Mora/fmm, oras och diverse andra har blandare med förhöjda pipar. Bara att kika runt lite vad du vill ha för design.
Kul att se lite bilder på hur det blir. -:)

• Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Då har jag rotat lite i arkivet och hittat följande:

Huset på lite större avstånd när buskaget klipptes ner för att göra muren. Ska bli riktigt skoj att sätta tänderna i trädgårdsdesignen i "vinter".
IMG_0992.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vardagsrummet (en del av det) sett från verandan
IMG_0930.jpg
Skapa konto

Annan vinkel där man ser resten av vardagsrummet
IMG_0931.jpg
Skapa konto

Älskar klinkersen på verandan:)
IMG_0925.jpg
Skapa konto

Det är inte många bilder från baksidan, men det finns en anledning till det. På bilderna från terassen så ser ni samma skjutdörr som framsidan. Detta döljer sig bakom...
IMG_0941.jpg
Skapa konto

Det är nästa steg i renoveringen när jag kommer ner igen. Toaletterna ska uppgraderas (rivas o göras nya), köket ska fixas till (typ samma där) men med samma princip som idag med "open air". Alltså med öppna väggar. Ovanför detta så kommer min uteplats med respektabel area och som tak så blir det 10kW solpaneler(y)

För den som är intresserad så kommer en ny kampanj nästa månad ang solel i Thailand. Skicka PM om ni vill veta mer. "Return on investment" ligger på under 5 år.
Mitt mål är att inom 5 år ha en 1MW anläggning som kommer trygga min pension:). Det kommer naturligtvis inte att vara på ngt tak, utan risfält kommer att konverteras till elproduktion.
Mitt bolags slogan är "The sun is green":cool:

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
harry73
Hur går det för dig, redan tillbaka i Thailand?

Hur går det i denna tråden??? :)

Alltså nu fick Mr @Chuck Wow mig att registrera mig på byggahus,se bara för att skriva och fråga hur det verkligen har gått med huset ?
Jag är föga intresserad för att besöka och beskåda detta själv !

• Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Ja du Chucken, nu är det dags för ett livstecken.
Annars befarar jag det näst värsta.

• Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Han badar väl i el på risfälten

• Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Det får vi väl inte hoppas. Men det är väl bara dumt att spekulera, det är ju frivilligt om man vill dela med sig eller ej, Det var en trevlig tråd.

• Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Hej alla!!!:)

Jo jag lever, allt är bra men har bara haft ont om tid. Kul att ni saknat mig;)

Det har hänt en del. Har bott in mig och måste säga att stora fönster med myggnät har varit en succé! Bra luftgenomströmning utan mygg som resulterar i att vi inte ar en enda gecko inomhus som bajsar ner överallt. Såå mycket lättare att hålla rent. Nackdelen är juh dock grusdammet (men det hade vi tidigare också)

Har inte installerat ngn AC för jag finner inget behov av det. Huset är förhållandevis svalt.
Jo, en AC har jag i ärlighetens namn köpt. Dottern som är riktigt duktig i skolan skulle göra en tenta inför högstadiet. Dom har en "elitklass" där bara 20 bästa eleverna i skolorna runt om kunde komma in. Jag sa vid ett svagt ögonblick -Om du klarar intagningsprovet så köper jag en AC till ditt rum.
Eftersom jag är en man som håller vad jag lovar så var det bara att vackert knalla bort o köpa en sådan, men det var hon värd.

Köket som jag pratade om tidigare är nu klart. Bilderna är från renoveringen.

Här är "bardisken". En sten som kommer från NÖ Thailand. Själv tycker jag den är skitsnygg. Olika sediment som har några år på nacken;)
Bardisk med stenplatta från Thailand under renovering, stödd av tegel, mätsticka ovanpå.
Skapa konto

I hålet ligger en nersänkt gasspis. Till vänster (utanför bild) ligger vasken
Pågående köksrenovering med ny monterad bardisk av sten, omonterade skåpluckor och byggmaterial.
Skapa konto

Detta var vad bilder jag hittade på datorn. Har fler i mobilen men den är så jobbig att skriva från.

Köket är "open air" med galler och myggnät. Perfekt när vi brassar chilli:) och även här slipper vi numera mygg. Till taket så valde jag vanligt plåttak fast med isolering. Det är helt otroligt vad den tunna isoleringen med en aluminiumfilm ger för effekt. Visste att den var bra, men att den skulle vara så bra var över förväntan. Köpte faktist en IR-termometer för att kolla vilken temperatur det är när solen gassar på taket (väntar med spänning på det vädret nu).
När jag kände med handen så verkade det inte vara många grader över rumstemperatur vilket är imponerande.

Elen. Jag... Jag saknar ord... Har haft 4 olika "elektriker" den ena sämre än den andra. Hur jäkla svårt kan det va.

Jag erbjuder en elkille (eller tjej) att om du/ni vill åka på semester till Thailand så kan jag hämta dig/er på flygplatsen, ni får fri bostad och mat, kan ta er runt på olika sevärdheter i området och när du/ni är klara med elinstallationen (allt är draget, det ska bara kopplas rätt) så kör jag er till dit ni vill för fortsatt semester. Hade jag haft pengarna så hade jag flugit hit kompetent personal men Triss har inte varit givmild mot mig än:(
Här bor inga västerlänningar i området, så ni kommer kunna se det vardagliga thailivet.

Hade jag varit legitimerad elektriker, så hade jag lätt startat en elfirma här nere. Dom vet inte ens funktionen på JFB, seriöst! Att Somchai byggare inte vet vad det är köper jag, men när statligt anställda elektriker inte vet det (en kille som var här hade hand om elinstallationerna på ett sjukhus) så blir man jag vet inte, handfallen, förtvivlad, kanske uppgiven men framför allt rädd.
Nog om el, börjar känna mig upprörd hahaha

God fortsättning på Julen och ha ett fantastiskt nytt år!!!

• Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Spis o vask. Spisen hamnade naturligtvis inte där jag ville ha den. Skulle vara mer till höger.
Kökshörn med diskbänk och spis felplacerad till vänster, och golvplattor som liknar målade brädor.
Skapa konto

Golvplattorna i närbild. Gillar dessa starkt då de påminner mig om gamla målade brädor.
Närbild av golvplattor med utseende av gamla målade brädor och blommönster.
Skapa konto

Mot slutet.
Ej färdigställt kök med vit inredning, spis till vänster, bardisk och golvplattor som liknar målade brädor.
Skapa konto

Bardisken och utgång till utomhustvättstugan.
Hörn av rum med bardisk och stengolv som liknar målade träbrädor, dörr till utomhustvättstuga synlig.
Skapa konto

Aldrig mer elspis. Jo kanske, det skulle vara induktion. Gillar det alternativet oxå.
Gasspis på marmormönstrad bänkskiva med kakelvägg i bakgrunden, felplacerad från önskad position.
Skapa konto

Bardisken i "närbild". Alla är vi olika men detta är min smak.
Närbild på en bardisk med distinkt mönstrad stenplatta ovanpå ett tegelstenklätt fundament, belägen på ett trägolv.
Skapa konto

• Gilla
spånhyvel och 4 till
  • Laddar…
harry73
Kul att höra att allt går bra för dig

• Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Kul att höra att allt går bra för dig
Tack:)

S Seek skrev:
Alltså nu fick Mr @Chuck Wow mig att registrera mig på byggahus,se bara för att skriva och fråga hur det verkligen har gått med huset ?
Jag är föga intresserad för att besöka och beskåda detta själv !
Är du elektriker är du mer än välkommen hahaha

M memike skrev:
Hur går det i denna tråden??? :)
Har vaknat ur min dvala;)

Solpanelerna som jag pratade om innan blev det inget av:(
Jag hade även en färdig plan på en 1MW anläggning som skulle bli min pensionsplan. Men det "sket" sig. Det är lite tråkigt att göra "business by the book" här. Licenserna för elproduktion har gått över till svarta marknaden. Jag har tidigare gjort affärer på den andra sidan, "små" investeringar som jag hade råd att förlora om det skulle gå galet.
Denna gången så känner jag att jag att det inte finns utrymme (tidsmässigt) att förlora den investeringen. Har inte tillräckligt med yrkesverksamma år för att återhämta den förlusten.
Visst, inga problem att få licenser men då inte på laglig väg. Säkert inga problem men den dag ngn vill sätta dit mig så förlorar jag allt.

Investera aldrig mer än att du har råd att förlora. Det är en bra grundregel och riskanalys.

Fick bland många förslag ett erbjudande från en bank som köpt på sig licenser att driva anläggningen En av top 5 bankerna här.. Men när jag läste avtalen så var dom minst sagt märkliga (går inte in på detaljer). Tur att man inte är naiv för i det stora hela lät det bra. Men när det låter bra så läser man det finstilta;)

Så solenergi får jag lägga på hyllan så länge. Nya licenser släpps förmodligen inte förrän kompisarna som förvärvat dessa under "märkliga" förhållanden sålt av dessa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.