffin skrev:För 7 årsedan lät jag ett byggföretag bygga ett badrum. I somras uppdagades läckage. Jag anmälde felet till byggföretaget och kontaktade försäkringsbolaget som började bryta upp golvet. Där stod klart att allt var fel.
* Direkt på OSB-skiva hade tätskiktet målats.
* Ingen formbeständig skiva, ingen armering etc
* Inga manschetter någonstans ... osv.
*Felaktig rördragning. Felaktig kopplingslåda och felaktig golvkonstruktion.
Jag har försökt nå byggföretaget sedan dess och jag har informerat om processen och jag har sagt att jag förväntar mig att de låter mig gå skadefri i detta men inga svar. Nu har huset stått och torkat i sju veckor och försäkringsbolagets byggfirma börjar bygga upp badrummet. DÅ svarar ursprungsbyggfirman att de inte tänker stå för kostnaden då de har rätt att själva avhjälpa felet.
Jag har två frågor.
1) Borde inte ursprungsfirman påpekat att de själva vill åtgärda då jag först reklamerade (i juli) och borde de i så fall inte agera skyndsamt?
2) Har inte ursprungsfirman själva diskvalificerat sig att åtgärda med tanke på att de inte följt en rad i branschstandarden -trots att de gång på gång påtalade detta när jobbet en gång upphandlades?
Ok. Skriver du detta utifrån kunskap om konsumentköplagen?Farstatjej90 skrev: