Just D, antennkabeln... Tack:)
Och en påminnelse om att det ska vara ett fall utåt på uteplatsen, behöver inte vara mycket men dock.
 
Anders_Nilsson skrev:
Jag antar att avloppsbrunnen alldeles utanför ytterväggen är för gråvatten men inte för toa?

.
Det är till rubbet:) Likadan (den gamla) finns på andra änden av huset. Ingen fara med lukt, vet inte hur det går till men luktfritt är det. Så har i princip alla hus i Thailand.
 
Det blev grymt bra med denna isolering. Ingen värme strålar ner, så i kombination med innertakets isolering så blir det superbra.
Isolering.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Markhöjning. Det var klokt så får vi ut vattnet till gatan.
Markarbete 1.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite nyfiken på hur dom kommer att lösa det med växterna.
Markarbete 2.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helt otroligt som man kan slabba när man putsar väggar:). Brukar man f.ö inte putsa nerifrån och upp?
Slabba.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kenta Penta. Då är vi relativt sett grannar håller dock inte med dig till 100% ang "Oavsett hur man trixar med ägandet så tillfaller huset den Thailändska partnern vid en eventuell skilsmässa.
Rent praktiskt så är det näst intill omöjligt att ta ifrån henne-honom huset.".
Detta är en byggtråd, men jag vill gärna ta upp detta igen.
Chucken, du sa att du inte höll med mej, men.
Om det är någon som funderar på att bygga på landsbygden i Thailand.
Ett hus i en "by" är fullkomligt osäljbart, om man kommer på kant med sin flickvän, eller släkten då är det bara att packa väskan och åka.
Inte som i Sverige där man pratar om bodelning och annat.
 
kentapenta skrev:
Kenta Penta. Då är vi relativt sett grannar håller dock inte med dig till 100% ang "Oavsett hur man trixar med ägandet så tillfaller huset den Thailändska partnern vid en eventuell skilsmässa.
Rent praktiskt så är det näst intill omöjligt att ta ifrån henne-honom huset.".
Detta är en byggtråd, men jag vill gärna ta upp detta igen.
Chucken, du sa att du inte höll med mej, men.
Om det är någon som funderar på att bygga på landsbygden i Thailand.
Ett hus i en "by" är fullkomligt osäljbart, om man kommer på kant med sin flickvän, eller släkten då är det bara att packa väskan och åka.
Inte som i Sverige där man pratar om bodelning och annat.
Du tappade mig lite där, osäker vilken referens du hänvisar till men jag håller med dig att ett hus på landsbygden är osäljbar. Nu har jag/vi fördelen att vi bygger i en tätort som är i storleken strax mindre än en provinshuvudstad nära "centrum" så jag tror att investeringen betalar sig. Inte i svenska mått sett naturligtvis, men få tbx pengarna som vi lagt ner på huset. Att hon sedan äger marken är en kalkylerad risk jag tar. En kvinna i den övre medelklasset tror jag har svårt att sänka sig (särskilt när klasskillnaderna är så tydliga här) till en "bonnatös" mentalitet med att lura till sig kapital från en västerlänning (bara för att förtydliga så gör inta alla bonnatöser så).
Skulle min tjej göra detta, så tappar hon ansiktet och blir i andras ögon sänkt till lägre klass vilket är förödande för henne. En bartjej har juh inget att förlora i sin status, så där är det större risk att förlora allt.
 
F
Vad man skall se till under alla förhållanden är att ha alla fakturer i ens eget namn, dom man betalat själv så klart.
Teoretiskt är det möjligt, men många gånger svårt i praktiken att plocka ut hälften av värdet

Har likadan väv som du under takpannorna, förvånansvärt effektivt. har ingen isolering i taket.
Elen kostar mig ca 1000B i månaden. Sovrummet ligger mot söder, så hela väggen är som ett element. Funderar på att sätta något slags solskydd utanför
 
Det är också ett bra tips, att inte lägga sovrummen mot söder.
Vi har löst det med ett tio meter långt garage mot söder, detta gör att innerväggarna förblir kalla.

Visst är det så att i praktiken är det bara att packa väskan och flytta om det blir frågan om skilsmässa.
Att någon skulle rasa i klasstillhörighet för att lurat en utlänning på pengar tror jag inte ett dugg på, snarare tvärtom.
Man skall komma ihåg att när det kommer till sin spets, står vi utlänningar väldigt lågt i kurs här i Thailand.
Om det skulle komma till konflikt skulle hela byn ställa sej på thailändskans sida, man skulle inte ha en chans.

Har en kompis som hade ett hus i Hua Hin, ett riktigt faranghus som han själv köpt och betalt i sitt eget namn.
När han skilde sej från sin thaisambo blev han så svårt hotad av exets bror som var polis,
att han inte vågade bo kvar, han sålde och köpte hus på annan ort.
 
"När jag ser golven så antar jag att man inte direkt helikopterstålar plattorna i Thailand? Gör ju att det går åt mer fix och blir svårare att få jämnt golv men visst går det ändå."

Anders, man lägger inte klinkers i fix här, man lägger dom i 3-4 cm cement och dom är väldigt duktiga på det. Resultatet brukar bli imponerande bra. 20140330_173531 (Custom).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kentapenta skrev:
Anders, man lägger inte klinkers i fix här, man lägger dom i 3-4 cm cement och dom är väldigt duktiga på det. Resultatet brukar bli imponerande bra.
Och Thailändarna gör lika när dem är här.
Kompisen hade svärfar och svågern här på besök, och passade på att få hjälp med att renovera badrummet på 15kvm.
Han köpte hem klinker och fix till golvet, åkte sen och jobbade på morgonen.
När han kom hem så hade dem kommit typ 2 kvm, sen var fixet slut. :D

Så han fick åka och hämta ett antal säckar fix till så det räckte till resten också med 30-40 mm fix. :D

//Kepsen
 
  • Gilla
Chuck Wow och 1 till
  • Laddar…
Chuck Wow skrev:
Dörrkarmarna kostade 1800B/st på Global House. Byggkillen blev imponerad och sa att dom var riktigt bra. Ingen granvirke här inte:)
Dörrkarm ca: 10x21 kostar 750B på
thai watsadu. Tung och riktigt hårt virke.
 
  • Gilla
Napster
  • Laddar…
Kepsen skrev:
Och Thailändarna gör lika när dem är här.
Kompisen hade svärfar och svågern här på besök, och passade på att få hjälp med att renovera badrummet på 15kvm.
Han köpte hem klinker och fix till golvet, åkte sen och jobbade på morgonen.
När han kom hem så hade dem kommit typ 2 kvm, sen var fixet slut. :D

Så han fick åka och hämta ett antal säckar fix till så det räckte till resten också med 30-40 mm fix. :D

//Kepsen
Men herregud hur slutade det, tre fyra centimeter fix tar en evighet att torka och hur kunde dom få det plant?
Fix är ju inte alls så "stadigt" som cement. Men det är klart dom kanske blandade det riktigt torrt.
Kul story i alla fall :)
 
Förlåt till alla som följde denna tråden. Jag har inte varit så aktiv här för lite semester och tentor tog all min tid.
Relaxa på här var skönt
IMG_0114.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skyller på att det var dålig uppkoppling i lagunen:)
IMG_0144.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behöver jag säga att älskar stränder?
IMG_0170.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till alla frusna i vintermörkret;)
IMG_0193.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men nu kommer lite uppdateringar på huset;)
 
Gillar starkt min byggnisse. Han tog eget initiativ till lite murarglädje.
IMG_0458.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innertaket i vardagsrummet börjar ta sig
IMG_0444.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klinkersen till golvet i badrummet. Stenarna är "frostade" så det blir inte halt o gräset ser så verkligt ut att man vill rensa lite:)
IMG_0460.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grabbens rum
IMG_0446.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inga synliga kablar, allt inbakat i rör i väggarna
IMG_0442.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dropdead och 3 till
  • Laddar…
Fin semesterlagun, var är det?
 
b8q skrev:
Fin semesterlagun, var är det?
På en ö utanför Krabi (Thailand) som jag nu inte kommer ihåg namnet på nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.