spikplanka spikplanka skrev:
Bra att känna till 10 mikroampere som gräns. T.om under TENS som jobbar med 1-50 mA men pulslängden är också begränsad till cirka 500 µs.
Antar att <10 µA är för att dialyspatienter inte skall känna att armen skakar av läckströmmar det vore säkerligen inget kul. Således maximal ström isåfall innan man kan känna något övh.
Hej spikplanka

Vid (blod)dialys är utrustning kopplad direkt till blodbanan och hjärtat. Det innebär en betydligt lägre nivå än vanligt gällande läckström från EMC-filter i våra apparater t.ex. laddare till mobiler och laptop.

Apparater som vi rimligen efterfrågar när vi genomför en (blod)dialys på uppskattningsvis 3 timmar.

Hemsjukvård är ett område som ökar, det är viktigt att vi är medvetna om att den utrustning vi använder används på ett sätt som tillverkaren har avsett.

Vi ansvarar som fastighetsägare för tillståndet i den elutrustning vi har i vårt hem.

M Martin Lundmark skrev:
Vid (blod)dialys är utrustning kopplad direkt till blodbanan och hjärtat. Det innebär en betydligt lägre nivå än vanligt gällande läckström från EMC-filter i våra apparater t.ex. laddare till mobiler och laptop.
Har för mig hjärtar fibrillerar vid 70 µA om man har kontakt med blodbanorna direkt så då blir det riktigt skarpt.

Hemsjukvård och dialys låter som ett riktigt riskmoment ur läckstromssynpunkt även om man sköter handhavandet korrekt.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En UPS som följer standarden för UPS har krav på sig att dokumentera hur skyddsjorden ska hanteras. Jag tolkar texten som att det ska finnas en jordfelsskydd vid batteridrift.

Edit: Jag hoppas vi slipper erfara att verkligheten är annorlunda.
Alla UPS:er jag tittat närmare på har haft en utgång som vid batteridrift är helt galvaniskt skild från inkommande nät och skyddsjord. Jag provade precis med en UPS jag har att koppla in en lampa i ena uttaget på normalt vis och en lampa mellan fas och skyddsjord på andra uttaget när den gick i batteridrift. Jordfelslampan lös inte alls oavsett hur stickproppen vändes men den rättkopplade lampan lös. Så jag tror att importörerna inte tolkar texten lika som du. Alternativt har inte tolkat den alls utan bara säljer en pryl utan att känna till reglerna. Den kunde i alla fall inte detektera ett jordfel.

Situationen blir ju olika för en portabel enhet och en fast monterad enhet. Sitter en pryl fast i ett fordon är jag med på att man kan skapa ett TN-system och anse att fordonets chassi är jordtag. Men om det är en pryl som är avsedd att vara antingen stickproppsansluten, exempelvis UPS, eller är avsedd för portabel reservkraft som prylen vi pratar om här. Då kan man inte räkna med att det alltid finns ett jordtag och då kan man inte heller få den att fungera som ett TN-nät.

A Avemo skrev:
Alla UPS:er jag tittat närmare på har haft en utgång som vid batteridrift är helt galvaniskt skild från inkommande nät och skyddsjord. Jag provade precis med en UPS jag har att koppla in en lampa i ena uttaget på normalt vis och en lampa mellan fas och skyddsjord på andra uttaget när den gick i batteridrift. Jordfelslampan lös inte alls oavsett hur stickproppen vändes men den rättkopplade lampan lös. Så jag tror att importörerna inte tolkar texten lika som du. Alternativt har inte tolkat den alls utan bara säljer en pryl utan att känna till reglerna. Den kunde i alla fall inte detektera ett jordfel.
Det var illa. Vad säger bruksanvisningen? Följer din UPS IEC 62040?

- 5.3 Protective earthing and bonding
- 5.3.3 Protective bonding
- The UPS output a.c. circuit shall be referenced to the protective earth of the equipment as required by the AC power distribution system in which the UPS is intended to operate.
- The bonding of the protective earth and neutral conductors applies to all modes of operation of the unit. The physical bonding point may be external to the UPS.
- The output a.c. circuit of a pluggable type A or pluggable type B UPS that is not a separately derived source during the normal mode of operation is not required to be bonded in the stored energy mode of operation. Refer to Annex V/RD for grounding supplied from separately derived a.c. sources.
- For Class I pluggable equipment type A, the UPS shall provide sufficient terminals, earthed socket-outlets or other means to permit, in the final installed system configuration, equipotential protective bonding to the UPS from other Class I equipments, including external UPS battery cabinets, irrespective of whether the UPS primary protective conductor is disconnected from its source. Any special bonding instructions shall be stated in the user’s instructions.
- 5.5 Overcurrent and earth fault protection
- 5.5.2 Basic requirements
- Protection against excess currents, short circuits and earth faults in input and output circuits shall be provided, either as an integral part of the equipment or as part of the building installation.
- The manufacturer shall specify the r.m.s. value of the available fault current under the most unfavourable conditions to allow the correct dimensioning and protection of the neutral and phase conductors for permanently connected output circuits. The fault current need not be provided if the manufacturer provides output circuit protection or for pluggable equipment type A (Schuko) outputs.

A Avemo skrev:
Situationen blir ju olika för en portabel enhet och en fast monterad enhet. Sitter en pryl fast i ett fordon är jag med på att man kan skapa ett TN-system och anse att fordonets chassi är jordtag. Men om det är en pryl som är avsedd att vara antingen stickproppsansluten, exempelvis UPS, eller är avsedd för portabel reservkraft som prylen vi pratar om här. Då kan man inte räkna med att det alltid finns ett jordtag och då kan man inte heller få den att fungera som ett TN-nät.
Jag vet inte om jag hänger med, men jag tror inte vi är oense. Om TN-systemet skapas utanför byggvagnen så är jag med på att ett jordtag behövs.

M Martin Lundmark skrev:
Naturligtvis behöver enheten, i min beskrivning i förra inlägget, vara kopplad till ett vägguttag för att jordfelsbrytaren skall detektera läckströmmen.
Ja precis, och du var inte tydlig i ditt förra uttalande som jag citerade. En JFB på sekundärsidan om denna ecoflaw kommer troligen inte att fungera vid batteridrift ens när nätsladden är ipluggad.
M Martin Lundmark skrev:
Därför skriver jag upprepade gånger att man behöver systemförståelse om man tänker använda en apparat på annat sätt än vad tillverkaren beskriver.
Ja, det är svårigheten i denna tråd då TS tror att det är enkelt att koppla in denna burk till sin fasta anläggning.
M Martin Lundmark skrev:
Därför är det en problematik att i ett forum, som här, skriva på ett sätt så att det inte kan missförstås. Detta även om läsarna av tråden har olika bakgrund, kunskap och mål med sina anläggningar.
Vad menar du??
M Martin Lundmark skrev:
En befogad fråga som tillverkaren rimligen har hanterat i manualen
Verkligheten verkar vara sådan att tillverkarna struntar i tydliga krav i produktsäkerhetsstandarden. Det är inte bra alls. Vi kan tydligen inte anta något alls.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vad menar du??
Hej Bo.Siltberg

Om man svarar på någons specifika frågeställning så finns risken att någom annan som har en liknande frågeställning, men med någon viktig avvikelse, drar slutsatsen att det gäller även hans frågeställning.

Ett exempel; en adapter mellan två kontaktdon kan fungera utmärkt i en persons situation, men kan vara direkt olämplig för någon annans situation.

Redigerat:
A Avemo skrev:
provade precis med en UPS jag har att koppla in en lampa i ena uttaget på normalt vis och en lampa mellan fas och skyddsjord på andra uttaget när den gick i batteridrift. Jordfelslampan lös inte alls oavsett hur stickproppen vändes
- 5.5.2 Basic requirements
- Protection against excess currents, short circuits and earth faults in input and output circuits shall be provided, either as an integral part of the equipment or as part of the building installation.
Se där. Kan bli en spännande upplevelse att använda UPS..
Kanske något att ta upp med elsäkerhetsverket? det är ju något som är enkelt och snabbt att testa.

or pluggable type B
Vad är det för typ av kontakt som avses?

M Martin Lundmark skrev:
Hej Bo.Siltberg

Om man svarar på någons specifika frågeställning så finns risken att någom annan som har en liknande frågeställning, men med någon viktig avvikelse, drar slutsatsen att det gäller även hans frågeställning.

Ett exempel; en adapter mellan två kontaktdon kan fungera utmärkt i en persons situation, men kan vara direkt olämplig för någon annans situation.
Och du menar att jag varit otydlig med detta i denna tråd?

Se där. Kan bli en spännande upplevelse att använda UPS..
Inget farligt kommer att hända eftersom det inte finns någon väg tillbaka till UPS:en.

Och du menar att jag varit otydlig med detta i denna tråd?
Hej Bo.Siltberg

Nej, detta gäller generellt, när man svarar.

Jag anklagas ofta för att skriva många meningar när jag till exempel försöker att begränsa ett svar att gälla en speciell situation.

Trots detta så är det svårt att täcka in (och begränsa) när en lösning är lämplig.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Inget farligt kommer att hända eftersom det inte finns någon väg tillbaka till UPS:en.
Två servrar på ett bord kopplad till UPS för snabb backup. Fas till skyddsjord i det ena chassit. Nolla till skyddsjord i den andra med dålig kontakt till skyddsjorden i UPS. Genomgång fas-skyddsjord-människa-skyddsjord-nolla. Kan t.ex bero på grendosa av fel klassning eller apparatkabel som sett bättre dagar.
Om UPS:n detekterar att strömmen går fel väg i ett uttag så förhindras det.

A
Jag har bara följt denna tråd lite sporadiskt. Väldigt intressant och nyttig diskussion dock.

En dum fråga och kanske lite off topic men hur kan denna ecoflow vara laglig att sälja i Sverige om den inte har svensk manual?

• Gilla
David__11
  • Laddar…
Bra fråga. Du får gärna försöka få ett svar från ecoflow, och/eller anmäla den till ESVs marknadskontroll. Jag skulle vilja men ids inte tjafsa ifall de skulle börja krångla. Försök få dem motivera valet av IEC 62368 också.

Jag anser att det är fel standard, vilket leder til frågan ifall det finns krav/kontroll på att tillverkare väljer "rätt" standard för sin produkt. Är det ESV som ska göra den bedömningen?

A avh67f skrev:
En dum fråga och kanske lite off topic men hur kan denna ecoflow vara laglig att sälja i Sverige om den inte har svensk manual?
Frågan är väl hur den kom hit? för jag har bestämt för mig att svensk manual är ett krav.
Reservkraft kommer att bli ett gissel framöver spår jag.

Två servrar på ett bord kopplad till UPS för snabb backup. Fas till skyddsjord i det ena chassit. Nolla till skyddsjord i den andra med dålig kontakt till skyddsjorden i UPS. Genomgång fas-skyddsjord-människa-skyddsjord-nolla. Kan t.ex bero på grendosa av fel klassning eller apparatkabel som sett bättre dagar.
Om UPS:n detekterar att strömmen går fel väg i ett uttag så förhindras det.
Nu hittar du på ett scenario med två trasiga servrar och trasiga kontakter m.m.

Varför ska man använda UPS för att drifta servrar för backup, risken är ju att batterierna tar slut innan backupen är färdig.
Du får exakt samma fel om skyddsjorden i en förlängnigssladd eller dosa inte är korrekt ansluten i ett vägguttag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.