24 961 läst · 93 svar
25k läst
93 svar
Bygger Naturhus i Lerum så miljövänligt som möjligt - Husdrömmar
Hej!
Såg denna tråden och tänkte jag skulle besvara några av era frågeställningar. Inte säkert att jag fått med alla så då får ni fylla på!
Gällande miljöaspekten så har vi gjort ett litet blogginlägg på vår projektsida där vi resonerar lite kring ämnet:
www.naturhustorpadal.se
Varför täckte man inte huset?
Det fanns en plan på att bygga väderskydd men kostnaden var väldigt hög. Tillsammans med att vi hade möjlighet att vänta in en bra väderperiod så bedömde vi inte att behovet skulle uppstå.
Den första entreprenören satte mellan 4-8 KL-trämoduler per dag vilket inte är i närheten av den hastighet en erfaren montör presterar. Vi hade tänkt använda en montör som enbart arbetade med stomresning men snickarna vi skulle ha senare i projektet lyckades övertala oss om att det inte skulle vara några problem för de att bygga KL-trästomme.
Vi hade ca 3 veckor med perfekt väder, trots det lyckades man inte stänga och få vädertätt. Vi tyckte väl att de skulle satt in mer resurser och tagit hem material i tid (träfiberskiva och panel) vilket de inte gjorde. Det fanns en del ytterligare att önska gällande deras produktionsplanering.
Jag gick personligen in och gjorde väldigt många timmar för att få dit alla masonite beams så vi kunde sätta tak och få tätt.
Det sista som hände var att de drog tidigare en fredag utan att vädersäkra trots att det skulle komma mycket regn under söndagen. Jag stod och paniktäckte med det jag hade hela helgen och det räddade en del.
Varför drog byggarna?
Vi valde att avsluta samarbetet då det inte fanns så mycket förtroende kvar, då man dels tagit på sig ett uppdrag som man inte klarade av och dessutom inte tyckte att man borde gjort något annorlunda.
De orsakade ca 3 veckors uttorkning av stommen, massa extratid för att åtgärda skador samt att vi inte fick varken träfiberskivor eller panel i tid (panelen kunde satts i slutet av april men kom i september).
Varför hade man 4 arkitekter?
Dessa 4 arkitekter arbetar jag med på daglig basis. De flesta projekt jag arbetar i så är det flera arkitekter i projektgruppen där man har lite olika specialiteter och inrikting (landskap, arkitektur, byggnadsingenjör).
De skissade och agerade bollplank och jag ritade. Det var många vändor fram och tillbaka tillsammans med att vi hela tiden checkade av mot en väldigt detaljerad kravspecifikation och flödesschema (som beskrev alla ingående aktiviteter i huset)
Varför drog växthusbyggarna?
Beskeded var att de tyckte att de hade viktigare uppdrag än vårat.
En efterkonstruktion var att jag inte hade betalat sista fakturan som skulle varit betald en dag efter de åkte.
Diskussionerna började efter de etablerade då de landade ner nock och nedre delen av taket på tryckbommar som inte var avsedda för vertikala laster istället för primärbalkarna. Jag hävdade att de hade ett konstruktivt ansvar men jag fick till svar att de "sket i om limträstommen håller" (på engelska ). De hävdade också att det var mitt fel då jag signerat ritningarna vilket jag inte gjort. De ville ha extra betalt för att lösa de misstagen, vilket jag tyckte att de skulle stå för då de är experterna och borde rimligtvis ha något ansvar för sin konstruktion.
Generellt agerade de mycket oprofessionellt och sedan de avskedade den säljaren jag haft kontakt med då han haft "för högt kundfokus" så började det skeva iväg ordentligt.
Varför rev man huset?
Se vårt blogginlägg
Varför detta miljösnack när man inte stod upp för det?
Se vårt blogginlägg.
Mvh //Johan
Såg denna tråden och tänkte jag skulle besvara några av era frågeställningar. Inte säkert att jag fått med alla så då får ni fylla på!
Gällande miljöaspekten så har vi gjort ett litet blogginlägg på vår projektsida där vi resonerar lite kring ämnet:
www.naturhustorpadal.se
Det fanns en plan på att bygga väderskydd men kostnaden var väldigt hög. Tillsammans med att vi hade möjlighet att vänta in en bra väderperiod så bedömde vi inte att behovet skulle uppstå.
Den första entreprenören satte mellan 4-8 KL-trämoduler per dag vilket inte är i närheten av den hastighet en erfaren montör presterar. Vi hade tänkt använda en montör som enbart arbetade med stomresning men snickarna vi skulle ha senare i projektet lyckades övertala oss om att det inte skulle vara några problem för de att bygga KL-trästomme.
Vi hade ca 3 veckor med perfekt väder, trots det lyckades man inte stänga och få vädertätt. Vi tyckte väl att de skulle satt in mer resurser och tagit hem material i tid (träfiberskiva och panel) vilket de inte gjorde. Det fanns en del ytterligare att önska gällande deras produktionsplanering.
Jag gick personligen in och gjorde väldigt många timmar för att få dit alla masonite beams så vi kunde sätta tak och få tätt.
Det sista som hände var att de drog tidigare en fredag utan att vädersäkra trots att det skulle komma mycket regn under söndagen. Jag stod och paniktäckte med det jag hade hela helgen och det räddade en del.
Varför drog byggarna?
Vi valde att avsluta samarbetet då det inte fanns så mycket förtroende kvar, då man dels tagit på sig ett uppdrag som man inte klarade av och dessutom inte tyckte att man borde gjort något annorlunda.
De orsakade ca 3 veckors uttorkning av stommen, massa extratid för att åtgärda skador samt att vi inte fick varken träfiberskivor eller panel i tid (panelen kunde satts i slutet av april men kom i september).
Dessa 4 arkitekter arbetar jag med på daglig basis. De flesta projekt jag arbetar i så är det flera arkitekter i projektgruppen där man har lite olika specialiteter och inrikting (landskap, arkitektur, byggnadsingenjör).
De skissade och agerade bollplank och jag ritade. Det var många vändor fram och tillbaka tillsammans med att vi hela tiden checkade av mot en väldigt detaljerad kravspecifikation och flödesschema (som beskrev alla ingående aktiviteter i huset)
En efterkonstruktion var att jag inte hade betalat sista fakturan som skulle varit betald en dag efter de åkte.
Diskussionerna började efter de etablerade då de landade ner nock och nedre delen av taket på tryckbommar som inte var avsedda för vertikala laster istället för primärbalkarna. Jag hävdade att de hade ett konstruktivt ansvar men jag fick till svar att de "sket i om limträstommen håller" (på engelska ). De hävdade också att det var mitt fel då jag signerat ritningarna vilket jag inte gjort. De ville ha extra betalt för att lösa de misstagen, vilket jag tyckte att de skulle stå för då de är experterna och borde rimligtvis ha något ansvar för sin konstruktion.
Generellt agerade de mycket oprofessionellt och sedan de avskedade den säljaren jag haft kontakt med då han haft "för högt kundfokus" så började det skeva iväg ordentligt.
Varför rev man huset?
Se vårt blogginlägg
Se vårt blogginlägg.
Mvh //Johan
Hej.J JLC skrev:Hej!
www.naturhustorpadal.se
Varför drog byggarna?
Varför rev man huset?
Se vårt blogginlägg
Se vårt blogginlägg.
Mvh //Johan
Intressant att höra om en del problem. Problem, förseningar, uppstår vid de flesta byggen.
I tidningen Grus kunde man för flera år sedan läsa om "Jordskepp".
Grus är en tidning föreningen JAK ger ut.
Jordskeppen tycks nu vara helt glömda.
Miljöhus i Björkhagen började med att Understenshöjden fick flyttas från Kärrtorp till
Björkhagen.
Tanken var att de 42 radhusen skulle producera eget varmvatten genom att kyla den egna avluften. Luft/ vatten med kylkompressor. En central pelletseldad Panncentral skulle leverera vattenburen grundvärme.
Första vintern frös alla nyblivna bostadsrätts innehavare.
Då bytte HSP produktion värmekonsult, byggde om panncentralen.
Och för säkerhet anslöt man bostadsrätt föreningen till fjärrvärmenätet.
Något dyr lösning kan tyckas.
Senare fick man problem med den separerade urinen.
Fick göras till en bonde längre bort än Södertälje.
Bättre det än att kvävet , urin, skall överföras Östersjön.
Moderna reningsverk separerar 40 % av urin.
Uppskattningsvis finns 10 miljoner användare av vattentoaletter runt Östersjön.
Undrar var "Östersjö" miljarderna tog vägen?
Ett annat gångbart trick är skylla övergödningen av Östersjön på Polska bönder.
Locrum, Landstingets fastighetsbolag Gebers konvalescenthem vackert beläget vid Drevikens strand.
Egen toalösning, uppvärmning från olja till pellets. Alla penningar gick åt till detta nya pannrum så ursprungliga budgeten räckte inte till solvärmare som skulle förse den 10 kubikmeter stora ackumulatortank med solvärme perioden mars- september.
M.v.h.
Peter Lundman
Missade sista frågeställningarna om kretsloppssystemet. Vi använder oss av samma princip som Anders Solvarms system som vann mot kommunen i Mark- och Miljödomstolen dvs att vi pumpar upp allt som går ut i avloppet med en skärande pump till växtbäddarna.
Vi är i diskussion med kommunen gällande anslutning eller ej till kommunalt VA (de håller på att gräva in det i hela området just nu) då vi inte behöver det egentligen. De har öppnat upp för att ta ur oss ur verksamhetsområdet.
Får se vart det landar de närmsta månaderna.
Vi är i diskussion med kommunen gällande anslutning eller ej till kommunalt VA (de håller på att gräva in det i hela området just nu) då vi inte behöver det egentligen. De har öppnat upp för att ta ur oss ur verksamhetsområdet.
Intresserad att höra mer om er avloppslösning! Är det ett helt slutet system, eller blir det någon form av utsläpp till marken?J JLC skrev:Missade sista frågeställningarna om kretsloppssystemet. Vi använder oss av samma princip som Anders Solvarms system som vann mot kommunen i Mark- och Miljödomstolen dvs att vi pumpar upp allt som går ut i avloppet med en skärande pump till växtbäddarna.
Hur har det gått med Lerums kommun?
Går systemet att kombinera med kommunalt avlopp om ni blivit tvungna att ansluta?
Liknande trådar
-
Hur bygger jag in en garderob med snedtak bak?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur platsbygger jag en garderob på betongplatta?
Bygger utebar, frågor om att skydda trä för utomhusmiljö
Lerum: Odlingdbord / plantbord
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Bygger stödmur mot grannens tomt
Grund & Markarbeten