Grattis till linken74 och Fjodor, kul att det blev lika lite aska i ETA:n som i Fjodors Fröling.

Speaks for itself.
 
  • Gilla
Fjodor
  • Laddar…
DSC_0096[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0089[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade hjälp av en bekant med en 150+hk traktor och en rejäl tugg att flisa igår.
Tusan så fort det går med sådana prylar! 1t 45min så hade jag hela förådet fyllt(40m3), det var visserligen lite kvar (typ 6-8m3) men ca 32-34m3 på under 2 tim, å då var nog jag det största hindret som inte hann med att åka å hämta nytt matriel innan han var klar. Det syns ganska bra på den ena bilden vilken typ av matriel jag flisar....och ändå går pannan klockrent! Det är stickor å barr med men den har inte stannat en enda gång än pga av nåt bränslerelaterat problem!!!!
Nu får vi se hur länge vi klarar oss på den här flisen.
 
  • Gilla
Thomas_2 och 3 till
  • Laddar…
Grattis till vinterförrådet! Själv fyllde jag upp mina 40m³ för några veckor sedan. Vintern räddad!

WP_20130912_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(y)
 
  • Gilla
Thomas_2 och 6 till
  • Laddar…
Nu är det dags att fortsätta........
Nu ska jag börja ge mig på att få in vattenburen värme i verkstaden. Nu så här i efterhand så skulle man ju så klart ha lyssnat på dom som sa att man ska gjuta in golvvärmeslang i plattan.
Då tyckte jag att: nä, fy tusan va dyrt..........hmmmm, lätt att vara efterklok nu när man gjort en beställning på Rinkarby!
Jösses, va pluring jag hade sparat om jag gjutit in slang istället för som nu, kopparrör, blandat med blårör till element:eek:
 
Hade inte fläktkonvektorer varit ett vettigt alternativ i verkstaden?
 
RoTe
jensaro skrev:
Hade inte fläktkonvektorer varit ett vettigt alternativ i verkstaden?
Det är ett mycket bra alternativ och dessutom kan man bygga dom själv. :)
 
RoTe skrev:
Det är ett mycket bra alternativ och dessutom kan man bygga dom själv. :)
Det där tycker jag kräver en mycket närmare och noggrannare beskrivning... Kanske till och med i en egen tråd??:D
 
  • Gilla
hama65
  • Laddar…
Ja jag vet iaf två som använt lastbilskylare som konvektor i sina verkstäder och det verkar funka bra. Med en sån kan man höja tempen väldigt fort om man vill.
 
RoTe
Ja en kylare från ett lagomt stort fordon och en fläkt är det som behövs.
 
Hmmm........elförzinkat, kan det vara något att dra värme-stammen med?
Det är ju billigare rör än blårör, visserligen är kopplingarna dyrare, men det spar man nog in på tiden.
Någon som har erfarenhet av elförzinkat?
Blir att tillbringa nyåret med att räkna, med Rinkarby katalogen i knät.......till "respektives" förtret!
 
Ja vi drar 90% av alla värmeintallationer i elfz press på jobbet. Upp till dn50.

Till radiatorer klarar du nog att bocka mycket, då slipper du de dyra kopplingarna.

Men som påpekats ovan... Ska du verkligen ha radiatorer i verkstaden??
Är allt samma stora yta och med en stor port som det ofta är i verkstäder så borde en fläktluftvärmare vara det optimala.
 
Ja, det blir radiatorer i verkstaden pga två saker:
Dom är gratis ( har 7 st stora radiatorer liggandes )
Det ska alltid vara varmt där, jag kommer att hålla 10-12 grader i hallen jämt, och när jag ska hålla på där så kör man upp tempen en aning. Förmodligen via just en aerotemper, men det kommer senare. Kommer iaf förbereda ett avstick före shunten till en sådan.
Bra, då kör jag på elförzinkat. Kommer att vara ca 20 m runt till sista radiatorn, ska man köra på 22mm eller räcker tex 15mm?
 
I ett högtempsystem kan du få ut ca 4kW på ett 15mm elfrzinkat rör, utan att behöva skruva upp tycket/flödet massvis. Så klarar du dig på 4kW i en slinga fungerar det.
22 kan å andra sidan ge ca 7.5kW.

Så jag skulle draget 22 el 28 första biten och till areotempern, sen minskat till 15 efter halva ledningssträckansträckan.
 
22 matar betydligt mer än 7,5kW. I mitt hus är stammen 22 och ger utan vidare 12kW 60/40.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Har inte den blekaste aning om hur mkt effekt hallen kommer att kräva, så för att vara på den säkra sidan kör jag på 22mm.
Avsticken är redan färdiga och dragna med 22mm cu till en ev. aerotemp.
Ska börja tillverka upphängningar/fästen för radiatorerna i morrn har jag tänkt. I pannrummet är det färdigt, så det är bara att köra på i maskinhallen.......
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.