Chuck Wow Chuck Wow skrev:
Har vaknat ur min dvala;)

Gött att höra!

Thailand är nog mitt resmål, därav intresset av denna tråd. Har varit i landet och rest runt 9ggr. Jag är också elektriker och hade mer än gärna hjälpt dig men med 2 ungar osv idag känns det lite bökigt.

Lycka till och håll oss gärna uppdaterade. Riktigt kul tråd

/Mike
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Gillar verkligen skivan på bardisken, särskilt om du fixar väggen bakom till någon mild, jämna färg (vid, grå, grågrön) så att den framhävs bättre, just ni ser det mest rörigt ut mot väggen.

Vad gäller att följa regler så har jag förstått att man som utlänning bör vara oerhört noggrann med det där (precis som invandra här måste vara), minsta lilla snedsteg kan utnyttjas för att sätta dit en.

Trodde nästan att något sådant hade hänt eftersom det var så tyst...
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Trevligt att du är tillbaks.
Jag är själv här i Thailand nu, stannar till en bit in i April då mörkret förhoppningsvis lämnat gamla Sverige.
Mars April, när termometern närmar sig och ibland kryper över fyrtio grader.
Då kommer du kanske att låna dotterns rum ibland för att kyla av dig :)
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Gillar verkligen skivan på bardisken, särskilt om du fixar väggen bakom till någon mild, jämna färg (vid, grå, grågrön) så att den framhävs bättre, just ni ser det mest rörigt ut mot väggen.

Vad gäller att följa regler så har jag förstått att man som utlänning bör vara oerhört noggrann med det där (precis som invandra här måste vara), minsta lilla snedsteg kan utnyttjas för att sätta dit en.

Trodde nästan att något sådant hade hänt eftersom det var så tyst...
Tack Anna att du gillade bardisken. Håller med dig att väggen den är mot borde fixas till. Men den är redan grå idag, grågrön är färgen (sedimenten) i skivan redan. Om man ska bryta färgen så skulle jag (som jag inte kommer få tillstånd från min fru) att måla ytan lätt rosa för att få kontrasten. Inte rosa, rosa, utan en vit bakgrund med rosa inslag. Hmmm, jo, en GT hade nog smakat gott i den miljön;)

Har inte hunnit sätta upp barskåpet ännu. Men en fräsch bakgrund (väggen) med barskåpet målat i bänkskivans färger så borde det bli riktigt nice. Jag gillar udda kombinationer. Ljusrosa väggar med mintgrönt (man får leta noggrant, men den nyansen finns där) kan inte bli fel.

För egen hälsas skull så har jag slutat med "snesteg"

Tack för din inputt!
 
Chuck Wow Chuck Wow skrev:
Tack Anna att du gillade bardisken. Håller med dig att väggen den är mot borde fixas till. Men den är redan grå idag, grågrön är färgen (sedimenten) i skivan redan.
Rosa som tas upp av blommorna i golvet funkar nog utmärkt, det skulle verkligen få det att framträda! Den grå som är idag funkar egentligen, problemet är att den är ojämn, det behöver vara en helt jämn färg när den är såpass mörk.

En riktigt ljus färg kan möjligen få vara lite ojämn, men den här grå skulle behövt vara helt enfärgad, inte flammig.
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
K kentapenta skrev:
Trevligt att du är tillbaks.
Jag är själv här i Thailand nu, stannar till en bit in i April då mörkret förhoppningsvis lämnat gamla Sverige.
Mars April, när termometern närmar sig och ibland kryper över fyrtio grader.
Då kommer du kanske att låna dotterns rum ibland för att kyla av dig :)
Hahaha ja kanske:) I somras använde hon den dock inte. Kanske är hon lika snål som jag:p
 
Kul att läsa om dina äventyr. Brukar roa mig med att inspektera elen i hotellrum och lägenheter när vi är i Thailand och ofta vet man inte om man ska skratta eller gråta.
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Oh Gud, vad har längtat efter dessa livstecken. Började resignera men nu får får man vara med om början på slutet.

Tack!
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Kul att läsa om dina äventyr. Brukar roa mig med att inspektera elen i hotellrum och lägenheter när vi är i Thailand och ofta vet man inte om man ska skratta eller gråta.
Bara att blunda när man ska duscha;)
Är så otroligt glad över mitt val att ha varmvattenberedaren (nä så heter den inte, den där apparaten som värmer vattnet efterhand man behöver det) under vasken med separata ledningar för kall/varmvatten till duschen. Visst, det blir lite värmeförluster men det är marginellt o jag slipper riskera att bli "grillad".
 
B Beemaster skrev:
Oh Gud, vad har längtat efter dessa livstecken. Började resignera men nu får får man vara med om början på slutet.

Tack!
Här finns så mycket annat att läsa om så resignera inte;)
 
Hej, har läst denna tråden med stort intresse, kul att du delar med dig så mycket bra info. Går själv i tankar att bygga nytt i Thailand, inte så långt ifrån Kalasin universitet (närmaste större stad Somdet). Får man fråga vilken firma du anlitade för ditt bygge?
 
Chuck Wow Chuck Wow skrev:
Bara att blunda när man ska duscha;)
Är så otroligt glad över mitt val att ha varmvattenberedaren (nä så heter den inte, den där apparaten som värmer vattnet efterhand man behöver det) under vasken med separata ledningar för kall/varmvatten till duschen. Visst, det blir lite värmeförluster men det är marginellt o jag slipper riskera att bli "grillad".
Det är en vvb men av genomströmningstyp, men klokt att inte ha den i duschen.
 
M Mido11 skrev:
Det är en vvb men av genomströmningstyp, men klokt att inte ha den i duschen.
Ursäkta en okunnig, men är det inte med vattnet strömmen kommer vid en kortis?
Beredaren sitter ju aldrig så att man sprutar vatten på den, det var kanske det ni menade.
I alla fall, vi har skyddsjordat med dubbla 120cm kopparstavar.
som vi slagit ner där vattnet från tvättstället mynnar ut.
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
H Helge Balun skrev:
Hej, har läst denna tråden med stort intresse, kul att du delar med dig så mycket bra info. Går själv i tankar att bygga nytt i Thailand, inte så långt ifrån Kalasin universitet (närmaste större stad Somdet). Får man fråga vilken firma du anlitade för ditt bygge?
Häftigt! Då vet jag var det ligger. Bra väg mellan Somdet och Kalasin. Förbaskat god glass av kokosnätter där i krokarna. Kokosbyn kallar jag den för:)

Dom som byggde kan jag inte rekommendera då dom inte avsluta jobbet. Se till att ha kontraktet skrivet så att ett betydande belopp utbetalas ut först efter slutbesiktningen. Det gjorde att det fanns pengar att anlita andra som fixade det sista utan att vi blev ekonomiskt drabbade.
Minns jag rätt så var det 200.000B, men det står nog i tråden.

Och naturligtvis den klassiska men men ack så nyttiga rekommendationen; Investera inte mer än att du kan förlora och återhämta dig ifrån;)
 
K kentapenta skrev:
Ursäkta en okunnig, men är det inte med vattnet strömmen kommer vid en kortis?
Beredaren sitter ju aldrig så att man sprutar vatten på den, det var kanske det ni menade.
I alla fall, vi har skyddsjordat med dubbla 120cm kopparstavar.
som vi slagit ner där vattnet från tvättstället mynnar ut.
Jo det är vattnet som leder den sista biten ner på kroppen. Vanligtvis så hänger dessa (genomströmsvärmarna) på väggen i duschen med duschmunstycket kopplat direkt till denna.
En annan väg strömmen tar det är via kopparrören.
Vatten leder ström men inte så jäkla bra. Jag har från min värmare i ca 7-8 meter plaströr innan vattnet kommer till blandaren i duschen. Så lite tryggare är det även om det inte är hundra naturligtvis.

Kopparstavarna är ett måste. Att tänka på också är att marken måste fuktig, annars fyller jordningsspätten dålig funktion. Att låsta AC's kondensvatten droppa av sig där är ett bra tips. Det är juh tort under långa perioder här.
 
  • Gilla
kentapenta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.