HOBBY ARCHITECT
Snyggt hus.

Hur kan man välja att bara torka upp det som regnat in, och dessutom ”vattenfall” i sovrummet?
De har god mögelpåväxt om något år, och då är det bara riva och flytta för då är alla sjuka. Så 8 mille bortkastade pengar då.

• Gilla
Maddur och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Så om du lägger 8miljoner på ett trä och miljöbetonghus (inkl markarbeten etc) så
Belastar man miljön mera än om man bygger ett stenhus av betong för 4miljoner?

För 2milj får man inget hus inkl allt det man behöver, någonstans att ställa det osv.
troligtvis ja. Vart går de 4 miljonerna som det kostar mer i slutändan? Arbetskostnad? I så fall är varje arbetad timme en miljöbelastning, människors levnadstid är ju det mest miljöpåverkande vi har. Råmaterial? Samma sak här, begränsade resurser som ska nyttjas. I princip allt som kostar pengar kan man koka ner till miljöpåverkan i slutändan. Möjligen förutom att riva sönder tusenlapparna som skulle innebära att man får ingenting för pengarna och alltså behövs ingenting för att tillverka detta ingenting.

• Gilla
Fartland och 4 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Möjligen förutom att riva sönder tusenlapparna som skulle innebära att man får ingenting för pengarna och alltså behövs ingenting för att tillverka detta ingenting.
Nåja, det är inte gratis att tillverka nya tusenlappar!

• Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Swirve skrev (visserligen borttaget , troligen av moderator)
Är det inte lite skitnödigt att prata om hållbart, inte göra avtryck, ekologiskt etc. och ändå bygga ett nytt hus. Det mest hållbara måste ju vara att vårda och förädla ett befintligt hus.
Ja, intressant att höra allt prat om att minska resurs-slöseri, återanvända gammalt material, skona klimatet osv,
och sedan se hur de med grävmaskin river ner och demolerar (och troligen kör till tippen) det stora fina hus alldeles intill, där de bodde förra året.

• Gilla
Linnea86 och 15 till
  • Laddar…
Hittar inte hur jag skapar ett inlägg men är det nån kunnig som kan förklara hur avloppssystemet fungerar, rening etc

PeterFalun
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Swirve skrev (visserligen borttaget , troligen av moderator)

Ja, intressant att höra allt prat om att minska resurs-slöseri, återanvända gammalt material, skona klimatet osv,
och sedan se hur de med grävmaskin river ner och demolerar (och troligen kör till tippen) det stora fina hus alldeles intill, där de bodde förra året.

och hur ska det vara om det är riktigt bra enligt dig?

Uppenbart att 4 arkitekter är 3 för många. Jag kan inte se att de på något uppenbart sätt gjort huset vackrare, mer funktionellt eller rationellt att leva i.

Kvinnan var en solstråle som verkade ta allt med jämnmod. Det behövdes nog med alla hantverkare som lämnade bygget.

Samma reflektion som alla andra husdrömmar/grand design program: Ska bygget gå någorlunda enligt plan så måste man själv vara insatt och med. Inte bara vara på bygget men även bygga, dvs projektledare. Det växthus som grand design hade med i senaste säsongen hade en ägare som drev en mekanisk verkstad. Det var nog helt nödvändigt.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Nja alltså har man ambitionen att bygga ”så miljövänligt som möjligt” så skall man göra sitt ytterst för att håll med kvadratmetrarna. 200+120m2 är mycket hus att båda bygga och hålla varmt (eller svalt).
Det får jag ta på mig. Det var jag som satte "så miljövänligt som möjligt". De väljer att göra varje detalj och konstruktion så miljövänlig som möjligt, förutom att minimera ytan då.

Stort fokus ligger på att de ska odla maten själva och ha sitt eget kretslopp, som ligger i konceptet Naturhus. Det är ju också ett stort plus för miljön.

• Gilla
craftsboy
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det får jag ta på mig. Det var jag som satte "så miljövänligt som möjligt". De väljer att göra varje detalj och konstruktion så miljövänlig som möjligt, förutom att minimera ytan då.

Stort fokus ligger på att de ska odla maten själva och ha sitt eget kretslopp, som ligger i konceptet Naturhus. Det är ju också ett stort plus för miljön.
Ja att integrera matproduktion är väldigt intressant och framtiden. Än så länge enbart grönsaker men snart så även djurproduktion och vips har vi återuppfunnit den lilla gården. :rofl:

• Gilla
  • Haha
Maddur och 4 till
  • Laddar…
Tanken är alltså att man ska kunna spola av sig i groventrén, gå direkt till tvättstugan med de skitiga kläderna och sen direkt till duschen för att avsluta det hela med att gå naken genom en glaspassage till huset.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
G Gipsgubben skrev:
Hade det inte varit bra att kosta på ett skjutbart väderskydd över hela huset,säkert sparat mycket tid och pengar.
Visst är det lätt att vara efterklok? :thinking:

• Gilla
yonna
  • Laddar…
U ullak40 skrev:
Hur kan man välja att bara torka upp det som regnat in, och dessutom ”vattenfall” i sovrummet?
De har god mögelpåväxt om något år, och då är det bara riva och flytta för då är alla sjuka. Så 8 mille bortkastade pengar då.
Hur skulle de annars göra? Riva och börja om?
Det kommer att gå alldeles utmärkt och gjorde de ett bra jobb med torkningen så kommer det inte att mögla

• Gilla
Trattis och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Brukar säga att kostnaden är ett direkt mått på miljöpåverkan. I slutändan kokar allt ner till förbrukad energi och råvaror och ett hus på 8 miljoner förbrukar således 4 gånger mer än ett 2miljonershus. Sen kan man försöka sminka grisen så mycket man vill men nått underverk för miljön är det sannerligen inte, tvärt om!!
Fast man får ju räkna med miljöpåverkan under de 100 år huset står på plats. Energiförbrukningen för uppvärmning borde vara betydligt lägre än för ett normalt hus med motsvarande boarea t ex.

• Gilla
yllamon och 4 till
  • Laddar…
U ullak40 skrev:
Jag förstår inte ditt resonemang.
De har ju torkat ur all fukt ur materialet, precis så som man alltid gör för att åtgärda fuktskador. Varför skulle de få god mögelpåväxt om något år? För att ditt resonemang ska stämma så krävs en fortsatt vattenläcka eller att det tillförs fukt på något annat sätt.

• Gilla
Linnea86 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.