25 068 läst · 93 svar
25k läst
93 svar
Bygger Naturhus i Lerum så miljövänligt som möjligt - Husdrömmar
Hur kan man välja att bara torka upp det som regnat in, och dessutom ”vattenfall” i sovrummet?
De har god mögelpåväxt om något år, och då är det bara riva och flytta för då är alla sjuka. Så 8 mille bortkastade pengar då.
De har god mögelpåväxt om något år, och då är det bara riva och flytta för då är alla sjuka. Så 8 mille bortkastade pengar då.
troligtvis ja. Vart går de 4 miljonerna som det kostar mer i slutändan? Arbetskostnad? I så fall är varje arbetad timme en miljöbelastning, människors levnadstid är ju det mest miljöpåverkande vi har. Råmaterial? Samma sak här, begränsade resurser som ska nyttjas. I princip allt som kostar pengar kan man koka ner till miljöpåverkan i slutändan. Möjligen förutom att riva sönder tusenlapparna som skulle innebära att man får ingenting för pengarna och alltså behövs ingenting för att tillverka detta ingenting.Huddingebo skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Swirve skrev (visserligen borttaget , troligen av moderator)
och sedan se hur de med grävmaskin river ner och demolerar (och troligen kör till tippen) det stora fina hus alldeles intill, där de bodde förra året.
Ja, intressant att höra allt prat om att minska resurs-slöseri, återanvända gammalt material, skona klimatet osv,
och sedan se hur de med grävmaskin river ner och demolerar (och troligen kör till tippen) det stora fina hus alldeles intill, där de bodde förra året.
KnockOnWood skrev:Swirve skrev (visserligen borttaget , troligen av moderator)
Ja, intressant att höra allt prat om att minska resurs-slöseri, återanvända gammalt material, skona klimatet osv,
och hur ska det vara om det är riktigt bra enligt dig?
Uppenbart att 4 arkitekter är 3 för många. Jag kan inte se att de på något uppenbart sätt gjort huset vackrare, mer funktionellt eller rationellt att leva i.
Kvinnan var en solstråle som verkade ta allt med jämnmod. Det behövdes nog med alla hantverkare som lämnade bygget.
Samma reflektion som alla andra husdrömmar/grand design program: Ska bygget gå någorlunda enligt plan så måste man själv vara insatt och med. Inte bara vara på bygget men även bygga, dvs projektledare. Det växthus som grand design hade med i senaste säsongen hade en ägare som drev en mekanisk verkstad. Det var nog helt nödvändigt.
Kvinnan var en solstråle som verkade ta allt med jämnmod. Det behövdes nog med alla hantverkare som lämnade bygget.
Samma reflektion som alla andra husdrömmar/grand design program: Ska bygget gå någorlunda enligt plan så måste man själv vara insatt och med. Inte bara vara på bygget men även bygga, dvs projektledare. Det växthus som grand design hade med i senaste säsongen hade en ägare som drev en mekanisk verkstad. Det var nog helt nödvändigt.
Administrator
· Skåne
· 7 878 inlägg
Det får jag ta på mig. Det var jag som satte "så miljövänligt som möjligt". De väljer att göra varje detalj och konstruktion så miljövänlig som möjligt, förutom att minimera ytan då.elpaco skrev:
Stort fokus ligger på att de ska odla maten själva och ha sitt eget kretslopp, som ligger i konceptet Naturhus. Det är ju också ett stort plus för miljön.
Ja att integrera matproduktion är väldigt intressant och framtiden. Än så länge enbart grönsaker men snart så även djurproduktion och vips har vi återuppfunnit den lilla gården.Marlen Eskilsson skrev:Det får jag ta på mig. Det var jag som satte "så miljövänligt som möjligt". De väljer att göra varje detalj och konstruktion så miljövänlig som möjligt, förutom att minimera ytan då.
Stort fokus ligger på att de ska odla maten själva och ha sitt eget kretslopp, som ligger i konceptet Naturhus. Det är ju också ett stort plus för miljön.
Tanken är alltså att man ska kunna spola av sig i groventrén, gå direkt till tvättstugan med de skitiga kläderna och sen direkt till duschen för att avsluta det hela med att gå naken genom en glaspassage till huset.
Hur skulle de annars göra? Riva och börja om?U ullak40 skrev:
Det kommer att gå alldeles utmärkt och gjorde de ett bra jobb med torkningen så kommer det inte att mögla
Fast man får ju räkna med miljöpåverkan under de 100 år huset står på plats. Energiförbrukningen för uppvärmning borde vara betydligt lägre än för ett normalt hus med motsvarande boarea t ex.Tomtom79 skrev:Brukar säga att kostnaden är ett direkt mått på miljöpåverkan. I slutändan kokar allt ner till förbrukad energi och råvaror och ett hus på 8 miljoner förbrukar således 4 gånger mer än ett 2miljonershus. Sen kan man försöka sminka grisen så mycket man vill men nått underverk för miljön är det sannerligen inte, tvärt om!!
Jag förstår inte ditt resonemang.U ullak40 skrev:
De har ju torkat ur all fukt ur materialet, precis så som man alltid gör för att åtgärda fuktskador. Varför skulle de få god mögelpåväxt om något år? För att ditt resonemang ska stämma så krävs en fortsatt vattenläcka eller att det tillförs fukt på något annat sätt.