Mido11 skrev:
Dörrkarm ca: 10x21 kostar 750B på
thai watsadu. Tung och riktigt hårt virke.
Var på Thai vasadu (försökte vara lite lustig där) i Roi Et och samma kvalitet kostade aningen mindre än det jag köpte på Global House i Kalasin. Deng heter visst träslaget/kvalitén.
Det är som att köpa en planka på typ Bauhaus, den hade varat kanske en vecka här medan kärnvirke hade klarat sig längre.
 
Chuck Wow skrev:
På en ö utanför Krabi (Thailand) som jag nu inte kommer ihåg namnet på nu
Hong Lagoon?
 
Ser riktigt fint ut.
Tänker på en sak, innertaket blir riktigt läckert.
Men om det är gips (svårt att se på bilden) tänk då på att du måste ha någon möjlighet att komma upp för att placera råttfälla, råttorna älskar att gnaga på gips.
Alternativt att du kan få helt tätt så att dom inte kan komma in.
Jag undrar hur dom kommer upp, någon dom vet? Klättrar dom på väggarna?
Vi är bara fyra månader om året i vårt hus, när vi kommer hit brukar det vara 3-4 hål i taken.
Men vi har dom sedvanliga takplattorna, lätta att byta ut.
När vi kom hit denna gången var det en rackare som höll på och gnagde, bara på nätterna.
Men den lyckades vi ta, så nu är det tyst.
 
  • Gilla
Drosen
  • Laddar…
Råttor springer upp för husfasader i flera våningar hur lätt som helst.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Som mössen hemma i Sverige då.
Vi har träpanel (stående) målade med oljefärg, mössen knatar upp för väggarna utan problem.
 
Kalasin, ;-) då var det inte så jättlångt från där jag var vid nyår, Mukdahan.
 
Hur går det? Fler bilder?! Gärna information om skillnader mot Sverige också! Kulturer i bygge, materialval, priser mm
 
elpaco skrev:
Hur går det? Fler bilder?! Gärna information om skillnader mot Sverige också! Kulturer i bygge, materialval, priser mm
Preics, caddar hantverkarna innan så det blir tydligt
 
Hur går det med bygget?
 
Slutat bygga???
 
Uppdatera nu, detta va ju Byggahus bästa tråd :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
HEJ ALLA!!!!:wow:

Förlåt att jag varit borta så länge härifrån men det blev lite dödsfall och tråkigheter o nu är jag i Sweden o jobbar (som planerat) 55-60 timmar i veckan samtidigt som jag försöker plugga 100% (40 timmar/vecka) så jag kan säga att det är tufft om tid:p

Ville först öppna inlägget med att jag separerat och förlorat allt för att vara rolig men insåg snabbt att det vore en skymf mot de personer som genomlevt detta...

Lite kort nu, och jag utvecklar mer sedan.

Bygget blev inte klart innan det var dax för mig att åka tbx o jobba i Sverige så bilder som jag lägger ut är inte tagna av mig så ni får ta dom för vad det är;). Nu måste jag först lära mig att ladda ner bilderna så jag kan ladda upp dom här men det kommer.

Först lite svar till era komentarer.
Kentapenta:
Ja det är ngt gipsaktigt men förhoppningsvis så ger dom f@n i det med tanke på isoleringen.
Har isolerat takpannorna med alu/skumgummi men även ett lager av ngt glasfiberliknande på ovantaket.
Vill inte ha det helt tätt för ventilationens skull. Där uppe blir varmt så självdrag/ventilation gör jobbet själv utan fläktar.

Middo11:
Mukdahan är en trevig plats som jag åker till iaf en gång i månaden för att besöka min vän som bor där. Vattenlandet är kul att svalka sig i:)

Elpaco:
Heh, det är absolut inte som "hemma". Jag kommer med fler bilder så småningom men regelverket överlag lämnar mycket till det du vill ha och önskar att ha det.

AndersMalmgren:
Heh, får jag mitt hus färdigt innan din toalett? Jag vet, jag ligger efter nu i mitt projekt men har "lärt" mig att skynda långsamt(y)
Caddar:wow: kom igen... Den digitala ritningen består av ett papper, blyertspenna och en flaska whisky. Så skissar man upp huset:cool: Jag förstod väldigt snabbt att den ritning jag gjorde digitalt kunde han inte tyda. Din noggrannhet som jag ville anamma fick jag ge upp (vilket var väntat) men jag fick igenom en hel del som ansågs som vansinne här:)

Nu (senare) ska jag få över bilderna till datorn och då kunna lägga upp dom här.
Ville bara att ni skulle veta att jag lever..
 
  • Gilla
kentapenta och 8 till
  • Laddar…
Härligt du e tillbaka... chokdee 😊
14672191439952124773651.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mido11 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Härligt du e tillbaka... chokdee 😊
[bild]
Hahaha den var klockren!!!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Då kommer lite bilder:wow:

Så här blev toaletten som bara har ingång från mitt sovrum. Tanten verkar installera sig där redan. Hoppas jag får en liten hörna till tandborste och rakhyvel:confused:
IMG_0636 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0638 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är inte toastolen jag vill visa, utan golvet. Blev inte bra på bild men klinkersen är i ngt som kallas HD. Gräset är så verkligt så man blir orolig för att man måste klippa det:)
Dörren kommer jag att byta ut...
IMG_0588 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här ser huset ut nu. Det är inte klart ännu som ni ser men det går att se hur det kommer att bli
IMG_0631 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_4995.JPG.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jämför gärna med hur huset såg ut innan. Det blev ett litet lyft


Jag har valt att göra ett i Thailand udda system. Här i Sverige (för er som inte hänger med i svängarna så är jag i Sverige nu) så är vi vana vid varm o kallvatten. I Thailand så finns inget "kall"vatten, utan det brukar hålla över 25 grader och i duscharna så kompletteras det med en direktverkande varmvattenberedare som är placerad i duschen.
Min lösning har varit att lägga varmvattenberedaren under vasken och dragit 2 rör till både dusch och vask. Fördelen som jag ser det är att det sprutas inte vatten på elektriska prylar samt att jag slipper se eländet och att jag har varmvatten i vasken också:cool:
Det var både svårt och dyrt att hitta dessa blandare som är normala här. Är även tveksam till kvalitén. Funderar på att köpa en blandare här och byta. Tipps på kvalitetsblandare mottages gärna. Ni ser på bilden att det får bli en lite udda, för vasken är förhöjd.
Rören är inbakade i väggarna så jag slipper se dom.

Sorry än en gång att jag varit dryg med uppdateringar...
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.