Bifogar en skiss som kanske hjälper.
flislucka.jpg
 
lillie: Kommer du sätta snörasskydd på ovanliggande tak eller blir det en enda lång rutschbana?
 
Vi får väl se! Finns inte planerat i nuläget iallf.
 
Tro mig jensaro.........jag försökte få honom att välja den "rätta" vägen:D.
Attans finurligt system på taket där lillie! Kul att få se lite fler bilder framöver......
 
lillie, hur går det för dig?
Jag gav nästan upp ett tag här när vi skulle i med skorstenen........det lyckades ju taima så väl att snön kom.....och gav sig aldrig! Det har egentligen inte slutat ÄN :banghead:
Var upp idag och skottade av taket, hade nog kommit ca 35cm.
Skulle få hjälp av en bekant med lastbil med kran på 14m, men den räckte inte så vi får väl hyra in en mobilkran istället.
Rördragningen i pannrummet är väl i det närmaste klar:D
Gör klart (försenad som vanligt) golvet i flisförådet till veckan.
Jag har en massa virke som ska flisas in i förådet sen när allt är klart, men jag var och lyssnade med fjärrvärmeverket om man kunde köpa ett lass av dom till uppstarten, och det var inga problem. Kommer att köra igång på G50 flis.
 
Sätter du cortenpipa eller? Hur lång?
 
Köpa från verket? Ja nu vet jag inte jag inte vad de har för leverantörer men kolla upp det så du inte får flis med diverse cykeldelar eller en trähög med 50% snö...
 
jensaro: det blir en syrafast rostfri 160mm pipa. isolerad m 2x 30mm brandmatta. Ca 6m hög.
pipewelder: när jag var å tittade såg det jävligt bra ut! Visst var det snö på högarna, men dom får väl "skala" av snön innan dom lastar på mina 10 m3.
 
Bra för oavsett hur bra anläggningen är så blir den aldrig bättre än materialet man stoppar in....
 
Hej Linken,
Jo det går väl bra men är stressigt, ÅF kommer och ska starta upp på Tisdag är det tänkt.
Lyckades få oljepumpen att rasa på en traktor när jag lastade in flis i lagret, så nu har man legat ute och skruvat på den emellan.
Har precis svetsat klart expansionskärlet, så jag ska provtrycka det idag.
Sen är det en massa smågrejer kvar också såklart. Ska få hem en VVS:ar dräng idag som skall hjälpa till lite.
 
Kul att det är nära provkörning! Ja, på nåt sätt lyckas problemen bunta i hop sig å bara avlösa varandra när det en gång väl ha börjat jävlas.
Kläm in lite bilder när du får tid till kameran!
 
DSC_1166.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_1172.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten "update DSC_1174.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"
Nu är det endast små detaljer kvar innan vi sätter fart på anläggningen! Jag ska ta lite fler kort å lägga in framöver.
Här är iaf en par kort från förrådet.
 
  • Gilla
Lillkorpen och 2 till
  • Laddar…
Kanonsnyggt!

men hur har du tänkt brandskydda förrådet?
mitt försäkringsbolag (länsförs.) kräver att förrådet klarar brand i 60min (EI60) för att jag ska få ut
något om det tar eld i flisen. Därav tre lager gips o isolering.
vore synd på din fina maskinhall om något hände!

varför har du så korta omrörare? Det kommer bli mycket flis kvar i förrådet!

Återigen: vilket kanonbygge :)

F
 
Omrörarna är ca 2 cm från väggarna när dom "står i vinkel" mot väggen. Jag vågade inte bygga mer tajt än så.
När jag hade kontakt med försäkringsbolaget i början på bygget så var dom mest intresserade av att sotaren (brandskydds-inspektören) godkännde bygget och det verkade helt som om dom förlitade sig på dom.
Brandskydds-inspektören var hit i ett tidigare skede för disskussion och jag har helt å hållet följt hans anvisningar.
Så det borde inte vara några problem...............men,men
 
linken74 skrev:
Omrörarna är ca 2 cm från väggarna när dom "står i vinkel" mot väggen. Jag vågade inte bygga mer tajt än så.
När jag hade kontakt med försäkringsbolaget i början på bygget så var dom mest intresserade av att sotaren (brandskydds-inspektören) godkännde bygget och det verkade helt som om dom förlitade sig på dom.
Brandskydds-inspektören var hit i ett tidigare skede för disskussion och jag har helt å hållet följt hans anvisningar.
Så det borde inte vara några problem...............men,men
Då har en av oss blivit lurad :surprised:
Mitt förråd är brandklassat enl. 60 min in mot huset där pannan ligger!

Såg inte att dina omrörare gick så nära som 2cm, det ser ut som betydligt mer på bilden!
Mina omrörare går emot väggen när förrådet är tomt o därför har jag plåtskott nedre delen av förrådet!

Har du fler Bilder?

F
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.