Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Du har PM.
Vem är "Du"?
 
Är inte det uppenbart?
 
  • Haha
  • Gilla
Gavialen och 2 till
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Detta med lösull i väggarna? Sjunker den ihop? Hur ser det ut om 30 år?
Det är för att minska den risken som de fyllde cell för cell nerifrån och packade ihop det.
 
Nu har jag ändrat rubriken så att ni inte behöver vara så upprörda över detta.
 
  • Haha
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
engs
Undrar om det skulle gå att byta ut ett antal fönster mot solceller, eller ja, klart det går men vara tillräckligt effektivt och inte störa för mycket utseendemässigt. Tänker mig att de då sitter högst upp så de inte stör utsikten. Men det ser kanske väldigt konstigt ut. med en mörk rektangel i det annars transparenta taket.

Optimala vore kanske genomsynliga solceller men antar det springer iväg väldigt i kostnad då. Om det ens finns nått på marknaden. Är nått man hört om i decennier på forskningsstadiet känns det som.
 
Niklasloow Niklasloow skrev:
Faktiskt inte, småskalig matproduktion är ofta otroligt dålig för miljön. Oftast så blir det mer produkter som används och mindre effektivt (Typ vattenslang osv). Mer vatten och mer transport för samma produkt.
Det var en mycket märklig kommentar. Vad baserar du "otroligt dåligt för miljön på"?

Småskaliga matproducenter undviker ofta växtgifter och konstgödsel. Har många gånger djur och odling på samma gård och sluter kretslopp. Har en nära arrondering med kortare transporter. Använder mer handkraft. Har fler djur som betar och mindre brukningsenheter vilket gynnar den biologiska mångfalden samt bygger matjord (lagrar in kol) mm

Att sluta äta kött från betande djur är det sämsta du kan göra om du vill gynna miljön. Betande djur är dessutom en förutsättning för att vi Sverige skall kunna bedriva en hållbar matproduktion och därmed överleva utan import.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Häftigt bygge snyggt och kul att dom försöker spara på miljön i detta bygge.
Är det ett miljövänligt hus? Nej.
Är det ett naturhus? Både ja och nej
Men har paret gjort något bra för miljön när dom byggde huset, nej men dom har iallafall försökt och det är ju bra att försöka göra det bästa man kan när man nu bygger nytt.
 
  • Wow
  • Gilla
Bjor och 1 till
  • Laddar…
E
Redaktionen Redaktionen skrev:
Sylvia Ågren och Johan Lindström är ett sportigt par som har gjort grundlig research för att säkerställa att de väljer det mest miljövänliga alternativet i varje detalj när de bygger Naturhus i Lerum. Till och med traditionellt tätskikt i badrummet ratar de och vågar sig på en egen uttänkt lösning.

Du kan läsa artikeln här: Bygger Naturhus i Lerum så miljövänligt som möjligt - Husdrömmar

Den här tråden spårade rätt friskt, vissa verkar bli kränkta av miljöambitioner och måste till varje pris motbevisa allt möjligt. Har de rätt? Vet inte, men det är ju bra att folk vågar experimentera lite.


Jag tycker det här är ett artikelämne - gå igenom husets delad och system med experter och diskutera olika alternativs miljöpåverkan.
 
Man blir lite trött när man läser de flesta kommentarer här.. Kan hålla med om att programmet många gånger glömmer bort vissa aspekter med bygget, framförallt det tekniska, men kan vi inte istället glädjas över att en ung familj har lyckats bygga sin egen husdröm och låtit oss följa med på resan? Släpp sargen och kom in i matchen.

J.A.Olsson J.A.Olsson skrev:
Jag tycker dock att programmet inte spenderade tiden på rätt saker. Istället för att hänga med på en kurs i permakultur hade jag gärna fått en djupare förklaring av det minst sagt speciella avloppssystemet. Behöver inte mikroorganismer rätt mycket syre för att kompostera avfallet effektivt? Att pumpa in en blöt avföringssoppa underifrån låter som ett sätt att få en syrefattig miljö, om nu pumpen inte aktivt blandar in lite friskluft?

Hur undviker man att avföringen bildar kanaler i substratet, och därmed riskerar att lokalt tränga upp högre i bädden? Jag tycker att det låter som en riskabel idé att odla ätbara växter så nära avföringen.
Sen har vi problemet med att du hela tiden tillför massa, så med jämna mellanrum lär man behöva gräva upp och forsla bort en del av jordbädden. Då riskerar "ofärdigt" material att komma i kontakt med lagret du odlar maten i.
Nu vet inte jag hur deras system ser ut, men vad jag sett i tidigare naturhus så använder man sig av ett typ av kammarsystem med separator och det är endast vätska som pumpas upp i växtbäddarna för rening. Här finns en video med ett naturhus som byggt enligt filosofen Bengt Warnes principer, han som räknas som naturhusets "grundare".

J.A.Olsson J.A.Olsson skrev:
Bonusfråga: Vad är egentligen poängen med korslimmat trä? Utöver ljuddämpning ser jag på rak arm inga direkta fördelar mot en reglad vägg. Däremot kräver det betydligt mer virke och går därmed stick i stäv med miljö/klimat-tänket.
Jag antar att man vill åt träets värmetröghet och egenskaper att hantera fukt, likt en timmervägg, men med minimal risk för rörelse i materialet.
 
  • Gilla
peterj66 och 2 till
  • Laddar…
T
Nått jag funderar på när man ser sådana här hus som är jättefina och jag själv vill ha är hur man hanterar luftfuktighet och värme.

Antingen kommer det bli väldigt fuktigt från jordarna som har konstant tillgång till väta från någon brunn under vilket ger högfuktighet eller blir det tvärtom och alldeles för låg fuktighet.

För att växter ska trivas så måste fuktigheten ligga på betydligt högre fuktighet än vad husen vill ha.
Så antingen får man rost, röta och mögel eller växter som blir angripna av ohyra och dör för det är för torrt.

Man kan så klart reglera med avfuktare och ventilation men då kommer det kräva mycket resurser för ett miljöhus. Får inte ihop hur dom lyckas eller om dom lyckas.
 
  • Gilla
craftsboy
  • Laddar…
A
Jag undrar över tankarna kring avloppet.
Har miljö & hälsa i Lerum godkänt att urin, fekalier får i orenad form får spridas inomhus i växthus delen?
Kan detta anses vara vård av miljö, Miljövård?
En farbror på östra Gotland gjorde en liknande lösning, utan urin, fekalier.
En A4 pärm fylld med handlingar senare hade ärendet anlänt till Svea hovrätt, avd. 6.
Högre miljö och fastighets rätten, sista instans att överklaga hälsovårdsnämndens beslut, Region Gotland.
M.v.h.
Peter Lundman.
 
sleven08 skrev:
Jag undrar över tankarna kring avloppet.
Har miljö & hälsa i Lerum godkänt att urin, fekalier får i orenad form får spridas inomhus i växthus delen?
Kan detta anses vara vård av miljö, Miljövård?
En farbror på östra Gotland gjorde en liknande lösning, utan urin, fekalier.
En A4 pärm fylld med handlingar senare hade ärendet anlänt till Svea hovrätt, avd. 6.
Högre miljö och fastighets rätten, sista instans att överklaga hälsovårdsnämndens beslut, Region Gotland.
M.v.h.
Peter Lundman.
Ja detta är intressant. Ska finnas ett prejudikat enligt mig från 2018,2019 eller 2020. Någon kanske vet mer och kan lägga in det?
 
craftsboy craftsboy skrev:
Ja detta är intressant. Ska finnas ett prejudikat enligt mig från 2018,2019 eller 2020. Någon kanske vet mer och kan lägga in det?
Hittade det själv.

https://www.vvsforum.se/2019/10/tidigare-har-sveriges-kommuner-i-princip-haft-monopol-pa-avlopp/

"
ÄGAREN AV DEN speciella kretsloppsvillan, kallad naturhus, valde för fyra år sedan att motsätta sig kommunens VA-anslutning. Vänersborgs kommun hade då beslutat att bygga ut det kommunala VA-nätet i området vid Vänern där villan ligger."

"
I SEPTEMBER KOM mark- och miljödomstolens dom, som gav familjen Solvarm rätt. De slipper ansluta till VA-nätet, vilket skulle kostat cirka 250 000 kronor samt en årlig driftkostnad runt 8 000 kronor. Kommunen har också meddelat att den inte överklagar domen till Mark- och miljööverdomstolen.

”Nu finns det ett domstolsbeslut på att mitt system är bättre. Och det finns plötsligt ett system till att välja på… vilket är bra för miljön.”

ANDERS SOLVARM

Det är inte bara en seger för naturhusägaren, utan kan även bli till stöd för andra småhusägare som prejudicerande fall. Hittills har nämligen ingen annan husägare vunnit mot en kommun i ett sådant här ärende. Trots att det finns paragrafer i lagen om allmänna vattentjänster som möjliggör undantag."

Men familjen Solvarm tyckte att det var onödigt. Huset hade redan en väl fungerande avloppsanläggning med låga utsläpp – lägre än från kommunens egna reningsverk.
 
  • Gilla
Ursviken och 2 till
  • Laddar…
A
craftsboy craftsboy skrev:
Hittade det själv.

[länk]

"
ÄGAREN AV DEN speciella kretsloppsvillan, kallad naturhus, valde för fyra år sedan att motsätta sig kommunens VA-anslutning. Vänersborgs kommun hade då beslutat att bygga ut det kommunala VA-nätet i området vid Vänern där villan ligger."

"
I SEPTEMBER KOM mark- och miljödomstolens dom, som gav familjen Solvarm rätt. De slipper ansluta till VA-nätet, vilket skulle kostat cirka 250 000 kronor samt en årlig driftkostnad runt 8 000 kronor. Kommunen har också meddelat att den inte överklagar domen till Mark- och miljööverdomstolen.

”Nu finns det ett domstolsbeslut på att mitt system är bättre. Och det finns plötsligt ett system till att välja på… vilket är bra för miljön.”

ANDERS SOLVARM

Det är inte bara en seger för naturhusägaren, utan kan även bli till stöd för andra småhusägare som prejudicerande fall. Hittills har nämligen ingen annan husägare vunnit mot en kommun i ett sådant här ärende. Trots att det finns paragrafer i lagen om allmänna vattentjänster som möjliggör undantag."

Men familjen Solvarm tyckte att det var onödigt. Huset hade redan en väl fungerande avloppsanläggning med låga utsläpp – lägre än från kommunens egna reningsverk.
Låter intressant. Det fall i Gammelgarn jag refererade till gjorde Uppsala universitet, filial Visby en studie som påvisade renare vatten än enskilt avlopp, BDT.
Enligt Naturvårdsverkets modell från 1960- talet.
Denna studie från UU finns säkert bilagd i övre miljö och markdomstolen.
Svea hovrätt, avd. 6.
M.v.h
Peter Lundman
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.