73 569 läst · 174 svar
74k läst
174 svar
Bygge av maskinhall/pannrum....
Ja, jag tror oxå att man har valt rätt typ av anläggning. Jag förstod inte riktigt det här med G50, men när grejerna kom hem då fattar man direkt! Det är rejäla prylar. Lambdastyrd panna är nog ett måste för mig då hela idén med det här bygget är att kunna ta till vara på sådant som jag normalt lämnar i skogen+ att ha nytta av allt "bös" som står i åkerkanterna.
Vi gallrade ett bestånd i våras, då sa jag åt föraren av sködaren att lägga alla toppar i högar.......det blir BRA med bränsle av allt det!
Vi gallrade ett bestånd i våras, då sa jag åt föraren av sködaren att lägga alla toppar i högar.......det blir BRA med bränsle av allt det!
Stormen Dagmar var inte direkt nådig mot mitt bygge......
Det ligger nu i småbitar, totalförstört
Jag har sorterat igenom allt virke, o det har väl klarat sig skapligt. En del är ju såklart förstört men det går att återanvända en hel del.
MEN det jobbiga är ju all tid som gått till spillo......nu blir det stiltje till våren.
Suck.....
Det ligger nu i småbitar, totalförstört
Jag har sorterat igenom allt virke, o det har väl klarat sig skapligt. En del är ju såklart förstört men det går att återanvända en hel del.
MEN det jobbiga är ju all tid som gått till spillo......nu blir det stiltje till våren.
Suck.....
Verkar som dcdc inte riktigt har haft tid att svara på din fråga.lillie skrev:
Jag har i skrivande stund haft min flispanna (ETA hack 50kw) i 2 år, och kommit upp i 1675 drift timmar på pannan. Först denna vinter som den har fått gå hela tiden då jag fortfarande kompletteringseldade med gamla vedpannan under förra vintern.
Det har inte uppstått ett enda problem med pannan som inte har berott på rent operationella fel från ägaren, eller ägarens föräldrar som från tid till annan är behjälpliga med driften. 5/95 i fel fördelning om någon är nyfiken....
Följande saker har hänt som har förorsakat kortare driftstopp.
1. Locket till inmatnings skruven togs bort för inspection men hävarmen till överfyllnings skyddet sattes aldrig tillbaka. (åtgärdades på några sekunder då man väl begrep vad som var fel)
2. Pannan har stannat 1 gång då några större stenar har följt med och lagt sig direkt efter inmatnings skruven. (pannan indikerade att det var ordentligt med flis i brännkammaren men gick inte att tända) Inte ens en ETA panna lyckas få fyr på ett antal större stenar....
3. En kombination av bristande underhåll och rätt blöt flis av dålig kvalite gjorde att bakbrandspället vart igenkorkat och därmed inte matade ner flisen. Man bör kanske göra rent detta lite mer frekvent än var 1500 timma. Var fullt med "sementerade" barkdelar och fuktig sågspån som inte släppte då den roterade.
4. Pannan har stannat då asklådan blivit full och brytit säkerhetskontakten. Om ingen tidigare provat detta så kan jag informera om att asklådan kan bli full efter bara några dagars eldning. Detta kan inträffa om man har fyllt flisfickan med traktor och tagit med en avsevärd mängd grovsingel i skopan vid på fyllningen.
Så jag kan utan tvekan rekomenderar en liknande panna till alla som tänker sig att värma huset/fastigheten med flis.
Och ni som tänker värma huset med ved, tänkt om och köp en flispanna i stället om det går att räkna ihop finansiellt....
Mvh
Jonte
Mycket trevligt inlägg Jonte76!
När ska vi svenskar förstå att flis är framtiden?
I Österrike där ju ETA kommer från går villaägarna ofta ihop och skaffar en gemensam anläggning för att få ner kostnaderna.
När ska vi svenskar förstå att flis är framtiden?
I Österrike där ju ETA kommer från går villaägarna ofta ihop och skaffar en gemensam anläggning för att få ner kostnaderna.
Tack för svaret Jonte76.
Känns tryggt med dit svar. Har pannan hemma som väntar på att pannrummet och flisförrådet skall bli klart. 45m kulvert till huset drog jag i höstas, precis innan det började frysa på. Dyr panna, men jag anser att man får vad man betalar för. Räknar med att få driftsätta i sommar när behovet är som minst.
Känns tryggt med dit svar. Har pannan hemma som väntar på att pannrummet och flisförrådet skall bli klart. 45m kulvert till huset drog jag i höstas, precis innan det började frysa på. Dyr panna, men jag anser att man får vad man betalar för. Räknar med att få driftsätta i sommar när behovet är som minst.
Jag är helt övertygad om att du kommer bli nöjd med din panna. Det enda jag kan rekomendera är att du tar en ordentlig funderare över flisförrådet då detta kan bli det irriterande momentet i ett annars ypperligt välfungerande system.lillie skrev:Tack för svaret Jonte76.
Jag har byggt ett toppmatat förråd som har innermåtten 3x3x2,5 meter. Tordes inte bygga högre i framkant då jag lastar i flisen med jordbrukstraktorn.
Jag har flisar hela årsförbrukningen på sensommaren och har den liggande under tak så det är lätta att ta traktorn och fylla på förrådet med skopan var annan alt 3e vecka.
Vad jag i efterhand vet är att omrörarens armarna bör ha varit längre än de 1,5 meter som jag beställde, hade varit önskvärt att dessa når nästan ända ut i hörnen och inte bara räcker från vägg till vägg i mitten.
Problemet har dock bara uppstått då jag lastat i flisen under sommaren för att elda några månader senare så den har hunnit "sätta" sig ordentligt, men trots allt ett litet irritationsmoment då man får klättra och hoppa lite i kanterna för att få flisen i hörnen att släppa och ramla ner. .
Så se till att armarna verkligen tar rent i botten av förrådet. Flis behöver inte så mycket yta att stå på för att valva (stacka) sig på ett sätt som skulle fått de gamla Rommerska akvedukt konstruktörerna att bli gröna av avund.
Allra bäst torde förstås vara ett runt förråd, men där faljerar mina snickerikunskaper så det projectet får någon annan ge sig på.
mvh
Jonte
Mitt förråd kommer bli 4,5 x 4,5 & 2 högt. Jag har också funderat på hörnen men inte kommit på bättre än att jag sätter "trianglar" i hörnen för att minska hörnytan. Till att börja med! Jag har ingen erfarenhet om hur mycket flisen valvar sig så därför tänkte jag att jag löser det bättre när jag har sett hur det beter sig.Jonte76 skrev:
Jag tänkte lite annorlunda när det gäller flisen i förrådet.
Mitt förråd får måtten 3,5x3,5x3,7.
Det blir ju som sagt kvar flis i hörnen om man inte bygger ett runt förråd, men jag har tänkt som så här: När man använt förrådet ett tag så får man ju automatiskt ett runt förråd, den flis som blir kvar i hörnen får väl sitta kvar där så flisar man in nytt bara.
Det blir ju som sagt kvar flis i hörnen om man inte bygger ett runt förråd, men jag har tänkt som så här: När man använt förrådet ett tag så får man ju automatiskt ett runt förråd, den flis som blir kvar i hörnen får väl sitta kvar där så flisar man in nytt bara.
Vill man göra det enkelt för sig så är det ett jätte bra förslag. Lätt att man krånglar till det ibland!linken74 skrev:Jag tänkte lite annorlunda när det gäller flisen i förrådet.