Om man ser lite pragmatiskt på det hela så blir det ju ingenting som tekniskt blir bättre om man drar skarvsladdar från invertern till alla förbrukare än om man använder kablar som är dragna i väggarna. I fallet att man ansluter inverterns jord till chassit på boden så har man ju någon slags jordreferens även om man inte har ett jordtag. Jag tror att alla försök att få en liten portabel installation som denna att uppföra sig likadant som något som är fast anslutet till ett TN-nät när det kommer till jordfel och kortslutning är dömda att misslyckas.

Jag står kvar vid att min angreppspunkt skulle vara att ansluta invertens jord till bodens chassi och acceptera att inverterns båda fasanslutningar helt saknar jordreferens. Vill man göra något mer kan man låta alla uttag i boden matas via varsin separat jordfelsbrytare. Fungerar det i Norge och anses säkert borde det kunna vara säkert här också. Inte för att jag vet att det är ok med svenska regler. Det vet jag inte. Utan för att jag tror att det blir säkert nog och möjligt att åstadkomma.
 
I artikeln om klenspänning finns en intressant illustration:

Schematisk illustration av klenspänning inklusive SELV, FELV och PELV-uppställningar, visar anslutningar och komponenter för 12V, 24V, 36V och 48V system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där upplägget för FELV kanske är av intresse. Ecoflow batterikraft fungerar i praktiken som en isolationstransformator när den är utan koppling till ordinarie elnät.
 
A Avemo skrev:
Om man ser lite pragmatiskt på det hela så blir det ju ingenting som tekniskt blir bättre om man drar skarvsladdar från invertern till alla förbrukare än om man använder kablar som är dragna i väggarna.
Skillnaden är att en fast starkströmsanläggning i Sverige har varit TN-system i sådär 100 år, dvs skyddsjordad med en direkt referens till moder jord. Kanske fanns det något lokalt elverk i elektricitetens barndom som var ojordat.

En fast anläggning har man därmed förväntningar på, t.ex att reservationslöst kunna använda förbrukare som är avsedda att skyddsjordas.

Detta forum börjar driva långt utanför ramarna och att börja råda till fasta anläggningar med någon form av jordfri lokal skyddsutjämning vore en rödljuskörning. Det är helt enkelt inte tillåtet enligt 41C som jag nämnt tidigare.

Även en "lös" installation med skarvsladdar och grenuttag från powerbanken är egentligen inte tillåten. Den faller även den under 41C som jag nämnt tidigare - Skyddsåtgärder som kan tillämpas enbart när installationen står under övervakning av fackkunniga eller instruerade personer. Men här får man acceptera det främst pga dagens bristfälliga anvisningar till hur man använder små elverk och liknande strömkällor.

A Avemo skrev:
I fallet att man ansluter inverterns jord till chassit på boden så har man ju någon slags jordreferens även om man inte har ett jordtag.
Exakt vad för slags jordreferens? Vad ska du ha den till? Du menar kanske jordblecket i powerbankens uttag?

41C är noga med att dessa lokala skyddsutjämnade system inte ska ha någon jordreferens eller referens till något annat system eller främmande delar. Så absolut inget jordtag, inte ens chassit på vagnen. Man vill helst inte sprida eventuell potential från detta oskyddade system utanför vagnen.

Om powerbanken hade haft en fungerande skyddsjord så hade man kunnat jorda systemet, ja då ska man skyddsutjämna.
A Avemo skrev:
Jag tror att alla försök att få en liten portabel installation som denna att uppföra sig likadant som något som är fast anslutet till ett TN-nät när det kommer till jordfel och kortslutning är dömda att misslyckas.
Jag förstår inte vad du menar här.
A Avemo skrev:
Jag står kvar vid att min angreppspunkt skulle vara att ansluta invertens jord till bodens chassi och acceptera att inverterns båda fasanslutningar helt saknar jordreferens.
Och jag står lika fast emot det. Jag vill inte hitta på ett nytt jordningssystem eller skyddsmetoder mot elchock här som vi rekommenderar till frågeställare.
A Avemo skrev:
Fungerar det i Norge och anses säkert borde det kunna vara säkert här också. Inte för att jag vet att det är ok med svenska regler. Det vet jag inte. Utan för att jag tror att det blir säkert nog och möjligt att åstadkomma.
Fungerar vad i Norge? IT, TT? Jag ser ingen koppling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.