linken74 skrev:
Efter en omkoppling av fasföljden (felkopplat av mig) så brummade ETAn igång direkt, precis som om den just varit avstängd. Helt otroligt odramatiskt att starta upp!
Grabbarna på Biovärme Sverige ska även hjälpa mig att docka nya pannrummet mot den befintliga elpannan i huset i morrn, så det blir nya uppdateringar då!
Stay tuned!
Ingår supporten och installationshjälpen från ÅF i ditt uppgjorda pris eller kostar det extra för varje gång de åker till dig? Måste väl bli några turer och resor för norrbottningarna innan flisanläggningen är intrimmad?
 
linken74 skrev:
Efter en omkoppling av fasföljden (felkopplat av mig) så brummade ETAn igång direkt, precis som om den just varit avstängd. Helt otroligt odramatiskt att starta upp!
Grabbarna på Biovärme Sverige ska även hjälpa mig att docka nya pannrummet mot den befintliga elpannan i huset i morrn, så det blir nya uppdateringar då!
Stay tuned!

Ha' den äran!!!!
 
  • Gilla
omv.peter
  • Laddar…
RoTe
*trycker på on* "Vafan var det inte mer?" :D
 
Nu så håller pannan på att ladda tankarna för andra gången.
Jag var "tvungen"att tappa upp ett badkar åt dottern för att det skulle gå åt mer varmvatten från tankarna för att man skulle få se pannan gå igen! Inte hjälpte det heller....fick ändra en parameter som talar om när den ska starta upp igen.
Uppstarten ingår, å vad gäller supporten så är jag inte ett dugg orolig. Den har varit i en klass för sig!
Vad gäller justeringar, så gör ju pannan allting själv. Nu måste jag tyvärr jobba i morrn, annars hade jag förmodligen spenderat dagen mellan kaffekoppen och ETAn......
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Nu hade du tur, skulle just lägga upp ett inlägg och efterfråga lite uppdate..
 
Jaha, nu är det hög tid för bilduppdatering och kanske en liten film!
 
Jag ska försöka fixa lite bilder i helgen.
Måste bara låna en dator för att lägga in dom.....den pajjade ju såklart!
Men hela bygget med panna, förråd, kulvert, shuntar å ventiler verkar funka klockrent:wow::wow::wow: Det är man ju inte direkt van vid......
Ska uppdatera er mer utförligt i helgen.
 
  • Gilla
Reqans och 2 till
  • Laddar…
DSC_1193.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_1194.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_1195.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_1196.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_1198.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_1199.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_1203.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_1204.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_1191.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild nr 1 är ett försök att visa hur "allt" ser ut.
Bild 2: Satt säkerhetsventil, aut.avluftare och en tryckmätare på högsta punkten i systemet. Man ser även avsticken till blivande verkstaden.
Bild 3 är på laddgruppen.
Bild 4 är på pumpen och shunten som laddar ner till huset.
Bild 5: Närbild på shunten som styr tempen ner till huset, nu satt till 70 grader. Även ställd så att blir vattnet kallare än 30 grader så stänger den, finns ingen anledning att skicka kallare vatten än så till huset.
Bild 6: En displaybild på pannan som visar hur tempen i tanken är.
Bild 7: Inkopplingen mot kulverten.
Bild 8: En bild i asklådan. Det vänstra facket är från turbolatorerna (har inte blivit nåt sot därifrån än).
Det högra är från brännkammaren och tipprostret.
Bild 9: Innefrån pannrummet i huset. Kulvertanslutning och den termiska ventilen som styr returvattnet tillbaka till acktankarna. Satt till 40 grader.
Lillebror ska hjälpa mig att försöka lägga upp en film senare.
Ugnstestet visade att jag låg på 32% fuktighet i flisen, lite väl mycket, men det var en massa snö å is på stammarna när vi flisade så det blir nog bättre till nästa gång.
Svårt att beskriva hur nöjd jag är......men jag sätter in några sådana här:
:D:wow::D:wow::D:wow::D
 
  • Gilla
Fendt927 och 6 till
  • Laddar…
Grattis... Va kul att de funkar bra o är till din belåtenhet. allt ser jävligt snyggt ut.
 
Onanikoja för tekniskt intresserade bioeldare(y)
 
  • Gilla
pellas och 1 till
  • Laddar…
kulle
Elffors skrev:
Onanikoja för tekniskt intresserade bioeldare(y)
hahaha :wow: :surprised:(y)
 
Sukk, føler tråden går mot slutten etter 2 år. Veldig bra tråd :) nå kan du glede deg til mange år med enkel drift.
 
Då är det dags att avrapportera sen-vintern och vårens drift med fliseldningen.
Egentligen är det inte mycket att säga, mer än att det bara fungerade ända tills det blev slut på flis.
Det jag flisade in 9/2-13 gav inte ens en full asklåda......jag ville se när den bröt för det men icke.
Idag flisade vi in flisen jag pratade om i mitt inlägg 22/12-11........så nu får vi se vad en ETA flisanläggning går för!
Det är i det närmaste grot..........ska bli spännande. Fungerar detta så finns det ju hur mycket som helst att ta reda på när man gör olika åtgärder på åkrar el skog.
 
Då har jag varit tvungen att tömma asklådan för första gången sedan i februari................behöver man egentligen säga nåt mer om moderna flispannor med lambda-stryning?
Då ska ni även veta att jag flisade in trädtoppar med grenar o en del barr kvar på, som pannan har funkat jättebra med.
Så min teori om att ta tillvara på allt "skit" som man normalt låter ligga kvar i skogen, verkar kunna bli en riktig sparbössa åt oss.
Vi utökade å högg ur en hage till hästarna, ett skogs-bete. Inte alls stort, men det blev 5 fulla skogsvagnar. Borde bli halva vårt årsbehov.
Om ni går och funderar på flis-eldning, satsa på Eta mfl..........det är ett beslut ni inte kommer att ångra! DSC_0071[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0073[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
omv.peter och 3 till
  • Laddar…
Vad kul att läsa om din anläggning!

Jag har samma erfarenhet av den lilla mängd aska det blir något som det skrivits sidor om här på forumet!
Det ska enligt flera vara omöjligt att få så lite aska på den bränslemängden!

Kul att vi är två med olika anläggningar (jag har fröling) som får samma resultat!
Nu hoppas vi på en svinkall vinter ;-)

Fjodor
 
  • Gilla
omv.peter och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.