Trevligt hur men trist att man inte fick se det helt färdigt och med grönskande trädgård.
Känns tyvärr som att produktionen är i tidspress nu och att vi kommer att få se fler hus som inte är helt färdiga och/eller att återbesöken sker mitt i vintern.
Även Gustavs ruin där nere i skåne hade man vilja se mitt i sommaren för att se om han verkligen fick till den där medelhavskänslan. Inte mitt i kalla och mörka vintern

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Visst är det lätt att vara efterklok? :thinking:
Jag har varit i byggbranschen i över 45 år,så påstå inte att jag är efterklok,de sista 15 åren har vi alltid haft skjutbara väder skydd.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
G Gipsgubben skrev:
Jag har varit i byggbranschen i över 45 år,så påstå inte att jag är efterklok,de sista 15 åren har vi alltid haft skjutbara väder skydd.
Håller med bygger man hus för 8m så borde det vara liten extra kostnad att täcka in bygget

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Snyggt och bra projekt. Ser oxå fram emot ett återbesök.

• Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Stort fokus ligger på att de ska odla maten själva och ha sitt eget kretslopp, som ligger i konceptet Naturhus. Det är ju också ett stort plus för miljön.
Faktiskt inte, småskalig matproduktion är ofta otroligt dålig för miljön. Oftast så blir det mer produkter som används och mindre effektivt (Typ vattenslang osv). Mer vatten och mer transport för samma produkt.

• Gilla
Fartland och 3 till
  • Laddar…
Men man slipper ju transport, bekämpningsmedel och förpackningar?

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Man slipper även MOMS och egenavgifter.

• Gilla
craftsboy och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast man får ju räkna med miljöpåverkan under de 100 år huset står på plats. Energiförbrukningen för uppvärmning borde vara betydligt lägre än för ett normalt hus med motsvarande boarea t ex.
Många härinne klagar på miljöpåverkan men det långsiktiga perspektivet glöms - här finns ju besparingen. Men jag såg då varken konventionell spis eller solpaneler som underlättar boendet vid kristider. Hur fungerar avloppsanläggningen då el saknas? Har jag missat detta?

G Gipsgubben skrev:
Ja, DU ja. Men du var ju inte där när de började bygga, eller hur?
Skitenkelt att sitta på läktaren med 45 års erfarenhet och berätta vad de gör för fel, som sagt.

• Gilla
Don-T och 3 till
  • Laddar…
Förresten tråkigt att det smugit sig in lite väder-drama i produktionen. Sånt är man ju rätt mättad på från Grand designs Sverige

• Gilla
Fartland och 2 till
  • Laddar…
Undrar varför dom första snickarna och dom som skulle bygga växthuset inte avslutade sina jobb?

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Teknologin för att stödja detta cirkulära tänkande är ännu i sin linda. Det är framtiden.

Skulle vilja förstå hur reningsverket fungerar, beskrivningen i artikeln ger ju inte så mycket kött på benen, verkar inte direkt vara ett underhållsfritt system misstänker jag .

”Allt avlopp från kök och toalett går ner i en kvarn som tar hand om allt. Sedan pumpas vattnet upp i bäddarna där det finns mikro- och makroorganismer som ser till att växterna sedan kan tillgodogöra sig näringen.”

M Mats Lj skrev:
Man slipper även MOMS och egenavgifter.
Odling kan ju också vara ett intresse som msn vill nära. :)

Största vinsten med odlingen är nog att man tar hand om avloppsvattnet istället för att göda haven.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.