jensaro skrev:
22 matar betydligt mer än 7,5kW. I mitt hus är stammen 22 och ger utan vidare 12kW 60/40.
Nu var mina värden från Blå Boken, dom är kanske lite i underkant?
 
Så kan det vara, kan tilläggas att jag kör alpha2 25/60 och den ligger som mest på 12W när det är som kallast.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Så här ser det ut när en amatör-röris har kört V-press för första gången.
Gjorde ett fynd på blocket å köpte ett LK-pressverktyg.....synd bara att man inte gjort det tidigare bara!
Kommer bara använda press hädanefter, gud va tid man sparar. Lite dyrare, javisst, men tiden är åxå värd en del.
En bild från asklådan där man ser skillnaden på bränsle......det bränsle jag körde i början var mkt torrare än det jag flisade in senast+att det var i det närmaste grot.
MEN, pannan fungerar hur bra som helst, behöver inte bry mig överhuvdtaget, men som sagt, man ser i asklådan att det blir mycket mer aska när inte flisen är riktigt torr. DSC_0247.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0249.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DSC_0250.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här bilden försvann i förra inlägget.........asklådan
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
Hur mycket aska blir det från ex 10m3 flis?
 
Det beror helt på flisens kvalité.
Den sista bilden på asklådan är nog ca 15m3 dålig flis....håller man sig till bra flis så skulle jag tro att jag kan köra hela mitt 40m3 (ca) förråd på en asklåda.
 
Imorse fylldes lagret igen! Senast var i september. Slutsatsen är att det går ca. 40m³ på en vinter. fast det varit varm vinter, dock blåsig.
Ren njutning när man ser sin ved tuggas upp!
WP_20140306_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thomas_2 och 3 till
  • Laddar…
Blåsröret smälter visst in i skogsbakgrunden! För den som inte är observant.
 
Jahap......ÄNTLIGEN börjar det bli dags att flisa in lite nytt!
Har klarat mig på ca 35m3 sedan 4:de oktober, men idag fick jag gå in å peta lite i hörnen för att det skulle rasa fram lite tills jag flisat in nytt.
Kommer inte ihåg vem det var som sade att flis har en förmåga att "valva" och fastna......det intygas härmed!
Det sitter 3m av tot 3,7m i hörnen (på höjden).....där har man en rejäl reserv när man inte är allert.
Färdigt virke ligger för flisning, men........:eek:
Tja, jag har ingen ursäkt, mer än att jag är ny på det här......
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Grymt imponerad av din anläggning Linken :) Ser mycket genomtänkt ut, speciellt ditt flisförråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.