Jonte76 skrev:
Klart jag kan skriva lite om den panninstallationen om det finns intresse, såg i går att det redan fanns en tråd med namnet ETA 50kw så jag lägger in lite info där under kvällen.
Kör heller en egen tråd, låter mycket intressant!
 
Du vet inte av mer TP20 för dom pengarna? Vad är det för portar? Kanske passar mig...

Mathias

linken74 skrev:
I väntan på alla offertrer har jag börjat leta och "bunkrat" saker som behövs till bygget.
Det blir ett bygge med trästomme som ska plåtkläs, nu hade jag en jädra tur och kom över röd tp20, 600m2 för 5000kr:D!
Jag kommer nog att dela upp bygget i 2 etapper, först gjuten platta 10x10 meter som ska inefatta pannrum+verkstad. Man blir nog lätt opptimist när man tänker på hur lång tid saker tar att genomföra. Ska jag ha en möjlighet att hinna med allt som ska göras så är jag nog tvungen att dela upp det lite.....
Kom även över 2 st oisolerade acktankar till skapligt pris+2 st verkstadsportar som tyvärr var lite för små men jag kan nog använda den ena till flisförådet.
Ska bli roligt att se om ett par år vad ett sådant här projekt kostar,även om man letar efter beg matriel så kommer det nog att bli en ganska rejäl plusksmäll.
 
imported_MaPe skrev:
Du vet inte av mer TP20 för dom pengarna? Vad är det för portar? Kanske passar mig...

Mathias
Tyvärr så köpte jag all plåt som fanns, för det priset var det ju inte mkt att fundera över!
 
Nu har jag införskaffat en traktordriven betongblandare som blandar 1m3, ihop med en vän.
Det ska ju gjutas en del både till maskinhallen och sedan inne i huset. Golven ska rivas upp och sedan ska det singlas, isoleras, lägga golvvärme slang och gjutas.
Få se om man spar nå pengar på det........
Appropå golvvärme slang, vilken diameter är det lämpligt att använda?
Vad är det som skiljer 16mm mot 20mm?
 
linken74 skrev:
Nu har jag införskaffat en traktordriven betongblandare som blandar 1m3, ihop med en vän.
Det ska ju gjutas en del både till maskinhallen och sedan inne i huset. Golven ska rivas upp och sedan ska det singlas, isoleras, lägga golvvärme slang och gjutas.
Få se om man spar nå pengar på det........
Appropå golvvärme slang, vilken diameter är det lämpligt att använda?
Vad är det som skiljer 16mm mot 20mm?
Hello!

Jag har precis byggt en flisanläggning med en fröling panna och externt flisförråd!
Hör gärna av dig om du har frågor.

Några erfarenheter:
En helautomatisk panna är du ju inne på men fundera även över ev. tillval såsom styrning och larm över internet eller sms! (det larmar ju även vid strömavbrott).

När du börjat fundera så åk o titta på pannor av det slaget du är sugen på! En försäljare ger kanske inte hela sanningen. Även om det är bra produkter så kan det vara de små irritationsmomenten som fäller avgörandet;) (bor du i sydsverige så är du välkommen förbi på studiebesök och en kopp java).

Rörmokeriet är väldigt dyrt och det är nog inte fel att begära ett fast pris för detta. Fick själv en rejäl andhämtning när vår räkning skulle betalas. Rördelar o pumpar är dyrt........

Fundera även över logistiken för fliset. Ska du lagra färdig flis eller torr stamved o flisa vid behov?
Att ha lager för en sån anläggning som du beskriver blir ju gigantiskt (glöm inte att brandkraven för flisförråd är 60min klassning)

Har för mig att fjäderomröraren till min panna klarar 5m lasthöjd men det finns en annan modell som klarar upp till 7-8m. Det ideala är i mina ögon ett suterängbygge där man kan tippa i flis från ett högre plan. (jag vågade inte bygga högre förråd än 5m då jag har en manisk skräck för att få stopp när förrådet är fullt och då behöva tömma förrådet).

Cheers F
 
Tack för synpunkterna fjodor.
Då jag fortfarande är en el-slav så har jag inte en aning om hur mycket flis jag kommer att göra av med. Men där kanske det finns andra fliseldare som kan ha en uppfattning.
Huset är som sagt 250m2 (kommer att bli normal isolerat)+ 100m2 verkstad, där kommer jag väl inte ha 20 grader jämt men räknar man med det så kommer det ju bara gå åt mindre flis.
Förådet tänkte jag försöka göra så det rymmer halva årsbehovet.........vad det nu är!?:S
Vad gäller panna så är det i skrivande stund bara 3 st pannor som håller måttet, fröling, eta, hdg.
Jag ska ned till elmia i slutet av maj så jag kanske kan titta in på en titt då?
 
Blir totala ytan 350 m2?
Ska huset tilläggsisoleras så bör förbrukningen bli hyfsad..
Min pappa renoverade huset -73 som är på 215 m2 o byggt 1750 o då detta gjordes va det inget annat än direktel man skulle välja, När vi 3 ungar bodde hemma förbrukades totalt 33000 kWh inkl hushållsel o idag med nerställd temp på övervåningen gör dom av med 6m3 ved i kaminen o 14500 kWh efter L/LVP installerades så det kommer nog inte gå så mycket som du inbillar dej om verkstaden isoleras bra..
Behöver nog inte räkna med mer än 50W/m2 vid dut kanske bara 40-45W/m2 så runt 15 kW som max last
 
Nu är det på G!
Grannen hjälpte mig att gräva in Rör till den blivande plattan i helgen. Få se om jag hinner forma o armera kommande helg.
Panna är beställd, ETA 25kw med 3,5m omrörare. Nu är det bara byggnaden som saknas....:rolleyes:
 
  • DSC_0305.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aaah! det här blir intressant.
 
Kör hårt!

Posta hårt!
 
linken74 skrev:
Tack för synpunkterna fjodor.
Då jag fortfarande är en el-slav så har jag inte en aning om hur mycket flis jag kommer att göra av med. Men där kanske det finns andra fliseldare som kan ha en uppfattning.
Huset är som sagt 250m2 (kommer att bli normal isolerat)+ 100m2 verkstad, där kommer jag väl inte ha 20 grader jämt men räknar man med det så kommer det ju bara gå åt mindre flis.
Förådet tänkte jag försöka göra så det rymmer halva årsbehovet.........vad det nu är!?:S
Vad gäller panna så är det i skrivande stund bara 3 st pannor som håller måttet, fröling, eta, hdg.
Jag ska ned till elmia i slutet av maj så jag kanske kan titta in på en titt då?
Nu är det ju snart SkogsElmia!

Välkommen förbi på besök!

F
 
Nu kör vi på igen!
Efter en ,ska vi säga, händelserik sommar på familje fronten, så är vi lite på G igen.
Lite....eller,det är väl bara att erkänna, MKT för sent!
Vad gäller bygget så är läget följande: Plattan gjuten, stommen uppreglad o klar. Den blev 11x11m, kommer att förlängas med ca 10 m senare.
Allting till hallen finns nu hemma, det är bara att kombinera med familj, arbete och fram-för-allt vädret. som har lyckats förstört en hel del nu på hösten.......
MEN....en solglimmt: den fina ETA pannan står bara och väntar i ladan på in-montering.:p
Vi "trallar" på.........
 
RoTe
linken74 skrev:
Nu kör vi på igen!
Efter en ,ska vi säga, händelserik sommar på familje fronten, så är vi lite på G igen.
Lite....eller,det är väl bara att erkänna, MKT för sent!
Vad gäller bygget så är läget följande: Plattan gjuten, stommen uppreglad o klar. Den blev 11x11m, kommer att förlängas med ca 10 m senare.
Allting till hallen finns nu hemma, det är bara att kombinera med familj, arbete och fram-för-allt vädret. som har lyckats förstört en hel del nu på hösten.......
MEN....en solglimmt: den fina ETA pannan står bara och väntar i ladan på in-montering.:p
Vi "trallar" på.........
Detta vill vi ha täta och detaljerade uppdateringar på, med många bilder! :) d^_^b
 
Ja tiden rinner alltid iväg...

Vi är säkert många som följt tråden med intressen!

Och ja, vi älskar bilder:D
 
Det ska bli grymt spännande när man väl kommer så långt att pannan ska monteras in!
En liten ritning på hur det är tänkt att se ut när det är färdigt + bilder på pannan, som imponerar redan när den står där! Allting verkar vara rejält dimensionerat!d^_^b
 
  • pannrum.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0384.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0385.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0386.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.